Jump to content
Annons

Riktiga namn eller smeknamn som artistnamn?  

42 röster

1. 1. Riktiga namn eller smeknamn som artistnamn?

• Chris Edberg
      37
    • Kricke
      4

Recommended Posts

Postat

Chris Edberg - Mitt riktiga namn, med förnamnet förkortat.

Kricke - Mitt riktiga smeknamn.

Vilket tycker du lÄter/ser bÀst ut & skulle funka bÀst

Eftersom jag Àven hÄller till pÄ sidor som Àr internationella sÄ ha det i Ätanke nÀr du röstar!

Rösta, och motivering till svar uppmuntras. 🙂

• 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Hej,

Jag tycker det kÀnns bÀst att köra pÄ med sitt egennamn!

Men det beror vÀll lite pÄ genre ocksÄ.

DĂ€r jag verkar(folkmusik) Ă€r det standard att köra med sitt egna namn, man Ă€r ju trots allt alltid bara sig sjĂ€lv 🙁

/david

Redigerat av david.roennlund
Postat

Ett namn blir ju ett trademark . Heter man Maria Johansson sÄ Àr det inte lÀtt. DÄ Àr det nog ett artistnamn som gÀller. Folk skall ju komma ihÄg namnet ocksÄ. Att Carola kan heta Carola med hela befolkningen beror ju inte pÄ namnet. Det beror pÄ vem hon Àr och hur hon gjort det som gjort henne kÀnd. Det Àr med andra ord en del kriterier som skall uppfyllas beroende pÄ vad man vill. Vill man bli kÀnd sÄ kanske man skall bli humorist i Ukraina och gÄ runt med spegelboll pÄ huvudet. Vill man bli kÀnd för sin musik sÄ kanske det kvittar med bÄde namn och huvudbonad.

Sen Àr det lite som Joe Labero. Han heter Lars Bengt Roland Johansson (wikipedia) och han har lekt lite med sitt namn sÄ det blev lite sÄ dÀr "ungefÀr bra" men nu skiter man i hans namn utan man bara tÀnker "magiker" nÀr man hör hans namn. Men det var kanske en boost för hans karriÀr att faktiskt byta namn, i början.

SjĂ€lv kallar jag mig Äggplanta för mitt smeknamn Ă€r en Ă€ggplanta pĂ„ en viss indisk dialekt 🙁. SĂ„ jag borde nog fan bli humorist i Ukraina i stĂ€llet.

Postat

motivering:

Kricke kĂ€nns trĂ„kigt och medan Chris Edberg kĂ€nns lite spĂ€nnande. Önskade man sjĂ€lv hade haft nĂ„got bra namn att jobba med.

Postat

Varför inte heta ditt riktiga namn utan förkortning?

Chris Edberg lÄter som en avdankad dj som vill verka ung och intörnÀtjonöl. Knallar runt med kinaskor och slÀnger sig med uttryck som "rockar", "frÀÀscht" och "tjabba". TÀnk Clabbe af Geijerstam.. Inte vÀrst bra.

Kricke lÄter dessvÀrre som nÄgot som en originalmedlem i nationalteatern skulle kunna heta..

Postat

Chris Edberg lÄter som en avdankad dj som vill verka ung och intörnÀtjonöl. Knallar runt med kinaskor och slÀnger sig med uttryck som "rockar", "frÀÀscht" och "tjabba". TÀnk Clabbe af Geijerstam.. Inte vÀrst bra.

Kricke lÄter dessvÀrre som nÄgot som en originalmedlem i nationalteatern skulle kunna heta..

🙁

Ja, eller varför inte DJ-KrIzZ

Postat (redigerat)

varför inte vÀnda pÄ de hela?

Ed Chris...

eller Ed Chrisis... 🙁

Redigerat av Umemagnus
Postat

Första alternativet. "Kricke" lÄter som en av skurkarna i Bamse (no offence intended).

Postat (redigerat)

Tack till alla som svarat och röstat! Ni verkar dock hĂ„lla igen lite nĂ€r ni svarar, lite mer Ă€rlighet skulle uppskattas. SkĂ€mt Ă„sido, det Ă€r mycket bra svar, ungefĂ€r sĂ„ som jag ville bli besvarad. 😕

Tar inte illa upp alls ang era kommentarer kring Kricke som artistnamn, snarare som komplimanger dĂ„ mitt smeknamn ger originella bilder. Det var inte direkt sĂ„ att jag var lost innan jag startade pollen, utan det var vĂ€l mer som en "bekrĂ€ftelsegrej". Vet att Kricke inte Ă€r sĂ€rskilt bra som artistnamn, pĂ„ samma sĂ€tt som man inte kan ha Nicke, Micke eller Jocke som artistnamn. Dock ser det ju lite annorlunda ut för de som inte kommer frĂ„n Sverige. Men men, Chris Edberg funkar bĂ€ttre bĂ„de inom och utom landet - det stĂ„r 9-0 so far i pollen! Och jo jag sjĂ€lv röstade pĂ„ det 😉

Lite kommentarer...

