Jump to content
Annons

REAPER 2.0 ute nu! Intryck?


Serendipity

Recommended Posts

Version 2.0 av inspelningsprogrammet REAPER har precis släppts.

post-1-1192140232_thumb.png

En kommersiell licens kostar $225 och vi andra betalar bara $50.

Storlek endast 3 MB och kan köras från ett USB minne om man så vill.

Läs mer på: reaper.fm

Skärmdumpar: reaper.fm/feat-ss.php

Manual: reaper.fm/userguide/ReaperUserGuide2.00h.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hmmm... intressant! Verkligen!

Ett "minus" dock, för det faktum att en icke-komersiell licens kostar (även om det kanske bara är en formalitet, eftersom ju den nedladdningsbara versionen är fullt fungerande)...

... ungefär som att köpa en ny Ferrari med 75% prisavdrag, bara man lovar att köra på natten, ute på landsbygden , när ingen ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen imponerande.

3Mb är nedladdningsstorleken. När man installerar det så är den uppackade versionen ungefär 8Mb. Men det är fortfarande imponerande.

Det ingår över 100 st midi- och audioplugins, allt från arpeggiator till sidechainkompressor. Att de lyckats med att klämma in det beror på att varje plugin är en textfil som talar om för ljudmotorn vad den ska göra. Text komprimeras ju dessutom väldigt bra. Jag skulle gissa på att alla plugins i komprimerat format endast slukar 300-500kb nånstans...

Det ingår också en demolåt som man kan lära sig en hel del av att pilla med.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är en av hjärnorna bakom Reaper han som gjorde Winamp. En väldans duktig programmerare som är så rutinerad så han kan åstadkomma denna sortens magi =)

Reaper rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man laddar ner installationsfilerna och de är på 8 mb?

Sen hämtas det filer under installationen?

Har du installerat och kollat?

Du ksrev den uppackade versionen, för mig är det iaf ett program som inte blivit installerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som laddas hem är exe-filen på totalt 3Mb. När man sedan kör igång exe-filen (för att installera programmet) så innehåller den komprimerat material som packas upp till den valda installationskatalogen. Installationskatalogen blir ca 8Mb stor efter installationen - men det är inget som har laddats hem extra under installationen.

Det enda man kan behöva ladda i efterhand är användarmanualen som är en pdf-fil som ligger på cirkus 7Mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, gränssnittet har verkligen blivit mycket snyggare jämfört med tidigare versioner, en inte helt oviktig faktor.

/Mats (egentligen inte alls särskilt ytlig 🙂)

Gränssnittet är faktiskt väldigt bra. När Reaper kommit ikapp lite mer, speciellt med midi osv så blir det kanske ett byte 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som använt programet och vet om den har några problem angående audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter på bra ? Om sång effekterna är bra osv ? Lätt att använda tex för

nybörjare som jag ?

Skriv nåt positivt eller negativt så man vet vad man har att förvänta sig eftersom många här kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den ändå för jag kan inte låta bli 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som använt programet och vet om den har några problem angående audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter på bra ? Om sång effekterna är bra osv ? Lätt att använda tex för

nybörjare som jag ?

Skriv nåt positivt eller negativt så man vet vad man har att förvänta sig eftersom många här kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den ändå för jag kan inte låta bli 😳

Jag hade aldrig sett programmet tidigare men blev väldigt nyfiken då jag har insett att min nuvarande lösning (nuendo 2.0, fråga mig inte varför, skaffade det för att användas i ett större sammanhang och nu plötsligen är det alldeles för stort... suck).. Så long story short laddade jag hem programmet i hopp om ett enklare alternativ med färre men smidigare möjligheter.. Och hittils är jag väldigt nöjd. Att använda programmet för att skissa upp låtar är verkligen väldigt trevligt - förutsatt att man antingen spelar in mycket själv på klassiskt vis eller har tillgång till bra VSTi. För det är ju själva grejen, programmets inbyggda synthar/effekter är väl nog så trevliga men inget seriöst alternativ egentligen.

Jag älskar verkligen kanalhanteringen och hur det bara finns 1 typ av spår som bara påverkas utav vad du väljer för IN/OUT osv. Jag älskar det öppna VST/VSTi/DX/ upplägget där du egentligen inte har någon begränsning på hur/var/hur många effekter du stoppar in.

Så på sätt och vis uppskattar jag egentligen att det är en öppnare och mer "avancerad" arkitektur i ovanstående fall än i Steinbergs produkter, men samtidigt har dets gjort på ett rätt vettigt sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Majsalle jag har tittat i bruksanvisningen på reaper och hittade att den stödjer rewire = läs här under så ser du hur jag läste texten i reaper bruksanvisningen

16.2 Rewire

REAPER also supports Rewire.

