Jump to content
Annons

Camelot studios=sällsynt prima kontrollrum


Florian le Sage

Recommended Posts

Men kommer det inte kännas lågt med 2.10 i tak?

Iofs vanesak, men....

Bara 10cm till upp mellan balkarna hade gett mer luftkänsla.

Vet ju iofs inte hur du har det idag, kanske blir ett lyft även i det hänseendet?

Vadå, tycker du att jag skall spränga bort taket/resten av kåken? 😱

Du får väl prioritera - och självklart är studion viktigast, så fram med lite C4... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 264
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)
Du får väl prioritera - och självklart är studion viktigast, så fram med lite C4...

Men fan, de glada musikanterna står ju i övre våningen, så inte kan han ju spränga bort den heller!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tja florian

håller klart med claes, fram med dynamit harry och spräng på du bara 😛

har du ingen ritning på vad du ska bygga eller så? skulle vara kul att se hur nära du kommer 😄

som alla andra redan har sagt, lycka till då florian och hoppas du blir nöjd

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nära skjuter ingen hare, dessa dimensioner är de ultimata (ok,takhöjden-som inte går att göra NÅGOT ÅT är något låg, men detta inverkar icke menligt i det här fallet eftersom jag inte behöver bygga ner den) vad gäller aukustiska och rumsliga förutsättningar, har varit i kontakt med 3 olika välrenommerade aukustiker som alla instämmer (vilket i sig är en raritet 😛 ) vad gäller måttens lämplighet för ett kontrollrum, kan inte bli bättre helt enkelt sa dom så jag får väl säga att jag är tacksam för detta och ägna mig åt behandlingen av rummet på ett ganska smidigt sätt fortsättningsvis!

Min scanner/skrivare är trasig,annars hade jag lagt upp ritningarna här men jag berättar lite istället:

Balkarna trodde jag tex skulle vara en nackdel men det visar sig vara precis tvärtom osv, det jag tänkt göra emellan dom-i mittsektionen ungefär rakt ovanför där mixerbordet skall stå-är att klä in panelerna som skall täcka den delen som blir en enda stor panelabsorbent, med ett urtjusigt orientaliskt tyg som inhandlades i Azerbajdzjan för en månad sedan, går i samma ton som lister/balkar och den ytan kommer alltså att hamna nästan i nederkant av balkarna-ca 2 cm upp.

Resten kommer jag att visa i bilder, som jag sa tidigare här så är min (och många andra klokas) uppfattning att man försöker få till ett så pass normalt rum som möjligt-dock kontrollerat och dämpat på de rätta ställena för att undvika just stående vågor och annat krafs som inte är önskvärt i ett laboratorium av rang!!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fy tusan va snyggt det kommer bli.. 😛

jag var ju nere i kalmar o byggde kontr. rum i helgen. det blev najs, men inte på långa vägar lika najs som ditt feta kommer bli.. 😄

hur kommer du ha racken!???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer aldrig att funka Florian..... När den där perfekta tagningen är gjord o precis innan sista tonen klingat ut o du ska hoppa upp ur stolen o skrika YES! så pruttar basistj***ln så nålarna kröker sej i VU mätarna. Då du ska rusa in spelrummet och klappa till basisten så han sitter som ett frimärke i väggen. Då kommer du istället, eftersom du är lika gammal som jag, att stå o frusta o pusta efter andan eftersom du har sprungit uppför trappan till spelrummet......... kommer aldrig att funka! Aldrig säger jag ... 😛 . Det blir nog bra 😄 ser cozy ut. Du måste visa bilder när du karvat till det o fått allt på plats 😄 / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Racken/rackarna i 2 sidecars, specialbyggd möbel (ek) som förlänger bordet på båda sidor och i samma profil-ursnyggt, kunde inte använda dessa delar i gamla rummet pga platsbrist.

De burkar som jag behöver tweaka sittandes i sweetspot kommer jag att ha i en rullande möbeldel med låg profil men ändå användarvänlig/ergonomisk!

Skall bli kul när man börjar bli färdig med rumsbehandlingen och kommer till högtalarpodierna som blir upphöjda hörnor m speciella vinklar inåt rummet vari PSU till bordet kommer att stå i nunder det ena och dator i det andra, givetvis med friskluftsintag/kylning och helt isolerat ljudmässigt såklart...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men kommer det inte kännas lågt med 2.10 i tak?

Iofs vanesak, men....

Bara 10cm till upp mellan balkarna hade gett mer luftkänsla.

Vet ju iofs inte hur du har det idag, kanske blir ett lyft även i det hänseendet?

