Jump to content
Annons

Vad kan man begära i ersättning?


Stensdotter

Recommended Posts

Hej hopp!

Jag och en kollega på Forum 🙂 har fått en förfrågan om att skriva en låt till ett känt svenskt företag, som ska användas på en av deras lokalkontor i en bildpresentation (görs av reklambyrå). Presentationen ska rulla i deras reception samt tas med på införsäljningsmöten hos kund. Vad jag vet ska den endast användas i en viss del av Sverige. Vad är rimligt att begära i ersättning? Någon som vet? Vi skriver, spelar in, sjunger och producerar allt själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gjort en hel del liknande grejjer och jag tar 4000 + moms för en sådan låt som brukar ligga på strax över en minut. Timlönen kanske blir ca 500 kr lite drygt vilket jag tycker är ett rimligt pris både för klienten och för mig själv (det är egentligen ganska billigt). Visserligen jobbar jag helt själv till skillnad från er vilket kanske skulle kunna rättfärdiga ett lite högre gauge.

Grattis till jobbet förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är absolut inte för prisdumpning. Men jag vet att branchen för den här typen av jobb är hårt prisutsatt. Reklambyråer sitter också väldigt illa till nu mer. (har själv jobbat mycket med reklam). Hursomhelst är musiken oftast längst ned i näringskedjan.

Har precis kommit hem från en europaturné där jag spelade med en oerhört duktig keybordist som jobbar med just den typen av jobb. Dom gör även jinglar, ljudloggor och musik till reklamfilm och även om dom har haft en del riktigt stora jobb så är dom beroende främst av dom små jobben och där finns det inget utrymme alls. Vi pratar om att göra 4 till 6+ produktioner om dagen på fyra man. Då pratar vi jinglar och ljudloggor inte hela låtar. Dessutom har alltid dessa mindre kunder någon som är ansvarig för sitt skötebarn (reklamen för just hans företag) som gärna vill påverka och ändra.

Då är det viktigt att införa löpande räkning för dessa ändringar.

Det som både han (från musiksidan) och jag (från reklam sidan) var överens om är att man bör fråga kunden om vart dom har sin budget. Är budgeten låg får man jobba efter dessa premisser. Är man van så försöker man inte skriva en symfoni utan man skapar så hög kvalitet som möjligt med så enkla medel som möjligt. Ofta handlar det om att återanvända gamla specjobb eller gamla låt eller ljudideér.

Hursomhelst man måste anpassa produktionen efter budgeten. Gäller allt film, musik, reklam eller att bygga en veranda. En lågbudgetproduktion behöver inte vara dålig bara man anpassar jobbet efter dom pengar som finns. Mitt råd även om jag jobbar i en annan branch är.

1: Var ligger kundens smärtgräns? och hur stor er andel kan tänkas bli.

2: Hur högt vär derar ni er tim tid?

3: Hur lång tid behöver ni för att göra jobbet?

4: Kom överens om hur ändringar ska hanteras. Kanske någon form av löpande räkning.

5: Försök kräma dom mesta möjliga pengarna ur projektet. Dvs salta så mycket som det går tills kunden backar.

Sen är det upp till er skicklighet hur mycket obetald övertid eller vilket timpris ni hamnar på.

Detta är ur ett strikt kommersiellt perspektiv. Sen kan man jobba gratis för att man tycker om det man gör och för att man lär sig någonting eller få in en fot. Inte fel, absolut inte men tänk på att ni underminerar prissättningen för dom som faktiskt lever på denna typ av jobb när man gör kommersiella gratisjobb.

Hursomhelst lycka till och sälj er inte för billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp!

Jag och en kollega på Forum 🙂 har fått en förfrågan om att skriva en låt till ett känt svenskt företag, som ska användas på en av deras lokalkontor i en bildpresentation (görs av reklambyrå). Presentationen ska rulla i deras reception samt tas med på införsäljningsmöten hos kund. Vad jag vet ska den endast användas i en viss del av Sverige. Vad är rimligt att begära i ersättning? Någon som vet? Vi skriver, spelar in, sjunger och producerar allt själva.

Förutom ett grattis till ett kul jobb så begränsa gärna användningen i (avtals)tid och rum.. m a o säkra en högre ersättning om kunden tar materialet utanför receptionen, kundmöten och kanske upp på nationell nivå etc. Radio- och TV reklam etc.

Ingen nämnd här men för några år sedan så köpte ett nationellt företag loss en specialskriven låt för tvåtusen spänn (inte av mig 🙂 )och den gick från användning i ett par svenska städer till nationell reklam.. ingen bra deal där inte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjort sånna jobb har jag enbart gått på timpris. Oftast har då kunden haft egna idéer om hur det ska låta och det har blivit mycket bollande av mp3:or. För att inte bli irriterad är det skitskönt att ha klockan gående när man jobbar och kunden vill ändra på saker. Men som det sägs i tråden; upp med priserna! Det ska kosta att få specialbeställd musik.

Gains förslag om att begränsa användningen är bra (inget jag tänkt på innan faktiskt) om kunden går med på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken med att avgränsa musikens användande är naturligtvis helt riktig. Jag jobbar själv på reklambyrå och för att jämföra med bildanvänding så är det självklart att man avgränsar var man får (och inte får) använda vissa bilder. Detta ligger även inlagt i bildbyråernas och fotografernas prissättning. En bild som ska användas internt i en organisation prissätts t ex som "redaktionellt" material medan bilder för reklam prisätts högre.

Här finns naturligtvis även varianter om kunden vill använda bilden på webb, annonser, stortavlor, regionalt eller riks osv. Det finns liknande regler för musikanvändning.

Rekommendationen om att försöka hålla uppe prisnivån är bra, det finns inga gratisluncher;)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Usräkta min nyfikenhet men jag var lite nyfiken på hur mycket ni fick betalt till slut

Att svara på sådanan frågor och framför allt att ställa dom är på gränsen till Industrispionage ... ☺️😏

Och så var det någon som la en gura på någon annans låt här på forumet, men att sedan få höra på resultatet..nej du 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Usräkta min nyfikenhet men jag var lite nyfiken på hur mycket ni fick betalt till slut

Att svara på sådanan frågor och framför allt att ställa dom är på gränsen till Industrispionage ... 🙂😉

Nej, det tycker jag inte. Speciellt inte som jag gav bort mitt eget arvode för liknande jobb enbart för att kunna ge en fingervisning eller exempel.

Lägga på gura... vet inte vad du syftar på tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...