Jump to content
Annons

Är detta verkligen en myt?


Exil

Recommended Posts

Jag har säkert som många andra ofta fått höra att olika inspelningsprogram ger mer eller mindre bra ljudkvalité. Man ska helt enkelt kunna höra skillnad genom att t.ex. flytta över samma projekt man jobbar med i Logic till Pro-Tools och kunna höra skillnad. Jag har aldrig hört det med egna öron, men det är något jag alltid fått höra. Både från amatörer till branchfolk. Så sent som i våras när jag hade en lektion med en ljudtekniker, som mixar väldigt mycket av dagens musik vi hör på radio, så påpekade han att man kunde höra skillnad mellan inspelningsprogrammen. Han påstod att Logic och Cubase ligger långt efter Pro-Tools. När jag nu läser att Studio vågar påstå att det rent ut sagt är en myt så blir jag lite fundersam. Vem ska man tro på?

Jag ställer mig neutral i frågan, då jag inte har någon koll på hur det fungerar tekniskt. Men jag vill se vad alla har att säga. Studios påstående att det är en myt borde ju väcka lite känslor hos vissa?

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Ren tjurskit!

Människor som på fullaste allvar påstår att de faktiskt kan höra att programvara A* skulle generera ett "bättre sound" än programvara B* bör genast komma ner på jorden (igen).

* - t.ex. Samplitude, Cubase, Sonar, ProTools etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det handlar nog mer om vem som sitter bakom tangentbordet. Någon som är expert på exv ProTools kan säkert få det att låta bättre än mig som är amatör på Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren tjurskit!

Människor som på fullaste allvar påstår att de faktiskt kan höra att programvara A* skulle generera ett "bättre sound" än programvara B* bör genast komma ner på jorden (igen).

* - t.ex. Samplitude, Cubase, Sonar, ProTools etc

Ja, först o främst ljudval, men kan även tycka att det låter "reason" om vissa låtar överlag.

Men som sagt, handlar kanske mer om vem som gör det o inte i vad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren tjurskit!

Människor som på fullaste allvar påstår att de faktiskt kan höra att programvara A* skulle generera ett "bättre sound" än programvara B* bör genast komma ner på jorden (igen).

* - t.ex. Samplitude, Cubase, Sonar, ProTools etc

Ja, först o främst ljudval, men kan även tycka att det låter "reason" om vissa låtar överlag.

Men som sagt, handlar kanske mer om vem som gör det o inte i vad!

att man hör att nåt e gjort i reason har nog snarare med att göra hur de olika komponenterna låter, inte programmet i sig..

det finns (iaf upp till v. 3) ju bara en begränsad mängd synthar.. precis som folk känner igen en minimoog känner folk igen subtractorn..

men rent utljud från programmet, har jag svårt att tänka mig hur olika det skulle vara.. med undantag för vissa ljudkort (läs digidesign) som låter sina program jobba upp i 192kHz.. men det är mer med ljudkort än program, trots att det är Pro Tools.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Låter ju lite märkligt. Jag håller på att det är en myt i alla fall. Och ifall nu Pro tolls skulle ligga långt före så skulle väl alla använda det? 🙁

Det är ju vad alla stora studios gör!! 😆 Men jag tror det snarare har att gör med att Pro-Tools är så otorligt stabilt och att deras audioredigering är så lättarbetad. Sen finns det säkert de som väljer Pro-Tools bara för just ljudkvalitén. Men om det stämmer eller inte är en annan fråga.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju lite märkligt. Jag håller på att det är en myt i alla fall. Och ifall nu Pro tolls skulle ligga långt före så skulle väl alla använda det? 🙁

Det handlar om pro tools HD skulle jag tro, och då är det en inkörsport på minst 100 000 SEK.. inte alla som har den summan liggandes i ett hörn.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju lite märkligt. Jag håller på att det är en myt i alla fall. Och ifall nu Pro tolls skulle ligga långt före så skulle väl alla använda det? 🙁

Det är ju vad alla stora studios gör!! 😉 Men jag tror det snarare har att gör med att Pro-Tools är så otorligt stabilt och att deras audioredigering är så lättarbetad. Sen finns det säkert de som väljer Pro-Tools bara för just ljudkvalitén. Men om det stämmer eller inte är en annan fråga.

att man väljer pro tools har med så många faktorer att göra.. lättarbetat, standard som det "bästa" systemet idag, prestigen, etc etc etc.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju lite märkligt. Jag håller på att det är en myt i alla fall. Och ifall nu Pro tolls skulle ligga långt före så skulle väl alla använda det? 🙁

Det är ju vad alla stora studios gör!! 😉 Men jag tror det snarare har att gör med att Pro-Tools är så otorligt stabilt och att deras audioredigering är så lättarbetad. Sen finns det säkert de som väljer Pro-Tools bara för just ljudkvalitén. Men om det stämmer eller inte är en annan fråga.