ReWire is a technology developed by Propellerhead Software that allows applications to share audio, MIDI and

synchronization data. Audio and MIDI data are transferred between the two applications in real-time, allowing you

to use the features in each application as if they were one.

In a ReWire session, the first application acts as the Host, and the second application acts as the Slave. The Slave

receives and sends signals via the Host application.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret Bobo Musik.

Jag håller med om det mesta du sa. Det är ett suveränt program i sig,men det bästa är att man kan

rewire och att det verkar så lätt att använda olika plugins och tex så har jag cakewalk sonar LE installerad och vet inte hur jag gjorde efter som jag är nybörjare men klicka lite här och var och vips så hade jag lagt på en sång effekt från min sonar på ett sång spår som fanns som en del i en demo man kunde ladda när man installerade reaper programmet.

Undrar om reaper har en arpeggiator som man kan använda när man spelar från sin korg triton synt via audio in i reaper programet ???

Hur som helst programet är super duper 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag säger det nu, så är det sagt:

Reaper (http://reaper.fm/) kommer definitivt att utvecklas till en giftig törn i sidan på marknadens giganter á la Cubase, Sonar, Samplitude o.d. (Jag räknar bort Logic och ProTools just nu eftersom den förra har insett det paradoxala i att sänka priset för att öka vinsten, och där den senare förutsätter dedicerad hårdvara.)

Under några testdagar med Reaper kunde jag konstatera att i princip allt som går att göra i [infoga ditt favoritprogram här] går faktiskt att göra i Reaper. Det enda jag saknar i Reaper är en intern wave-editor samt bättre dither-hantering (därmed inte sagt att nuvarande dither-hantering är dålig).

På Reapers plus-sida finns bl.a. (utan inbördes ordning):

- helt OTROLIGA routing-möjligheter. Har aldrig stött på något liknande!

- programmet kan köras från en USB!

- smidigt dockningsfönster (i och för sig snott från Adobe)

- smarta konfigurationsmöjligheter

- fiffiga exporteringsalternativ – t.ex. att mixa ner och exportera ”stems”

- många, många (kanske på tok för många) mycket användbara effekter

- priset (för full licens)

Jag är idag en hängiven Samplitude-användare, sedan version 6.x. Men efter min otrohetsaffär med Reaper de senaste dagarna finner jag det allt svårare att försvara en uppgradering till Samplitude 10. För det jag skulle få i 10:an finns skrämmande nog redan i Reaper (förutom, för Samplitude-användarna, välbekanta ”Object Editor”), och dessutom till en lägre kostnad.

Jag vet inte… vi får se…

Oavsett vilket så har jag redan påbörjat min första ”seriösa” (läs icke-test) produktion i Reaper. Och det går jävligt smidigt ska ni veta.

Reaper is here to stay! Det vågar jag sätta $225 på!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

finns det stöd för vst-instrumenti den?

Givetvis!

vilket är den största anledningen till att jag håller fasst i cubase..

Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar färgerna i Cubase, eller för att du sätter stort värde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper).

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det stöd för vst-instrumenti den?

Givetvis!

vilket är den största anledningen till att jag håller fasst i cubase..

Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar färgerna i Cubase, eller för att du sätter stort värde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper).

sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiérna är den största anledningen till att jag använder cubase

inte att du behövde förklara för mig varför jag använder cubase

men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tålamodigt svar!!

men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

OMG! 😊

Känns väldigt likt ett visst annat program...

Jag kommer från en programmiljö (Samplitude) där "skins" ibland har tagit upp en för stor del — Reaper erbjuder också en uppsjö olika, ibland ifrågasatta, "skins" (själv testade jag nyligen en ProTools-replica, jäkligt snygg faktiskt).

sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiérna är den största anledningen till att jag använder cubase

inte att du behövde förklara för mig varför jag använder cubase

men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tålamodigt svar!!

men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt!

😱

Ingen fara — jag visste vad du menade, men jag kunde inte låta bli... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reaper är helt OK.

Men 225$ är en del stålar.

Reaper är bra men inte fantastiskt. Det är tuff konkurens om köparna.

Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera är alla vassa alternativ till Reaper.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är helt OK.

Men 225$ är en del stålar.

Reaper är bra men inte fantastiskt. Det är tuff konkurens om köparna.

Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera är alla vassa alternativ till Reaper.

Jag håller med, $225 är en del... men det är $700 (Cubase, t.ex.) också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tracktion 2 : 800 spänn eller 29$ om man laddar hem det.

Tracktion3 : 1295:

Logic Express 8 : 1800:-

Cubase SE 3 : 1400:-

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...