Jump to content
Annons

Allt om Reason 4 i en tråd


puffra

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Ta en titt i den lilla foldern som beskriver de nya funktionerna så får du en förklaring hur Regrooven funkar.

Du måste välja den i sequenser lanen. Bredvid record enable knappen så finns där ett fält där du kan välja

tex A1 där dyker Regroove moduleringen upp.

jo, så långt är jag med.. o jag förstår HUR den ska funka.. 😊

men jag får ingen förändring när jag drarigång allt!!

Du har lagt den på tex trumspåret?

Laddat en groove i Regroove?

Tryckt in knappen Global Shuffle? (Har inte kollat vad den gör, inte hunnit kolla in detaljerna så att säga.)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

ReGroove-mixern applicerar både en specifik timing/kvantisering och anslagskänslighet på midi.

Ladda in ett groove, välj ReGroove-kanal på en lane och kör.

Mer om ReGroove i Studio 10-07... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt i den lilla foldern som beskriver de nya funktionerna så får du en förklaring hur Regrooven funkar.

Du måste välja den i sequenser lanen. Bredvid record enable knappen så finns där ett fält där du kan välja

tex A1 där dyker Regroove moduleringen upp.

jo, så långt är jag med.. o jag förstår HUR den ska funka.. 😊

men jag får ingen förändring när jag drarigång allt!!

Du har lagt den på tex trumspåret?

Laddat en groove i Regroove?

Tryckt in knappen Global Shuffle? (Har inte kollat vad den gör, inte hunnit kolla in detaljerna så att säga.)

jag har gjort allt.. 😳

och nu äter min katt upp en kartong av ilska för att jag inte fattar hur regroove funkar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt i den lilla foldern som beskriver de nya funktionerna så får du en förklaring hur Regrooven funkar.

Du måste välja den i sequenser lanen. Bredvid record enable knappen så finns där ett fält där du kan välja

tex A1 där dyker Regroove moduleringen upp.

jo, så långt är jag med.. o jag förstår HUR den ska funka.. 😄

men jag får ingen förändring när jag drarigång allt!!

Du har lagt den på tex trumspåret?

Laddat en groove i Regroove?

Tryckt in knappen Global Shuffle? (Har inte kollat vad den gör, inte hunnit kolla in detaljerna så att säga.)

jag har gjort allt.. 🙂

och nu äter min katt upp en kartong av ilska för att jag inte fattar hur regroove funkar!!

Blir katten arg för att du inte förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillverkar en mjukvarusynth och i produktbeskrivningen säger att det är en simpel en-oscillators-synth med ett sunkigt lågpassfilter så innebär det ju inte att synthen förtjänar 100% i betyg bara för att den uppfyller vad den utlovat.

LOL

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillverkar en mjukvarusynth och i produktbeskrivningen säger att det är en simpel en-oscillators-synth med ett sunkigt lågpassfilter så innebär det ju inte att synthen förtjänar 100% i betyg bara för att den uppfyller vad den utlovat.

LOL

Du förstår mitt argument, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillverkar en mjukvarusynth och i produktbeskrivningen säger att det är en simpel en-oscillators-synth med ett sunkigt lågpassfilter så innebär det ju inte att synthen förtjänar 100% i betyg bara för att den uppfyller vad den utlovat.

LOL

Du förstår mitt argument, eller hur?

Nej, men dock om den kan anses göra det på ett hundraprocentigt sätt med avseende på kriterierna... väl..

Förutsatt att det inte finns någon konkurrens.. Nej insåg just att det här nog blir för jobbigt 🙂

ohoj!

edit: stavfel

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill starkt ifrågasätta de recensioner av progammet som gjordes av Majken och recensenten på "systertidningen". Majken, hur motiverar du det 100%-iga betyget när det fortfarande inte finns tillgång till audiospår? För mig känns det som att Photoshop inte skulle ha en eraser-funktion.

Kommentar?

Inspelning eller redigering av ljud är inte någon funktion som jag saknar i Reason. Propellerheads har från dag ett varit otroligt tydliga med vad deras produkt ska göra och inte ska göra. En viktig del i detta är Rewire som innebär att användare kan utnyttja Reason till det programmet är bra på medan andra program kan fylla ut de funktioner som saknas.

