Jump to content
Annons

Behöver kablar till min ADA8000


red_house_painter

Recommended Posts

Annons

Du behöver ju bara en optisk kabel om du ska använda din ada8000 som extra ingångar.

Ang. ADAT vs. Lightpipe:

S/MUX är tekniken bakom dramat, ADAT (Alesis Digital Audio Tape) är namnet på produkten som Alesis släppte (sent 80-tal tidigit 90-tal?) som möjliggjorde överföring av 8 kanaler digitalt och lagring på kasettband.

Läs mer här:

http://www.sweetwater.com/expert-center/glossary/t--S/MUX

EDIT: Oj då, du fick massa andra svar under tiden. Claes nämner TOSlink så nu vet du vad det är också.

Jag ber om ursäkt omdet jag skrev var fel och/eller rörigt!

EDIT2: Tog bort det jag skrev att lightpipe är anslutningens namn, för jag kom på att man brukar ju säga toslinkkontakter. Hehe. Ja, det här får vi reda ut 😆

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är lite olika beroende på vilket ljudkort man har. I princip väljer du i ditt EMUprogram att du vill använda ADAT som digital in, och i Cubase väljer du bara ADAD1,2,3 osv som input. Det kan hända att du måste välja din ada8000 som master sync, jag vet en som var tvungen att göra så. Det kanske är standard till och med? Lite osäker faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du köper två kablar ändå.

Sen sätter du ADA-n till att synca på den optiska kabeln med omkopplaren på baksidan. På så sätt slipper du trixa med att sätta ljudkortet som slav för syncning och dessutom funkar de andra kanalerna på ljudkortet även om ADA-n är avstängd.

(En del kommer hävda att det är ännu bättre med sync-kabel, men jag har testat och det blir ingen märkbar skillnad).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du köper två kablar ändå.

Sen sätter du ADA-n till att synca på den optiska kabeln med omkopplaren på baksidan. På så sätt slipper du trixa med att sätta ljudkortet som slav för syncning och dessutom funkar de andra kanalerna på ljudkortet även om ADA-n är avstängd.

(En del kommer hävda att det är ännu bättre med sync-kabel, men jag har testat och det blir ingen märkbar skillnad).

Gunnar

Instämmer!

Jag körde utan Wordclock tidigare och allt fungerade helt perfekt. Då hade jag RME Hammerfall652, RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro, Behringer DDX3216 och Benchmark DAC1.

Eftersom jag hade hört folk snacka vitt och brett om hur enorm ljudmässig skillnad det skulle bli med Wordclock, så bestämde jag mig för att testa.

Skillnaden blev noll och intet i alla detaljer, så det var helt meningslöst.

Anledningen att köra med Wordclock måste därför vara om man har synkproblem (det märks tydligt - jag lovar...) för att klockorna i de olika burkarna inte är tillräckligt stabila för att det ska fungera ändå... Kanske är en burk extra känslig för jitter, medan en annan återskapar en jitterfri signal internt med ledning av den inkommande klockan - och då blir det säkert bättre med Wordclock.

En annan anledning att köra med Wordclock, kan vara om man ofta lånar in olika apparater som man inte har tidigare erfarenhet av. Då kan det vara smart att köra med Wordclock, eftersom man inte behöver fundera över eventuella synkproblem...

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är likadana kablar jag ska ha då? en från ada8000ut in i kortet och hur ska den andra kabeln vara kopplad?

På baksidan så finns det ju en sync sektion där man kan ställa in WC in, Adat in, 48.kHz och 44.1kHz så finns det ett uttag för synckabel då.

Ska jag ställa den omkopplaren på WC in då? Och ha syncuttaget kopplat till min ljudkortsbox? Vardå isåfall? Står ingenting i manualen. Eller så är det nog bara att jag förstår det väldigt taskigt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är likadana kablar jag ska ha då? en från ada8000ut in i kortet och hur ska den andra kabeln vara kopplad?

På baksidan så finns det ju en sync sektion där man kan ställa in WC in, Adat in, 48.kHz och 44.1kHz så finns det ett uttag för synckabel då.

Ska jag ställa den omkopplaren på WC in då? Och ha syncuttaget kopplat till min ljudkortsbox? Vardå isåfall? Står ingenting i manualen. Eller så är det nog bara att jag förstår det väldigt taskigt 🙁

Med den beskrivningen så ska synk-omkopplaren stå i ADAT-läget om du låter ljudkortet vara Master (du måste i så fall ha två kablar mellan ljudkort och omvandlare - en in och en ut). Om omvandlaren ska vara MAster, så ska den däremot stå i 44.1 eller 48kHz-läget, beroende på vilken samplingsfrekvens du vill använda (jag rekommenderar 44.1 i så fall).

WC använder du bara om du kopplar in BNC-kablar till enheternas WordClock-anslutningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv från denna gamla tråd...