Basshole

Kristian Edberg? Tycker Chris kÀnns mer globalt och en bra kompromiss mellan riktiga namnet och smeknamnet. Och vill inte att det ska vara sÄ lÄngt...

Ganska fördomsfullt. Att verka/vara internationell Àr vÀl inget negativt? Man vill ju, raka motsatsen, vara seriös om man kör med sitt riktiga?

Men jag vill inte hitta pÄ nÄgot nytt namn för man lÀr bli less pÄ det, men kör man med sitt riktiga sÄ kan man ju i alla fall kÀnna att man har anledning att fortsÀtta köra med det.

Umemagnus

varför inte vÀnda pÄ de hela?

Ed Chris...

För dÄ blir det inte mitt riktiga namn, men intressant förslag ÀndÄ!

Basshole

Christina?

Nja man kan ju förknippas med Aguilera dÄ.

barkley

C-Ed om du lirar rnb

Kanske ev en framtida förkortning pĂ„ namnet, tack för tips! 😆

Redigerat av Kricke
Postat

Kricke Àr ju förskrÀckligt som artistnamn...

Om du heter Chris Edberg Àr det bara att gratulera, det funkar vÀl jÀttebra!

Ett trevligt och speciellt namn som du fÄr fylla med den innebörd som din musik har.

I Sing-songwriter fungerar det ju.

om du Àr hip-hoppare har jag inga kommentarer... den kulturen vet jag för lite om

😳

Postat
Kricke Àr ju förskrÀckligt som artistnamn...

Om du heter Chris Edberg Àr det bara att gratulera, det funkar vÀl jÀttebra!

Ett trevligt och speciellt namn som du fÄr fylla med den innebörd som din musik har.

I Sing-songwriter fungerar det ju.

om du Àr hip-hoppare har jag inga kommentarer... den kulturen vet jag för lite om

😕

Tack đŸ˜±

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ingetdera.

Cross Montana, tycker jag.

Anspelar pÄ det kristna korset i kristna namnet Kristian, som Àr en omskrivning av Kristus och Montana en omskrivning av Mountain, som var en del av Edberg.

CROSS MONTANA

Altenativ skippa förnamnet och gör tvÄ namn ev efternamnet:

EDDIE MONTANA

...som hÀmtat ur den dÀr TV-serie pÄ S nÄnting...

😕

Redigerat av musik
  • 4 veckor senare...
Postat

ta bort hris, kalla dig för:

C.Edberg (Chris Edberg lĂ„ter som gitarristen i FrĂ€lsningsarmĂ©n) inget illa om FS dock 😕

efter ett tag kommer att bli "cedberg" och du har fĂ„tt en egen identitet...đŸ€Ș

Postat

Som mÄnga pÄpekat sÄ fungerar vÀl Chris bÀttre internationellt Àn Kricke. VÀrre Àr det för min kompis Jerker, nÀr han kommer till Amerika,

-Whats yuor name.... Jerker!!!! ha ha ha 🙂

Mollin (oregistrerad)
Postat
Som mÄnga pÄpekat sÄ fungerar vÀl Chris bÀttre internationellt Àn Kricke. VÀrre Àr det för min kompis Jerker, nÀr han kommer till Amerika,

-Whats yuor name.... Jerker!!!! ha ha ha 😆

Hahaha! 🙂

Postat

Jag provade att sÀga "Chris Edberg" med engelskt uttal... det kÀndes lite bekant pÄ nÄt sÀtt... :rolleyes:

SĂ„ kom jag pĂ„ vad det var... egentligen bara en stavelse som var omvĂ€nd: Chris De Burgh, den gamla irlĂ€ndaren som plĂ„gade (och fortfarande plĂ„gar) oss med Lady in red 😆

Postat
Jag provade att sÀga "Chris Edberg" med engelskt uttal... det kÀndes lite bekant pÄ nÄt sÀtt... :rolleyes:

SĂ„ kom jag pĂ„ vad det var... egentligen bara en stavelse som var omvĂ€nd: Chris De Burgh, den gamla irlĂ€ndaren som plĂ„gade (och fortfarande plĂ„gar) oss med Lady in red 😆

Jo ja har ocksĂ„ tĂ€nkt pĂ„ honom i samband med detta och det Ă€r ju bara en komplimang eftersom jag tycker Lady in Red Ă€r fantastiskt bra! 😄 Dock hĂ„ller ja inte med om att den spelas sĂ€rskilt mycket nu eller vad Ă€r det jag missar?

Chris Ed Burgh 😄

sublunar (oregistrerad)
Postat

How 'bout Ed Berg? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.