Jump to content
Annons

Trött på nybörjarfrågor? Sluta läsa här...


Tant Fransa

Recommended Posts

Ja, alltså, spelade in nytt projekt igår, väldigt okomplicerat, tre spår, två MIDI och ett mickad sång. Lyssnade (monitor-lurar) utan problem. Ville fortsätta i morse, öppnade projektet och körde igång och INGET ljud ut i monitorn. Detta har hänt någon gång tidigare - det har både kommit och gått utan att jag fattat vad som är felet. MIDI-spåret är kopplat till en Cubase-synt. Kollade VST in och utgångar och det ser ut som det brukar. Jag har inte ändrat något annat (som jag vet om). Naturligtvis inga muteknappar eller medhörning på spåren. Någon...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kollar i programmets mixer, kan du se att det finns ljud på mastern (utgången)?

Drivrutinerna till ljudkortet kan vara boven i dramat. Kolla med andra projekt att du kan spela upp dom i det programmet och eventuella andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på F4 för att visa VST Connections skärm, klicka på fliken för utgångarna och se efter vart Cubase skickar ljudet. Det finns en chans att Cubase blivit förvirrad och kopplat om utgångarna så ljudet finns där men skickas till utgångar på ditt ljudkort som helt enkelt inte är anslutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på F4 för att visa VST Connections skärm, klicka på fliken för utgångarna och se efter vart Cubase skickar ljudet. Det finns en chans att Cubase blivit förvirrad och kopplat om utgångarna så ljudet finns där men skickas till utgångar på ditt ljudkort som helt enkelt inte är anslutna.

Jag tror att jag redan kollat det. VST - in och utgångar? Jag har kollat bussarna och att de är kopplade till rätt in- och utgångar. What am I missing?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som JoachimE frågade: Får du något utslag på masterbussen?

Jag har ljudkort som inte alltid initieras ok ( ASIO ) vilket resulterar i vilt protesterande under uppstart av Cubase, men vet inte helt säkert om motsvarande Direct-X eller liknande rapporterar fel vid uppstart.

Alltså: Har du aktivitet ut på masterbussen ( grafiskt ) så bör du ha ljud ut, såtillvida att du inte har ljudkort med egen kontrollpanel och att den defaultat tillbaka till någon annan utgång eller ställt om den interna routingen.

Tror inte att det är helt olösligt ditt lilla bekymmer. .. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också i VST mixern längst upp så att inte spåren har tappat kopplingen till utgångsbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte råkat trycka in Monitor-lyssning på ett eller flera av spåren? Klassisk orsak till försvunnet ljud 😮 Dock låter det märkligt att du skulle valt monitorlyssning på alla tre spåren, men ändå, värt att kontrollera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte råkat trycka in Monitor-lyssning på ett eller flera av spåren? Klassisk orsak till försvunnet ljud 😕 Dock låter det märkligt att du skulle valt monitorlyssning på alla tre spåren, men ändå, värt att kontrollera!

ja, alltså, medhörning =monitor på utrikiska :-) Oxh ingen sådan, nej :-(

Nu är jag böjd att tro att det är 1: Voodoo, 2: dåligt trolleri, 3: vajsing på Cubase-installationen.

Mitt ljudkort tappar visserligen bort sig ibland, men jag vet hur man får bukt med det. Men jag svär - senast det hände var UNDER TIDEN jag spelade in!!!

Lustigt nog försvinner problemet så fort jag skriver i den här tråden (bra trolleri)... Ja, som sagt, jag får nog installera om...

Tack för allt engagemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen mästare på Cubase men du nämde MIDIspår. Kan det vara så att du har flyttat eller slängt någonting som midispåret kallar upp? Samples som inte hittas osv. Har man ett midi-instrument utan ljud blir det ju tyst. Vet inte hur det fungerar med Cubase men ibland och i dom program som jag känner bättre till kan vägarna till midiljuden försvinna tex. vid en uppdatering av programmet. Då måste man hitta dom filerna och se till att midiinstrumentet pekar åt det hållet.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Som JoachimE frågade: Får du något utslag på masterbussen?

Jag har ljudkort som inte alltid initieras ok ( ASIO ) vilket resulterar i vilt protesterande under uppstart av Cubase, men vet inte helt säkert om motsvarande Direct-X eller liknande rapporterar fel vid uppstart.

Alltså: Har du aktivitet ut på masterbussen ( grafiskt ) så bör du ha ljud ut, såtillvida att du inte har ljudkort med egen kontrollpanel och att den defaultat tillbaka till någon annan utgång eller ställt om den interna routingen.

Tror inte att det är helt olösligt ditt lilla bekymmer. .. :rolleyes:

Anfäkta och anamma - nu hände det igen. Ja, jag har kollat VST connections, ja, jag har aktivitet på masterbussen, men inget plingplong i lurarna.

Allvarligt talat - finns det någon annan här som sitter på Cubase Studio 4? Är det en speciellt temperamentsfull version av Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har du testat att reset'a ljudkortet? Eventuellt skulle det kunna göra en skillnad. Gå in i menyn Devices och Device Setup, sedan hittar du en knapp vid inställningarna för ditt ljudkort där det står Reset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har du testat att reset'a ljudkortet? Eventuellt skulle det kunna göra en skillnad. Gå in i menyn Devices och Device Setup, sedan hittar du en knapp vid inställningarna för ditt ljudkort där det står Reset.

Kära gamla reset funkar alltid! Tack Majken. Följdfråga: Hur förhindrar jag att det händer igen - är det en taskig installation eller är det bara ett väldigt temperamentsfull burk jag fått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...