Jump to content
Annons

Kompressor, Mik, Effektprocessor och Preamp


Einar

Recommended Posts

Jag funderar först och främst på att köpa 1 kondensatormik.

Har kollat lite på jj-labs på jam för 795:- Vilket ju är ett gött pris, men vad är egentligen den mot en exvis röde.

Den här röde nt1000 eller vad den heter verkar ju också bra...

Några förslag/erfarenheter?

Sen funderar jag på en hårdvarukompressor att köra in i min MBOX... Några förslag? (Prisklass lägre, typ ~1000)

Mikpreamp rör... Förslag som inte är allt för dyra...

Dessutom undrar jag om det finns någon hårdvarueffektprocessor som låter bra för under 2000:-?

Tacksam för swar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina erfarenheter med stormembranmikrofoner (som för övrigt är inga) säger mig att det är skit samma om du köper en billig mellanklassmic (som den från jam) eller en dyrare mellanklassmic (Röde) om du inte ska spela in på ett ställe där akustiken och inspelningsförhållandena är optimala.

Någon med mer erfarenhet som vill kontra?

Appropå kompressorer så är TC Triple C är en skitbra kompressor. Fråga t.ex. Danny Cort, han gillar den minst lika mkt som jag, och han spelar in mer grejor med mikrofoner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin bild förresten!

🙂

Tack, den är tagen en svettig utekväll på Kristianstads hetaste uteställe (kanske t.om. världens hetaste uteställe); Rabarber! Fem av fem i Slitz, dunder och snus och lurviga luder, och danska skallar så att det sa tjoff!

Link to comment
Dela på andra sajter

I de lägre prisklasserna är Studio Projects B1 tveklöst bäst enligt min mening. Lyssna gärna på den (och jämför med många andra micar) på min testsite (adress nedan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är intressant brojd...

Hur stor tycker du skillnaden är? Och var ungefär i prisklass ska man egentligen ligga?

Svårt att svara på förstås men personliga omdömen gillar jag!

Vad skillanden är det bäst att du kollar in Claes testsite, själv tycker jag NTK:n är fylligare i ljudet.

Vilken prisklass man ska handla i får nog ens egen plånbok bestämma, men en ADK 51:a kostar runt en tusenlapp och en NTK ligger på runt fyra idag.

Men om du skulle fråga mig ifall NTK:n är 4 gånger bättre än 51:an så tycker jag absolut inte det, men jag tyckte den helt klart var värd pengarna.

Även om du bara spelar in i ett sketet sovrum?

Det tycker jag, eftersom jag provat båda mickarna i just mitt sovrum..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter med stormembranmikrofoner (som för övrigt är inga) säger mig att det är skit samma om du köper en billig mellanklassmic (som den från jam) eller en dyrare mellanklassmic (Röde) om du inte ska spela in på ett ställe där akustiken och inspelningsförhållandena är optimala.

Någon med mer erfarenhet som vill kontra?

Nope. Vill bara hålla med, och tillochmed dra det ett steg längre..

Dom hade gjort ett blindtest mellan diverse stormembranare på ljudingengörslinjen i Piteå. Allt från TSM till Neumann, och den enda påtagliga skillnaden var signal/brusförhållanden. Dyra mikrofoner brusar mindre än billiga generellt sett, och eftersom billiga mikrofoner inte brusar nämnvärt nuförtiden så är inte det något större problem. Visserligen har alla mickar lite olika karaktäristiska drag, men att säga att den ena lät "bättre" än den andra var det ingen som ville ens ge sig in på.

Själv har jag märkt att om man använder en och samma mikrofon till väldigt många spår i en inspelning kan det låta lite skumt och bli väldigt svårmixat i slutändan. Men att man måste ha Neumann för att det ska bli bra är mycket av en myt tycker jag. Inspelningsrummets akustisk är lååångt mycket viktigare.

edit: I vissa sammanhang är ju en SM-57 den helt klart bästa mikrofonen att använda...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för era svar! 😮

Claes -> Tack för testet! Det verkar inte skilja sig så mycket mellan modellerna tycker jag... 😏

Vacum -> Går du i Piteå?

Det skiljer rätt rejält i sound mellan många modeller, medan det skiljer väldigt lite mellan vissa. Om du upplever att det är väldigt liten skillnad mellan alla modellerna i mina testinspelningar, så har du nog lite för dålig lyssning för att höra skillnaderna... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
mer erfarenhet som vill kontra?

Appropå kompressorer så är TC Triple C är en skitbra kompressor. Fråga t.ex. Danny Cort, han gillar den minst lika mkt som jag, och han spelar in mer grejor med mikrofoner 😉

Yep.

Helt fantastisk burk. Näst bästa jag har testat.

Men prisklassen är ju knappast runt 1000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fantastisk burk. Näst bästa jag har testat.

Åhfan, såpass ändå? Vilken tycker du är den bästa? Urei?

Men prisklassen är ju knappast runt 1000.

Jodå för en begagnad mono-version på vendolin.se. Jag köpte en mono för 1400 där för ett drygt halvår sedan. Sedan bytte jag iofs till stereo eftersom jag blev så trött på att inte kunna mastra med den. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Åhfan, såpass ändå? Vilken tycker du är den bästa? Urei?

Nu snackar jag alltså under femtusen spänn. Isåfall Focusrite Penta.

Focusrites röda är ju en 45000 kronors dröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacum:

Vem och när gjordes blindtestet på mikrofoner i Piteå?

Har väldigt svårt för och tro att det enda som sklijer en TSM och en U87:a skulle vara brusnivån. Då har man bra knepig lyssning.

Alltså givetvis hör man en skillnad, men ingen ville säga att den ena mikrofonen var bättre än den andra så att säga. Alla mikrofoner låter olika, det har jag aldrig sagt emot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Å det... 😮

Har vi inte kommit fram till än... Några tipis? 😲

Inte multieffekt heller...

studio projects vtb-1

Klockren ihop med TC'n

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...