Jump to content
Annons

Diskussion om kvalitet på mp3


Fredrik Karlsson

Recommended Posts

// Delat från den delade tråden Hip-Hop/RnB är största musikstilen 🙂 / admin

Mmm såg den för ett par dar sedan men skummade lite snabbt igenom den bara.

Det som däremot fatsnade var att Skivbolaget vill ha intäkterna från fösäljning av T-Shirt och annat krims krams Samt intäkterna för uppträdanderna.M.a.o dom verkar fokusera mer på " Hur ska vi få tillbaka det vi förlorar ? " och mindre på " Hur ska vi lösa det här med nedladdning ? "

Men som sagt skummade bara lite snabbt igenom den, Får nog läsa den mer ingående.

Iofs så ville inte Rubin ha det så utan det var den andre bossen som funderade i de banorna!

Till slut kommer det ändå bli som Rubin vill vare sig skivbolag gillar det eller inte!

För att enkelt förklara vad han vill genomföra så blir det ungefär som kabelTV, du betalr typ en 50 lapp i månaden och får tillgång till all musik och kan lyssna på den var du vill, datorn, tvn, mobilen, ipoden osv..

Intäkter till kompositören blir typ som STIM du får betalt per nerladdning!

Har i många år velat ha det på detta sättet och skönt att Rubin är en lika "konstig" kuf som jag 😛

Om du är konstig, vet jag inte 😆

Men dessa typer av kollektiva bestraffningar som förts i diskussionen att tex:

man skall betala en avgift till sin ISP för att täcka nedladdningarna, känns som gamla kommunistfasoner..

Bara för man har dator eller internet så är det inte nån automatik att man använder det för nerladdning..

Själv kräks jag åt ljudkvallen på MP3:or för finlyssng - duger mest som bakgrundsljud på en fyllefest 😉

Tror att du missförstod!!

Alla behöver inte betala som i typexemplet KabelTV ENDAST de som vill bli kunder, vill du inte köpa musik lagligt för en 50 lapp i månaden så slipper du.

Fördelen är att artisterna har ansvaret för mp3kodning osv istället för nån fjortis som gör en dålig mp3a.

Med dagens Mp3 kodningar (om de görs av någon som kan) tror jag inte du hör skillnad jämfört med orginalet (om du inte sitter med värsta/bästa anläggningen)!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med dagens Mp3 kodningar (om de görs av någon som kan) tror jag inte du hör skillnad jämfört med orginalet (om du inte sitter med värsta/bästa anläggningen)!

Ligger de på minst 256kbps, så är det ok - men lägre än så, så låter det helt enkelt inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion och jämförde 256kbit mp3 mot aiff-original.....och jag hör fan ingen skillnad över huvudtaget....

inbillade mig en svag men mycket marginell skillnad då jag jämförde 192 mot aiff-filen....

Håller med!

Det är gammalt att mp3 är så dåligt, en sanning från förr som lever kvar som en myt!

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion och jämförde 256kbit mp3 mot aiff-original.....och jag hör fan ingen skillnad över huvudtaget....

inbillade mig en svag men mycket marginell skillnad då jag jämförde 192 mot aiff-filen....

Skaffa bättre lyssning i så fall... 😆

Nåja - men eftersom jag upplever en försämring vid 256kbps, så lägger jag upp min mictester i 320kbps (där jag inte hör någon skillnad) - för att de som inte vill ta de stora WAV-filerna ska ha så bra ljud som möjligt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är gammalt att mp3 är så dåligt, en sanning från förr som lever kvar som en myt!

