Jump to content
Annons

Melodi problem :)


TurkeLLi

Recommended Posts

Annons

Menar du alltså att du har en kompgrund och sen har svårt för att få fram en bra leadmelodi? Ja, om man skulle kunna tala om exakt hur man skulle kunna få fram en bra melodi vore väl vi alla hitmakare av högsta rang! Jag antar att det bara är att öva och försöka improvisera fram en melodi och sen välja den som blir bra! Ett tips kan kanske vara att spela in när du improviserar och sen lyssna igenom det och välja och vraka bland det som låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Standardsvaret är ju att det inte finns några genvägar till en bra låt/bra melodi - och att alla bra melodier kommer via inspiration som en blixt från klar himmel.

Givetvis är ju detta inte sant.

Att improvisera fungerar bra men är ofta lite som att fumla efter något i ett mörkt rum, och genom att kombinera teori och improvisation ("melodikänsla") så går det i alla fall att tända ett par lampor här och där.

Försök hitta (skal)toner som du tycker fungerar bra över ackord(funktioner). Vilka toner som passar att landa på, vilka som låter bra vid passage osv. Detta är inte svårare än att lyssna på låtar/partier du tycker om och anteckna vilka meloditoner och ackordfunktioner det handlar om. Sedan applicerar du bara det på dina egna låtar.

Sedan kan du ju också tänka ut hur du vill att melodin ska röra sig, vill man ha en lång utdragen ton så se till vad följande ackord har för gemensamma nämnare - planera! Med lite planering och teori i ryggen ska du se att det blir betydligt lättare att använda din känsla för melodier till att skapa en helhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att många gör så att de spelar in sig själv i massa olika tagningar då de improviserar fram melodier och då menar jag massa tagningar. Sedan kan du plocka bitar ur dessa som du gillar eller så¨kanske du hittar bitar som du kan utveckla och som ger inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och nynna till din Bassline..

LEK Mycket, det gjorde jag i början och det har verkligen hjälpt mig. köp något Vip-zone midi Paket och lek lite med. ta bort några toner här och lägg till några där så får du en helt egen melodi 😄

det är bara att du tänker på en låt och försöker göra den likadant i Piano rollen så lär du dig hur du ska få till dina egna melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag skapar mina låtar så har jag problem med att få fram bra melodi.

Har ni några tips hur man kan göra så att man kan få fram bra melodi.

Eller hur gör du när du ska få fram melodi när du gör låt?

Sätt dej vid pianot, spela ackorden du har, testa att rytmisera ackorden på olika sätt, lägga till nya toner, tralla med, byt till gitarr och gör samma sak där, ta en textfras från nån låt/poesi/annat sammanhang och försök sjunga den till harmonierna och gruvet du har. Var inte rädd för toner utanför ackorden, det är ofta dom som bär upp en bra melodi. När en viktig meloditon ligger som nia, fyra, sjua, sexa, minusfemma eller annan kontrasterande ton kan det bli som mest intressant. Med dessa toner kan man göra det trallvänligt och melodiskt utan att det låter spelmanslag om det.

Sist men inte minst, våga använda få toner! Tänk i fraser och använd pauserna för att göra det mer lätt att svälja melodin på första försöket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv en text som funkar taktmässigt till din kompgrund. Sen kanske det kommer en melodi automagiskt.

Om inte blir du utan tvekan nästa hiphopstjärna. 😉

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag skapar mina låtar så har jag problem med att få fram bra melodi.

Har ni några tips hur man kan göra så att man kan få fram bra melodi.

Eller hur gör du när du ska få fram melodi när du gör låt?

Hej TurkeLLi!

Är det bara melodin du har problem med? Dvs, lyckas du bättre med ackorden, trummor, bas osv?

Kan du inte lägga upp nån av dina låtar som saknar melodi så vi får höra?

Spelar du nåt instrument, eller är det mus-iscerande som gäller? För det är oftast lättast att hitta melodier på sitt instrument man är van vid, alternativt att sjunga eller nynna med, om man behärskar det.

När jag komponerar musik så kan det gå till lite hur som helst. Ibland hittar man ett sväng eller ett ljud eller en galen idé som leder till vidare till en hel låt... ibland får man en melodisnutt i huvet och plockar därefter ut ackorden som gör den rättvisa.

Det har hänt några få gånger (som tex vid en forumfestival nyligen i ett annat forum) att kompet/ackorden/svänget inte är så värst inspirerande, och då har jag suttit i edit-läget och byggt melodier och flyttat om tills det blivit ok (och inte låter precis som nån annans låt). Alla sätt är bra om de funkar!

