Jump to content
Annons

Koppla Behringer-mixer


Micke H

Recommended Posts

Hej.

Jag fick i julklapp en mixer, som kan beskådas nedan:

UB-802_top.jpg

Jag vet bara inte hur jag ska koppla för att få ljudet som spelas upp att INTE komma med i inspelningen!

Jag kopplar exempelvis en gitarr till en av kanalerna. Sedan kopplar jag main out till datorns line in-gång. Sedan kopplar jag datorns utgång till tape in. Gör jag enbart på detta sätt, så kommer allt som spelas upp även med i inspelningen.

Trycker jag in knappen Tape to control room, så är det ENBART tape in-utgången som går till högtalarna, INTE det jag spelar in. Då måste jag kryssa i monitor-knappen i inspelningsprogrammet för att få ljud, men då är det en för jävlig latency. Utan tape to control room-knappen nedtryckt så går det inspelade ljudet både till högtalarna och datorn, och behöver ej ha monitor-knappen nedtryckt. Men då kommer ju allt utljud in som läckage i inspelningen!

Finns det någon enkel lösning på detta? (Förutom att köpa nytt ljudkort...är man student så är man...) Jag måste ju kunna höra både det jag spelar in och det som kommer ut ur datorn, samtidigt som inget utljud kommer in på inspelningarna...?

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är det där en väldigt enkel mixer, utan större finesser som subgrupper och annat. Det du kan göra är att koppla FX Send till din dators line-in (enbart mono då). Då drar du bara upp ratten "FX" på de spår du vill skicka till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du kan helt enkelt inte lyssna via mixern för allt som går via mixerns alla out går via main out kort sagt. Kopplar du ut ljud från datorn till mixern så går det ju via mixern till main out hur du än gör. Sätt hörlurarna i hörlursuttaget på ljudkortet istället så blir det bra. Möjligtvis att det funkar om du skickar det du spelar in via aux send från mixern direkt till ingången på ljudkortet att det inte loopar tillbaka så att du då kan ta tillbaka lyssningen till en ingång på mixern utan att det blir kaka på kaka men det har jag aldrig kollat om det går. Har samma mixer själv och använder den bara till lyssning. Jag har dom billiga mickpreamparna från Behringer så jag behöver inte mixern till annat än lyssning. Det finns en riktigt billig hörlursförstärkare från Behringer oxå, en fyrkanals kostar visst lite över två hundra spänn (jag har den, funkar bra). Har du kasst ljud kanske för låg signal ut från ljudkortet så kan det vara ett alternativ för dig.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

ngt tarvligt som jag vart me om med liknande behringermixers är att man får läck genom mixerbordet.... alltså suttit långt bort från datorn med en gitarr o en mick o lirat o ändå så är det sjukligt mkt läck. detta beror förmodligen på att behringenr inte e ngt kvalitetsmärke överlag.. 😆 särskilt inte deras billigare prylar.. men vi löste det enkelt genom att ha ett bord för in o ett för ut... riktigt jobbigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Testa det som Thomas säger (samma som jag säger men inte testat själv) borde funka. Men jag tror att det bara finns en aux utgång om jag inte minns fel. Om jag har rätt så blir det således: om du skickar fler signaler typ sång och gitarr på samma gång så blir det då båda på samma kanal i mono in till ljudkortet. Dvs. inte så skoj. Lycka till Pm:a om du vill ha namnet på hörlursförstärkaren.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla snabba svar! Testade alldeles nyss att koppla gitarren till FX Send, men det ger samma resultat: jag hör det jag spelar bara om jag trycker på monitor-knappen i inspelningsprogrammet, och det ger oönskad latency.

Jag vill alltså höra mig själv genom mixern INNAN ljudet kommer till datorn och fuckar upp det med latency. Men det verkar som det är omöjligt utan att utljudet läcker in i inspelningarna...ett annat alternativ, som jag försökte alldeles nyss, är att försöka med ASIO4ALL för att få ner latencyn. Men då hittar inte inspelningsprogrammet några Outputs helt plötsligt! Inputsen finns fortfarande kvar, men outputsen är borta!

Kanske borde starta en ny tråd för just latencyproblemet, men tills vidare ställer jag frågan här...

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs åtminstone... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett nytt ljudkort skadar ju faktiskt inte.. 🙂

fins jädrans billigt beggat!!