Stämmer och utöver det så hör nog 99 % av världens befolkning inte skillnad på en 128 kbit Mp3 och en Wav/Aiff fil och även om dom gör det så bryr dom sig inte.Rätta mig om jag har fel men idag/imorgon och framför allt om ett par år kommer Ipod/Mp3spelare alternativt Mobilen vara din musikspelare , Bara idag kom ju nya Ipod med 160gb HD så vad säger att om fem år inte Iphone kommer ha liknande kapacitet.Denna kopplas sedan ihop hemma i nån stereo av känt märke med mindre bra eller dålig kvalitet.Oavsett så kommer stereon i sig inte kunna spela upp ljudet i den upplösning att det går och höra skillnad på en Mp3 eller Wav/Aiff Fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion och jämförde 256kbit mp3 mot aiff-original.....och jag hör fan ingen skillnad över huvudtaget....

inbillade mig en svag men mycket marginell skillnad då jag jämförde 192 mot aiff-filen....

Skaffa bättre lyssning i så fall... 😆

Nåja - men eftersom jag upplever en försämring vid 256kbps, så lägger jag upp min mictester i 320kbps (där jag inte hör någon skillnad) - för att de som inte vill ta de stora WAV-filerna ska ha så bra ljud som möjligt.

Vad är det du hör Claes som vi inte kan höra i våra system (om det går att förklara i ord)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men idag/imorgon och framför allt om ett par år kommer Ipod/Mp3spelare alternativt Mobilen vara din musikspelare

Rätt att idag och i morgon så är det Mp3 som gäller men i övermorgon så har vi så feta och snabba linor och stora hårddiskar att vi förmodligen kommer att ladda ner Wavefiler istället och då blir ljudet bättre än CD (iom att det även kommer att gå upp på 24 bit och såsmåningom 32 Bit osv..)!

Max 10 år 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion och jämförde 256kbit mp3 mot aiff-original.....och jag hör fan ingen skillnad över huvudtaget....

inbillade mig en svag men mycket marginell skillnad då jag jämförde 192 mot aiff-filen....

Skaffa bättre lyssning i så fall... 😆

Nåja - men eftersom jag upplever en försämring vid 256kbps, så lägger jag upp min mictester i 320kbps (där jag inte hör någon skillnad) - för att de som inte vill ta de stora WAV-filerna ska ha så bra ljud som möjligt.

Vad är det du hör Claes som vi inte kan höra i våra system (om det går att förklara i ord)?

Det är ju skitsvårt att beskriva ljud med ord, men jag tycker att det blir någon svårdefinierad grumlighet. Inget som är katastrofalt, men tillräckligt för att irritera om man lyssnar noga. När det kommer upp till 320kbps så är det däremot borta - åtminstone enligt mina öron... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är gammalt att mp3 är så dåligt, en sanning från förr som lever kvar som en myt!

Stämmer och utöver det så hör nog 99 % av världens befolkning inte skillnad på en 128 kbit Mp3 och en Wav/Aiff fil och även om dom gör det så bryr dom sig inte.Rätta mig om jag har fel men idag/imorgon och framför allt om ett par år kommer Ipod/Mp3spelare alternativt Mobilen vara din musikspelare , Bara idag kom ju nya Ipod med 160gb HD så vad säger att om fem år inte Iphone kommer ha liknande kapacitet.Denna kopplas sedan ihop hemma i nån stereo av känt märke med mindre bra eller dålig kvalitet.Oavsett så kommer stereon i sig inte kunna spela upp ljudet i den upplösning att det går och höra skillnad på en Mp3 eller Wav/Aiff Fil.

Så är det för majoriteten, men ska man på grund av det sänka sina egna krav på ljudkvalitet - och till på köpet tvinga folk med riktigt bra anläggningar att lyssna på ett resultat som inte låter så bra det över huvud taget går att få...?

Du glömde förresten nämna den tvångsmässiga kompressionen som också trycker sönder ljudet... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag rekommenderar att delta i opartiska och vetenskapliga lyssningstester gällande kvalitet på mp3. Vid flera tillfällen har det framkommit att mp3 faktiskt är sanslöst bra, även under 224 kbps. Men det beror till mycket stor del på vilken kodare man använder, samt hur den används.

