Jump to content
Annons

Soft funkig reggae... av Hanna


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Goes up comes down

* ARTIST/GRUPP: Hanna

* GENRE: Reggae

* LÅTLÄNGD: 3:14

* KOMPOSITÖR: Hanna

* PRODUCENT: -

* EV. MEDVERKANDE: Stackerlee - miditrummor, Yllet - mix/master

* INSPELNINGSÅR: 2007

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4,45

* STATUS: på skoj

* LÅTLÄNK: Goes up comes down v.1.41

v.1.41 Pillat lite mer, samt nya trumgrejor...

Mycket nöje!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena.

Hälsa polarn att det gungar på bra.Lite laleh feeling på sången..

Kanske lite tunn och reverb fattig mix..allt låter väldigt "cleant"..men det är snyggt proddat å mixat i nivåer.Testa ett reverb över hela mixen yllet,inte så mycket rum - men lite svans..nånstans runt 4 - 10% på mastern..

Mycket skön lyssning,hon/hon/den/det ,har inget att skämmas för.Och kan helt klart sälla sig till oss andra musik freaks här på forumet..mera reggae åt folket.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa ett reverb över hela mixen yllet,inte så mycket rum - men lite svans..nånstans runt 4 - 10% på mastern..

Låter som en klok tanke. Har du något förslag på reverb, eller du tänker roomworks eller linkande...?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tycker igen att det finns lite för mycket mellankort reverb, typiskt i reggae ju med reverb på både rimshotten och bastrumman.

Ifall du väljer att lägga lite rum på helheten så skulle jag definitivt gå till Powercore Megareverb. Sitter du inte på en sån skulle jag välja nån anna ganska komplext reverb, i små mängder.

edit: Lite synd om rösten som är så metallisk och combfiltrerad för hon låter söt men det realiseras inte riktigt. Kanske hon inte vill bli uppfattad som söt?

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

tsmalmbe fångade mina tankar,och gjorde dom lite mer utförliga..dona efter hans tips,så blir det grymt!

Jag menade inget negativt om sång prestationen,tyckte det lät coolt och rätt,med en släng av Laleh i teknik och utförande,full pott med andra ord!

Hälsa sångerskan det.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker igen att det finns lite för mycket mellankort reverb, typiskt i reggae ju med reverb på både rimshotten och bastrumman.

Ifall du väljer att lägga lite rum på helheten så skulle jag definitivt gå till Powercore Megareverb. Sitter du inte på en sån skulle jag välja nån anna ganska komplext reverb, i små mängder.

edit: Lite synd om rösten som är så metallisk och combfiltrerad för hon låter söt men det realiseras inte riktigt. Kanske hon inte vill bli uppfattad som söt?

Det skulle säkert fungera med lite mer reverb, även om jag inte är helt säker på hur menar angående "både rimshotten och bastrumman". Det är väl inget som direkt kännetecknar reggae, dessutom är det ju viktigt att hitta ett eget sound och inte stöpa efter en given form. Men jag förstår helt klart din poäng. Och det tåls att tänka på.

Vidare önskar den hemliga artisten (som snart kanske vågar ge sig till känna) fler inlägg.

:]

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)
Kompositören/sångerskan ger sig till känna... Det "metalliska" ljudet kommer sig av att jag, nu när jag för första gången spelade in och mixade hemma, var tvungen att testa alla tips jag överhuvudtaget begrep i studiotidningens cubase-special. Läste om "Motown-tricket" (dubbla sångspår; ett med mycket kompressor och diskant, ett parallellt nästan rent och bara med lite reverb) och kunde inte låta bli. Sedan... mixade med brorsan efter bästa förmåga men upptäckte underhand hur lite vi fattade. Stort tack för feedback och tips på något så opretentiöst som mitt noll-till-hundra-på-en-torsdagskväll-projekt. Märk väl: detta är mitt första försök. Ska läsa på, träna och återkomma...
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött! Sitter och gungar här. 🙂

Det första jag tänker på är A.C.T vilket är väldigt konstigt. Men det visar bara min insöade musiksmak. 🙂 Jag har inga andra Reggaereferenser direkt. Som jag lyssnar på.

Fotnot:

A.C.T är ett progressivt rockband med inslag av metal, jazz, reggae m.m.

Edit:

Stavade fel på "reggae". Två gånger på raken till och med.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)

Stort tack för hårda men rättvisa kommentarer om sången. Det är lätt att "fega" när man för första gången lägger ut nånting, och använda en massa (idiotiska) effekter för att slippa höras naturlig och rak.

Ny version kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebskater (oregistrerad)
Ny version kommer...

väntar redan... shit denna komer ligga på repeat när jag ska till mina föräldrar... vilket tar 4,5 timmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in och mixade denna tillsammans med syrran, hanna. Vårt första Cubaseprojekt alltså.

Håller med om att effekten på sången bli för mycket. Det var mer ett experiment som inte passar i en slutmix.

Det var medvetat att göra en ganska "clean" mix (förutom sången alltså). Vill inte ha något märkbart reverb på trummorna t.ex. Tycker för övrigt att "trummorna" låter illa. Hade nog vunnit på att byta till nån annan plugg men vi hade inte tillgång till annat. Illa spelat på bas o gitarr också men det får duga.

Tyckte "instrumentet" som inleder med riffet blev ganska ballt. I brist på blås tycker jag att det funkar.

Kul som fan med detta forum!

Roligt med så många intresserade!

Link to comment
Dela på andra sajter

hanna (oregistrerad)
Ahhh- shit ...-här finns det ju grymt med potential asså...-om ni behöver hjälp med reggaemusikanter vid nåt livegig/studiojob nångång -Pm:a mig!

