Jump to content
Annons

Från Cubase (Win) till Logic (OS X) - svårt?


Tilly

Recommended Posts

Annons
Är det svårt att gå från

PC till MAC -

Cubase SX 3 till Logic?

Jag gick från PC till MAC, (eller nja.. jag har kvar min pc) och första timmarna var det mest att man inte såg skogen för alla träden. Bra virrigt. Men efter ett tags fumlande (satt ju själv och svor) så lossnade det mer och mer och fick massor an aha?!-upplevelser och får det än idag. Idag så hatar jag min pc och den dagen den ger upp så blir det aldrig nånsin mer någon.

Att gå från Cubase till Logic har jag ingen erfarenhet av. Har bara kört på Logic och Notator, då det begav sig. Men jag vet en del som gjort det och det verkar tydligen vara lättare än att gå från Logic till Cubase.

Om man är van vid analoga studiobord och livebord så är det nog det närmsta man kan komma med Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårt att gå från

PC till MAC -

Personligen tycker jag det inte. På sidorna för Boot Camp, har Apple dessutom gjort en lista på skillnaderna mellan Windows och OS X - riktade till Windows-användare. Gör det lätt att navigera, hitta och hantera.

Cubase SX 3 till Logic?

Nu svarar jag inte på frågan, men det är ju inget du måste eftersom Cubase för Mac medföljer din Cubase-installation. Vad du behöver göra är att uppgradera/uppdatera dina pluggar, och det är kanske där det stora jobbet ligger. Och det kommer du inte ifrån oavsett. Hur det ligger till med tillgängligheten på vst-pluggar för Mac... Tja, något sämre än för au/Logic. Andra mer inbitna får gärna fylla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårt att gå från

PC till MAC -

Cubase SX 3 till Logic?

Jag kan fylla på lite.

Jag bytte från PC - Cubase SL3 till Mac - Logic Pro 7 för 1.5 år sedan. Detta gjorde jag på grund av att skolan jag gick på bytte från Cubase till Logic. Jag kände att det var ett ypperligt tillfälle att äntligen gå över till mac och lära sig Logic som trots allt är mycket vanligare i dagens studios. Jag hade redan lite koll på hur OS X fungeracd då gymnasiet jag gick på körde endast mac, så jag kunde redan de mest grundläggande. Men som Killwithskill säger så kan det kännas väldigt främmande i början och man svär nog åt saker man inte förstår till en början. Men efter några dar inser man OS X:s fördelar.

Att byta från Cubase till Logic var också lite främmande till en början. Något som jag tyckte var otroligt omständigt till en början var att man alltid måste krångla med Aux-kanaler och enviorment om man vill använda sin AU-sampler/synths flera ugångar. I Cubase kommer alla utgångar upp i mixern automatiskt. Men efter ett tag inser man att man har otroligt mycket bättre koll på mixern i Logic än i Cubase. Att ha mixern som Cubase har, tycker jag alltid har varit helt puckat. Man måste ju skrolla i en oändlighet till höger innan man kommer till masterkanalen om man jobbar med ett stort projekt. I Logic kan du få upp hela mixern i ett fönster stort som skärmen och även flytta runt dina kanaler så du kan t.ex. göra en två-radig mixer. Det finns ju också VST-AU konverterare så du kan använda VST-pluggar i Logic.

Som Olsberg säger så kan du ju såklart använda Cubase SX3 på Mac också. Men jag tycker faktiskt inte Cubase är lika smidigt på mac som pc. T.ex. fungerar inga av F-knapps-kommandona för mig på Mac. Måste hela tiden lirka i menyerna för att komma in i mixern eller för att komma in i VST-instruments. Riktigt irriterande, men det kanske går att lösa med någon inställning.

Nåväl att byta från PC - Cubase till Mac Logic är inte alls svårt. Första veckan känner man sig lite vilse, men sen känner man sig som hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Olsberg säger så kan du ju såklart använda Cubase SX3 på Mac också. Men jag tycker faktiskt inte Cubase är lika smidigt på mac som pc.
Jag tycker att det fungerar fint. Smolken i bägaren är att alla underbara VST-pluggar för PC inte fungerar i Mac-versionen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Olsberg säger så kan du ju såklart använda Cubase SX3 på Mac också. Men jag tycker faktiskt inte Cubase är lika smidigt på mac som pc.
Jag tycker att det fungerar fint. Smolken i bägaren är att alla underbara VST-pluggar för PC inte fungerar i Mac-versionen.