Vadå, tycker du att jag skall spränga bort taket/resten av kåken? 😏

haha! 😠 Kan ju vara en lösning oxå iofs!

Men jag tänkte snarare på att det skilde 20cm mellan nivån på taket och nivån på balkarna. Behöver du sänka taket ner i nivå med balkarnas nederkant?

10cm mindre kan göra rätt mycket för intrycket när det ändå är så lågt.

Jag hade nog försökt hitta bra dämpplattor på 7-8cm mellan balkarna ist.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ja det hade du säkert gjort, men nu är det så att jag gör som jag gör, av både estetiska och ljudmässiga skäl!

😠

Mmm, behoven är olika.

har själv jobbat flera år i en studio i källarplan med låg takhöjd.... ändå var det nog 220 där.

Känns otroligt skönt idag med 260. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, beror på vari behoven består utav...det här blir nog bra skall du se!

(luft/rymd ovanför huvudet har jag så det räcker i övriga utrymmen tex 3.75 i salarna)

Just nu kollar jag på Jethro Tull DVD´n från Isle of Wight 1970 och är alldeles överväldigad av detta suveräna band, jag har diggat dom sedan 1976/77 ca då jag såg Live Bursting Out på TV och blev frälst, sedan hamnade dom i malpåse liksom-efter några års ihärdigt lyssnande på allt de gjort!

En låt: We used to know, som dom framför här-1970, har nästintill exakt samma harmonier som EAGLES låt Hotel California som mig veterligt kom först 1973 ca, snacka om plankning... 😏

Finns ju fler exempel på liknande företeelser i rockens annaler, tex Blue Öyster Cult´s

FIREWORKS från Spectres 1977 där trummisen Albert Bouchard sjunger med sin tarvliga men charmiga röst---den är också en ren plankning utav Pink Floyd´s See Emily Play-10 år tidigare...bitvis...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tja, beror på vari behoven består utav...det här blir nog bra skall du se!

(luft/rymd ovanför huvudet har jag så det räcker i övriga utrymmen tex 3.75 i salarna)

Just nu kollar jag på Jethro Tull DVD´n från Isle of Wight 1970 och är alldeles överväldigad av detta suveräna band, jag har diggat dom sedan 1976/77 ca då jag såg Live Bursting Out på TV och blev frälst, sedan hamnade dom i malpåse liksom-efter några års ihärdigt lyssnande på allt de gjort!

En låt: We used to know, som dom framför här-1970, har nästintill exakt samma harmonier som EAGLES låt Hotel California som mig veterligt kom först 1973 ca, snacka om plankning... 🙂

Finns ju fler exempel på liknande företeelser i rockens annaler, tex Blue Öyster Cult´s

FIREWORKS från Spectres 1977 där trummisen Albert Bouchard sjunger med sin tarvliga men charmiga röst---den är också en ren plankning utav Pink Floyd´s See Emily Play-10 år tidigare...bitvis...

Mmmm, jag blev skrämd en gång när jag hörde en låt som lät precis som en instrumental variant av Stairway to Heaven.... som visade sig vara skriven innan Zeppelin bildats... :rolleyes:

Kommer inte ihåg gruppen o låten nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka amatörer som föreslår att du ska spränga bort taket när det är en källare 😛

Jag har räknat ut att om du borrar 78cm djupa hål i golvet med 94,35cm mellanrum och fördelar 79,6kg C4 jämnt i dom hålen kommer du att tjäna en meter i takhöjd eller golvdjup om du så vill 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka amatörer som föreslår att du ska spränga bort taket när det är en källare 😄

Jag har räknat ut att om du borrar 78cm djupa hål i golvet med 94,35cm mellanrum och fördelar 79,6kg C4 jämnt i dom hålen kommer du att tjäna en meter i takhöjd eller golvdjup om du så vill 😛

Med tanke på ditt användarnamn, så förstår jag vad du är ute efter 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka amatörer som föreslår att du ska spränga bort taket när det är en källare 😄

Jag har räknat ut att om du borrar 78cm djupa hål i golvet med 94,35cm mellanrum och fördelar 79,6kg C4 jämnt i dom hålen kommer du att tjäna en meter i takhöjd eller golvdjup om du så vill 😛

Med tanke på ditt användarnamn, så förstår jag vad du är ute efter 😆

Tror det krävs mer C4 då, det är en lång resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Florian.

Från 15 till 45 kvm!

Det kommer att ge betydligt bättre förutsättningar för bra lyssning.

Akta så du inte snickrar på fingrarna.

Good luck to you. 😄

Mvh Omni

Fan, det är något erotiskt över bild-följetrådar på studiobyggen.

Bättre än internetporr.

