Jump to content
Annons

Serious ADA8000 trubbel! EMU 1820


red_house_painter

Recommended Posts

Jag har redan postat en tråd om min nya ADA8000 fast där handlade det mest om vilka kablar jag skulle ha.

För er som kanske kan hjälpa mig så har jag ett EMU 1820 kort och en behringer ada8000 som jag måste att funka väldigt väldigt snart! Har en liveinspelning nästa helg och då måste jag få det att funka!

Köpte mig 2st optiska kablar som jag kopplat in. Men egentligen så är den andra ouppackad ännu. Och just nu är det bara kopplat slave funkionen på ada8000 in i adat in på emukortet.

Jag har signal in i patchmixen (som är det programmet som styr mitt EMU 1820kort) men jag får inte ut något till cubase hur jag än trycker in inställningarna i patchmixen!

Något är ju fel. Och det måste jag se till att fixa så snabbt som möjligt. Vore väldigt tacksam om någon snäll själ vet hur man sätter in alla inställningar eller vet någon sida på nätet hur man ska göra/installera allt så att jag kan öppna inputsen i cubase och köra 16kanalers simultan inspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tänker slava ADA8000 mot 1820 måste du ansluta båda optiska kablarna. En för ljud från ADA8000 till 1820 och en för wordclock från 1820 till ADA8000.

Vill du bara använda en optisk kabel måste du synka 1820 mot ADA8000 istället.

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
optiska kablarna. En för ljud från ADA8000 till 1820 och en för wordclock

Wordclock kör man med 75ohms kox, och 99% av tiden har den BNC-kontakter i ändorna.

Men allmännare - för synkens skull, koppla i alla kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men problemet ligger i att jag inte kan skicka vidare ljudet från EMU's patchmix. Jag får ju in ljud till EMU's patchmix men inte kan skicka vidare det så att jag kan öppna fler kanaler i cubase.

Jag lämnde dessutom tillbaka min wordclockkabel för att jag inte behövde ha en med BNC kontakt utan att jag skulle ha två optiska. Nu börjar jag bli knäpp när alla säger olika. Och sen är jag desperat också... glömde tillägga det 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Poäng: du behöver en "BNC-kabel" för att köra wordclock. Däremot säger ingeting att du MÅSTE köra wordclock mellan din EMU och ADA:n. Så glöm det. Du får ljudet via ADA:n att synas i din mixer (cuemix eller vad det nu hette..), men du får inte ingångarna (ADAT1,2,3,4...,8) att synas i Cubase? Har jag förstått helt rätt? Om du kör direct monitoring från din cuemix, då hör du vad du tar in via ADA:n också, eller hur? Så problemet ligger på axeln cuemix<->Cubase?

edit: läsning http://www.soundonsound.com/sos/nov05/arti...emupatchmix.htm

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Poäng: du behöver en "BNC-kabel" för att köra wordclock. Däremot säger ingeting att du MÅSTE köra wordclock mellan din EMU och ADA:n. Så glöm det. Du får ljudet via ADA:n att synas i din mixer (cuemix eller vad det nu hette..), men du får inte ingångarna (ADAT1,2,3,4...,8) att synas i Cubase? Har jag förstått helt rätt? Om du kör direct monitoring från din cuemix, då hör du vad du tar in via ADA:n också, eller hur? Så problemet ligger på axeln cuemix<->Cubase?

precis! thats the problem

jag har ifs aldrig ens använt det mixprogrammet förrens nu när jag ville koppla in ada8000

en annan fråga då...

varför skulle jag då köpa två optiska kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som redan har sagts, så måste du koppla in båda de optiska kablarna för att det ska fungera om omvandlaren ska vara slav till ljudkortet och kunna skicka ljudet till kortet. Har du bara den ena kabeln, så kommer du att kunna skicka ut klocka från ljudkortet till omvandlaren, men inte få tillbaks något ljud in i kortet - och med den andra kopplad, så måste ljudkortet ställas in som slav och omvandlaren som master om det ska fungera, men om ljudkortet är slav, så fungerar det förstås med en enda optisk kabel ut från omvandlaren och in till ljudkortet.

Wordclock behövs bara om man märker att det blir en massa jitter och synkfel - och det låter ILLA, så det går inte att ta miste på... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tsmalmbe säger. Problemet verkar ligga i inställningarna i Patchmix och Cubase. Se till att skapa en "ASIO out" på varje ingångskanal i patchmix.

Nu utgår jag från Cubase SX2 eftersom det är vad jag använder:

Starta sedan cubase och gå in på devices/inputs och tryck på "reset". Då ska alla tänkbara ASIO-ingångar visas.

Gör likadant i devices/outputs.

Gå sedan till "VST connections" och se till att alla in- och utgångar du tänkt använda är aktiverade (skapade).

Angående word clock menade jag att man kan synka upp två enheter via den optiska kabeln. Tycker visst man kan kalla det word clock.

Synk via separat coaxialkabel brukar jag kalla "extern word clock" eller "separat word clock".

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tycker det är klarare att tala som andra: adat-sync (Dsub liksom), adat-optical sync, wordclock för att nämna några. Whatever rocks your boat :rolleyes: men risken att bli missförstådd är stor om man vill kalla nånting annat än riktig wordclock för wordclock.

