Jump to content
Annons

Bounca flera spår i Cubase automatiskt


Daniel

Recommended Posts

Hej

Vi har spelat in låter i Cubase som skall mixas i Logic. Jag undrar därför om det finns ett snabbare sätt att bounca än att göra audio mixdown på ett spår i taget. Det tar ett tag på 12 låtar med ca 30-40 spår vardera.. Alla tips mottages väldigt tacksamt! Är någonting oklart så skriv gärna.

Tack på för hand

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är riktigt löjligt.. Det får mig att vilja byta program.

Välkommen till "Dataåldern"! :rolleyes:

Jag förmodar att från"Logic" till "Cubase hade orsakat samma dilemma?

Stefan - "som inte orkar byta"

Skämt åsido,

men är det inte så att alla experterna vill ha .wav-filer att jobba med (bl.a pga processorkraft)

så om du hade mixat "proffsigt" på Cubase - så hade du ändå behövt göra alla bouncningarna?

Stefan - "som inte alltid orkar bounca han heller"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt löjligt.. Det får mig att vilja byta program.

Välkommen till "Dataåldern"! :rolleyes:

Jag förmodar att från"Logic" till "Cubase hade orsakat samma dilemma?

Stefan - "som inte orkar byta"

I Logic kan man exportera alla ljudfiler samtidigt. Däremot är Logic uselt vad gäller OMF. Det ska stödja det men jag tycker aldrig att det fungerar.

Processorkraft har proffsen oftast gott om, använder man samma program tar dom gladeligen emot hela projektet i den form det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

självklart finns det smidigare sätt...

Om du börjar med att med pennverktyget "rita dit" lite spår från takt 1 (så alla spår börjar från samma ställe), sen markerar du alla regioner som ligger på det aktuella spåret och väljer "audio -> Bounce selection", så kommer cubase sätta ihop alla klipp till Ett enda spår, det kommer desstuom få ett eget namn, t.ex. Bounce_Sång_01.wav... Nu går du bara till din audiomapp och plockar med dig alla filer som heter Bounce_****_01.wav

Du kan markera rubbet och välja bounce selection, så gör den allt på en gång...

Hajjar du, och löste det problemet? Du ska alltså inte välja audio mixdown...

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan ha fel men funkar inte OMF bara på wav spår (så midi spåren följer inte med)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ... eller fanns åtminstone... ett script som gjorde detta åt dig. Jag vet inte om det var Majken som skrev om det i en eller flera trådar. Hittar varken tråd eller bokmärke just nu tyvärr men söker du kanske du hittar om din sök-fu är stark...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är underligt att Cubase inte har en sådan funktion lättillgänglig, det borde vara standard. Till och med nonameprogram som Orion har den funktionen.

Men det kanske kommer i en uppgradering som de lovar ska komma och sen inte släpper :rolleyes:

Nääääeee jag är inte bitter......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är underligt att Cubase inte har en sådan funktion lättillgänglig, det borde vara standard. Till och med nonameprogram som Orion har den funktionen.

Men det kanske kommer i en uppgradering som de lovar ska komma och sen inte släpper :rolleyes:

Nääääeee jag är inte bitter......

😉 Monoknappen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är underligt att Cubase inte har en sådan funktion lättillgänglig, det borde vara standard. Till och med nonameprogram som Orion har den funktionen.

Men det kanske kommer i en uppgradering som de lovar ska komma och sen inte släpper :rolleyes:

Nääääeee jag är inte bitter......

😮 Monoknappen...

...som faktiskt fanns där en gång i tiden, men Steinberg valde att ta bort den! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

testade det, men jag lyckades inte få det fungera. På tex ett sångspår som bestod av flera tagningar så blev varje tagning ett eget spår trots att jag limmat ihop det innan. Gör jag något fel? Ingen som vet om det finns kvalitetsskillnader på bounce i realtid och icke realtid?

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

testade det, men jag lyckades inte få det fungera. På tex ett sångspår som bestod av flera tagningar så blev varje tagning ett eget spår trots att jag limmat ihop det innan. Gör jag något fel? Ingen som vet om det finns kvalitetsskillnader på bounce i realtid och icke realtid?

Bounce i realtid behöver bara användas om man använder sig av externa synthar och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

markerade du alla tagningar på spåret då? Markerar du bara en tagning så sparas den bara om...

Markerar du alla tagningar och väljer Bounce selection så sätter den ihop alla tagnignar till ett spår och du kan också välja om du vill ersätta alla tagningar med det Hela långa spåret. Huvudsaken är ju att det ihopsatta spåret sparas som en egen fil, vilket det görs automatiskt... Du kommer alltså inte få upp nån ruta som frågar om du vill spara...

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

Finns något enkelt sätt att bounca flera tracks på en gång i Cubase istället för att manuellt exportera ett track i taget i solo?

JAG kör Cubase SX3

Redigerat av Olsberg
Slår samman med existerande tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...