Ja, det var inte riktigt så jag menade 😛 Jag vet att protools är standard på många ställen. Men hemmapulare vill väl också har bra ljud? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har säkert som många andra ofta fått höra att olika inspelningsprogram ger mer eller mindre bra ljudkvalité Man ska helt kunna höra skillnad genom att t.ex. flytta över samma projekt man jobbar med i Logic till Pro-Tools och kunna höra skillnad. Jag har aldrig hört det med egna öron, men det är något jag alltid fått höra. Både från amatörer till branchfolk. Så sent som i våras när jag hade en lektion med en ljudtekniker, som mixar väldigt mycket av dagens musik vi hör på radio, så påpekade han att man kunde höra skillnad mellan inspelningsprogrammen. Han påstod att Logic och Cubase ligger långt efter Pro-Tools. När jag nu läser att Studio vågar påstå att det rent ut sagt är en myt så blir jag lite fundersam. Vem ska man tro på?

Jag ställer mig neutral i frågan, då jag inte har någon koll på hur det tekniskt fungerar. Men jag vill se vad alla har att säga. Studios påstående att det är en myt borde ju väcka lite känslor hos vissa?

Det borde då inte vara någon skillnad på utljud i olika program, så vitt jag förstår summeras ljudet enligt samma princip och det ska dessutom vara en hyfsat simpel sådan. Vad som däremot skulle kunna göra denna upplevda skillnad är vilken hårdvara du kör ditt ljudprogramm emot. För där kann det definitivt skillja sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste ha klart för sig att personer som spenderar stora summor på ett visst system har ett behov av att motivera detta på olika sätt. på så vis uppstår myter av den här typen.

vi kan ju beskåda detta i ljuset av alla de som inte gillar digitala inspelningar, eftersom man anser att det är för rent och ofärgat.

om myten i fråga stämde, så skulle vi höra diskussioner om att "jag föredrar cubase, eftersom det patinerar ljudet på ett behagligt sätt"

den som vill kan ju alltid prova att rendera en ren sinusvåg i olika program (ej via ljudkortet), och kontrollera om det är något värdprogram som börjar spotta ut andra intressanta vågformer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmen färgar ljudet, det är ingen tvekan om saken.

För att ta Reason som exempel. Du får inte ut samma ljud som du stoppar in i programmet, därför att det inte är "sample accurate" (som nattvaktaren nämnt i en annan tråd).

Däremot är det en myt att det är en myt att olika program låter olika.

För de gör det. En annan femma är hur tydlig förändringen är.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta frågeställningar det här.

Några intressanta citat, från verkliga auktoriteter på området, som jag råkade ha i närheten:

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Visserligen fortsätter han med att det finns viktigare saker:

"...but a bigger issue is the same one that faced mixers in the analog world almost from the beginning: It´s how you drive it that counts!"

Men han slår ändå fast att han anser att det är skillnader.

En annan ännu större auktoritet är inte heller odelat positiv till Protools i alla sammanhang:

Bob Ludwig: "If you have to work in Protools using the Waves components will sometimes get you an OK sound because they have their own DAE (Digial Audio Engine) that isn´t subject to the crunch of ProTools as much."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en gång ett program som hette Cubasis VST. Många år sen. Det lät rejält mycket sämre än andra program. Sen dess har det hänt en hel del.

Så det var ingen myt. Om det är en myt nu kan man diskutera lång tid om. Jag själv tycker det låter olika. Andra som har goda öron tycker också det låter olika. Om det verkligen skiljer sig åt är inte så lätt att veta, men det räcker väl att jag tycker det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Det här är ett typiskt misstag som folk gör. Om du spelar en sinus signal genom en Daw så kanske det låter lite lite lite annorlunda mot en annan daw, MEN när du sen slaskar på 10 kanaler trummor och distade gitarrer så finns det ingen vanlig dödlig som hör skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Det här är ett typiskt misstag som folk gör. Om du spelar en sinus signal genom en Daw så kanske det låter lite lite lite annorlunda mot en annan daw, MEN när du sen slaskar på 10 kanaler trummor och distade gitarrer så finns det ingen vanlig dödlig som hör skillnaden.

Hmm... om det nu finns en skillnad, vilket jag är mycket skeptisk mot, borde det inte då vara tvärtom? En enda kanal är ju bara en ljudfil som spelas upp... inte mycket som kan snett där... flera kanaler tillsammans däremot skulle ju kunna summeras på lite olika sätt antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Det här är ett typiskt misstag som folk gör. Om du spelar en sinus signal genom en Daw så kanske det låter lite lite lite annorlunda mot en annan daw, MEN när du sen slaskar på 10 kanaler trummor och distade gitarrer så finns det ingen vanlig dödlig som hör skillnaden.

Jag betraktar ju inte de här pojkarna som "folk" vilka som helst i de här sammanhangen. Om man nu skall beteckna dem på något speciellt sätt så är det väl möjligen som den absoluta eliten på området...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Det här är ett typiskt misstag som folk gör. Om du spelar en sinus signal genom en Daw så kanske det låter lite lite lite annorlunda mot en annan daw, MEN när du sen slaskar på 10 kanaler trummor och distade gitarrer så finns det ingen vanlig dödlig som hör skillnaden.

