Jump to content
Annons

när blir en ton ett trumslag


fabian

Recommended Posts

Hej

E ett trummslag en ton?

Kan ett bas instrument göra ett trummslag?

Var går gränsen?

Räknas ett pukslag som en ton o spelar då en trummis i ett rockband massa toner?

Kanske en ljudvågsfetischist svara på de.

Ja kan också vara helt ute o cykla men ja chansar.

kram

Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Det här känns aningen filosofiskt men jag försöker mig på nåt...

Allting kan väl ses som toner eftersom det går att mäta vilken frekvens som är tydligast i ett ljud?

En trumma har ju alltid en ton som framträder mest, beroende på hur den är stämd.

Det där med trumslag var konstigt tycker jag. En elbas kan väl inte göra ett trumslag i min mening eftersom den inte är en trumma, men den kan säkert låta som en trumma, men det förblir fortfarande en elbas i mina ögon.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt funderat lite över det här jag med och jag tror att enstaka frekvenser eller ljud med en stark grundton gör dåliga trumljud. Trumljud ska antingen vara uppbyggd av många olika oharmoniska ljud och/eller "skifta" i frekvens tex får jag för mig att det vanligaste trummorna (virvlar, pukor, bastrummor, osv) låter med högst frekvens precis efter tillslaget och sedan faller i tonhöjd eftersom vibrationerna avtar ..men jag kan nog ha fel.

Hälst ska nog inte trummor kunna uppfattas som att dom harmoniserar med musiken alls ..dom ska bara markera den.

Link to comment
Dela på andra sajter

låter med högst frekvens precis efter tillslaget och sedan faller i tonhöjd eftersom vibrationerna avtar ..men jag kan nog ha fel.

Kännetecknar inte det endast en dåligt stämd trumma?

Men jag kan också ha fel, är inte huvudsakligen trummis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
låter med högst frekvens precis efter tillslaget och sedan faller i tonhöjd eftersom vibrationerna avtar ..men jag kan nog ha fel.

Kännetecknar inte det endast en dåligt stämd trumma?

Men jag kan också ha fel, är inte huvudsakligen trummis...

Det är ju helt en smaksak, vissa stämmer trummorna efter låten vid inspelningar.

Det är inte heller alla (tex jag, på mina egna trummor) som vill ha en puka med en sjungande ren ton, det kan vara bra stämt på flera sätt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trummis stämmer man ju (oftast) inte trummorna efter toner. Dock finns det ju såna som gör det, t.ex Terry Bozzio (se bilden) men det är ju en annan sorts musik eftersom han spelar melodier på pukorna.

TerryBOZZIO1.jpg

Så generellt sett fungerar det inte som toner på samma sätt som det gör på en gitarr till exempel, men om man vill så går det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och visst är det en glidande skala här... Analoga synthar används ju mest för att göra "vanliga synthljud" med tydlig ton i, men i stort sett alla kan även åstakomma trumljud med enbart lite annorlunda pillande på envelopes och filter... Hur mycket ton det är i dessa trumljud kan alltså variera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att trumslag är konsonanter och toner är vokaler!!! 😄😄😄

....jag skojar bara 🙂 ....... 🙂😳 ....eller..

😄 Helt galet är det väl inte.

Konsonanterna är de vassa, rytmiska ljuden medans volkaler är de långa, mjuka och sjungande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...