Jump to content
Annons

billiga, och sjukt bra, micpreamps


rally

Recommended Posts

tjena!

tänkte kolla om man kunde samla upp lite sjyssta tips på bra micförstärkare i prisklassen 1000-2000 spänn. inte mycket pengar, men det känns onödigt att slänga ut mer med tanke på resten av min utrustning. (får iofs gärna kosta mindre också...hm...

bra tips belönas med ett tack i framtida storproduktioner;)

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är så gött när livet liksom är...enkelt...😉 Vad har ni att säga om ART tube MP, eller M-Audio BUDDY??

Bara två ord.

Nej och tack... 😉

Det finns däremot en annan preamp som ligger och slinger vid 2000-kronorsstrecket som faktiskt ger en del för pengarna. Joemeek ThreeQ: http://www.joemeek.com/threeq.html

Den förväntan du uttrycker i rubriken, "sjukt bra" får du dock först om du betalar sådär en tio gånger så mycket. Fast det är ju en annan historia... 😉

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med tidigare inlägg; Studio Projects VTB-1 och Joemeek ThreeQ. Om man orkar gå lite högre i pris, så kommer även den svenska Line Audio Design 2MP in som ett starkt kort - med två kanaler i stället för en, som VTB-1 och ThreeQ har...

...och som sagt "sjukt bra" preampar hittar man tyvärr bara om man sträcker budgeten lite högre, men dessa är nog bäst i budgetklassen i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavset vad Violiner säger måste jag nog säga att ART Tube MP kan vara riktigt bra, har själv en, ett tag hade jag två. Men det var rätt så stor skildnad i gain på dom båda så jag gav bort den ena. Men hittar du ett bra ex kan den vara riktigt bra speciellt om man linar en bas genom den. Den kostar bara några hundralappar och är nog svårslagen för det priset.

Annars är det nog Studio Project som alla här rekomenderar ( har inte använt den själv). Och kan man tänka sig att gå upp några hundralappar över 2000 så är Line Audio DMP som Claes rekommenderade riktigt bra för priset.

Presonus BlueTube är jag inte så förtjust i i alla fall inte mit ex som är av den äldre blå typen men det är möjligt att den nya versionen av Presonus BlueTube som säljs nu är bättre.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den förväntan du uttrycker i rubriken, "sjukt bra" får du dock först om du betalar sådär en tio gånger så mycket. Fast det är ju en annan historia... 😊

jo tack, så långt är jag med på noterna...men allt är ju relativt som någon sa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavset vad Violiner säger måste jag nog säga att ART Tube MP kan vara riktigt bra, har själv en, ett tag hade jag två. Men det var rätt så stor skildnad i gain på dom båda så jag gav bort den ena. Men hittar du ett bra ex kan den vara riktigt bra speciellt om man linar en bas genom den. Den kostar bara några hundralappar och är nog svårslagen för det priset.

Annars är det nog Studio Project som alla här rekomenderar ( har inte använt den själv). Och kan man tänka sig att gå upp några hundralappar över 2000 så är Line Audio DMP som Claes rekommenderade riktigt bra för priset.

Presonus BlueTube är jag inte så förtjust i i alla fall inte mit ex som är av den äldre blå typen men det är möjligt att den nya versionen av Presonus BlueTube som säljs nu är bättre.

Enda argumentet för en ART är nog möjligen priset, om man absolut inte har råd till något annat och måste ha något att sätta mellan mikrofonen och ljudkortet. Den är ju möjligen bättre än B*ngers billigaste skräp. Men eftersom det - som tur är - i det här fallet tydligen finns ekonomiska resurser att handla något som är bättre tycker i alla fall jag inte att det finns några avgörande argument att lägga sig i det absoluta bottensegmentet...

Som du själv också tydligt understryker så finns det även tydligen kvalitetsskillnader mellan burkarna. Hur många ska man köpa då för att få en som är hyfsad - det lär ju också kosta nån krona... 😱

OBS smileyn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så gött när livet liksom är...enkelt...😄 Vad har ni att säga om ART tube MP, eller M-Audio BUDDY??

Har själv en BODDY.

Iofs har jag inte så stora krav på min preeamp änslänge, men den fyller sin funktion och duger för mig.

Sen om det håller en prostandard kan jag inte lova men duger gör den garanterat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alexander J.D (oregistrerad)

Hej, har annars hört att Samson C-valve ska vara bra, samt att den har inbyggd kompressor. Ska kosta runt 1600 kronor (nypris)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...