Jag klurade på det för ett tag sedan. Synd att inte FX Teleport finns för Mac. Då hade man kunnat göra följande: Köra Windows i en viruell maskin i stil med VMware eller Parallells, installera FX Teleport - och köra de gamla vst-pluggarna i den virtuella maskinen samt dra in dem i Cubase på Macen. När väl ljudet är inne så är det ju bara att frysa spåren och stänga av Windows. Lösningen skulle ha fungerat även för Logic, Pro Tools med flera.

Vi får väl hoppas på ett Rewire med tcp/ip-stöd istället 😄

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Jo det där med VST pluggarna är ju mindre roligt.

Drygt att köpa om allting igen =/

fan va pengar det kommer gå isåfall 🙂

Det handlar mest om gratispluggar som oftast inte fungerar till Mac. Alla större vst-pluggar som man köper fungerar nog nästintill alltid till mac.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Jag lär väl få köpa om mina VST pluggar?

Alla pluggar man köper får man ju oftast i VST för både mac och PC, eller? Så är det på alla pluggar jag har köpt iaf. Och det är riktigt många, t.ex; Triolgy, Stylus RMX, DFH, AD, EZ-drummer Legacy Collection för att bara nämna några få. Alla dessa får man en installations-cd med installation för både mac och pc. Alltså kan jag använda pluggarna både som VST på pc, och VST på mac. AU coh RTAS verisoner förljer ju oftast med också men det är inte aktuellt i den här frågan.

Idag finns det ju otorligt många gratispluggar som man kan tanka ned. Dessa är oftast i VST och just för pc. Till mac är det väldigt sällan gratis vst-pluggar finns. Men jag skulle nog nästan våga säga att alla pluggar man köper innehåller en verison för pc och en för mac. Alltså ska det inte vara något problem att installera dina VST-pluggar du köpt. Bara att använda mac-installationen istället för pc-installationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du kommer ha några problem med själva sequencer delen, eftersom jag personligen tycker att cubase och logic är rätt lika varandra... det är ju uppbyggt på nästan samma sätt och gör ju i stort sett samma saker.

Däremot är det ju smågrejerna som är luriga, att hitta i programmet som kan ställa till det.

Sen största nackdelen är väl att inga synthar från cubase funkar i logic (om du kör mkt mjukvara)

så det kan ju bli en jävla kostnad att köpa nytt 😄

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen största nackdelen är väl att inga synthar från cubase funkar i logic (om du kör mkt mjukvara)

så det kan ju bli en jävla kostnad att köpa nytt 😕

Om det skulle vara VST-instruemnt som inte finns AU-verisoner så finns ju det VST-AU konverterare, se här.

Alla andra mjukvarusynthar finns ju som jag sagt tidigare nästan alltid i både AU och VST format för mac. Alltså behöver det inte kosta myckket alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Jag ska köpa ny studiodator och vet inte vad jag ska köpa, sneglar dock på mac.

Någon som har gått från Cubase till Logic, hur fungerar det? är Logic bättre?

Har i dag liten erfarenhet av cubase

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Cubase eller Logic spelar ingen större roll. Några små skillnader i hur man jobbar men det är ingen dramatisk skillnad.

Jag gilllar Logic bättre, fler pluggar och mer prisvärd.

Cubase lirar på Mac med så...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag gilllar Logic bättre, fler pluggar och mer prisvärd.

Fler pluggar, intressant....det jag hört att det finns färre pluggar sett till KVR Audios hemsida...

Mer instrument och grejer följer med som standard i Logic än i Cubase.

Pluggarna som följer med är bra kvalité.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gilllar Logic bättre, fler pluggar och mer prisvärd.

Fler pluggar, intressant....det jag hört att det finns färre pluggar sett till KVR Audios hemsida...

Mer instrument och grejer följer med som standard i Logic än i Cubase.

Pluggarna som följer med är bra kvalité.

Jo sedan så är det ju så att dom större pluggarna även fungerar till mac....

