Jump to content
Annons

Zero G

Fredrika

Recommended Posts

Annons
Ah, Fuglesang-inspirerat? 😆

Jag tyckte där här var jättesnyggt! Lagom drömskt, men samtidigt inte bara ljudlandskap...

Hihi! Njaa...Fugelsang..sanningen att säga började jag med den här för länge sedan innan jag visste att han fanns. Det är nog mer Brian Eno som inspirerat mig hans Apollo-skiva som jag hört. Ska någon tillägnas låten får det nog bli fru Fugelsang istället. Jag har hört fast jag vet inte om det är sant att hon också var astronom som mannen men att hon lade karriären på hyllan när de bildade familj som det brukar gå till, medan hennes man spelar Allan hos NASA. Fast jag är kanske bara fördomsfull. Heja...ehh..henne iallafall! (Jag vet förstås inte vad hon heter)

Dela på andra sajter

Får väl skriva en liten recension också!

Skön idé, gött val av ljud, och trevlig komposition; ganska enkel men ändå komplex.

Till anmärkningarna hör att det där leadljudet (eller vad man ska kalla det), känns lite väl högt mixad. Tonartshöjningen känns kanske lite krystad; fast det är nog att jag generellt tycker tonartshöjningar förstör mer än gör nytta.

/Daniel

Dela på andra sajter

Tyckte nog att det här var lite för knepigt för mig! Absolut inte dåligt, men knepigt!

Typiskt...då har jag misslyckats igen...jag har verkligen försökt göra en vanlig låt denna gång...allt jag gör blir så himla konstigt hela tiden. Jag har väl inte rätta känslan att göra låtar, tror jag. Tack för svar!

Dela på andra sajter

Riktigt trevligt.

Vet inte om det bara är jag o min sjuka häjärna som kopllar introt och resterande låt till en intensiv natt med konstiga lappar man lägger på sin tunga.

Hursom, så är det ett grymt spår som får mig att mysa. Härliga pads o blippiga slingor samt skönt valda röstsamplingar!

Dela på andra sajter

Får väl skriva en liten recension också!

Skön idé, gött val av ljud, och trevlig komposition; ganska enkel men ändå komplex.

Till anmärkningarna hör att det där leadljudet (eller vad man ska kalla det), känns lite väl högt mixad. Tonartshöjningen känns kanske lite krystad; fast det är nog att jag generellt tycker tonartshöjningar förstör mer än gör nytta.

/Daniel

Ehhh...ja, jag håller med dig angående det där med tonartshöjningar. Jag hade först ingen men det blev för tråkigt och man har ju tonartshöjningar för att maskera att det är tjatigt. Sen hörde jag att det på grund av det låga tempot och de långsamt utklingande pad-ljuden blev så att tonartshöjningen är glidande så att det bildas harmoniska spänningar i glidningen från den ena tonarten till den andra, så det blev lite fräckt och fick vara kvar.

Ja, jag ville göra en enkel låtslinga till skillnad från alla kaotiska ljudblandningar jag brukar göra. Jag mixade ned leaden lite men tydligen ska jag minska den ännu mer. Tack!

Vintage JV---vadå...ingen aning om vad det är. 🙂 Nä , det är enklare än så...det är min "kära" Ravity (S) och en Albino, så det är bara softsynt.

🙂

Dela på andra sajter

Riktigt trevligt.

Vet inte om det bara är jag o min sjuka häjärna som kopllar introt och resterande låt till en intensiv natt med konstiga lappar man lägger på sin tunga.

Hursom, så är det ett grymt spår som får mig att mysa. Härliga pads o blippiga slingor samt skönt valda röstsamplingar!

Okay...tack fast jag fattar inte det där med lapparna men det gör inget 🙂 Ja röstsamplingarna kommer från en film men det är kommersiella samplingar så de är helt clearade att använda.

Uppriktigt sagt...jag har inte tänkt på det förrän nu men låten började med röstsamplingarna, sedan fick tonerna spegla feelingen i rösterna. Så låten halkade in på ett bananskal. Inte så genomtänkt, kanske...Fast det kan även hända den bäste. Jag läste om en tonsättare som skrev ett stycke runt backningssignalen från en kranvagn byggd i ett öststatland. 🙂

Dela på andra sajter

Typiskt...då har jag misslyckats igen...jag har verkligen försökt göra en vanlig låt denna gång...allt jag gör blir så himla konstigt hela tiden. Jag har väl inte rätta känslan att göra låtar, tror jag. Tack för svar!

Nej sluta nu att dissa dig själv. Jag tycker att du har en genomgående nerv i dina grejor, jag brukar alltid lyssna på dina alster.

