Jump to content
Annons

bråttom! fungerar sandwichväggar i studio?


Daniel

Recommended Posts

hej

Kan få sandwichväggar gratis. Dom består av ca 2 mm veckad plåt på vardera sida med 70mm (porös) skumplast i mellan och är väldigt stabila. Som jag förstod det sätter man en list i tak och golv och sedan för man in väggen, vilket låter mycket smidigt.

1. Går detta att använda i studion?

2. Är det tillräckligt ljudisolerande?

3. Om inte, blir det tillräckligt isolerande om man smäller på ett lager gips på vardera sida?

Tacksam för svar SNARAST då vi snart måste hämta dem om vi skall ha dem.

Har ni tips på vart jag kan få mer info, så skriv!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ok. tack för era svar.

Bygger så här istället;

gips - gips - regel med 95 MM iso -- luftspalt -- regel med 95 MM iso - gips - gips

Det ska väl fungera bra?

tänkte också passa på att fråga vad ni tror om dessa produkter:

isolering:

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1245

gips:

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1238

Borde väl fungera som vilken isolering och gips som helst, eller?

Tillägger att budgeten är lite snäv, vet ni billigare ställen så säg till!

Tacksam för svar snarast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, funkar, jag hade själv valt isolering med lägre lambda värde för isolerande väggar.

Verkar dyr, skulle letat efter Gyproc skivor GN13 eller liknande.

gips - gips - regel med 95 MM iso -- luftspalt -- regel med 95 MM iso - gips - gips

Det du beskriver är en mellanvägg, inte en yttre vägg, bara så att du är med på det.

a

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar väggen mellan kontrollrum och liverum.

Så det finns billigare gips med samma tjocklek, tackar!

"Visst, funkar, jag hade själv valt isolering med lägre lambda värde för isolerande väggar."

vet inte vad det betyder.. påverkar det ljudisolering eller värme isolering?

hoppar upp en del i pris om man tar något annat verkar det som. hur stor skillnad pratar vi om?

hade tänkt köra ca 10 cm luftspalt..

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

tror tyvärr inte det blir så.. har inte hittat något bra glas till hyfsat pris. Hade varit sjysst men får bara tag på vanligt (3-glas) isolerglas och jag är rädd att det kommer att läcka för mkt..

va inte lessen för det, imho är glasrutor överskattat. I övrigt ska du INTE ha treglas. Funkar inte för isolerade väggar. Du ska ha enkelt laminerat glas av typen man har i bilrutor eller just ljudisolerade konstruktioner av glas. treglas är för mer konventionell ljudisolering.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

ok, imorgon bär det av till byggmax.

Så här kommer vi bygga:

studionexaktamttberndtji9.jpg

inga invändningar? alltså, dubbelgips på båda sidor väggarna. 95mm isolering samt 10 cm luftspalt.. reglar kommer att vara RÅPLAN 045 x 095 från byggmax.

Vill bara dubbelkolla så att allt känns ok..

tack för hjälpen.

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hej igen, bygget är igång. tänkte bara fråga om jag behöver något särskilt spackel mellen dubbelgipset. Alltså för glipor mellan skivor etc. måste väl funka bra med vanligt väggspackel?

Har också satt dubbeldörrar på ett ställe. hur gör man med mellanrummet mellan dörrkarmarna. Sätter man gips där också, eller är det bättre att sätta tunt tyg så att ljudet enklare kan smita ut i luftspalt och isolering?

tacksam för svar hyfsat snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...