Jump to content
Annons

mikrofoner


alexfree

Recommended Posts

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag packar faktiskt ner dem - antingen i originalboxen eller i en av micväskorna, beroende på vilken mic det handlar om... 😉

men blir det inte mycket upp och ner packning då, för jag gjorde så ett tag och när man ville då spela in då var den nerpackad och man fick plocka upp den ansluter, rikta mm, och sen ned igen....men det kanske ger sig själv om man har mer än två mikrofoner eller!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade faktiskt en snubbe på jobbet som heter Micke och hade en sån frilla....inte helt oväntat kallade vi honom för Micken.

Jag lägger ned mina mickar i orginalförpackningen (kartong) när jag inte använder dom. Men helst skulle jag vilja ha nån form av hardcase för dom i.o.m att vi är ute å spelar lite då och då.

//Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag packar faktiskt ner dem - antingen i originalboxen eller i en av micväskorna, beroende på vilken mic det handlar om... 😉

men blir det inte mycket upp och ner packning då, för jag gjorde så ett tag och när man ville då spela in då var den nerpackad och man fick plocka upp den ansluter, rikta mm, och sen ned igen....men det kanske ger sig själv om man har mer än två mikrofoner eller!?

Jag spelar bara in sång... Det tar betydligt längre tid med att pilla ihop musiken - och jag brukar spela in sång på några låtar i taget när jag r på det humöret, så det blir inte så väldigt ofta jag behöver rigga upp någon av micarna...

Skulle jag mot förmodan behöva fortsätta nästa dag någon gång, så låter jag det nog sitta kvar uppe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter "Jaksson-five-frisyren" sitta på för att inte damm ska komma in innanför gallret.. dom andra skitmickarna får ligga helt nakna..

Slående likt eller vad  😉Puffskydd.gif

haha....va bra 😛 nu vet man vilket jobb de hade som små, mikrofonvärmare....jag hörde att det finns folk som har fantommatningen på hela tiden för att miken ska ha rätt temperatur hela tiden, tycker dock det är lite att ta i!!! 😎

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter "Jaksson-five-frisyren" sitta på för att inte damm ska komma in innanför gallret.. dom andra skitmickarna får ligga helt nakna..

Slående likt eller vad 😆Puffskydd.gif

Kan också vara en hip-hopp mössa i olika färger av vintermodell... 😆

Jag packar ner mickarna, men tar också (pedant som man är) och sorterar

ihop kabelaget också och lägger det fint i byrån, plockar ned puffskydd, viker ihop mickstativ, ställer det i garderoben, slår på TV´n och kollar på Idol2004 och käkar

nudlar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag packar faktiskt ner dem - antingen i originalboxen eller i en av micväskorna, beroende på vilken mic det handlar om... 😆

Låt mig komma med en vild gissning.

SM57 -> Mikväska

Neumann TLM103 -> Originalkartong

o.s.v. 😛

/Majken

Har faktiskt inga dynamiska och ingen TLM103 (men tanken var annars helt rätt...), men min Babybottle får alltid ligga i sin läckra träbox, medan ADK A51s, Generis GC1, mina Behringer ECM8000 och Milab LC-25:orna får ligga i micväskor. CM2 ligger i sin plastbox, även om den inte är lika tjusig som träboxen till Babybottle, men ändå... Har allvarliga funderingar på en T3 från Studio Projects och en AEA R84. Får se hur de ska packas ner när jag har lyckats spara ihop till dem... 😆

Ska eventuellt göra mig av med ett par micar eftersom jag har eller kommer att skaffa bättre, men jag har inte bestämt mig riktigt ännu...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Då man har en nyfiken son på 4 år som tycker att pappas stormembranmik på stativ är ett utmärkt teleskop att leka med, så får det bli ner i väskan och upp på översta hyllan i säkert förvar. Man vill inte komma hem en vacker dag och upptäcka att sonen leker med micken i badkaret... 😉 eller använder den som stjärnkikare...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😉

blir det inte kondens om man stänger kassen med en gummisnodd!?

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😛

blir det inte kondens om man stänger kassen med en gummisnodd!?

Jag skulle nog inte rekommendera detta pg a kondens som du säger. En mikrofons värsta fiende (förutom trummisar 🙂 ) är just fukt. Jag packar alltid ned mina mickar och förvarar dom torrt. Funderar på att köpa en slags fuktmätare men vet inte vart det kan finnas......nån som har tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😛

blir det inte kondens om man stänger kassen med en gummisnodd!?

Jag skulle nog inte rekommendera detta pg a kondens som du säger. En mikrofons värsta fiende (förutom trummisar 🙂 ) är just fukt. Jag packar alltid ned mina mickar och förvarar dom torrt. Funderar på att köpa en slags fuktmätare men vet inte vart det kan finnas......nån som har tips??

Här är ett förhållandevis "billigt" exempel: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...=0&dok=7020.htm - men jag tycker nog att det är lite överdrivet att skaffa något sådant.

Jag slänger ner nya torkmedelspåsar ( http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt.../se/2008125.htm ) i micväskor och case lite då och då. Jag tror egentligen inte att man behöver fundera så mycket på fukten så länge man bara har micarna i studion...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beror det väl på miken. En Shure SM57 kan man väl nästan köra i diskmaskinen och ha bland grytorna. (Ett klart tips).

En konding sätter jag helst en plastpåse på och lägger ömt i en skyddad låda. De där skumgummi-huvorna är jag tveksam till, efter hand när de blir gamla så smulas liksom gummit upp. Jag har fått för mig att det blir små partiklar av det som sätter sig på mikmembranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😆

blir det inte kondens om man stänger kassen med en gummisnodd!?

