Jump to content
Annons

Slutar snusa inatt.


Martin

Recommended Posts

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lycka till! Slutade snusa själv för några veckor sen. Skaffa nått att tugga på såsom tuggummi, eller nån liten frukt eller nåt. Sen tar du det istället för snus. Efter tre dagar kommer besvären nog ha minskat och nästan försvunnit.

Om man bortser från vanan. Du vet... den där snusen efter middagen eller den första på morgonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ska köpa på mig nikotinfritt snus när affärerna öppnar. Det fungerar ypperligt. Problemet är att jag alltid brukar sno cigg ifrån min morsa för jag inte kan sova på natten sen. Så det brukar bli att jag börjar snusa igen för jag har blivit beroende av cigg istället.

Men får inte göra det den här gången. Fan, är redan svettig innan jag ens slutat. Uppspelt och stissig, bara för jag vet att jag ska sluta snart. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "slutat" ett par gånger innan och jag har upptäck att det som kändes bäst var om man inte snusade slut på sista dosan utan slängde bort de sista snusarna (Gjorde så även denna gång). Jag kände det som att det var mer mitt eget val och inte som att jag slutade för att dosan tog slut. Konstigt vad lite psykologi kan göra. Men det kanske bara är jag. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det stämmer nog bra, att det kan ge en viss effekt.

Jag tänkter iallafall spara massa begagnade snus som jag kan sitta och tugga på, nikotinet försvinner ju slutligen ur dom. Borde bli en bra avtrappning eller?

Nikotin är en sjuk substans. Kolla här.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte helt dumt. Om man är okej med att snusa gammal snus. Personligen klarar jag inte av det. Men det låter vettigt, och är nog betydligt enklare än att ta snus mer sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutade snusa en gång när jag fick slut på pengar. Jag resonerade att om jag inte har råd att snusa så ska jag fan inte göra det heller. Det funkade. Men sen fick jag gott om pengar igen och något måste man ju göra med dem 😏 ...

Nädå... Starkt om du slutar...

Frågan för mig är vad jag skulle göra på nätter som den här när jag inte kan sova om jag inte får snusa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen lust att sluta snusa. men när jag får det kommer jag förmodligen köpa en dosa och stoppa undan den oöppnad.

På så sätt vet jag att räddningen finns där men kommer aldrig öppna den eftersom jag hela tiden kan skjuta det framför mig..

svårt att förklara. men typ:

"Ja nu SKULLE jag ju kunna gå och ta mig en snus men jag testar att vänta en timme, eller två, eller tills imorgon".

osv.

Kanske ingen universalmetod som passar alla men jag tror det skulle funka på mig iaf.

lycka till förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierar in vad jag skrev på ett annat forum.

2006-12-30

Inte snusat på ett dygn nu, eller ja jag har ju haft onico-prillor under läppen, men dom har ju varken tobak eller nikotin och hur mår jag?

Har fått två utbrott idag, har under kvällen sett lite småsuddigt när jag kollat på tv/datorskärmen och är väldigt trött/seg.

2007-01-03

Börjar bli bättre nu även om det inte är roligt direkt. Fast dom nattliga "psykoserna" är ju försvunna nu. Kunde vakna upp och vara helt borta (inte veta var jag var) nätterna innan. Igår natt vaknade jag upp och var klarvaken för att somna om lika snabbt igen. Något bättre. Natten till idag så har jag sovit gott. Däremot så mår ju kroppen sämre. Har ett tryck på bröstet som ligger där och blir starkare och svagare till och från. Blir det allt för jobbigt tar jag en cigg. Vill ju inte svimma eller så, speciellt inte när man bor ensam.

Kör med sån där fejk-snus också. Känns bra tycker jag. Onico känns som riktig snus, smakar bra, men man märker direkt att det varken är nicotin eller tobak i det. Choice måste vara det sämsta jag varit med om. Jävla kryddor i en påse. Beter sig inte som snus, smakar inte snus, ah nä, sämst helt enkelt.

