Jump to content
Annons

Vilken stol är skön att jobba i?


ozric

Recommended Posts

Jag är mitt inne i en renovation av min studio, och undrar om ni har några bra tips på sköna stolar att jobba i?

De finns ju lite här och var, men om någon har nåt bra förslag så är det välkommet 😕

Glad midsommar passar jag på att önska allihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv använder jag en Håg Capisco. Enormt flexibel stol i den något högre prisklassen, men för mig med ryggproblem så känns det verkligen motiverat.

http://www.hag.no/hag_sweden.nsf/pages/hag_capisco_8127

Dock bör man ha i åtanke att stolen kommer till sin rätt med ett höj- och sänkbart bord! Den har nämligen en patenterad sittställning där man står lite lätt hukad och endast låter stolen avlasta, i något som liknar en ridande position. Extremt behagligt och har faktiskt vunnit flera ergonomiska utmärkelser och designpriser.

Rekommenderas varmt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här har jag till studion:

http://www.kinnarps.se/v3/sweden_v3.nsf/fi...etsstol_150.pdf

Underbart skön att sitta i, med suveräna inställningsmöjligheter. Mjuk skinnklädsel som håller. Och betydligt snyggare i verkligheten än den ser ut på den här bilden.

Priset är väl den enda nackdelen...

Nånstans kring 8000 om jag minns rätt.

För den med mera begränsad budget finns det ett bra alternativ. IKEA Allak. 695 kronor. Otroligt mycket för pengarna:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20059711

Den har jag vid arbetsbänken i elektronikverksta´n. Kinnarpsstolen är litet för dyr att spilla hett lödtenn på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag en Håg Capisco. Enormt flexibel stol i den något högre prisklassen, men för mig med ryggproblem så känns det verkligen motiverat.

http://www.hag.no/hag_sweden.nsf/pages/hag_capisco_8127

En till med Håg-stol? Jag trodde nästan att jag var ensam om det, eftersom folk i allmänhet inte bryr sig om sin rygg så mycket som de borde...

Eftersom jag sitter väldigt mycket vid datorn (använder ju datorn till både musiken, firman och forumsnackande...), så ville jag ha en stol som var riktigt bra. Att sitta är ju en hård belastning för ryggen, så den behöver all hjälp den kan få om man sitter timme efter timme. En dålig stol ökar risken för framtida ryggproblem...

Med tanke på ergonomin, så har jag även skaffat ett underarmsstöd från Matting:

505777.jpg

- något jag absolut kan rekommendera. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En till med Håg-stol? Jag trodde nästan att jag var ensam om det, eftersom folk i allmänhet inte bryr sig om sin rygg så mycket som de borde...

Eftersom jag sitter väldigt mycket vid datorn (använder ju datorn till både musiken, firman och forumsnackande...), så ville jag ha en stol som var riktigt bra. Att sitta är ju en hård belastning för ryggen, så den behöver all hjälp den kan få om man sitter timme efter timme. En dålig stol ökar risken för framtida ryggproblem...

Skillnaden mot min föregående stol (generisk Ikea-stol) är så enorm. Då kände jag massiv trötthet komma krypande inom den första timmen men nu kan jag sitta länge, länge. Dock är jag så pass privilegeiad att jag även har ett elektroniskt ställbart bord, så att man kan försöka stå hälften av tiden. Variation i arbetsställning är ju som bekant väldigt viktigt för att undvika belastningsskador.

Men ja, som du säger, de flesta är duktiga på att negligera bra arbetssituation. Jag tror att de flesta nog behöver drabbas av någon skrivsbordsrelaterad skada innan de inser vikten av en bra stol eller arbetsmiljö ö.h.t. Så var det precis för mig, jag lyckades negligera det till den grad att kroppen till sist sa ifrån genom kraftig värk i axlar och ländrygg; problem som verkligen har varit enormt jobbiga att tampas med. Men jag insåg att jag trots allt även i fortsättningen skulle sitta stora delar av dygnet framför datorn (skriver kandidatuppsats, spelar in musik m.fl) så jag investerade i skrivbord/stol/armstöd. Det kändes lite surt då, men nu känns det väldigt tacksamt.

Håg Credo var jag faktiskt väldigt nära att köpa istället! Den är helt enormt bekväm också! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
chrisgroove (oregistrerad)
väldigt intressant tråd då jag endast sitter i en sketen kontorsstol för 99kr. Och det är ungefär det enda jag får plats med i min lilla skrubb 😄

tips utan armstöd uppskattas 🥰

Haha, jag som trodde att jag var ensam om att sitta i en skrubb 😆

Min skrubb är 121cm bred och 177cm djup! Har du mindre än det?

Haha

Edit: Angående topic.. Jag sitter på en köksstol av trä! 😆

Redigerat av chrisgroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min stol på Jysk.. 500:- kostade den.. Och det är nån form av läder... Verkar inte finnas längre.. men stolen är störtskön och den gnisslar inte (viktigt i en studio).. Ställbar höjd och man kan ställa in så att den vinklar bak sig automatiskt om man lägger armarna bakom nacken och lutar sig bakåt.. Enda smålket i bägaren är att den luktar illa.. Man får tvätta den med Yes och vatten 1 gång i månaden.. 🥰

Så här ser den ut i alla fall:

327448.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
väldigt intressant tråd då jag endast sitter i en sketen kontorsstol för 99kr. Och det är ungefär det enda jag får plats med i min lilla skrubb 😛

tips utan armstöd uppskattas 😳

Haha, jag som trodde att jag var ensam om att sitta i en skrubb 😛

Min skrubb är 121cm bred och 177cm djup! Har du mindre än det?

Haha

Edit: Angående topic.. Jag sitter på en köksstol av trä! 🙁

Oj, här har jag visst glömt att svara 😕

Min skrubb är 91 cm bred och ca 210 cm djup 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag köpte min stol på Jysk.. 500:- kostade den.. Och det är nån form av läder... Verkar inte finnas längre.. men stolen är störtskön och den gnisslar inte (viktigt i en studio).. Ställbar höjd och man kan ställa in så att den vinklar bak sig automatiskt om man lägger armarna bakom nacken och lutar sig bakåt.. Enda smålket i bägaren är att den luktar illa.. Man får tvätta den med Yes och vatten 1 gång i månaden.. 🙂

Så här ser den ut i alla fall:

327448.jpg

Oh har en exakt likadan 🙂

Faktiskt ganska skön stol!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma finns en gammal men helt ok kontorsstol av okänt märke. Skulle dock behöva en till eftersom det oftast är slagsmål om den sköna stolen när vi ska musicera.

Här på jobbet har jag en Kinnarpsstol som jag gillar skarpt! Armstöd, nackstöd, fjädrad rygg.......

-Funderar på om jag på nåt sätt kan få ta med mig den när jag slutar här i januari, men det blir nog svårt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...