Jump to content
Annons

Varför Logic?


Anso

Recommended Posts

Tjo forumiter.

Jag gör en liten undersökning. Jag undrar rätt och slätt varför folk väljer det DAW som de faktiskt väljer.

Jag ska själv införskaffa något (just nu lutar det åt PT) och jag vill veta varför ni föredrar det DAW som ni föredrar.

Jag tänker inte skriva vad jag själv gör för musik och så som de flesta kräver, det här handlar om er och varför NI gillar vad ni gillar, sedan ser jag fördelarna och väljer efter eget tycke, rätt smart va? 🙂

Detta kommer förhoppningsvis också fungera som en liten bibel med fördelar för alla förvirrade DAW-köpare som surfar in här.

Så berätta, argumentera och älska. Varför just Logic?

Puss & Kram,

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De största argumenten för att jag skulle välja Logic var: Ett komplett paket, med många medföljande pluggar (ca 70st tror jag) och instrument, där ibland SpaceDisigner (konv.reverb), synthar som ES-1, ES-2, Sculpture, trummaskinen Ultrabeat, och samplern EXS-24mk2, dessutom ett program optimerat för G5 (då -05). För mig var valet enkelt. Visst en mac är ju inte gratis direkt, men att då skaffa t.ex Cubase och köpa motsvarande mjukvarupluggar/instrument hade till slut kostat ungefär samma peng. Upplever Logic mycket stabilt, förutsatt att man regelbundet uppdaterar sin mjukvara (gäller väl iofs andra DAW system me). Jag har inte ångrat mig och jag kommer nog att vara Logic användare en lång tid framöver.

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

De största argumenten för att jag skulle välja Logic var: Ett komplett paket, med många medföljande pluggar (ca 70st tror jag) och instrument, där ibland SpaceDisigner (konv.reverb), synthar som ES-1, ES-2, Sculpture, trummaskinen Ultrabeat, och samplern EXS-24mk2, dessutom ett program optimerat för G5 (då -05). För mig var valet enkelt. Visst en mac är ju inte gratis direkt, men att då skaffa t.ex Cubase och köpa motsvarande mjukvarupluggar/instrument hade till slut kostat ungefär samma peng. Upplever Logic mycket stabilt, förutsatt att man regelbundet uppdaterar sin mjukvara (gäller väl iofs andra DAW system me). Jag har inte ångrat mig och jag kommer nog att vara Logic användare en lång tid framöver.

M.v.h. Coyster.

Bra argument 🙂 jag sitter redan på en MacBook Pro 17" så mac gillar jag ju redan. Är Logic lätt att göra lite.. spastiska och udda saker sen? programmet jag väljer kommer jag iof använda tillsammans med reason, modulationens moder, men jag skulle gärna vilja ha lite möjligheter öppna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är ett otroligt komplett paket rakt ur lådan. Du kan använda vilket ljudkort som helst. Om du skriver in dig på nån högskola så får du grym rabatt på programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spastiska eller något udda, är nog upp till var och en oavsett program. Ang. Reason använder jag det själv via rewire, för mig funkar det hur bra som helst 🙂 .

åhå, har du lite erfarenheter med Reason via ReWire att dela med dig av? några problem du stött på? Några fördelar du ser? Några effekter man gärna använder på Reason? och sådant. Allt är av intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Logic är bra kort sagt även den gamla ångmaskinsvarianten Emagic Logic funkar bra än idag. Det handlar iofs. inte så mycket om vad du har för programvara mer om vad du gör med den så du kommer säkert att trivas med vad du än beslutar dig för iom. att det mesta på marknaden verkar vara oerhört kraftfullt nu för tiden. Jag kör Emagic Logic på Pc funkar kort sagt skitbra och är relativt lättförståeligt och även lättarbetat så dom moderna versionerna måste ju vara outstanding helt enkelt. Men Pro tools är inte kattskit det heller fina grejor efter vad jag kan förstå. Så lycka till med vad du än väljer.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

åhå, har du lite erfarenheter med Reason via ReWire att dela med dig av? några problem du stött på? Några fördelar du ser? Några effekter man gärna använder på Reason? och sådant. Allt är av intresse

Hade en del problem med Reason före 3.0.5, laddade ljuden saaaakta när du körde den som rewire i Logic, men i.o.m. 3.0.5 löste det sig. kan inte komma på nått större problem, funkar bra m.a.o. LP-7.1 krävs för delay compensation (heter det så??) Använder oftast effekterna i Logic, men Reason har en hel del godis den me 😉 Allt e så flexibelt me rewire, så du bestämmer själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic står ju för sitt namn. Det är helt enkelt logiskt!