Jag skulle nog inte rekommendera detta pg a kondens som du säger. En mikrofons värsta fiende (förutom trummisar 🙁 ) är just fukt. Jag packar alltid ned mina mickar och förvarar dom torrt. Funderar på att köpa en slags fuktmätare men vet inte vart det kan finnas......nån som har tips??

Om man har lite is i magen och väntar någon timme tills micken kylt ner sig till rumstemperatur innan man sätter på grejerna borde det inte vara någon fara.

För att kondens ska kunna bildas krävs det att temperaturen utanför påsen skiljer sig från den innanför om jag inte minns min skoltid helt skevt.

(skulle inte förvåna mig det minsta om det visar sig att jag är helt ute och trampar tvåhjuling nu bara för att min skeva gymnasielärare uttalade sig om saken) 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte höra med er hur ni gör när ni inte använder mikrofonen, packar ni ner den varje gång eller låter ni den bara stå!?

jag brukar alltid dra över en fryspåse (från ICA MAXI, viktigt detalj) för att skydda själva mikrofonen, men det kanske finns bättre sätt!?!

Systemkasse och gummisnodd!

(Funkar mycket bättre än fryspåse från ica, jag lovar!) 😆

blir det inte kondens om man stänger kassen med en gummisnodd!?

Jag skulle nog inte rekommendera detta pg a kondens som du säger. En mikrofons värsta fiende (förutom trummisar 🙂 ) är just fukt. Jag packar alltid ned mina mickar och förvarar dom torrt. Funderar på att köpa en slags fuktmätare men vet inte vart det kan finnas......nån som har tips??

Om man har lite is i magen och väntar någon timme tills micken kylt ner sig till rumstemperatur innan man sätter på grejerna borde det inte vara någon fara.

För att kondens ska kunna bildas krävs det att temperaturen utanför påsen skiljer sig från den innanför om jag inte minns min skoltid helt skevt.

(skulle inte förvåna mig det minsta om det visar sig att jag är helt ute och trampar tvåhjuling nu bara för att min skeva gymnasielärare uttalade sig om saken) 😛

Givetvis är det nog ingen fara men det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra som man säger! 😎

En annan sak som många inte tänker på är att rörmikrofoner ALLTID ska ”hängas” upp och ner, detta för att värmen stiger och inte får komma in i membranen. Nu fick jag glänsa lite med det också 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

>En annan sak som många inte tänker på är att rörmikrofoner ALLTID ska ”hängas” upp och ner, detta för att värmen stiger och inte får komma in i membranen. Nu fick jag glänsa lite med det också

Nja, frågar du Neumanns ingenjörer säger de att det inte spelar någon roll, gör det som funkar bäst. Men funktar det för dig så....

Sen det där med fukt, i Sverige är det ju torrt större delen av året. Regniga sensommardagar kan det väl vara lite annorlunda, men annars är ju vår inomhusluft torr nog så det inte spelar någon roll. På med plastpåsen bara. Och är miken varm då så är den torrare än luften och det är ingen nackdel. Det gamla råden för kameror gäller dock, är miken kallare än luften (till exempel legat i bilen en vinterdag), så låt den värmas upp först innnan du tar ut den ur förpackningen.

Har micken dock blivit fuktig, låt den torka luftig inomhus först innan du sätter på påsen.

Använd alltid puffskydd, se till att det inte är dammigt, låt bli att röka, sätt på en plastpåse när micken inte används.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

>En annan sak som många inte tänker på är att rörmikrofoner ALLTID ska ”hängas” upp och ner, detta för att värmen stiger och inte får komma in i membranen. Nu fick jag glänsa lite med det också

Nja, frågar du Neumanns ingenjörer säger de att det inte spelar någon roll, gör det som funkar bäst. Men funktar det för dig så....

Sen det där med fukt, i Sverige är det ju torrt större delen av året. Regniga sensommardagar kan det väl vara lite annorlunda, men annars är ju vår inomhusluft torr nog så det inte spelar någon roll. På med plastpåsen bara. Och är miken varm då så är den torrare än luften och det är ingen nackdel. Det gamla råden för kameror gäller dock, är miken kallare än luften (till exempel legat i bilen en vinterdag), så låt den värmas upp först innnan du tar ut den ur förpackningen.

Har micken dock blivit fuktig, låt den torka luftig inomhus först innan du sätter på påsen.

Använd alltid puffskydd, se till att det inte är dammigt, låt bli att röka, sätt på en plastpåse när micken inte används.

T.

Du kan fråga alla tillverkare av RÖRmikrofoner och dom säger givetvis att det inte spelar någon roll hur dessa hängs upp. Alla vet dock att tunna kondensatorplattor (membran) är extremt känsliga för både värme och fukt. Så jag säger det igen....det är bättre att ta det säkra före det osäkra (gud vad jag tjatar 😛 )

Och frågar du en större studio i Sverige så förvarar dom sina mikrofoner i specialbyggda (torra) skåp med fuktmätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Bandmikrofoner skall tydligen förvaras stående och inte liggande då bandet kan töjas ut och förlora sin spänst och därmed ljudet...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)
Bandmikrofoner skall tydligen förvaras stående och inte liggande då bandet kan töjas ut och förlora sin spänst och därmed ljudet...

//Nemo

har du nån sådan då?

Nä, men jag har en bok om Porsche 911 också...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...