Reason är inte ett fullständigt inspelningsprogram, det är ett virtuellt syntrack med en inbyggd sequencer. Att användare frågar efter fler funktioner i Reason är inte något som jag tycker belyser svagheter i programmet. Tvärt om visar det på en styrka eftersom allt fler vill jobba enbart med programmet även om upplägget baseras på att du egentligen ska köra det ihop med valfritt inspelningsprogram.

Att jämföra med Photoshop och en utebliven eraserfunktion är därmed heller inte rättvist, det vore snarare som att kritisera Photoshop för att textfunktionerna saknar rättstavning. Jag är fullt medveten om att Reason inte klarar allt, men det har heller inte varit tanken. Propellerheads har till skillnad från sina konkurrenter skapat ett program som är världsbäst på vad det gör istället för ett program som klarar det mesta men bara halvdant.

Kan inte släppa det här med betygsättningen som även jag hakade upp mig på.

Som jag tolkar detta så är betygsättningen huruvida programmet håller vad det lovar oavsett hur det står sig mot konkurerande program och saknar förväntade/förhoppandes funktioner! 🙂 Då blir ju inte betygsättningen jämförbar....

T ex skulle ju cubase kunna få 100% fast den saknar freeze funktion men går klockrent i övrigt medans t ex Sonar skulle få ett sämre betyg för att dom har en freeze funktion som har någon mindre defekt medans programmet i övrigt funkar lika klockrent som cubase.....

(rent hypotetiskt exempel)

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tolkar detta så är betygsättningen huruvida programmet håller vad det lovar oavsett hur det står sig mot konkurerande program och saknar förväntade/förhoppandes funktioner! 😉 Då blir ju inte betygsättningen jämförbar....
Vad menar du med konkurrerande program? Jämför du Reason med Cubase och Sonar? 😛

Nej, letar du efter en konkurrent till Reason är det nog Arturia Storm eller Cakewalk Project5.

Storm har inte heller audiospår. Däremot kan man sampla (spela in audio) i en av deras samplare. Men att spela upp samplingar är inte samma sak som ett audiospår i en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tolkar detta så är betygsättningen huruvida programmet håller vad det lovar oavsett hur det står sig mot konkurerande program och saknar förväntade/förhoppandes funktioner! 😎 Då blir ju inte betygsättningen jämförbar....
Vad menar du med konkurrerande program? Jämför du Reason med Cubase och Sonar? 😛

Nej, letar du efter en konkurrent till Reason är det nog Arturia Storm eller Cakewalk Project5.

Storm har inte heller audiospår. Däremot kan man sampla (spela in audio) i en av deras samplare. Men att spela upp samplingar är inte samma sak som ett audiospår i en DAW.

Att jag tog cubase och sonar som exempel är bara en slump och jag jämför inte reason med dessa två.

Men nog är det väl ändå så att vissa väljer bort reason mot istället t ex Cubase LE/SL för att det saknas hantering av audiospår. Och för dom är ju jämförelsen relevant....

Vad jag ville belysa är att betygsättningen verkar vara utifrån vad programmet leverera i förhållande till vad som utlovas utan lika stor hänsyn till vad som kan förväntas utifrån allmänna önskemål och vad konkurerande och nästan konkurerande program klarar av....

Dessutom står det i tidningen "Produkttyp: Virtuell studio" och jag tycker nog att något som kallas för studio bör ha hantering av audiospår för att bli 100%.....

Om inte annat så vore det kanske bra om ni i tidningen i testets faktaruta nämner vilka jämförbara konkurerande program som ni har i åtanke vid betygsättningen. Då skulle det bli lättare att se betyget i ett mer övergripande perspektiv.

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt i den lilla foldern som beskriver de nya funktionerna så får du en förklaring hur Regrooven funkar.

Du måste välja den i sequenser lanen. Bredvid record enable knappen så finns där ett fält där du kan välja

tex A1 där dyker Regroove moduleringen upp.