Fast allt är inte jobbigt! Mitt smaksinne och luktsinne har blivit helt klart bättre på dom få dagar jag inte snusat. 🙂

Rapporterar vidare om det händer något intressant. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med en/din läkare om det finns nåt läkemedel som kan hjälpa dej. Jag har nu hållt uppe med rökningen i 4 månader. Jag o min kvinna slutade samtidigt. Vi gick till läkaren och fick hjälp genom att hon skrev ut ZYBAN åt oss. Kanske finns nåt sånt för snus oxo? / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till! Jag började snusa när jag gjorde lumpen på 80-talet, man fick inte röka inomhus... så det var väl bra på sätt o vis. Slutade för ett par år sedan o höll uppe nästan två år. Till slut gav jag med mig/efter för begäret och började igen. Då hade jag iofs börjat röka på fester o så, kändes bättre med snus. Hoppas det går bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade snusa för lite mer än ett år sedan. Har inte tjuvsnusat en enda gång, ens på fyllan. Frugan har hela tiden snusat ändå så jag har alltid haft flera dosor hemma som har legat och lurpassat.

Jag slängde min sista dosa med flera snusar kvar och jag tror att det är enda sättet att kunna sluta. Tvärt. Inget jävla onico eller nåt för då blir du aldrig av med suget (som för övrigt sitter i efter över ett år ibland).

Be strong my child 😏 Lycka till

PS. Köp tuggummi, sugtabletter, frukt, rulltårta, en dildo.. Vad som helst, du kommer vilja har nåt i munnen 🙂 HELA TIDEN

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

Själv har jag hållit upp i två veckor nu. I och för sig med hjälp av Onico som jag tar i nödfall, ca fyra fem om dagen. Första dagarna är helt piss men det går bättre och bättre. Aldrig mer snus för min del

Link to comment
Dela på andra sajter

El Hadji (oregistrerad)

Är också snart medlem i "sluta-snusa-efter-nyår-då-det-blir-dyrt-som-fanken-klubben". 5 prillor kvar. 😏 Har lovat mig själv att inte köpa nån snus i år... Har gett mig fasiken på att det SKA gå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅT INTE REINFELDT TA ERA PENGAR!!!!!! UPP TILL KAMP KAMRATER!

Det sättet att tänka är lite som att man kör för fort och tycker att den enda risken som finns med det, är att man kanske åker fast och får böter - i stället för att tänka att det kan hända en olycka på grund av den högre hastigheten... 😄

De extra pengarna som tas ut i högre skatt på snuset är ju tänkt att gå till en högre grad av finansiering av tobakens skadeverkningar, så egentligen är det bättre att tänka så här:

Låt inte skiten försämra din hälsa och förkorta livet, utan sluta med alla former av tobak NU!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

De extra pengarna som tas ut i högre skatt på snuset är ju tänkt att gå till en högre grad av finansiering av tobakens skadeverkningar, så egentligen är det bättre att tänka så här:

Äh, de var ju redan finansierade innan skattehöjningen. Bättre att höja skatten på socker och dylikt istället. Det kostar samhället bra mycket mer pengar än det drar in i skatt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

De extra pengarna som tas ut i högre skatt på snuset är ju tänkt att gå till en högre grad av finansiering av tobakens skadeverkningar, så egentligen är det bättre att tänka så här:

Äh, de var ju redan finansierade innan skattehöjningen. Bättre att höja skatten på socker och dylikt istället. Det kostar samhället bra mycket mer pengar än det drar in i skatt.

Alla former av tobaksanvändning kan betraktas som missbruk, medan det bara är ett väldigt överdrivet sockeranvändande som kan få missbruksstämpel, så jämförelsen haltar betänkligt - för att uttrycka det milt... 😄

Tobaken ställer till med sämre hälsa på alla fronter - och dessutom ökad risk för cancer, hjärtproblem och allt möjligt annat. Staten borde även avveckla allt ägande i tobaksbolag omedelbart, som en extra markering.