Kamske Logic endå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick över från pc/cubase till mac/logic för lite mer än två år sedan. Det tog ett tag att lära sig Logic eftersom man var van vid cubase, men allt som finns i cubase finns ju i Logic, det gäller bara att hitta vart allt sitter. En vanesak helt enkelt. Båda två är riktigt kompetenta program. Logic har dock fördel när det gäller medföljande pluggar och medföljande synthar/samplers m.m. Personligen tycker jag även Logic har ett mer inspirerande gränssnitt och är överlag ett mycket smidigare program. Varför ska man i cubase t.ex. behöva ladda in vst-instrument i ett separat fönster och sedan behöva routa midikanaler hit och dit på den valda midispåret för att ljud? Att ladda in en au-plugg i Logic direkt på midispåret är mycket mer användarvänligt enligt mig, man slipper flera onödiga moment. Men smaken är ju som vi alla vet delad:lol:. Dock skulle jag verkligen rekommendera att gå över till mac, då även Cubase lirar med mac som drloop påpekade. Jag har t.ex. Logic, Cubase och även Pro Tools LE på min mac som jag skiftar mellan. Dock använder jag Logic mestadels. Allting rullar på hur bra som helst, har aldrig stött på något problem. När jag körde pc/cubase ägnade jag x antal timmar åt att optimera operativsystemet och jag stötte ändå på problem gång på gång.

Lite tankar från mig bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick över från pc/cubase till mac/logic för lite mer än två år sedan. Det tog ett tag att lära sig Logic eftersom man var van vid cubase, men allt som finns i cubase finns ju i Logic, det gäller bara att hitta vart allt sitter. En vanesak helt enkelt. Båda två är riktigt kompetenta program. Logic har dock fördel när det gäller medföljande pluggar och medföljande synthar/samplers m.m. Personligen tycker jag även Logic har ett mer inspirerande gränssnitt och är överlag ett mycket smidigare program. Varför ska man i cubase t.ex. behöva ladda in vst-instrument i ett separat fönster och sedan behöva routa midikanaler hit och dit på den valda midispåret för att ljud? Att ladda in en au-plugg i Logic direkt på midispåret är mycket mer användarvänligt enligt mig, man slipper flera onödiga moment. Men smaken är ju som vi alla vet delad:lol:. Dock skulle jag verkligen rekommendera att gå över till mac, då även Cubase lirar med mac som drloop påpekade. Jag har t.ex. Logic, Cubase och även Pro Tools LE på min mac som jag skiftar mellan. Dock använder jag Logic mestadels. Allting rullar på hur bra som helst, har aldrig stött på något problem. När jag körde pc/cubase ägnade jag x antal timmar åt att optimera operativsystemet och jag stötte ändå på problem gång på gång.

Lite tankar från mig bara.

Jag har suttit en liten sväng i garageband och märkte snabbt att, va lätt allt går....

Jag har ju en väldigt liten vana av att spela in i Cubase och håller med om att ladda pluggar är ju en grej som verkar vara smidigare på Logic.

Spännande, mer tips :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat över Cubase upplägg med vst-instrument. Men en fördel skulle ju kunna vara att det är lätt att adressera en synt (t ex Hypersonic, som ju har sexton utgångar) till flera olika kanaler. Det borde i a f spara lite processorkraft jämfört med om man måste öppna en instans av synten ifråga på varje midikanal?

Så har jag tolkat det i a f, men det kanske inte stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat över Cubase upplägg med vst-instrument. Men en fördel skulle ju kunna vara att det är lätt att adressera en synt (t ex Hypersonic, som ju har sexton utgångar) till flera olika kanaler. Det borde i a f spara lite processorkraft jämfört med om man måste öppna en instans av synten ifråga på varje midikanal?

Så har jag tolkat det i a f, men det kanske inte stämmer?

Intressant någon som vet något om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat över Cubase upplägg med vst-instrument. Men en fördel skulle ju kunna vara att det är lätt att adressera en synt (t ex Hypersonic, som ju har sexton utgångar) till flera olika kanaler. Det borde i a f spara lite processorkraft jämfört med om man måste öppna en instans av synten ifråga på varje midikanal?

Så har jag tolkat det i a f, men det kanske inte stämmer?

Så har jag gjort så länge jag kan minnas med synthar som har fler utgångar? :rolleyes:

Till trådskaparen:

Jag gick från att ha arbetat med Cubase sx i fem år, över till Logic. Och det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Kom in i Logic på ca 2 veckor. Logic är ett inspirerande och snabbjobbat program. Rekomenderar det verkligen.

