Jump to content
Annons

Modifiera gitarr...


Hellpig

Recommended Posts

Konstig titel? Well, vad jag undrar är egentligen detta:

Jag har sedan 80-talet (!) haft en plan på att skaffa en elgitarr, slipa av originalfärgen, klä den i whiskeyetiketter och sedan lägga ett lager klarlack över detta. Ett antal frågor uppstår nu när jag börjar fundera på att förverkliga denna plan. 😆

1. Slipa bort färgen är väl inget konstigt men vilket lim skall man använda för att fästa etiketterna så det inte skadar träet?

2. Skall man ha något mellan etiketterna och klarlacken? I så fall vad? Och vilken typ av lack skall man i så fall på etiketterna eller det som ligger ovanför etiketterna?

3. Hur påverkas ljudet av det här? 🙁 Alltså jag vet ju att det finns kustomguror från bl a Fender där de mer eller mindre lagt in 'tapet' (=papper) med lack ovanpå och då har det ju funkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Konstig titel? Well, vad jag undrar är egentligen detta:

Jag har sedan 80-talet (!) haft en plan på att skaffa en elgitarr, slipa av originalfärgen, klä den i whiskeyetiketter och sedan lägga ett lager klarlack över detta. Ett antal frågor uppstår nu när jag börjar fundera på att förverkliga denna plan. 😆

1. Slipa bort färgen är väl inget konstigt men vilket lim skall man använda för att fästa etiketterna så det inte skadar träet?

2. Skall man ha något mellan etiketterna och klarlacken? I så fall vad? Och vilken typ av lack skall man i så fall på etiketterna eller det som ligger ovanför etiketterna?

3. Hur påverkas ljudet av det här? 🙁 Alltså jag vet ju att det finns kustomguror från bl a Fender där de mer eller mindre lagt in 'tapet' (=papper) med lack ovanpå och då har det ju funkat.

Hej!

Jag har svårt att tro att det skulle på verka ljudet till det possitiva iallfall.

Jag skulle använda vanligt trälim, det funkar till trä och papper och det är alltid det jag använder till instrument.

Sen skulle jag använda mig av cellulosalack på sprayburk ( finns i hobbyaffärer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Egentligen är det ju mer en kul grej, så jag kommer förmodligen inte att använda en jättedyr gitarr och som sagt - jag vet ju att detta har gjorts förut så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart påverkas ljudet, men hur mycket det är frågan.

Vad som jag kan tänka kan hända är att tonen stryps lite, alltså inte samma sustain.

Men allt beror ju på hur instrumentet är från början.

Kanske blir det bättre ton i den nu om den är lackad med en billigare lack innan.

Det här är ju inget som jag skulle testa på min ESP eller Gibson gura men har men en billigare gitarr så kan man ju leka loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En massiv elgitarr borde rimligvis inte påverkas dramatiskt mycket av vilken typ av ytskikt som omsluter kroppen mer än när det gäller dom akustiska egenskaperna. Håller med Dr Hans om att det förmodligen handlar om att sustainen påverkas negativt eller kanske till och med positivt med lite tur. Det kommer nog i första hand an på vilken träslag det är och hur väl "moderstocken" som kroppen kommer från är lämpad för just guratillverkning hur "bra" ljudet blir som den ger ifrån sig både när det gäller den elektromangetiska såväl som den akustiska ljudgenereringen. Men jag skulle nog oxå testa på en billigare gura först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då mina föräldrar byggde om sitt kök, så passade jag på att fånga in en gamal bänkskiva för att uppfylla en gammal dröm om att bygga en elgitarr... För att kunna göra detta med ändå ganska hyfsat resultat så letade jag febrilt på internet och fann denna eminenta sida...

Kanske något för dig?

Project Guitar's färgsidor

Link to comment
Dela på andra sajter

Då mina föräldrar byggde om sitt kök, så passade jag på att fånga in en gamal bänkskiva för att uppfylla en gammal dröm om att bygga en elgitarr... För att kunna göra detta med ändå ganska hyfsat resultat så letade jag febrilt på internet och fann denna eminenta sida...

Kanske något för dig?

Project Guitar's färgsidor

Skulle inte rekomendera en bänkskiva till att bygga en gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej & god jul & tack för svaren! 😛

Jag kommer att testa det här projektet under kommande år, 2007, och hoppas kunna dokumentera det i bilder o lägga upp här... Vad det blir för gitarr vet jag inte ännu. Hade nog personligen helst sett en Les Paul eller möjligtvis en Explorer, dock ej Gibson. Det kostar lite för mycket för att experimentera med! 🙂 Kan tänka mig att jag lägger någonstans mellan 3000 - 5000 kr på gitarren, begagnad. Borde kunna bli en OK gura men som inte kostar så mycket att påskliljorna trillar ur öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antal frågor uppstår nu när jag börjar fundera på att förverkliga denna plan. 🙂

1. Slipa bort färgen är väl inget konstigt men vilket lim skall man använda för att fästa etiketterna så det inte skadar träet?

2. Skall man ha något mellan etiketterna och klarlacken? I så fall vad? Och vilken typ av lack skall man i så fall på etiketterna eller det som ligger ovanför etiketterna?

3. Hur påverkas ljudet av det här?  😆 Alltså jag vet ju att det finns kustomguror från bl a Fender där de mer eller mindre lagt in 'tapet' (=papper) med lack ovanpå och då har det ju funkat.

4. Varför?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte använda något lim alls på etiketterna, blöt dem lite bara så att de ligger still eller använd ett extremt tunt lager trälim.

3-5 lager lack får du nog räkna med.

Förklara för din lokala färghandlare vad du tänker göra så kan säkert han eller hon tipsa om bäst lämpad lack för ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antal frågor uppstår nu när jag börjar fundera på att förverkliga denna plan. 😄

1. Slipa bort färgen är väl inget konstigt men vilket lim skall man använda för att fästa etiketterna så det inte skadar träet?

2. Skall man ha något mellan etiketterna och klarlacken? I så fall vad? Och vilken typ av lack skall man i så fall på etiketterna eller det som ligger ovanför etiketterna?

3. Hur påverkas ljudet av det här?  😆 Alltså jag vet ju att det finns kustomguror från bl a Fender där de mer eller mindre lagt in 'tapet' (=papper) med lack ovanpå och då har det ju funkat.

4. Varför?

😉

1. Av samma anledning som jag väljer en lackad gitarr före en naturfärgad.

2. Det är kul att testa.

Ours is not the reason to ask why,

Ours is but to do or die

..eller hur det nu var...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då mina föräldrar byggde om sitt kök, så passade jag på att fånga in en gamal bänkskiva för att uppfylla en gammal dröm om att bygga en elgitarr... För att kunna göra detta med ändå ganska hyfsat resultat så letade jag febrilt på internet och fann denna eminenta sida...

Kanske något för dig?

Project Guitar's färgsidor

Skulle inte rekomendera en bänkskiva till att bygga en gitarr

Inte jag heller... dock kan man ju aldrig säga nej till något gratis... 😛

Dessutom är det inte själva gitarren som är det viktiga... utan det roliga man kan ha då man gör något själv... hoppas iaf att den ska låta något över huvud taget för då skulle jag bli nöjd!!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...