Jupp, men ska jag köpa nytt ljudkort vill jag köpa ett där jag GARANTERAT inte får någon särskilt hög latency. Får jag bara ASIO4ALL att fungera, så slipper jag den kostnaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla snabba svar! Testade alldeles nyss att koppla gitarren till FX Send, men det ger samma resultat: jag hör det jag spelar bara om jag trycker på monitor-knappen i inspelningsprogrammet, och det ger oönskad latency.

Jag vill alltså höra mig själv genom mixern INNAN ljudet kommer till datorn och fuckar upp det med latency. Men det verkar som det är omöjligt utan att utljudet läcker in i inspelningarna...ett annat alternativ, som jag försökte alldeles nyss, är att försöka med ASIO4ALL för att få ner latencyn. Men då hittar inte inspelningsprogrammet några Outputs helt plötsligt! Inputsen finns fortfarande kvar, men outputsen är borta!

Kanske borde starta en ny tråd för just latencyproblemet, men tills vidare ställer jag frågan här...

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs åtminstone... 🙂

Jaha du, men hur har du kopplat in förstärkaren/högtalarna då? Det är väl inte så att du har dem kopplade direkt från datorn?

  • Koppla in datorns line out till kanal 5/6 eller Tape in, vilket du känner för - men jag föreslår 5/6, för då kan du styra volymen separat - och även EQa lite om du känner för det.
  • Koppla in datorns line in till FX send (som jag skrev tidigare). Dock kan du bara spela in monosignaler, men ditt mixerbord är inte bättre. Helst skulle du haft en mixer med subgrupper och routat dem till line-in i stereo.
  • Koppla in förstärkaren/högtalarna till CTRL ROOM OUT alt MAIN OUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla snabba svar! Testade alldeles nyss att koppla gitarren till FX Send, men det ger samma resultat: jag hör det jag spelar bara om jag trycker på monitor-knappen i inspelningsprogrammet, och det ger oönskad latency.

Jag vill alltså höra mig själv genom mixern INNAN ljudet kommer till datorn och fuckar upp det med latency. Men det verkar som det är omöjligt utan att utljudet läcker in i inspelningarna...ett annat alternativ, som jag försökte alldeles nyss, är att försöka med ASIO4ALL för att få ner latencyn. Men då hittar inte inspelningsprogrammet några Outputs helt plötsligt! Inputsen finns fortfarande kvar, men outputsen är borta!

Kanske borde starta en ny tråd för just latencyproblemet, men tills vidare ställer jag frågan här...

Är annars nytt ljudkort enda chansen? Man tycker ju att ASIO4ALL borde hitta alla outputs åtminstone... 😏

Jaha du, men hur har du kopplat in förstärkaren/högtalarna då? Det är väl inte så att du har dem kopplade direkt från datorn?

  • Koppla in datorns line out till kanal 5/6 eller Tape in, vilket du känner för - men jag föreslår 5/6, för då kan du styra volymen separat - och även EQa lite om du känner för det.
  • Koppla in datorns line in till FX send (som jag skrev tidigare). Dock kan du bara spela in monosignaler, men ditt mixerbord är inte bättre. Helst skulle du haft en mixer med subgrupper och routat dem till line-in i stereo.
  • Koppla in förstärkaren/högtalarna till CTRL ROOM OUT alt MAIN OUT.

Det inspelade ljudet ska alltså gå till datorn via FX Send? Grejen är att ingenting spelas in då. Jag hör ljud från högtalarna, men ingenting går in i datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, allihopa, nu funkar det! 😏

Jag kunde inte använda Tape in-utgången, för då måste man ha knappen intryckt, och det stryper allt utljud förutom just tape in...

Tur att jag hade alla sladdar hemma. 😳 En är rätt dålig och behöver nog köpas ny, men nu har jag sett att det fungerar i alla fall! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det inspelade ljudet ska alltså gå till datorn via FX Send? Grejen är att ingenting spelas in då. Jag hör ljud från högtalarna, men ingenting går in i datorn...

Du måste även dra upp FX-SEND-ratten på den kanal du vill spela in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det inspelade ljudet ska alltså gå till datorn via FX Send? Grejen är att ingenting spelas in då. Jag hör ljud från högtalarna, men ingenting går in i datorn...

Du måste även dra upp FX-SEND-ratten på den kanal du vill spela in...

Jag vet, det var det jag glömde... 😏

Men tack i alla fall. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...