Jump to content
Annons

Studiofestival nr. 17 (18 JUNI - 5 AUGUSTI)


Recommended Posts

Kära vänner.

Som vinnare av Studiofestival nummer 16 (pots and pans) är det min plikt och mitt nöjje att dra igång en ny Studiofestval.

1. Det är min ambition att vi ska ha temat klart den 17:de juni.

- Det är fritt fram för alla som är reggade på Studios forum att framföra sina förslag på TEMA och REGLER.

- Jag, Carl Cadello, är enväldig dommare när det gäller att välja ur de TEMA och REGLER som NI framför i denna tråd.

Med andra ord kommer jag att medela TEMA och REGLER för festivalen den 18:de JUNI i en ny tråd.

(Jag kommer naturligtvis att välja det tema som passar mig själv bäst och det är tillåtet att muta mig. 🙂)

2. Själva festivalen startar den 18:de JUNI och Era inspelade låtar skall vara mig tillhanda senast kl 24.00 den 5:e Augusti 2007.

Klara, färdiga, låt förslagen hagla

Eder CC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Festivalidé:

AC/DC-pastisch.

Max 3:30.

A-moll.

Låten kan göras med syntar eller aukustiskt såväl som elgitarrer, men ska innehålla gitarrsolo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Festivalidé:

AC/DC-pastisch.

Max 3:30.

A-moll.

Låten kan göras med syntar eller aukustiskt såväl som elgitarrer, men ska innehålla gitarrsolo.

Chip chop! Där satt den, det behövs inga andra förslag, den kör vi på!! 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Festivalide' (efter viss bench marketing av assars ide')

Brittney Spears-pastisch

Max 3:30.

A-moll.

Låten ska göras med syntar, trummaskin och elgitarrer. Låten ska absoult innehålla stön. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brittney Spears-parodi?

Från Wiikipeida:

En pastisch är något som i stil eller utförande är följsamt eller tydligt inspirerat av en äldre stil eller av ett specifikt äldre verk. (En konstnär kan måla "som Rembrandt" under eget namn.) En pastisch kan också låna detaljer från olika konstverk och ställa samman dem på ett nytt sätt.

Det behöver alltså inte vara en parodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brittney Spears-parodi?
Från Wiikipeida:

En pastisch är något som i stil eller utförande är följsamt eller tydligt inspirerat av en äldre stil eller av ett specifikt äldre verk. (En konstnär kan måla "som Rembrandt" under eget namn.) En pastisch kan också låna detaljer från olika konstverk och ställa samman dem på ett nytt sätt.

Det behöver alltså inte vara en parodi.

Det var inte ett förtydligande utan ett motförslag ...

🙂

Revidering av förslaget på AC/DC-pastisch:

Max 5 minuter istället för 3:30.

Ska man få in de AC/DC-typiska ingredienser så är 3:30 lite väl kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

pastich är ju skitkul, men varför inte en valfri grupp artist?! så kan fler vara med. man måste skicka med en länk med sitt bidrag till någon youtube sida eller liknande så alla kan höra original artisterna och jämföra, det finns ju artister som som inte alla känner till lika bra.

så varför inte en salig blandninga av bidrag som låter som Ramones, Depeche Mode, Stranglers 😉 ,Glenn miller, Carola,Iron Maiden, Beatles, Doors eller vad nu just DU känner för.

lite tips: När jag gör mina låtar och försöker låta som nån annan artist så lyssnar jag på många låtar med artisten, vad gör trummisen för typ av fills, takter mm. hur är låtarna upp byggda, vad handlar texterna om, hur spelas solot, hitta rätt sångare osv. för att hitta det som är typiskt för gruppen.

sen kan man begränsa sig till 3-4 låtar för att hitta rätt ljud mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som en bra idé med pastischer det jag däremot inte gillar är när man bestämmer tonarter eller ännu värre man säger att refrängen måste innehålla A, G och F. Sådant går iallafall för mig fetbort.

Sedan kanske det är fel tid då många är på semester under perioden. (kan iof betyda att man verkligen har tid att göra något) Själv kommer jag att turnéra en hel del under den här perioden så jag hinner nog inte få fram något. Nåja det viktiga är ju att det blir fler bidrag än sist. Där ju Carl spöade skiten ur mitt bidrag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)

Inte för att jag har skillsen att delta (ännu!), men har lyssnat mycket på gamla Bond-låtar på sistone... kanske Bond-pastisch? Annars ligger ju tiden inne får en ny sommarplåge-festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tonart måste man få bestämma själv.

Jag kan inte sjunga vilken tonart som helst...

Tycker det låter som en bra idé med pastischer det jag däremot inte gillar är när man bestämmer tonarter eller ännu värre man säger att refrängen måste innehålla A, G och F. Sådant går iallafall för mig fetbort.

Sedan kanske det är fel tid då många är på semester under perioden. (kan iof betyda att man verkligen har tid att göra något) Själv kommer jag att turnéra en hel del under den här perioden så jag hinner nog inte få fram något. Nåja det viktiga är ju att det blir fler bidrag än sist. Där ju Carl spöade skiten ur mitt bidrag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul att det lossnat lite i diskussionen.