/Linkowich

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och nynna till din Bassline..

Snälla, "Bas slinga".... Bort med svengelskan.

---------------------------

Mitt tips till dig "Turkelli" är att läsa lite musikteori, kanske ta några pianolektioner. Kolla på midifiler, ändra om i midifiler så att det blir liknande nya melodier.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och nynna till din Bassline..

Snälla, "Bas slinga".... Bort med svengelskan.

---------------------------

Mitt tips till dig "Turkelli" är att läsa lite musik teori, kanske ta några piano lektioner. Kolla på midi filer, ändra om i midifiler så att det blir liknane nya melodier.

Musik teori

Piano lektioner

Midi filer

Särskrivning kommer också från engelskan :rolleyes:

Felåt, kunde inte låta bli det öppna målet, och för att det itne ska bli så alvarligt läger jag till lite stafvel oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt och nynna till din Bassline..

LEK Mycket, det gjorde jag i början och det har verkligen hjälpt mig. köp något Vip-zone midi Paket och lek lite med. ta bort några toner här och lägg till några där så får du en helt egen melodi 😱

det är bara att du tänker på en låt och försöker göra den likadant i Piano rollen så lär du dig hur du ska få till dina egna melodier.

"Sitt och nynna" =) Bra skrivet! Håller helt med. Och som många säger. MÅNGA "kladdar" innan det blir bra. Och om du till exempel har en melodi som du VILL ha, men som inte låter helt reko. Kanske lite slapp eller för segdragen. Släng in några brytande djupa kortade toner i samma melodi. Då får du det där lite hackigare, mer råskurna hardtrance-soundet.

Och snälla... Tryck inte på Basshunterknappen... =) Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att Michael B. Tretow snacka om avsaknaden av en hittknapp på 80-talet.. Du vet han som var ABBAS ljudtekniker du vet.. Men allvarligt.. Det handlar om att spela in nåt som man kan bygga på.. Tonart, tempo etc.. Det spelar ingen roll.. Jag brukar börja med en egnhändiigt påkommen rytm (inte nån slibbig loop som följer med nåt sliskigt program).. Sen försöker jag lira en ett chatsigt baslir för hand utan allt för hård kvantisering.. Det kan krävas ett 20-tal försök.. Men blir jag kär i groovet så kommer melodin av sig själv sen.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

El Hadji (oregistrerad)

Inte för att vara en Messerschmitt, men är inte detta lite som att fråga: "Hur blir jag musikalisk"? Man undrar ju varför många tror att det bara är att tanka hem Cubase, Sonar eller FL från Piratebay, trycka på knappen - och vips, där står Svartling & Co utanför dörren och utnämner dig till vinnare i Idol 2009...

Om jag ska bidra med någon form av svar i denna tråd: Själv tog jag klassiska pianolektioner i tio år. Jag har aldrig varit någon fena på notläsning, men genom att improvisera och använda mitt gehör fungerade det ganska bra ändå. Sedan lärde jag mig att arrangera (knappast i musikteoretiskt rätt bemärkelse) när jag under några år spelade keyboards i ett band. När jag nu sitter hemma och leker med min Korg-K49'a kopplad till datorn och min ReFx Nexus vrålar genom monitorerna är det alltså 20 års samlad erfarenhet (och förhoppningsvis lite musiköra) som gör att jag då och då får till en skaplig melodislinga. Så nu sitter jag bara och väntar på mitt skivkontrakt... Eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

El hadji...tycker du låter lite bitter 😳 . Shit för mig handlar musik om att ha kul, en känsla, nåt som kan få mig på bra humör. I bland behöver man bara en knuff i rätt riktning. Jag hade ingen aning om hur man lade en syntslinga. Laddade in en midi fil och fick en sk Aha upplevelse. Alla vill inte bli Idolmåns eller Basshunter. Finns nog ganska många som gör annan musik här på forumet. Allt i från Syntpop till rock till Hardtrance osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

El Hadji (oregistrerad)
El hadji...tycker du låter lite bitter 😄 . Shit för mig handlar musik om att ha kul, en känsla, nåt som kan få mig på bra humör. I bland behöver man bara en knuff i rätt riktning. Jag hade ingen aning om hur man lade en syntslinga. Laddade in en midi fil och fick en sk Aha upplevelse. Alla vill inte bli Idolmåns eller Basshunter. Finns nog ganska många som gör annan musik här på forumet. Allt i från Syntpop till rock till Hardtrance osv.