Aldrig fel! Håller på att bygga enklare studio hemma och ser fram emot att kunna spela in på riktigt - det som ligger uppe nu är hemmainspelning med hjälp av cubase samt en replokalsversion - first take, usel uppmickning etc - så förutsättningarna har inte varit de bästa. Men som sagt, det kan ju bara bli bättre! 😎 Kanske samarbete i någon annan form också kan vara aktuellt, t ex över nätet? Allt som kan utveckla detta embryo är välkommet, har ju precis satt igång...

Svårt att veta hur många reggaeknastar det finns härinne på forumet... men de har börjat dyka upp ur sina hålor på sistone tycker jag! Mycket glädjande.

Vi hörs!

Link to comment
Dela på andra sajter

backbeatgitarren måste delayas. Tycker den förstör hela svänget, gitarristen stressar på tok för mycket. Har ni komprimerat bort attacken också eller spelar han så?

Sen känns trummorna lite för tunna i förhållande till bas- och gitarrljud. Wahwahn spelar lite för mycket också. Tufft, men blir lite väl mycket av det goda. Man tappar fokus på sången.

Bort med effekter och dubb på sången. Hannas sätt att sjunga kräver nästan att man vill ha maximal närhet. Komprimera mycket och ta't lugnt med diskanten. Det är skitbra sång och bra sång ska man inte förstöra med onödiga effekter. En väldigt kort rumsklang som inte svarar på diskant skulle dock säkert funka fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

backbeatgitarren måste delayas. Tycker den förstör hela svänget, gitarristen stressar på tok för mycket. Har ni komprimerat bort attacken också eller spelar han så?

Sen känns trummorna lite för tunna i förhållande till bas- och gitarrljud. Wahwahn spelar lite för mycket också. Tufft, men blir lite väl mycket av det goda. Man tappar fokus på sången.

Bort med effekter och dubb på sången. Hannas sätt att sjunga kräver nästan att man vill ha maximal närhet. Komprimera mycket och ta't lugnt med diskanten. Det är skitbra sång och bra sång ska man inte förstöra med onödiga effekter. En väldigt kort rumsklang som inte svarar på diskant skulle dock säkert funka fint.

Det ligger nog mycket i vad du säger. Detta var som sagt Hannas och mitt första Cubaseprojekt över huvud taget och kunskaperna och förutsättningarna var tämligen begränsade. Kan inte skylla mitt otighta spel på detta men får ursäkta det med att jag inte är nån gitarrist och hade en gammal dålig uppmikad nylonsträngad gitarr. Tror bara vi vessade den i diskanten och skar bort basen.

Hade inga feta pluggar tillgängliga, använde Cubase's medföljande LM-7 (heter väl nåt sånt) till "trummor". Håller med om att det låter fattigt. "Ritade" in kompet på tre minuter och sen brydde vi oss inte så mycket om det. I brist på duktig gitarrist, gitarr och wah-wahpedal sjöng hanna in wah-wahljudet. På detta la vi diverse effekter, tror det var flanger & metalizer. Tyckte resultatet blev rätt kul.

Effekterna på sången var som sagt ett experiment som vi nu inser inte var så bra 🙂

Vad mixningen anbelangar försökte vi väl mest dela upp instrumenten i respektive frekvensomfång, förstärka eller försvaga där det lät lämpligt. Bara på känn.

Yllets enkla mastring gjorde en hel del.

Verkar finnas goda möjligheter att vi lär oss mer om hur man kan arbeta med musik i den här formen, något som är helt nytt för oss båda.

Tack för all välbehövlig respons!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Vad söt hon blev!

Och trumsoundet är bättre, eller så har jag mindre vax i öronen.

Angående reverbet: skulle vara najs att testa med ett riktigt *bojoing!*-springreverb på det där. Nu skulle reverben kunn ha lite snabbare decay, men i lurar är ju allting lite si-och-så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad söt hon blev!

Och trumsoundet är bättre, eller så har jag mindre vax i öronen.

Angående reverbet: skulle vara najs att testa med ett riktigt *bojoing!*-springreverb på det där. Nu skulle reverben kunn ha lite snabbare decay, men i lurar är ju allting lite si-och-så.

Tänker du på sången eller hela mixen, angående reverbet? 😱

Anledningen till att trumsoundet går fram bättre är att jag lagt ny kompressor på bas/gitarr och styrt upp lite bland nivåerna. Dessutom har jag dratt på med lite mer limiter än innan (på mastringen), vilket säkert bidrar till att soundet känns större.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Tänker du på sången eller hela mixen, angående reverbet?

Inte sången. Bastrumman, och lite på resten av trumsetten. Kanske gitarren, men försiktigt. Detta skulle kunna vara en riktigt passlig låt för *bojoing!*.

Mitt bojoing-ljudexempel som för övrigt är en hel del överdrivet, men så du vet vad jag menar (lyssna på 5 första sekunderna):

http://www.malmberg.fi/mp3/other/My%20Favorite%20Girl.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du på sången eller hela mixen, angående reverbet?

Inte sången. Bastrumman, och lite på resten av trumsetten. Kanske gitarren, men försiktigt. Detta skulle kunna vara en riktigt passlig låt för *bojoing!*.

Mitt bojoing-ljudexempel som för övrigt är en hel del överdrivet, men så du vet vad jag menar (lyssna på 5 första sekunderna):

http://www.malmberg.fi/mp3/other/My%20Favorite%20Girl.mp3

Stackerlee (trummisen) skulle nog skjuta mig om jag drog på ett sådant reverb, han e väldigt klassisk av sig 😱 Men ska höra med honom... Det tog ju honom trots allt 3 minuter att programera trummorna

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...