Jump to content
Annons

Camelot studios=sällsynt prima kontrollrum


Florian le Sage

Recommended Posts

Tomorrow man, that´s me, tomorrow, today was a great party.... 🙂 hade bjudning o middag för några vänner så det tekniska/byggandet får vänta lite...bara lite, tålamod!

😎

Håller på och häller i mig en Blooooody Mary med sting just nuuuu....

Vadå, jobbar du inte. Tycker du inte om musik längre. Va, VA VA? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 264
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tomorrow man, that´s me, tomorrow, today was a great party.... 🙂 hade bjudning o middag för några vänner så det tekniska/byggandet får vänta lite...bara lite, tålamod!

😎

Håller på och häller i mig en Blooooody Mary med sting just nuuuu....

Jo, tänkandet och planeringen har oxå sin tid... 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten IDF när skall du komma hit...???Jag måste sälja min gamla sub nu,och min Aphex 207D preamp,stålar stålar...och lite andra grejer... 😄

jsut de fan..

jag kommer snart.

håll dom åt mig..

jag kommer snaaaaaaaaaaaaaart..

i promise... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va fan , här ramlar inte jobben in dagligen som sagt, beroende på alla dessa jävla hemdatorpulare 😆 dessutom är man under omstrukturering vilket innebär att man ironiskt nog måste tacka nej till jobb som konstigt nog dykt upp och som står i kö... 😳 strange world indeed...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja va fan , här ramlar inte jobben in dagligen som sagt, beroende på alla dessa jävla hemdatorpulare 😆 dessutom är man under omstrukturering vilket innebär att man ironiskt nog måste tacka nej till jobb som konstigt nog dykt upp och som står i kö... 😳 strange world indeed...

jisses..

det verkar inte lätt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej verkligen inte, här gäller det att ha is i magen och smörja blivande kunder med allsköns blandning 😳 om deras underbara frmatid...nehej jag skämtar, de som vill ha min studio väntar tålmodigt, eftersom det inte finns något liknande på lååånga vägar häromkring, rätt bra egentligen men inte tillräckligt många som hajar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej verkligen inte, här gäller det att ha is i magen och smörja blivande kunder med allsköns blandning 😳 om deras underbara frmatid...nehej jag skämtar, de som vill ha min studio väntar tålmodigt, eftersom det inte finns något liknande på lååånga vägar häromkring, rätt bra egentligen men inte tillräckligt många som hajar... 😆

så jävla gött.. jag skule flytta till rimforsa o konkurrera ut dig.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För er studiobyggsugna kan jag bara meddela att arbetet pågår, har tagit lite nya bilder på högtalarpodierna som jag just nu konstruerar med tillhörande taksektion och väggdämpning/tuning...väntar tills på Söndag med att posta dessa då det blir mer intressant att se för allmänheten!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För er studiobyggsugna kan jag bara meddela att arbetet pågår, har tagit lite nya bilder på högtalarpodierna som jag just nu konstruerar med tillhörande taksektion och väggdämpning/tuning...väntar tills på Söndag med att posta dessa då det blir mer intressant att se för allmänheten!

😛

Väntar med spänning

Link to comment
Dela på andra sajter

OK here I go:

Högtalarpodie/stomme-vä.sida- med s.k. NIVELL reglar vilka ej överför stomljud etc

stomme.jpg

och nu hö.sida med golv, som skall få en fet matta senare...

stomme2.jpg

fasad markisolering på väggen+lite mer "reglar" - använder i detta sammanhang s.k. bärläkt som är billigare och räcker till gott och väl för syftet...

stomme3.jpg

att hålla upp perforerad masonit med Florian-absorbent (you remember?) och Auralex wedges-absorbenter 2" som skall sitta hela vägen ut till den målade väggytans gräns!

stomme5.jpg

närbild på en egenpatenterad övergångspanel, kommer att likna ett båtskrov etc...

stomme4.jpg

Ja som ni ser så kommer alltså taket att luta neråt-inåt i högtalarhörnen och området kring dessa podier blir rätt kraftigt dämpade och absorberande ytor i bredbandig blandkonfiguration då jag använder olika material bakom-upptill och på sidorna såsom 30mm "pyttipanna" (motorrumsisolering) frigolit/caviterad frigolit/markisolering/byggisolering/innertaksplattor(fiber m vit yta på ena sidan) i helt egen blandning och efter sunt förnuft och inspirerat från det bästa ur de vettigaste om det mesta inom rumsakustikbyggnation om vilket det finns alldeles för mycket att läsa om men endast delvis är något att ha!

Mer dämp kring högtalarväggen alltså-förutom området i mitten mellan högtalarna, och lite mer reflekterande ytor i bakre delen av rummet-dock uppblandat i olika proportioner, det kommer att dämpas/diffuseras på vissa punkter där det behövs vilket visar sig under senare laborationer.

Högtalarna kommer att stå i framkant av podierna och justeras in i sidled efterhand!

Den perforerade hardboarden eller masoniten kan man också laborera med enl. vissa formler/tabeller om man borrar upp olika stora hål så kan man komma fram till vilka frekvenser som denna helmholtzabsorbent skall sluka-i mitt fall är detta förmodligen överkurs eftersom taket redan lutar och man därigenom får en önskvärd och varierad areal innanför och dessutom med alla ovannämnda material.