Nejdå, jag är inte bitter och musik ÄR kul - oavsett vilken nivå man utövar den på. Det jag reagerar på är att många (jag säger inte att skaparen av denna tråd resonerar så) verkar tro att det finns genvägar till "den perfekta hiten" så länge man använder sig av någon form av musikprogramvara... Det jag försöker säga (även om det kanske var lite luddigt forumulerat) är att det inte finns några genvägar, utan att man måste testa sig fram. Och det bästa är ju om man lyckas knåpa ihop något "eget" soundmässigt. Då blir åtminstone jag euforisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte några bra förslag i tidningen för nått nummer sen? Ett av förslagen var att lyssna på andras intron (eller i alla fall typ 10 sek eller liknande). Det borde ju funka även för melodin. Jag tyckte själv det var en kul idé och provade. Fick till ett par ok låtembryon där. Annars är mitt sätt att skriva melodier helt enkelt genom att sitta med gitarren eller pianot och spela lite planlöst och sjunga nån slags kvasitext. Helt plötsligt så brukar det dyka upp en melodislinga som sitter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, jag är inte bitter och musik ÄR kul - oavsett vilken nivå man utövar den på. Det jag reagerar på är att många (jag säger inte att skaparen av denna tråd resonerar så) verkar tro att det finns genvägar till "den perfekta hiten" så länge man använder sig av någon form av musikprogramvara... Det jag försöker säga (även om det kanske var lite luddigt forumulerat) är att det inte finns några genvägar, utan att man måste testa sig fram. Och det bästa är ju om man lyckas knåpa ihop något "eget" soundmässigt. Då blir åtminstone jag euforisk...

Ha ha 😄

Håller med fullständigt. Min farsgubbe tror oxå att det är en baggis så jag satte honom framför burken med mig. Då insåg han att nån sorts talang måste finnas.

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

melodi är det absolut viktigaste för mej, jag tycker att man kan komma undan vad som helst med en bra melodi, då kan jag strippa ner låtarna till bara en gitarr och vara nöjd med det, det finns inga genvägar, det gäller att ha ett genuint intresse för det,och lyssna noga på andra.

Men jag tycker absolut inte man ska bli för uträknande det är bara löjligt, sitta och tänka i terser och kvinter och all möjlig teori, dock tycker jag helt naturligt att en bra melodi ska "hänga ihop" svårt att förklara men i mina öron går det jämnt ut och alla toner är beroende av varandra på så sätt att det liksom blir en slinga eller hook av det. men det är ju inget man kan tänka sig till utan bara nåt man antingen hör eller inte. Men inspiration är ju verkligen skitmycket. om man har nånting bra i huvudet kan man alltid bygga nåt eget utav det. bara en del av en hook kan ju inspirera till en ny på egna villkor, utan att det nödvändigtvis låter snott, det slutar ofta med att den som skrev det, tycker att det är jätteinspirerat av nånting annat utan att nån fattar vafan han snackar om.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer sig att dessa frågor alltid dyker upp inne på FL studio avdelningen? (=

Jag har märkt att , får man till en bra bas slinga, rytm osv så kommer melodin nästan automatiskt.

Jag arbetar ofta med antingen 3 eller 4 toner på basen men med olika rytm.

Sickzack mönster/ tvspels aktiga hopp dvs ex: C ,C+, C, C, C+, D, D+, D, D, D+, D... OSV

Eller en mera synth aktigt sound. Ja möjligheten är många.

Spelar man på keyboarden först brukar det oftast bli bäst resultat i slutändan för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet tycker jag är ju att man inte säkert vet om melodin redan finns! Hörde en intervju med Ingela "Pling" Forsman som även hon försökt sig på att skriva melodier men slutat med det på grund av detta. Det är så lätt att komma in på en redan befintlig melodi när man sitter och "klinkar" på keyboarden. Men oftast brukar jag sätta mig ned, blunda och bara låta tangenterna gå åt det håll som örat vill. Låter lite knasigt, men jag har fått fram flera fina melodier på detta sätt. Lycka till! // Gladys

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
  • 2 månader senare...

För mig är det typ alltid lättast att börja med melodin. Starta kick i önskat tempo, dra in en basslinga som du tycker låter skönt sen äre bara o börja bygga.

I början vill man alltid fylla ut allting och man inser med tiden att en melodi är så himla simpel i grund och botten att det är löjligt! =) Lycka till!

EDIT: Sjukt gammal tråd förövrigt

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...