Det är det enda programmet som har tilltalat mig. Allt annat är jag helt blind i!

Det sved ju som faen när logic blev uppköpta av apple. Då stod valet att switcha till mac för att få Logic. Eller helt enkelt att lära sig kobajs, sorry, cubase. Och det tackar jag mig själv för än idag. Dels så vet hur ett bra OS ska vara. Dels så fick man behålla Logic. Och den som säger att en mac är dyr har fått det helt bakom foten. Apple gör inget skräp så därför finns det heller inget "billigt" nonameprodukter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jorå Apple gör dyrt löjligt dyrt helt enkelt om det är skräp eller ej det vet i fan men dyrt är det så är det. Logic är bra kommer man aldrig ifrån men Apple kostar bara mycket och hur mycket dom har tillfört det kan man nog bara spekulera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå Apple gör dyrt löjligt dyrt helt enkelt om det är skräp eller ej det vet i fan men dyrt är det så är det. Logic är bra kommer man aldrig ifrån men Apple kostar bara mycket och hur mycket dom har tillfört det kan man nog bara spekulera i.

Jämfört med att bygga en dator själv är det dyrt, men jämför du Apples datorer med andra tillverkare så är dom faktiskt inte alls dyrare med samma komponenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic står ju för sitt namn. Det är helt enkelt logiskt!

När jag har kört Logic har jag faktiskt tyckt att det är lite svårjobbat, antagligen p.g.a. ingen ordentlig support for höger musknapp på ett smart sätt. Men jag har å andra sidan inte riktigt försökt läsa manualen i skolan eller så 😏

tack för alla svar, fortsätt berätta varför just ni älskar Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic står ju för sitt namn. Det är helt enkelt logiskt!

När jag har kört Logic har jag faktiskt tyckt att det är lite svårjobbat, antagligen p.g.a. ingen ordentlig support for höger musknapp på ett smart sätt. Men jag har å andra sidan inte riktigt försökt läsa manualen i skolan eller så 😏

tack för alla svar, fortsätt berätta varför just ni älskar Logic.

Höger musknappär ju jättelogisk! funger precis som vänster. DVS klicka på ett verktyg i paletten och den funktionen används. Klicka på escape för att få upp paletten under muspekaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver det att man får med mycket pluggar och instrument är den stora fördelen att programmet är väldigt flexibelt. Programmet kan anpassas precis som man själv vill och de arbetsflöden/metoder som kan fantiseras fram är i stort sett alltid genomförbara. Environment is the shit! 😆

I protools, som är ett mycket kompetent program, tvingas man i stort sett att jobba på ett visst sätt. Samma gäller cubase (i alla fall SX3 som är det senaste jag tvingats sitta i emellanåt).

Gillar man protools eller cubase är det självklart man ska jobba i respektive program, det kommer inte låta det minsta bättre bara för att man spelar in i logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver det att man får med mycket pluggar och instrument är den stora fördelen att programmet är väldigt flexibelt. Programmet kan anpassas precis som man själv vill och de arbetsflöden/metoder som kan fantiseras fram är i stort sett alltid genomförbara. Environment is the shit! 😳

I protools, som är ett mycket kompetent program, tvingas man i stort sett att jobba på ett visst sätt. Samma gäller cubase (i alla fall SX3 som är det senaste jag tvingats sitta i emellanåt).

Gillar man protools eller cubase är det självklart man ska jobba i respektive program, det kommer inte låta det minsta bättre bara för att man spelar in i logic.

Förmodligen det ärligaste svaret jag har hört 😆

Jag har tittat lite mer på just ProTools och Logic (cubase kan ju bara gå och lägga sig) och jag har fått intrycket att båda är rätt anpassningsbara, i alla fall i senaste versionen. ProTools har nyligen (7.3) fått många smarta features för att bygga upp hur man ska se saker och olika "bokmärken" i programmet. Logic verkar vara väldigt anpassningsbart men jag har ännu inte sett några konkreta exempel (videor is the shit!) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med Cakewalk Sonar i 10 år snart eftersom jag varit inbiten pc fantast. Började med Cakewalk Pro Audio och senare Sonar. I kombination med Sony Sound Forge har de programmen varit grymt effektiva och lättarbetade för mig.