Frågan är hur man löser ett pastichtema. det är klar att man som deltagare kan göra som sixties föreslog med en länk till ett exempel, men det kan bli svårt att administrera.

Kan vi inte ösa fram ännu fler artister som skulle kunna vara kul att efterlikna, så väljer jag sedan.

Förslag hittils:

Tore Skogman

Povel Rammel

ACDC

Brittney Spears

Bond-låtar

fler förslag?

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ide som ligger lite i tiden;

"Studios Tribute To Povel Ramel"

Valfri povel-låt i valfri tappning`?

Ramel låter riktigt skoj. En kul grej är ju att Ramel var lite av en pastischmästare själv. Kan bli rena cirkeldefinitionen beroende på vem som deltar 🙂. Å andra sidan var ju förslaget inte pasticher på Ramel utan en tribute till honom.

Ett annat förslag är att vi gör parodier på Melodifestivalslåtar. Det medger även att man kan ge ut låtarna, vad jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

pastich är ju skitkul, men varför inte en valfri grupp artist?! så kan fler vara med. man måste skicka med en länk med sitt bidrag till någon youtube sida eller liknande så alla kan höra original artisterna och jämföra, det finns ju artister som som inte alla känner till lika bra.

...

Det här alternativet röstar jag för!

Om kreativiteten skulle börja blomstra finns det inget som hindrar en från att göra flera pasticher på olika artister. Ju fler bidrag desto roligare, eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Povel-tribute hade varit skitskoj!! Men som sagt...lite tveksamt med covers ur rättighetssynpunkt.

Förresten... nån som känner till hur rättigheterna ser ut för mobilsignaler? Fick just en galen idé om att festivalen skulle handla om att göra bästa covern på Nokia-tune (den där jävla valsen som man får eksem av).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal synthare så vill jag ju gärna ha med Depeche Mode.

Tack för ordet 🙂

Åhh...🥰 Alla gör varsin version av Never Let Me Down 🥰

Povel-tribute hade varit skitskoj!! Men som sagt...lite tveksamt med covers ur rättighetssynpunkt.

Förresten... nån som känner till hur rättigheterna ser ut för mobilsignaler? Fick just en galen idé om att festivalen skulle handla om att göra bästa covern på Nokia-tune (den där jävla valsen som man får eksem av).

😉

Klockrent!!! Å på så sätt sponsrar vi ju tillverkarna av kylsbalsam!

EDIT. En fundering...det finns ju skivor "A swedish tribute to depeche mode" etc. HUr gär de? ringer M ute och frågar om rättigheter?

Vem kan tänkas ha povels rättigheter nu? Jag skulle tro att rättighetsinnehvararen inte skulle ta illa upp av en tribute, det är ju faktiskt en hyllning!

Kan man ringa och kolla detta? Eventuellt kanske Olsberg kan gära oss den tjänsten då det blir lite tyngd i frågan 😉

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT. En fundering...det finns ju skivor "A swedish tribute to depeche mode" etc. HUr gär de? ringer M ute och frågar om rättigheter?

I de fallen är det ju riktiga CDs det handlar om, vilket innebär att NCB är inblandade, vilket i sin tur innebär att mr Gore och kompani får de pengar de skall ha. Vet inte om det dessutom kräver ett godkännande, men det är nog troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Povel-tribute hade varit skitskoj!! Men som sagt...lite tveksamt med covers ur rättighetssynpunkt.

Vem kan tänkas ha povels rättigheter nu? Jag skulle tro att rättighetsinnehvararen inte skulle ta illa upp av en tribute, det är ju faktiskt en hyllning!

Jag tog mig friheten att skriva ett brev till STIM för att fråga om Povel Ramels låtar.

Svaret:

"Generellt är det så här: Ni kan inte lägga upp andra upphovsmäns musik än den egna utan lov.

I princip allt Povel Ramel har skrivit ligger på förlaget Universal/Reuter & Reuter. En del senare grejer ligger på det egna förlaget Pygmé som administreras av Gehrmans Musikförlag.

Ska ni lägga ut egna versioner av Povel Ramels kompositioner på forat måste ni således inhämta tillstånd från det berörda musikförlaget först."

Jag går nu vidare med saken till till Universal/Reuter & Reuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vi kan försöka få till en povel tribute så småningom, men inte till denna festival. Bättre att göra något rejält av den.

Kanske ge ut en skiva med våra tolkningar av hans låtar. ev vinst går till nåt välgörande.

eller ?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar luta mot en Pastichfestival. 😛

Jag ska plocka ut några bra band/artister som vi kan försöka härma. 😄

Kom med fler förslag. 😄

Pastich låter väl ttrevligt även om jag inte lär ha tid att vara med... väntar otåligt på att få flytta in nytt flott (nåja) boende med eget musikutrymme... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...