😄

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, du får allt lugna dig tills det blir mörkt och jag anser mig klar för dagen-när du postade inlägget ligger respektabelt folk och sover!!! 😎

Jaaa...? Respektablet folk ja... 🙂 ....😉😉🙂

Hehe, skämt åsido så brukar du faktiskt vara uppe rätt sent på forumet vet jag alldeles säkert.. Eller har du lagt av med det? Börjar bli gammal kanske? 😉

Det blir nog kalasfint när du är färdig där inne!!! Ser bra ut. Keep it up!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är jag uppe sent ibland men inte igår inte, får ju vara nån måtta ibland! 🙂

Vi blir alla gamla-varje dag mot samma mål-ingen undantagen, you know...

det här skall bli ett av Sveriges bästa mixrum, både ljud och utseendemässigt, kommer ju att bygga in alla förberedelser för att lägga ljud till film/reklam osv=total room*

Glömde jag att nämna att i den vänstra delen skall dator och psu till Tridentbordet stå-under alltsammans och med både till/frånluft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är jag uppe sent ibland men inte igår inte, får ju vara nån måtta ibland! 😄

Vi blir alla gamla-varje dag mot samma mål-ingen undantagen, you know...

det här skall bli ett av Sveriges bästa mixrum, både ljud och utseendemässigt, kommer ju att bygga in alla förberedelser för att lägga ljud till film/reklam osv=total room*

Glömde jag att nämna att i den vänstra delen skall dator och psu till Tridentbordet stå-under alltsammans och med både till/frånluft!

Det här ser ut att bli bra Florian... Berätta nu sen om dina misstag så att jag slipper göra dom när jag bygger om i vår... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, hoppas man slipper berätta om sådant-det får framtiden utvisa...detta är ju mitt 3:e egna kontrollrumsbygge och nu försöker man liksom få med allt man missat tidigare, en sak som är väldigt viktig är syretillförseln/kylningen sommartid.

Nu är detta en källare och därigenom den kallaste platsen i huset (brukar gå ner och svalka mig när det är för varmt ute) så mycket får man gratis men jag skall ändå skaffa en bra avfuktare/AC med värmetillskott om man vill ha det vintertid, mixerbord och all annan apparatur alstrar rätt mkt värme i sig men blir det 25 minusgrader ute kan det kanske vara skönt med lite extra värme!

Nu vill jag fråga om det är någon som vet vilket lim man kan använda för att fästa ett fint tyg typ satin/gardin på plywoodskivor utan att det syns igenom...vävlim eller trälim kanske???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, hoppas man slipper berätta om sådant-det får framtiden utvisa...detta är ju mitt 3:e egna kontrollrumsbygge och nu försöker man liksom få med allt man missat tidigare, en sak som är väldigt viktig är syretillförseln/kylningen sommartid.

Nu är detta en källare och därigenom den kallaste platsen i huset (brukar gå ner och svalka mig när det är för varmt ute) så mycket får man gratis men jag skall ändå skaffa en bra avfuktare/AC med värmetillskott om man vill ha det vintertid, mixerbord och all annan apparatur alstrar rätt mkt värme i sig men blir det 25 minusgrader ute kan det kanske vara skönt med lite extra värme!

Nu vill jag fråga om det är någon som vet vilket lim man kan använda för att fästa ett fint tyg typ satin/gardin på plywoodskivor utan att det syns igenom...vävlim eller trälim kanske???

Textillim i sprayform skulle jag testat. Trälim syns skulle jag tro.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, hoppas man slipper berätta om sådant-det får framtiden utvisa...detta är ju mitt 3:e egna kontrollrumsbygge och nu försöker man liksom få med allt man missat tidigare, en sak som är väldigt viktig är syretillförseln/kylningen sommartid.

Nu är detta en källare och därigenom den kallaste platsen i huset (brukar gå ner och svalka mig när det är för varmt ute) så mycket får man gratis men jag skall ändå skaffa en bra avfuktare/AC med värmetillskott om man vill ha det vintertid, mixerbord och all annan apparatur alstrar rätt mkt värme i sig men blir det 25 minusgrader ute kan det kanske vara skönt med lite extra värme!

Nu vill jag fråga om det är någon som vet vilket lim man kan använda för att fästa ett fint tyg typ satin/gardin på plywoodskivor utan att det syns igenom...vävlim eller trälim kanske???

Textillim i sprayform skulle jag testat. Trälim syns skulle jag tro.

Det tror jag oxå, men du ska lägga en tunn skum yta ovanpå plyfan om det ska bli snyggt när du lägger på tyget... 😕

Det gör att det ser mycket mer proffsigt och genomarbetat ut...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Nä nu är det dags och kolla om Florian har lyckats slita sig från Bloody Mary och julskinka samt bubblavatten.

Hur går det?

Nu har du haft 14 dagar på dig sedan sist 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är skeptisk...

Kolla in:

http://www.vibratec.se/

Vart kommer alla vibrationer att ta vägen i golv och tak... Du får nog hålla tummarna för att rummet inte sjunger av sig självt...

Har precis plockat ner ett hemmasnickrat inspelningsrum där de som byggt det oxå gjort det efter egna teorier... oj vad fel det kan bli...

Men tur kan man ju ha...

Bästa Hälsningar

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...