Jag baserar mitt påstående på bl.a RME's manual och Motus tekniska dokument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wordclock är INTE samma sak som klockan som finns inbakad i Lightpipe-interfacet. Att kalla det för Wordclock ger bara upphov till missförstånd, så det är väldigt olämpligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej igår så provade jag ytterliggare. Jag provade de olika preamparna och provade verkligen allt. Kopplade in båda optiska kablarna i dat in och ut på behringern in i adat in och ut på emukortet. JagVar tvungen att maxa preamparna. Då var det såklart rött i patchmixen men när jag öppnade kanalerna i cubase så fanns det lite spår av den! Men det är nästan så att jag missade det. Det är väldigt låg nivå. Då provade jag att ställa addan på 41,800 och på slave in. Samma grej hela tiden. Så då kan jag ju köra den och välja om jag spräcker högtalarna men får in lite ljud som jag sedan får superduperkomprimera för att det ska låta något eller så skiter jag i det.. Och det kan jag ju liksom inte göra.

Men nu funkar iallafall ingångarna. Så nu är jag iallafall jäkligt nära. Har ni några tips nudå? Jag har försökt hur mycket som helst nu

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplade in båda optiska kablarna i dat in och ut på behringern in i adat in och ut på emukortet. JagVar tvungen att maxa preamparna. Då var det såklart rött i patchmixen men när jag öppnade kanalerna i cubase så fanns det lite spår av den! Men det är nästan så att jag missade det. Det är väldigt låg nivå.

Dert verkar som att problemet ligger hos ljudkortets mixer. Gå igenom den en extra gång.

Kör 1820 som sync master. Ställ ADA8000 som slave (en switch, en knapp - vad bvet jag).

I ljudkortets mixer, skapa fysiska ingångar för varje ingångspar från ADAT in. Lägg en en nivåmätare på varje kanal (så att du kan kolla att det går in signal). SLägg en ASIO send därefter (på varje kanal).

Gör om proceduren i Cubase (resetta inputs och outputs, skapa ingångar i vst connections).

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, men den här patchmixen verkar skitkrånglig?? Dspmixern, eller vad MOTU kallade det, som kom med min gamla 828 var väldigt lättbegriplig i jämförelse.

Måste man mappa upp nya in- och utgångar för att få tillgång till ADATkanalerna med patchmixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hoppar jag in i diskussionen utan att ha så mycket aning om vad som kan vara problemet. Men jag hade problem att överhuvudtaget få ljud från mitt 1212M-kort in i Cubase. På de vanliga analoga ingångarna. Men så la jag in en peakmeter i första insert-sloten på varje kanal (eller båda, det finns ju bara två) och under det en "Send" till "ASIO/wave or Physical Out). På den senare får man välja en egen ASIO-kanal. Jag har send till ASIO 1/2 på vänsteringången och ASIO 3/4 på högeringången. Men det finns ju parvis ända upp till 31/32, så du borde kunna lägga till de flesta av de 16 ingångar du eftersträvar. Sen får man ju gå in på VST Connections i Cubase och lägga till alla dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAPP! DÅ VAR DET FIXAT 🙂😄

Det va väldigt väldigt krångligt.. Jag fick göra om hela installationen av patchmixen och la till alla ASIO send. Det var det som fattades! Men nu funkar allt! Och jag har inga som helst problem med sync osv. Sen om det låter bra är en annan femma. Jag kan ju inte kalla ADA8000 för en dunderhit. Men Det funkar iallafall. Så nu vet jag var jag ska sätta alla meningslösa 8 kanaler någonstans 😎

Tack så mycket för hjälpen kids!

EDIT: Var innan ett nervvrak för att jag inte fick det att funka. Jag var och är högst beroende av dessa 8 nya kanaler nu i helgen. Det känns som en stor fet sten lyfts från mig.

Sen köpte jag en Macbook också och köpte 2 PC-spel från onoffs internetshop. (Jag har inte spelat datorspel sen jag var 12år). Så nu ska jag vara vietcongs arme och skjuta ner americanos i djungeln!!

Just nu blev livet schysst igen! Ska nog öppna mig en chokladbit också.. Om jag hittar en.. Annars blir det lite vin! 😆

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen köpte jag en Macbook också och köpte 2 PC-spel från onoffs internetshop. (Jag har inte spelat datorspel sen jag var 12år). Så nu ska jag vara vietcongs arme och skjuta ner americanos i djungeln!!

Just nu blev livet schysst igen! Ska nog öppna mig en chokladbit också.. Om jag hittar en.. Annars blir det lite vin! 😎

Spela PC-spel på en MacBook?

Bootat windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen köpte jag en Macbook också och köpte 2 PC-spel från onoffs internetshop. (Jag har inte spelat datorspel sen jag var 12år). Så nu ska jag vara vietcongs arme och skjuta ner americanos i djungeln!!

Just nu blev livet schysst igen! Ska nog öppna mig en chokladbit också.. Om jag hittar en.. Annars blir det lite vin!  😄

Spela PC-spel på en MacBook?

Bootat windows?

nej nej... jag ska spela spel på den andra datorn. jag ska bara glida omkring med macbooken... det är hela grejen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...