Kom på att du frågade om master respektive Slave. Du har fyra val på baksidan av ADA'n:

Master 44,1 kHz

Master 48 kHz

Slave ADAT IN

Slave WC IN

När man arbetar med digitala signaler så gäller det att alla enheter arbetar i samma takt. Detta gör man genom att en enhet skall vara masterklocka för alla de andra. Master innebär att ADA'n fungerar som master och övriga enheter måste vara inställda för att ta denna enhets klocksignal och rätta sig efter denna. 44,1 och 48 kHz anger samplingshastigheten som enheten skicka ut. Slave anger att någon annan enhet skall fungera som klockmaster och ADAT respektive WC (wordclock) in anger ifall enheten skall ta klocksignalen ifrån ADAT-ingången eller WC-ingången.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

som master? 😄

jag vill bara få in de 8 kanalerna in i ljudkortet så jag kan spela in 16ch samtidigt 😄 thats all!!! 😄

Kör med två Lightpipe-kablar mellan ljudkort och omvandlare. Ställ sedan in omvandlaren i ADAT-läget, så låter du ljudkortet vara Master (eventuellt behöver ADAT-porten aktiveras i ljudkortets kontrollpanel och eventuellt måste det bockas i en ruta någonstans i ljudkortets kontrollpanel, att ljudkortet ska vara Master) och alltså styra samplingsfrekvensen. Problem solved! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Nu har jag varit på en lång tripp och har därför inte varit här. Landade idag i göteborg och tänkte mig köpa två kablar. Gick såklart bara till musikbörsen i och med att jag var tvungen att passa en buss.

Killen verkade inte fatta så mycket men han lurade i mig att köpa KLOTZ Toslink optisk kabel och en KLOTZ wordclockkabel koax mend BNC kontakter.

Jag hade helt glömt bort vad jag skulle köpa så jag frågade ju dom såklart. Men nu när jag läser min tråd så skulle jag ju ha köpt två likadana kablar! Är någon av dessa rätt överhuvudtaget? Elelr måste jag lämna in dem nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med denna post så lär väl tråden ändras en aning. (åker iallafall till MB för att byta kabel på onsdag)

När jag skulle koppla in den så provade jag alla möjliga sorters anslutningar. Till slut fick jag signal in i min patchbaymixer från EMU. Men sen tar det stop! Jag kan varken hitta något som gör att jag får in dom adatsignalerna in i cubase osv!

Jag vet inte vad jag ska bocka av eller på i mixern. Jag antar dock att det är där jag gör det. Hur jag sedan får mitt ljudkort att bli master är också ett problem.

Eller att välja ADAT som digital in. Det verkar inte finnas några sådana möjligheter till ändring. Elelr så kommer jag förbi det hela tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag varit på en lång tripp och har därför inte varit här. Landade idag i göteborg och tänkte mig köpa två kablar. Gick såklart bara till musikbörsen i och med att jag var tvungen att passa en buss.

Killen verkade inte fatta så mycket men han lurade i mig att köpa KLOTZ Toslink optisk kabel och en KLOTZ wordclockkabel koax mend BNC kontakter.

Jag hade helt glömt bort vad jag skulle köpa så jag frågade ju dom såklart. Men nu när jag läser min tråd så skulle jag ju ha köpt två likadana kablar! Är någon av dessa rätt överhuvudtaget? Elelr måste jag lämna in dem nu?

Är inte deras kablar ganska dyra...?

Du kunde lika gärna ha köpt två optiska kablar hos Kjell & Co... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ang. ADAT vs. Lightpipe:

S/MUX är tekniken bakom dramat, ADAT (Alesis Digital Audio Tape) är namnet på produkten som Alesis släppte (sent 80-tal tidigit 90-tal?) som möjliggjorde överföring av 8 kanaler digitalt och lagring på kasettband.

Tjohej!

Behringern använder inte SMUX.

SMUX stödjer 4 kanaler i 88,2 eller 96kHz via en "adatkabel", behringerburken stödjer inte dem upplösningarna.

ADAT är vad jag vet bara namnet är produkten som du säger och på överföringsmetoden.

Själva kabeltypen kallas TOSlink.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. ADAT vs. Lightpipe:

S/MUX är tekniken bakom dramat, ADAT (Alesis Digital Audio Tape) är namnet på produkten som Alesis släppte (sent 80-tal tidigit 90-tal?) som möjliggjorde överföring av 8 kanaler digitalt och lagring på kasettband.

Tjohej!

Behringern använder inte SMUX.

SMUX stödjer 4 kanaler i 88,2 eller 96kHz via en "adatkabel", behringerburken stödjer inte dem upplösningarna.

ADAT är vad jag vet bara namnet är produkten som du säger och på överföringsmetoden.

Själva kabeltypen kallas TOSlink.

...och för att ytterligare förvirra så kan man nämna att Alesis' namn på "ADAT-interfacet", är "Lightpipe"... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp man ställer in slave manuellt på baken 😮

jag kör vst 5.1 för tillfället! 😱 haha alltså det är sant... jag har fått SX och har en SE variant men jag gillar dem inte. Men på VST verkar det vara svårt att hitta någonstans där man kan ändra sådant. Enda logiska grejen vore ju i audio setup men där kommer man inte så långt. Jag förmodar att jag måste fixa det i min patchbay i EMU först innan jag ens kan ööpna dom inputsen i cubase. Och det jävla emuprogrammet har jag aldrig förstått mig på... Finns inga papper heller på det... Tror den kommer sätta många käppar i hjulen för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...