Jump to content
Annons

Ableton Live 7


Linus

Recommended Posts

Idag avslöjade Ableton den nya versionen av Live.

live_7.png

Bland nyheterna hittar vi förbättrad ljudmotor med 64-bitars summering, POW-r dithering, EQ Eight har fått 64-bitars upplösning, ny kompressor med sidechain, stöd för REX-loopar, taktartsändringar, enklare automation, ett trumrack för enklare trumprogrammering och tre nya instrument.

Instrumenten bygger på Physical Modelling och är ett samarbete mellan Ableton och AAS. 'Analog' liknar, inte oväntat, en analogsynt. 'Electric' skapar elpianon som Rhodes och Wurlitzers. Tension är en stråksynt.

Utan att ha testat instrumenten drar jag den snabba slutsatsen att de bygger på AAS befintliga instrument; Lounge Lizard, String Studio och Ultra Analog.

item.pngitem.pngitem.png

Betatestning pågår redan och alla som köpt/uppgraderat till Live 6 efter 1 oktober är berättigade till en fri uppdatering när programmet släpps.

Mer info: http://www.ableton.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant. Den tjockaste bundlen känns som ett direkt svar på logic studio. Synd bara att den är typ dubbelt så dyr (fast man kan hoppas att ableton, till skillnad från apple, inte snöper sin 50%-iga studentrabatt...), och att inbyggd autotune och vocoder verkar saknas fortfarande.

Ah, och tension är en strängsynth (tänk sculpture, antar jag), inte en stråksynth...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus heliga moster detta hade jag missat. Verkar vara en riktigt bra uppgradering där man även har integrerat en del "nya" instrument. Kan knapt bärga mig. Det enda negativa är att det kommer att bli dyrt för mig att uppgradera i allafall om jag ska ha hela sviten. Men det ska bli kul. Nu får dom skynda sig ut med 7:an!

Föresten att dom har 64bitars sumering betyder väl knappast att man behöver ha Vista för att utnytja den.

Vista vill jag inte ha. Det bör ju vara helt oberoende av hur många bitar operativet är på. Ungefär som man kan och har kunnat länge jobba med 64bitars grafik på ett 32bitars opperativ. Det bör inte ha med varandra att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar lite hur de tänkt med orkestersampling-biblioteket. Vem i hela världen skulle lägga ut 669 euro på ett samplingsbibliotek som bara fungerar i Live, och vem skulle överhuvudtaget komma på tanken att göra omfattande orkestreringsarbete i ett program som anses ha något klen midiredigering och helt saknar score edit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Live är inte Sibelius och jag tror inte någon kommer att bry sig om orkester-samplingarna som inte redan har Live. Om jag komponerade för orkester skulle jag inte använda Live i allafall inte hela linan ut.

Annars älskar jag Live och ser verkligen fram emot dom nya sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...