Jump to content
Annons

Spectrasonics Atmosphere?


Skeletron

Recommended Posts

Har fått tips om att atmosphere ska vara en av de grymmare slagen, men så vitt jag kan förstå så är det ambient man kan få ut av den grejen? Eller har jag fel?

För vad jag tycker mig höra, så är det inget som egentligen låter som annat än just ambient?

Och annars, någon som vill tipsa om någon grym vst-synth för hard dance / psytrance?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker Atmosphere har riktigt många bra pad-ljud. Om det är pad-ljud du är ute efter så har jag svårt att på rak arm komma på en bättre plugg.

Får instämma med Olsberg alldesls utmärkt sådan förvisso kanske dyr men bra

har själv en som jag använder en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men pads, används inte det främst i ambient och sådana grejer?

Jag vill ha det där ljudet som är huvuddelen av melodislingor oftast, om ni förstår vad jag menar, lead tror jag det heter?

Då ska du inte använda atmosphere isåfall om du söker leads.

Atmoshphere är ju en "orchestra" synth typ. dvs Strings, Pads, lite FX .. noise sounds osv ... Atmosphere är riktigt grym . men inte om du söker leads..

Vilken musikstil gör du ? så kan ajg kanske ge dig några tips på bra leadsynthar!

Mvh

Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Men pads, används inte det främst i ambient och sådana grejer?

Jag vill ha det där ljudet som är huvuddelen av melodislingor oftast, om ni förstår vad jag menar, lead tror jag det heter?

Du kanske skulle testa Arturia minimoog V riktigt bra sedan finns LinPlug Alpha 3 gratis version som du kan testa inte tokig. Vidare impOSCar bara att kolla in demon plus andra på den sajten. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är det typ ambient jag gör för ett projektarbete i skolan, men sedan hade jag nog tänkt testa att göra harddance, psytrance, industriaktikt eller så.

Men jag undrar, så att jag förstår sammanhanget, är det lead-synth man använder för att skapa den där melodin som ska "sätta sig"? Alltså huvudspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

// Nedanstående är sammanslaget med tråd i liknande ämne /admin

Hej!

Jag är på jakt efter Vst-instrument för ambient/ljudlandskapsmusik.. Jag har läst runt lite om att Atmosphere ska vara bra för sånt.

Är det nån av er som har testat Spectrasonics, eller t.om Atmosphere också? Jag lyssnade på ett par korta demos, och det låter riktigt lovande, tycker jag...

Tycker ni?

//Dana

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

mmm har testat det, den låter riktigt bra, klart värt pengarna...

En annan sak som har schyssta pads, stråkljud är Nexus, iaf till elektronika/house/trance

vaddå, ska du va otrogen reason? 😏 don't do it

Redigerat av shiny1
Link to comment
Dela på andra sajter

vaddå, ska du va otrogen reason? 😛 don't do it

😛 It's called progress... Jag ska inte sitta i Reason hela livet.

Jepp, har testat Nexus! Jag gillar den som fan, men den passar inte riktigt till sån ambient jag vill göra... till trance/techno/house är den toppen.

replicant

Yes! Absynth har jag hört ska vara massivt bra till en jäkla massa olika saker. Den ska jag helt klart också testa..

Efter att ha hört exempellåtarna till Atmosphere kan jag bara inte sitta still tills jag får det! Om jag får det, förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekomendera:

-Absynth (för att skapa bakgrunder och texturer)

-Massive (har en del smaskiga ljud som fyller ut typ platta strängar/paddar)

-Atmosphere (jobba med lager och få ut mera)

-Reaktor (enastående ljud kan göras med tålamod och djupt intresse)

Använder dessa korkar flitigt i mina produktioner.

Just det glömnde att nämna ett par andra guldkorn som ofta glöms bort.

"Morphology" och "Outer Limits", som har massor med knaster, skumma bakgrunder, djupatonet, brus av olika slag, allt ifrån kvävda röster, skratt, skrik till vassa sågtandsljud. Två riktigt goa käror som verlkigen gör sig bra. Väl värt att titta på dessa två.

Sen är det ju intressant och se vad Ian Boddy lyckats klämma in i "Ambiosis", som är en av EastWests nya product.

😏

/Dees Productions

Redigerat av Dees Productions
Link to comment
Dela på andra sajter

Morphology och Outer Limits är från Zero-G va? Jag har hört en del skitsnack om ZG, men har aldrig testat det, så.. man vet ju aldrig. 😮

Jag lyssnade iaf på demosarna, och det låter coolt! Lite mörkt för min smak, men coolt!

Tackar för det, Dees!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Atmosphere grundar sig på samplingar äter den minne till frukost. Jag brukar istället gå den långa vägen och bygga egna pads genom att kombinera flera.

Ett bibliotek jag varmt kan rekommendera är XXL Pads 1 & 2.

...å andra sidan drar den nästan ingen processor jämfört med till exempel Massive och Absynth som nämns ovan. 😕 Det beror väl på hur man ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Testa rob papens Predator som demo som finns att ladda hem på www.linplug.com den tycker jag är fet för specielt trance/psytrance

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inlägga ochså att Refx nexus har släppt ett ljudbibliotek för mer ambient intresserade folk,Gå in på deras hemsida och lyssna på ljud demos på alla olika expansions.Älskar den dära nexus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Atmosphere är grymt bra för just atmosfärljud, mysiga stråkar, fylliga tilläggsljud, etc. Den används väldigt flitigt för att göra soundtracket till 24 - man känner igen många presets om man tittar på serien.. Vilket är ganska beige. Men det är väl ett bevis på att det är bra grejer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...