Hänvisar till några trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29325

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4540

EDIT: Hänvisar också till Sebastian Mares 128 kbps-test:

Results of Public, Multiformat Listening Test @ 128 kbps (December 2005)

Värt att lägga märke till här är att

1. Det är medlemmar från Hydrogenaudio som i första hand har deltagit i lyssningstesterna

2. Testet är gammalt som gatan, December 2005, och det har hänt mycket med formaten sedan dess.

3. Formaten är testade i 128 kbps.

4. "Betygen" ska tolkas som följer

* 5.0 : Imperceptible

* 4.0 : Perceptible, but not annoying

* 3.0 : Slightly annoying

* 2.0 : Annoying

* 1.0 : Very annoying

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med Claes om att vid 320 är det nästintill omöjligt att höra skilland..

(mest subjektiva åsikter för man vet att det e en mp3:a man lyssna på)

Vid 128kbps (ca 11ggr komprimering av orginalet) är det en plåga för mej

Vid 192kbps (ca 7,5ggr) upplever jag det subsoniska och finliret i toppregistret som avskalat regält,

för att inte tala om att dynamiken i låten har fått sej en knäck..

(när jag gör a/b-test mellan orginal-cd och en mp3:a i 192kbps som är en vanlig bitrate)

Det blir självklart mera påtagligt ju mera påkostad/avancerad lyssning man har till sitt förfogande..

Måste påpeka att detta är mina intryck och ingen vetenskap..

Det är tillräckliga upplevelser för att såga MP3 för min del iaf..

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med Claes om att vid 320 är det nästintill omöjligt att höra skilland..

(mest subjektiva åsikter för man vet att det e en mp3:a man lyssna på)

Vid 128kbps (ca 11ggr komprimering av orginalet) är det en plåga för mej

Vid 192kbps (ca 7,5ggr) upplever jag det subsoniska och finliret i toppregistret som avskalat regält,

för att inte tala om att dynamiken i låten har fått sej en knäck..

(när jag gör a/b-test mellan orginal-cd och en mp3:a i 192kbps som är en vanlig bitrate)

Det blir självklart mera påtagligt ju mera påkostad/avancerad lyssning man har till sitt förfogande..

Måste påpeka att detta är mina intryck och ingen vetenskap..

Det är tillräckliga upplevelser för att såga MP3 för min del iaf..

/Biran

Tror oxå det kan bero vilken sorts musik man lyssnar på!

Lyssnar jag på Motorhead på full volym så kan det kanske kvitta, om jag däremot lyssnar på en akustisk avskalad låt med Paul Simon kanske det har större betydelse!

En av mina favorit plattor är In Rock med Deep Purple från 1970 och om man jämför deras ljud från den tiden och den plattan med dagens välinspelade musik så är egentligen In Rock olyssningsbar men det kvittar mig för jag tycker den är skitbra i alla fall 😆

Redigerat av Fredrik Karlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 192kbps (ca 7,5ggr) upplever jag det subsoniska och finliret i toppregistret som avskalat regält,

för att inte tala om att dynamiken i låten har fått sej en knäck..

(när jag gör a/b-test mellan orginal-cd och en mp3:a i 192kbps som är en vanlig bitrate)

I dare you. 😆

Ge mig ett wave-klipp så ska jag sätta upp ett vetenskapligt test åt dig.

Jag gör testet tillgängligt för alla som vill här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 192kbps (ca 7,5ggr) upplever jag det subsoniska och finliret i toppregistret som avskalat regält,

för att inte tala om att dynamiken i låten har fått sej en knäck..

(när jag gör a/b-test mellan orginal-cd och en mp3:a i 192kbps som är en vanlig bitrate)

I dare you. 😆

Ge mig ett wave-klipp så ska jag sätta upp ett vetenskapligt test åt dig.

Jag gör testet tillgängligt för alla som vill här.