Det här är snyggt. Mycket bra mix, speciellt med "trummorna" när de kommer in låter nästan surround.

Som någon nämnt är det inte bara kuliss. Intressanta teman och visst kan man höra en blinkning av Brian Eno i bakgrunden. MIn enda invändning var att det kunde vara lite längre. Det skulle öka den suggestiva känslan. 🙂

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det här gillar jag helskarpt och då har jag bara hört en snutt än så länge verkar lovande. Ja det håller hela vägen så pass till och med att jag skulle villja höra en lite mera utbroderad version om man så säger.

Göran

Dela på andra sajter

Men dumheter! Tvärtom!

Du är duktig. Det må vara flummigt för mej men jag erkänner kvaliteén i arbetet. Bra hantverk Fredrika. Det som för mej känns flummigt är för nån annan väldigt meningsfullt.

Att vara musiker och konstnär är att ge av sej själv. Fortsätt med det. Du har gåvan. / Mikke

Dela på andra sajter

Tyckte nog att det här var lite för knepigt för mig! Absolut inte dåligt, men knepigt!

Jag tror att det finns många som gillar det här! Har faktiskt "lärt mig" låten lite genom att lyssna på den ett antal gånger och den växer faktiskt. Så fortsätt med lite "konstig" musik, alla kan ju inte göra Mix Megapol-Hits hela tiden 🙁

Dela på andra sajter

En ganska lovande början men jag tycker nog att du kanske skall krångla till det lite mer. Det blir lite för enkelt och tja... pipigt med solo/melodislingen som ligger ovan på basen. Tycker att paden är lite för tydlig och det hade kanske blivit lite snyggare med lite lägre volym och kanske lite sveep på den...? Mina åsikter bara, ta dem för vad de är. 😉

Dela på andra sajter

En ganska lovande början men jag tycker nog att du kanske skall krångla till det lite mer. Det blir lite för enkelt och tja... pipigt med solo/melodislingen som ligger ovan på basen. Tycker att paden är lite för tydlig och det hade kanske blivit lite snyggare med lite lägre volym och kanske lite sveep på den...? Mina åsikter bara, ta dem för vad de är. 😕

Okay, ja jag kanske inte hade starka idéer nog, som vanligt. Så jag litar som vanligt inte riktigt på mitt material. Och då lägger jag krut på det lilla som finns i hopp om att det ska fylla ut tomheten...hihi...tack för svar

Dela på andra sajter

En ganska lovande början men jag tycker nog att du kanske skall krångla till det lite mer. Det blir lite för enkelt och tja... pipigt med solo/melodislingen som ligger ovan på basen. Tycker att paden är lite för tydlig och det hade kanske blivit lite snyggare med lite lägre volym och kanske lite sveep på den...? Mina åsikter bara, ta dem för vad de är. 🙂

Okay, ja jag kanske inte hade starka idéer nog, som vanligt. Så jag litar som vanligt inte riktigt på mitt material. Och då lägger jag krut på det lilla som finns i hopp om att det ska fylla ut tomheten...hihi...tack för svar

Oj, vad självkritisk du är 😄 Var inte det!

Dela på andra sajter

Jag tycker inte att idéerna är svaga eller otillräckliga. Däremot tilltalas jag inte helt och hållet av ljudbilden. Men så tänder jag sällan på helsyntljudssaker. Vill gärna ha det blandat med andra instrument el & ak.

Hur stycket börjar, senare stannar upp, röst kommer in, tar fart igen för att hitta sig igen känns mer samtalande än ett direkt tilltal. Bra.

Gillar starkt paden och hur den vandrar mellan vackert och dramatiskt.

Men hade jag fått välja så hade jag nog satt cello och/eller kontrabas stråkspelat istället för det basiga syntljudet samt violin (eller finsk skrikkör) istället för det "blippiga" syntljudet.

Stycket inger lite av samma känsla som ett stycke av Arvo Pärt; (Tabula Rasa) Ladus (with movement). Stillhet och rörelse, dramatik och komik, allvar och det lätt dråpliga eller kanske vilsna.

Dela på andra sajter

Jag lyssnar ju inte så ofta till denna musikstil..men hör ju att du har många fina idéer.

Lyssnar just nu..

Padsen är sköna..trumman kommer in gött där! vad händer om du tar ner blippljudet lite i volym? testa och fundera..Rösten (den i slutet) ska fram lite mer tycker jag.

och framförallt..så handlar musik om att nå fram till någon och det tycker jag att du gör! Så var snäll mot dig själv!..Lycka till...😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.