När inspirationen försvann plötsligt för ett halvår sedan, och inget jag satte mig ner för att göra blev bra så köpte jag Logic Pro 7 (kör det på en "hackintosh" i väntan på prissänkningar från Intel - köper mig nog en Mac Pro i augusti, alt. väntar på Leopard i okt.). Jag upplever Logic - precis som ovan nämt - väldigt stabilt och de medföljande effekterna/syntharna är utöver det vanliga. Dessutom tycker jag att allting låter väldigt "tight", båd midi och audio - något som jag haft lite problem med i Sonar.

Eftersom jag bara har några månaders erfarenhet av programmet är jag väl inte direkt den som kan säga huruvida det är bättre eller sämre än andra program, men något jag stör mig på är

* hantering av audioclips. I Sonar kan jag lappa över klipp hur som helst, det funkar inte i Logic (rätta mig om jag har fel? Jag har MER än gärna fel)

* redigering av audio. Saknar Sound Forge otroligt mycket. Finns det någon likvärdig applikation för Mac som kan integreras med Logic?

* ingen pc support. Säger sig självt, vissa pluggar vill man bara ha och så finns de bara för pc. Kanske jag tänker fel eftersom programmeringsteamet kan fokusera på en plattform och därav få bättre stabilitet än om de blandar in mr. Gates.

Jahapp, det där var mina fem öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roberth (oregistrerad)
* hantering av audioclips. I Sonar kan jag lappa över klipp hur som helst, det funkar inte i Logic (rätta mig om jag har fel? Jag har MER än gärna fel)

Vet inte exakt hur du menar men i Logic Express som jag kör så kan man ställa X-fade, Overlap och No Overlap upp i högra hörnet av arrangefönstret.

Hoppas det var till hjälp.

mvh Robban

Redigerat av Roberth
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började använda en billig skräpversion av Logic för ca 6-7 år sen, inte av nån speciell anledning utan för att det var det som råkade finnas till hands. På vägen har jag visserligen använt diverse "mindre seriösa" program också, men häromåret när jag kände att det var dags att uppgradera till nåt "riktigt" var det ganska naturligt att välja Logic framför Cubase och andra, naturligtvis dels eftersom jag redan kunde det till en viss grad, men också eftersom det på nåt sätt kändes bra med ett program som Apple hade "vårdnaden" om och dessutom har integrerat väldigt tight med systemet (core audio mm). Först använde jag en piratad Logic Express ca ett år, sen köpte jag Pro.

Tja, jag är nöjd med valet iaf, men har egentligen inte använt så mycket annat så jag kan inte riktigt jämföra. Det enda jag använt i någon nämnvärd utsträckning är Cubase, och då tycker jag verkligen att Logic känns trevligare. Jag ska inte säga att Cubase känns som ett leksaksprogram, för det gör det inte och det är ändå bara en fånig kommentar, men på något sätt tycker jag det känns som att Logic är ett mer fullständigt verktyg, byggt på ett mer genomtänkt sätt. Jag får en luddig känsla av högre kvalitet på något sätt, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vill man eller behöver pluggar som bara finns för PC så måste man väl kunna köra en Windowsversion av Logic på samma dator det ska väl gå nu för tiden på en Mac. Man åker ju på att bounca spåret "vått" och importera det i Mac versionen efter omstart så man måste ju vara säker på att det låter OK men det måste ju ändå vara en möjlighet. Och då blir ju Logic verkligen ett alternativ iom. att dom sista PC versionerna funkar fint för de flesta Vst pluggar oxå. Problemet är ju bara att hitta ett lagligt PC Logic men om jag inte minns fel så ska det vara möjligt att starta även PC versionerna från 5.0 med vissa versioner av Logics Mac hårdvarulås.

OBS! kolla detta först vet ej säkert.

Om detta går så måste man väl ha programskivan till PC versionen förmodar jag. Sista uppgraderingarna till PC versionerna bjuder ju Apple på men man måste ju ha nåt att uppgradera från så då kan man ju bli tvungen att hämta från pirat träsket iofs. Men man äger ju redan licensen så det kanske inte är så farligt då. Men kort sagt Logic är verkligen ett alternativ att överväga seriöst. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic verkar vara väldigt anpassningsbart men jag har ännu inte sett några konkreta exempel (videor is the shit!) 😄

Finns hur mycket Logic videos som helst på youtube, spana där vettja! Jag glor allt jag kan då jag själv ska gå över till Mac samt Logic inom en snart framtid. Pillar lite i en pc version för att försöka förstå upplägget lite. Men det kanske är sjukt stor skillnad mellan Pc version 5.5.1 och senaste 7.2 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...