Bra idé!

Jag har inte de öronen eller utrustnignen som Biran o Claes har men hade ändå uppskattat ett test!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Jag gör det gärna! För att jag inte ska beskyllas för att ha valt klipp som låter bra eller dåligt, ber jag alla som är intresserade att bidra med ett eller några 30-sekundersklipp i 16-bitars wave-format (samma som cd). Välj utifrån sådant som ni vet hur det ska låta, och där ni tror att det är lätt att hitta avvikelser när det kodas med mp3.

Skicka förslagsvis med www.skickafilen.se och ange studio@idg.se som mottagare.

När jag har tagit emot minst tre ljudfiler så sätter jag samman ett paket, och lägger med instruktioner om hur testet ska genomföras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Status: KLART! Jag har fått fyra bra bidrag.

* Keith Jarret - The journey home (Jazz - piano, trummor, bas och tenorsax)

* Judas Priest - Judas rising (Hårdrock)

* Chris Cornell - Disappearing act (Rock)

* The Knife - We share our mothers' health

Tack alla som har bidragit!

Vi skickar tidning till tryck just nu, men sätter samman ett paket lite senare under kvällen när jag är hemma 🥰

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt att idag och i morgon så är det Mp3 som gäller men i övermorgon så har vi så feta och snabba linor och stora hårddiskar att vi förmodligen kommer att ladda ner Wavefiler istället och då blir ljudet bättre än CD

Max 10 år 😲

Om 10 år har vi inga egna hårddiskar. De finns bara i säkra hallar.

Allt vi vill konsumera streamas i stunden. Behovet att lagra filer själv är borta. Även programmen körs remote. Vi köper inte en fil eller ett program, vi hyr tillgången till dem.

Frågan om filformat har då ingen eller liten betydelse.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt att idag och i morgon så är det Mp3 som gäller men i övermorgon så har vi så feta och snabba linor och stora hårddiskar att vi förmodligen kommer att ladda ner Wavefiler istället och då blir ljudet bättre än CD

Max 10 år 😲

Om 10 år har vi inga egna hårddiskar. De finns bara i säkra hallar.

Allt vi vill konsumera streamas i stunden. Behovet att lagra filer själv är borta. Även programmen körs remote. Vi köper inte en fil eller ett program, vi hyr tillgången till dem.

Frågan om filformat har då ingen eller liten betydelse.

😆

Hoppas verkligen du har fel där för med den takten riktigt bredband byggs ut,

vete 17 om streaming/remote i realtid är nått att ha..

Att kalla adsl för bredband som tyvärr endast e alternativet för många är enligt mej en megabluff..

Själv har jag fiberoptisk 10/10-anslutning och det är med mycket vånda jag vill kalla det för bredband..

Att streama i realtid radio, tv, telefon + remote från programtillverkare behövs,

regält mkt bättre farter och stabilitet än vad marknaden har att erbjuda..

En lagstiftning att alla skall ha 100/100 vore väl en bra lag 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Status: KLART! Jag har fått fyra bra bidrag.

* Keith Jarret - The journey home (Jazz - piano, trummor, bas och tenorsax)

* Judas Priest - Judas rising (Hårdrock)

* Chris Cornell - Disappearing act (Rock)

* The Knife - We share our mothers' health

Tack alla som har bidragit!

Vi skickar tidning till tryck just nu, men sätter samman ett paket lite senare under kvällen när jag är hemma 😆

Dags för en ny kejsarens nya kläder test.

Jag gillar dessa. Innan förra testen du satte upp Olsberg var jag lika övertygad som en del här att jag skulle spika mp3 lätt. Skillnad hördes men vilken var bäst?

Skitkul, ser fram mot en liten shoot out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 10 år har vi inga egna hårddiskar. De finns bara i säkra hallar.

