Jump to content
Annons

Mixing för dåliga högtalare


Sphinxter

Recommended Posts

Hej, här kommer en 'newbie' fråga.

När jag mixar hemma så får jag hyfsat resultat (enligt mina öron). Jag mixar främst tyngre rock och har fastnat för att boosta vid 50-70 Hz. Låter skönt i både mina hörlurar (AKG 240 studio) och i stereohögtalarna. Men när jag kör via tex mp3 i lite billigare hörlurar som inte riktigt återger basen så faller hela tyngden i låten och så blir resultatet ganska klent med mycke högre frekvenser.

Har försökt att feta till det lite kring mid-frekvenserna, men då tycker jag att det låter mest burkigt.

Om jag har klassisk rockuppsättning med trummor, bas och två gitarrer, är det basen som ska leverera tyngden?

hur gör man? Är jag för vag i min fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det smidigaste är ju att ta annan musik som du tycker låter bra i MP3-spelaren och använda som referenslåt, och jämföra hur den låter i din anläggning före MP3-omvandlingen - och se till att ljudbilden i dina egna låtar kommer i närheten av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det smidigaste är ju att ta annan musik som du tycker låter bra i MP3-spelaren och använda som referenslåt, och jämföra hur den låter i din anläggning före MP3-omvandlingen - och se till att ljudbilden i dina egna låtar kommer i närheten av det...

:rolleyes: Hmm, borde ha tänkt på det själv. Men du har ju rätt, det är det mest logiska. Tack Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det mest beror på nåt annat för jag tror jag förstår hur du tänker, men jag tror mest det beror på att proffsplattorna är väldigt multisamplade. skulle du ha endast en kagge med msssa mellanregister skulle det inte låta speciellt bra. men om du har en sample med sub, en kagge med klick, en kagge med lite push runt 100hz så skulle ju dom ha lite mellanregister var om man eqar dom lite så det smälter ihop givetvis, men ja

för om du sitter med en kagge blir det ju lätt att man gröper ur väldigt mycket mellanregister och då kommer det låta väldigt tunnt i högtalare utan botten.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det mest beror på nåt annat för jag tror jag förstår hur du tänker, men jag tror mest det beror på att proffsplattorna är väldigt multisamplade. skulle du ha endast en kagge med msssa mellanregister skulle det inte låta speciellt bra. men om du har en sample med sub, en kagge med klick, en kagge med lite push runt 100hz så skulle ju dom ha lite mellanregister var om man eqar dom lite så det smälter ihop givetvis, men ja

för om du sitter med en kagge blir det ju lätt att man gröper ur väldigt mycket mellanregister och då kommer det låta väldigt tunnt i högtalare utan botten.

Lustigt att du säger detta då jag har faktiskt börjat att sätta ihop fler ljud (ex kaggar) för att försöka få ett fetare mellan register. 🙂

Ska satsa mer på detta för att försöka få till det. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT ALLT ALLT sitter i hur ditt mellanregister blir. Går alltid att pusha på i botten och topp och få "mer", men i midden sitter hela kärnan. Ingen slump att många plattor låtit svinbra mixade på gamla NS10or som sägs sakna både topp och botten, men lät dom bra i dessa så lät de bra överallt, säger de som vet.

Orkar du utveckla detta? Vad gör man idag istället (förutom att bli proffs och lyckas få ihop alla multisamplade perfekta mixar). Jag försöker inte vara lat. Det är bara det att jag inser att det kommer att ta flera år innan jag får till det (som amatör i hemmet 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT ALLT ALLT sitter i hur ditt mellanregister blir. Går alltid att pusha på i botten och topp och få "mer", men i midden sitter hela kärnan. Ingen slump att många plattor låtit svinbra mixade på gamla NS10or som sägs sakna både topp och botten, men lät dom bra i dessa så lät de bra överallt, säger de som vet.

Orkar du utveckla detta? Vad gör man idag istället (förutom att bli proffs och lyckas få ihop alla multisamplade perfekta mixar). Jag försöker inte vara lat. Det är bara det att jag inser att det kommer att ta flera år innan jag får till det (som amatör i hemmet 🙂 )

I dag använder man i stället monitorer med bra upplösning i mellanregistret - där det inte måste överdrivas för att bli tydligt... 😄

NS-10 är också orsaken till att så många 80-talsplattor har inbyggd loudnesskurva i mixen - just för att mellanregistret är så överdrivet i dem. Det finns alltså ingen anledning att vara nostalgisk över dessa monitorer, som också ofta har påståtts låta likadant som folks hemma-anläggningar (som i själva verket numera oftast låter tvärtom, alltså med överdriven bas och topp - och svagare mellanregister)... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT ALLT ALLT sitter i hur ditt mellanregister blir. Går alltid att pusha på i botten och topp och få "mer", men i midden sitter hela kärnan. Ingen slump att många plattor låtit svinbra mixade på gamla NS10or som sägs sakna både topp och botten, men lät dom bra i dessa så lät de bra överallt, säger de som vet.

Orkar du utveckla detta? Vad gör man idag istället (förutom att bli proffs och lyckas få ihop alla multisamplade perfekta mixar). Jag försöker inte vara lat. Det är bara det att jag inser att det kommer att ta flera år innan jag får till det (som amatör i hemmet 😉 )

I dag använder man i stället monitorer med bra upplösning i mellanregistret - där det inte måste överdrivas för att bli tydligt... 😉

NS-10 är också orsaken till att så många 80-talsplattor har inbyggd loudnesskurva i mixen - just för att mellanregistret är så överdrivet i dem. Det finns alltså ingen anledning att vara nostalgisk över dessa monitorer, som också ofta har påståtts låta likadant som folks hemma-anläggningar (som i själva verket numera oftast låter tvärtom, alltså med överdriven bas och topp - och svagare mellanregister)... 😆

Tack Claes. Nu förstod jag.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan väg att gå är ju att jobba med frekvensanalyser. T e x med Harbal

http://www.har-bal.com/

Ta ett spår från en skiva som du verkligen tycker låter bra och använd det som referens till ditt eget material. Då ser du vilka frekvensområden som du kan jobba vidare med.

😄

Bra tips, jag laddade ner voxengas variant (gratis varianten funkar för mig än så länge). ska labba lite. Tror att det kan vara en bra assistans till mina öron.

Grattis förresten till årsdagen imorgon 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

NS-10 är också orsaken till att så många 80-talsplattor har inbyggd loudnesskurva i mixen - just för att mellanregistret är så överdrivet i dem. Det finns alltså ingen anledning att vara nostalgisk över dessa monitorer, som också ofta har påståtts låta likadant som folks hemma-anläggningar (som i själva verket numera oftast låter tvärtom, alltså med överdriven bas och topp - och svagare mellanregister)... 😕

Är det därför jag inte har några 80-talsskivor?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

NS-10 är också orsaken till att så många 80-talsplattor har inbyggd loudnesskurva i mixen - just för att mellanregistret är så överdrivet i dem. Det finns alltså ingen anledning att vara nostalgisk över dessa monitorer, som också ofta har påståtts låta likadant som folks hemma-anläggningar (som i själva verket numera oftast låter tvärtom, alltså med överdriven bas och topp - och svagare mellanregister)... :rolleyes:

Är det därför jag inte har några 80-talsskivor?

:rolleyes:

😆 Inte omöjligt. Du kanske inte gillar soundet på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...