Jag betraktar ju inte de här pojkarna som "folk" vilka som helst i de här sammanhangen. Om man nu skall beteckna dem på något speciellt sätt så är det väl möjligen som den absoluta eliten på området...

Dom har ändå öron och en hjärna och det finns bara en viss sorts mängd som hjärnan och öronen kan uppfatta. OM det ens finns en skillnad som bruce skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby Owsinski: " It´s true that each DAW application uses a different algoritm for summing that makes the sound vary from a little to a lot..."

Det här är ett typiskt misstag som folk gör. Om du spelar en sinus signal genom en Daw så kanske det låter lite lite lite annorlunda mot en annan daw, MEN när du sen slaskar på 10 kanaler trummor och distade gitarrer så finns det ingen vanlig dödlig som hör skillnaden.

Men det är ju det det inte gör. Så här adderar en dator: 1+1=2.

Eller om man ska va specifik, ProTools TDM: 1+1=2 och alla native-system (Cubase/Logic/Live etc ) 1.0+1.0=2.0

Det finns inget program som ger nåt annat resultat. Hela den här diskussion förutsätter jag handlar om summeringen/mixningen och inte om inbyggda EQ eller liknande.

Jag har t.o.m träffat seriösa och välrenommerade tekniker som tror att olika hårddiskar låter olika. Men jisses! 😛

Och så för att folk tror att de kan nåt (vilket de säkert kan i många andra sammanhang) så sprider sig myterna...

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Andra som har goda öron tycker också det låter olika.

Jag uppmanar alla dessa goda öron att göra ett blindtest och identifiera de olika programmen. Hur många tror du kommer lyckas?

Det är helt befängt att påstå att Logic låter bättre än Cubase och som jag skrev tidigare är det också ganska drygt - det är att låtsas att man hör något ingen annan hör för att själv framstå som tjusig. Det suger faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur andra program funkar, men Reason är iaf inte samplings-exakt.

Du får alltså ut nånting annat som du stoppar in.

Edit: sen om det är till det bättre eller sämre låter jag vara osagt.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har träffat seriösa och välrenommerade tekniker som tror att olika hårddiskar låter olika. Men jisses! 😛

Dety är väl iofs ingen tvekan om att olika hårddiskar låter olika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase och många andra var låååångt före ProTools att köra med högre upplösning än 24-bit internt. Det borde väl innebära att ProTools lät sämre tills de fick ändan ur vagnen och uppdaterade sig till verkligheten...? 😛

Det fanns en gång för några år sedan en bugg i en Cubase-uppdatering, som gjorde att ljudet blev klart sämre - men den buggen fixades snabbt. Det är inte omöjligt att det är detta som har gett upphov till myten om att det är stor skillnad mellan olika program...

1+1=2 - eller om vi pratar om bits; 00000001 + 00000001 = 00000010

Detta gäller för alla program och det är omöjligt att inte få samma resultat i en ren addition - men problemet är att man inte bara gör rena additioner vid summering i DAW-programmen, utan algoritmerna tar alltid hänsyn till att det kan finnas pluggar, bussar och annat som också måste finnas med.

Jag tror nog att det kan bli en viss subtil skillnad eftersom det ju trots allt inte är samma algoritmer som används - men för att ha en chans att uppfatta de eventuella skillnaderna, så måste man förmodligen ha extremt högupplösta monitorer och väldigt vältränade öron...

Jag tror däremot att det är helt omöjligt att säga att ljudet i det ena programmet är bättre än det andra - och lika omöjligt att säkert peka ut vilket program som mixen har gjorts med. Det som i så fall skulle kunna skilja kvalitetsmässigt, är algoritmerna i de använda pluggarna, men om man kör en mix utan effekter så står sig nog även de värsta guldöronen sig slätt om de ska avgöra vilket program det handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat seriösa och välrenommerade tekniker som tror att olika hårddiskar låter olika. Men jisses! 🙂

Dety är väl iofs ingen tvekan om att olika hårddiskar låter olika...

Ja då tänker du på det mekaniska rasslandet man hör genom datorchassit antar jag?

Eller du kanske är en sån där som köper speciella CD-skivor för audio, dom som "låter bättre"? 😛

Finns dom fortfarande förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inga jämförande lyssningstester etc bakom mig så jag kan säga att "så här är det" som min egen åsikt. Men jag tror i alla fall att den här killen (som jag citerade i ett tidigare inlägg) är en litet större auktioritet när det gäller att bedöma ljud och skillnader i ljud än vad vi har här på forumet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Ludwig

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur andra program funkar, men Reason är iaf inte samplings-exakt.

Du får alltså ut nånting annat som du stoppar in.

Edit: sen om det är till det bättre eller sämre låter jag vara osagt.

Men reason har ju inte ljudinspelning så det är lite svårt att jämföra summeringen då.

Och att ta in nånting i NNXT eller så, då kan jag tänka mig att det händer grejor.. men det beror ju på NNXT i så fall.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...