Allt vi vill konsumera streamas i stunden. Behovet att lagra filer själv är borta. Även programmen körs remote. Vi köper inte en fil eller ett program, vi hyr tillgången till dem.

Frågan om filformat har då ingen eller liten betydelse.

Denna lösning har vi i studion diskuterat och jag har läst om Sampletillverkare som oxå vill ha det så.

Och för mig är det bara fördelar.

1. Man blir av med piratkopieringen av mjukvara ( Logic , Cubase )

2. Man blir av med piratkopieringen av Samples ( Big Fish Audio , XNL Audio , East West m.m m.m )

3. Man begöver endast ha med sig sin dator då ljud & programvara ligger online på en server m.a.o man är extremt global och kan arbeta vart man vill när man vill.

Finns massa andra anledningar jag kan tänka mig , Dock tror jag kanske inte att man hyr tillgång utan precis som nu köper det man vill ha MEN installerar det på en server som ligger online som man loggar in på.

Men känner jag Apple eller alla andra mjukvarutillverkare rätt så kommer dom definitivt införa hyressystemet vilket

i långa loppet blir dyrare men å andra sidan med dom extra inkomsterna kanske dom uppdaterar regelbundet.

( Logic Pro 7 är väl 2-3 år gammalt nu ? )

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Status: KLART! Jag har fått fyra bra bidrag.

* Keith Jarret - The journey home (Jazz - piano, trummor, bas och tenorsax)

* Judas Priest - Judas rising (Hårdrock)

* Chris Cornell - Disappearing act (Rock)

* The Knife - We share our mothers' health

Tack alla som har bidragit!

Vi skickar tidning till tryck just nu, men sätter samman ett paket lite senare under kvällen när jag är hemma 😱

Ska "paketet" med ljud läggas ut i den här tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt att idag och i morgon så är det Mp3 som gäller men i övermorgon så har vi så feta och snabba linor och stora hårddiskar att vi förmodligen kommer att ladda ner Wavefiler istället och då blir ljudet bättre än CD

Max 10 år 😆

Om 10 år har vi inga egna hårddiskar. De finns bara i säkra hallar.

Allt vi vill konsumera streamas i stunden. Behovet att lagra filer själv är borta. Även programmen körs remote. Vi köper inte en fil eller ett program, vi hyr tillgången till dem.

Frågan om filformat har då ingen eller liten betydelse.

😱

Exakt så tror jag oxå att det blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

satt i studion och jämförde 256kbit mp3 mot aiff-original.....och jag hör fan ingen skillnad över huvudtaget....

inbillade mig en svag men mycket marginell skillnad då jag jämförde 192 mot aiff-filen....

Skaffa bättre lyssning i så fall... 😆

Nåja - men eftersom jag upplever en försämring vid 256kbps, så lägger jag upp min mictester i 320kbps (där jag inte hör någon skillnad) - för att de som inte vill ta de stora WAV-filerna ska ha så bra ljud som möjligt.

Vad är det du hör Claes som vi inte kan höra i våra system (om det går att förklara i ord)?

Det är ju skitsvårt att beskriva ljud med ord, men jag tycker att det blir någon svårdefinierad grumlighet. Inget som är katastrofalt, men tillräckligt för att irritera om man lyssnar noga. När det kommer upp till 320kbps så är det däremot borta - åtminstone enligt mina öron... 😉

Signalen går väl genom ett LPF vid omkodning till mp3? I ett par Adam är det nog den skillnaden du hör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalen går väl genom ett LPF vid omkodning till mp3? I ett par Adam är det nog den skillnaden du hör. 😉

Skärningspunkten ligger vid 17 khz om jag inte minns fel, så om inte Claes är en golden retriever tvivlar jag på att han hör skillnad.

Utan linser är jag nästan blind som en fladdermus. Kanske kan det ha med saken att göra...? 😆

Nåja - med tanke på att högtalarna går ända upp till 35kHz, så kanske filtret kan ha delvis med saken att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...