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man i cubase t.ex. behöva ladda in vst-instrument i ett separat fönster och sedan behöva routa midikanaler hit och dit på den valda midispåret för att ljud? Att ladda in en au-plugg i Logic direkt på midispåret är mycket mer användarvänligt enligt mig, man slipper flera onödiga moment.

Om vi ska jämföra programmen så bör vi jämföra de senaste versionerna av båda... (Det funkar likadant i CuBase 4).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat över Cubase upplägg med vst-instrument. Men en fördel skulle ju kunna vara att det är lätt att adressera en synt (t ex Hypersonic, som ju har sexton utgångar) till flera olika kanaler. Det borde i a f spara lite processorkraft jämfört med om man måste öppna en instans av synten ifråga på varje midikanal?

Så har jag tolkat det i a f, men det kanske inte stämmer?

Så har jag gjort så länge jag kan minnas med synthar som har fler utgångar? 😄

Till trådskaparen:

Jag gick från att ha arbetat med Cubase sx i fem år, över till Logic. Och det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Kom in i Logic på ca 2 veckor. Logic är ett inspirerande och snabbjobbat program. Rekomenderar det verkligen.

Mvh

Fredrik Sonefors

Ok, så öppnar man en synt på en midi-kanal i Logic (om det heter midi-kanal där?) så kan man adressera eventuella överblivna utgångar till andra midi-kanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat över Cubase upplägg med vst-instrument. Men en fördel skulle ju kunna vara att det är lätt att adressera en synt (t ex Hypersonic, som ju har sexton utgångar) till flera olika kanaler. Det borde i a f spara lite processorkraft jämfört med om man måste öppna en instans av synten ifråga på varje midikanal?

Så har jag tolkat det i a f, men det kanske inte stämmer?

Så har jag gjort så länge jag kan minnas med synthar som har fler utgångar? 😄

Till trådskaparen:

Jag gick från att ha arbetat med Cubase sx i fem år, över till Logic. Och det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Kom in i Logic på ca 2 veckor. Logic är ett inspirerande och snabbjobbat program. Rekomenderar det verkligen.

Mvh

Fredrik Sonefors

Intressant...sedan så har mac något som till talar mig men det är ju programmet som jag vill veta om det är hyffsat lätt jobbat, verkar ju vara så.

Någon som har mer erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick en kvällskurs på Kulturama i Cubase för nybörjare innan jag köpte mina studioprylar för ett par år sedan. Med mitt ljudkort fick jag sen Cubase LE och började använda det. Ganska snart blev jag dock sugen på Logic då jag alltid kört på en Mac och jag skaffade Logic Express 7. Efter ett par timmar med det nya programmet jobbade jag mycket snabbare och effektivare med det trots att jag aldrig rört Logic tidigare.

Är man väldigt van vid Cubase finns det såklart en stor risk att man stör sig på att alla knappar inte sitter på samma ställen (som jag gör när jag sitter med Cubase/Nuendo), men annars borde det inte vara något större problem att börja med Logic. För mig passar arbetssättet och gränssnittet mycket bättre, dessutom är de medföljande instrumenten och pluggarna klart trevligare i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick en kvällskurs på Kulturama i Cubase för nybörjare innan jag köpte mina studioprylar för ett par år sedan. Med mitt ljudkort fick jag sen Cubase LE och började använda det. Ganska snart blev jag dock sugen på Logic då jag alltid kört på en Mac och jag skaffade Logic Express 7. Efter ett par timmar med det nya programmet jobbade jag mycket snabbare och effektivare med det trots att jag aldrig rört Logic tidigare.

Är man väldigt van vid Cubase finns det såklart en stor risk att man stör sig på att alla knappar inte sitter på samma ställen (som jag gör när jag sitter med Cubase/Nuendo), men annars borde det inte vara något större problem att börja med Logic. För mig passar arbetssättet och gränssnittet mycket bättre, dessutom är de medföljande instrumenten och pluggarna klart trevligare i mina öron.

Det bästa är att jag inte har en jätte vana av Cubase i dag och jag har bestämmt mig. jag blir mac ägare inom kort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Som Olsberg säger så kan du ju såklart använda Cubase SX3 på Mac också. Men jag tycker faktiskt inte Cubase är lika smidigt på mac som pc.
Jag tycker att det fungerar fint. Smolken i bägaren är att alla underbara VST-pluggar för PC inte fungerar i Mac-versionen.

Kan man inte använda ett program som heter crossover som gör att man kan installera winprogram på OSX för Windows på vst pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...