Du har lagt den på tex trumspåret?

Laddat en groove i Regroove?

Tryckt in knappen Global Shuffle? (Har inte kollat vad den gör, inte hunnit kolla in detaljerna så att säga.)

Ladda in ett groove, välj ReGroove-kanal på en lane och kör.

Tack för hjälpen. Nu fick jag det att funka 😛

IDF! Gör såhär:

-Öppna tex. en NN-XT

-Koppla in en Matrix i den och gör en rolig loop. 🙂

-Copy pattern to track (inte till matrixens kanal/lane utan NN-xt-lanen)

-Välj Regrooven i NN-Xt-Lanen i tex: A -- 1 ( den heter Global shuffle där)

-Browsa ett groove i regroven på kanal 1

-Tryck play

Efter den här utförliga förklaringen så kan du inte misslyckas. Hälsa katten 😛

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt i den lilla foldern som beskriver de nya funktionerna så får du en förklaring hur Regrooven funkar.

Du måste välja den i sequenser lanen. Bredvid record enable knappen så finns där ett fält där du kan välja

tex A1 där dyker Regroove moduleringen upp.

Du har lagt den på tex trumspåret?

Laddat en groove i Regroove?

Tryckt in knappen Global Shuffle? (Har inte kollat vad den gör, inte hunnit kolla in detaljerna så att säga.)

Ladda in ett groove, välj ReGroove-kanal på en lane och kör.

Tack för hjälpen. Nu fick jag det att funka 😛

IDF! Gör såhär:

-Öppna tex. en NN-XT

-Koppla in en Matrix i den och gör en rolig loop. 🙂

-Copy pattern to track (inte till matrixens kanal/lane utan NN-xt-lanen)

-Välj Regrooven i NN-Xt-Lanen i tex: A -- 1 ( den heter Global shuffle där)

-Browsa ett groove i regroven på kanal 1

-Tryck play

Efter den här utförliga förklaringen så kan du inte misslyckas. Hälsa katten 😛

/Memphis

vad är det du inte förstår?

jag skrev tidigare att jag prövat allt som är beskrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, det nya formant filtret i Thor är mumma.

Analoga oscillatorn är finemang. Riktigt bra.

Dessutom är jag en gammal PPG fan och det går att tweaka rätt hyggliga PPG grejer ur Thor också.

Ramp Harmonics vågformen med lite svep och ett formant filter är sjukt funky. Det knarrar som en gammal gubbe. Coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ramp Harmonics vågformen med lite svep och ett formant filter är sjukt funky. Det knarrar som en gammal gubbe. Coolt!

Lägg på en lätt Rectify/Shaper också.

:rolleyes:

Mmmm, det är faktiskt riktigt kul att programmera Thor.

Första gången på många år som jag tycker det är riktigt ball att skapa ljud igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon annan som är lite besviken på nya RPG-8an? Som det ser ut nu har jag ingen som helst användning av den och jag gör elektonisk musik. För mig verkar den som Matrix med ny gui. Iofs har jag inte provat den jätte mycket men med det lilla jag gjorde med den imponerar den inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig verkar den som Matrix med ny gui.
Oj, det är den långt ifrån.

Matrix är en pattern sequencer där du i sin höjd kan "fejka" arpeggio genom att programmera ett specifikt not-mönster.

RPG-8 är en äkta monofonisk arpeggiator som utgår från midinoter du spelar i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte besviken på nån pryl i Reason, det beror helt på användaren hur grejjerna används och om man har nytta av dom eller ej 😊

Det är bara fantasin som sätter gränsen på hur och vad man använder i Reason 😱

Arpen är bra t.ex att göra sköna bas slingor med gate'en som finns 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag är inte besviken på nån pryl i Reason, det beror helt på användaren hur grejjerna används och om man har nytta av dom eller ej 😊

Det är bara fantasin som sätter gränsen på hur och vad man använder i Reason 😱

Arpen är bra t.ex att göra sköna bas slingor med gate'en som finns 😉

Jag håller med.

Jag har svårt att se nåt annat program som kan ersätta Reason, enkelt men ändå så kraftfullt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...