Spännande att det kommer extra höjda skatter på tobak nu, efter regeringsskiftet. Det förstärker ytterligare uppfattningen att väldigt många i Riksdagen har varit nykterister - och att rökare/snusare har varit en väldigt stor grupp där - och att man hittills mest har sett till sina egna intressen och beskattat alkohol orimligt jämfört med övriga länder, medan man har tassat som katten kring het gröt när det gäller rökning och snusning och inte vågat riskera att göra väljarna upprörda och de egna utgifterna högre. Inte förrän nu, börjar man vakna och tänka att något måste göras för att minska användningen...

Nu behöver vi inte göra om denna tråd till ytterligare en politisk diskussion, även om det är lätt hänt - utan i stället främst försöka uppmuntra chilone i försöken att bli fri från eländet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan för mig är vad jag skulle göra på nätter som den här när jag inte kan sova om jag inte får snusa.

Det är rätt roligt att du tror att snuseriet är nåt du gör.

Jag har inga problem med att vara vaken på nätterna utan att snusa. Har själv slutat röka för sex år sedan, och den första tiden var livet meningslöst och man kunda lika gärna börja igen tyckte jag.

Men det går över och livet får andra glädjeämnen, som musik tex.

Jag lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ska köpa på mig nikotinfritt snus när affärerna öppnar. Det fungerar ypperligt. Problemet är att jag alltid brukar sno cigg ifrån min morsa för jag inte kan sova på natten sen. Så det brukar bli att jag börjar snusa igen för jag har blivit beroende av cigg istället.

Men får inte göra det den här gången. Fan, är redan svettig innan jag ens slutat. Uppspelt och stissig, bara för jag vet att jag ska sluta snart. 😄

Den fjärde februari har jag hållt uppe ett helt år från att snusa.

Min räddning blev nikotinfritt snus typ choice och liknande.

Det funkade skitbra. Använde det en månad ungefär sedan la jag av med det också. Det kommer att gå bra för dig också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu behöver vi inte göra om denna tråd till ytterligare en politisk diskussion, även om det är lätt hänt - utan i stället främst försöka uppmuntra chilone i försöken att bli fri från eländet. 🙂

Ja, det där var ju också ett sätt att försöka få sista ordet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Olustigt det där med beroende. Både min pappa och bröder har någon form av sådant. Haft ska jag väl säga om Fazzan, för han dog ju av 'et. Antingen cigaretter eller som i ett fall snus. Men de skiljer sig åt på en väsentlig punkt!! Jag har läst att den värsta tiden är de två första veckorna. Men enligt dem, som hållit upp under olika perioder i sina liv, i vissa fall x antal månader, så menar de TVÄRTOM på det att det bara blir värre och värre. Abstinensen alltså, eller vad det kallas. Vecka 14 utan stimulantia är alltså värre än vecka 13, då det gäller suget efter cigaretter igen. Och så vidare. Vadå de två första veckorna?

Men folk är väl olika.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Olustigt det där med beroende. Både min pappa och bröder har någon form av sådant. Haft ska jag väl säga om Fazzan, för han dog ju av 'et. Antingen cigaretter eller som i ett fall snus. Men de skiljer sig åt på en väsentlig punkt!! Jag har läst att den värsta tiden är de två första veckorna. Men enligt dem, som hållit upp under olika perioder i sina liv, i vissa fall x antal månader, så menar de TVÄRTOM på det att det bara blir värre och värre. Abstinensen alltså, eller vad det kallas. Vecka 14 utan stimulantia är alltså värre än vecka 13, då det gäller suget efter cigaretter igen. Och så vidare. Vadå de två första veckorna?

Men folk är väl olika.

😳

:musik

Kan ju handla om postakutabstinenssyndrom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade för att det helt enkelt inte gav mig något längre (förutom dålig smak i munnen), så jag hade inga egentliga problem med att lägga av. Dock tror jag på tricket att ha en dosa i reserv.

Då blir det nog svårare att sluta feströka. Impulskontrollen är ju inte direkt på topp efter några glas.

Men lycka till och keep us posted.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...