Eller är det bra jag som är pervers?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag har räknat ut att om du borrar 78cm djupa hål i golvet med 94,35cm mellanrum och fördelar 79,6kg C4 jämnt i dom hålen kommer du att tjäna en meter i takhöjd eller golvdjup om du så vill

http://www.globalsecurity.org/military/sys...mpositions.htm:

"Use 2 pounds of explosive for every 30 cm (1') of penetration in frozen ground"

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Scary...vad kan det ha varit?

Vore intressant att veta/höra...

Det var låten 'Taurus' med en grupp som hette Spirit jag tänkte på.

Hörde det i det eminenta musikprogrammet Delta i p2 har jag för mig.

Det var en blandning av besvikelse o aha-upplevelse att höra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det är något erotiskt över bild-följetrådar på studiobyggen.

Bättre än internetporr.

Eller är det bra jag som är pervers?

Det ligger något i det...

Man glädjer sej och får inspiration av att fina musikrum/studios byggs upp...

Blir dom inte finare än ens eget så blir man nöjd för det... 😄

Att bygga om eller få nya riktiga grejor till studion räknar jag som en av dom verkligen stora upplevelserna i livet...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Scary...vad kan det ha varit?

Vore intressant att veta/höra...

Det var låten 'Taurus' med en grupp som hette Spirit jag tänkte på.

Hörde det i det eminenta musikprogrammet Delta i p2 har jag för mig.

Det var en blandning av besvikelse o aha-upplevelse att höra. 🙂

Åh fanken,jag har lyssnat på Spirit men missat denna låt från deras första LP 1968.

Googlade och vips hittade jag detta:

"And, of course, there's 'Taurus'. All of you certainly know this song even if you have never heard it before. How? Simple. After a brief, gentle strings and Mellotron introduction, Randy California picks up his acoustic and plays a melody that was... yeah, sit up straight: almost perfectly, note-by-note nicked off by Jimmy Page for the main acoustic riff of 'Stairway To Heaven'. Okay, so he changed a couple of chords to make it impossible for Randy to sue him, but that doesn't change the essence - and since it is historically documented that Led Zeppelin once used to open the show for Spirit and Page took a particular interest in 'Taurus', the fact may be considered proved. Now do you understand why I only gave Led Zeppelin a band rating of three? Not that 'Taurus' is really better than 'Stairway To Heaven' - but it's just different, a short, moody instrumental, with none of 'Stairway's epic magnificence, but also with none of its banal pretentions."

-som saxats härifrån!

Måste kollas upp... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OK det gick snabbt, lyssna själva på ett smakprov från Taurus inledning här!

Jag tycker väl inte att det är mer eller mindre likt "Stairway..." förutom grundtonens neråtvandring, som återfinns i massor av låtar från den här tiden,resten är ju helt annorlunda, läste ochså att Spirit själva inte ansåg detta som stöld eller att det ens var influerat av deras låt... 🙂

(därför är ovanstående citat starkt överdrivet-förra inlägget...)

realplayer måste finnas för att länken härovan skall funka...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
OK det gick snabbt, lyssna själva på ett smakprov från Taurus inledning här!

Jag tycker väl inte att det är mer eller mindre likt "Stairway..." förutom grundtonens neråtvandring, som återfinns i massor av låtar från den här tiden,resten är ju helt annorlunda, läste ochså att Spirit själva inte ansåg detta som stöld eller att det ens var influerat av deras låt... 😠

(därför är ovanstående citat starkt överdrivet-förra inlägget...)

Nu gick det ju inte att lyssna på din länk, men när jag hörde den på radion så var jag först helt inställd på att det var en instrumentalversion av Stairway, omgjord o lite jazzad, tolkad på ett eget sätt.

Det var först efteråt som man fick veta att det var en annan låt. Så nog finns tydliga likheter man knappt kan missa. 🙁

Hur som helst, Stairway är fortfarande en riktig favorit precis som Zeppelin. men nog luktar det minst sagt 'inspiration' om detta.... 🙂

edit: http://www.amazon.com/gp/music/wma-pop-up/...7350714-6402569

kanske funkar bättre.

Kan oxå tillägga att detta är en väldigt kort snutt som verkar vara intro? Jag hörde kanske sista tredjedelen o upplevde större likheter.

Nåja, lite off topic kanske nu.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka amatörer som föreslår att du ska spränga bort taket när det är en källare 🙁

Jag har räknat ut att om du borrar 78cm djupa hål i golvet med 94,35cm mellanrum och fördelar 79,6kg C4 jämnt i dom hålen kommer du att tjäna en meter i takhöjd eller golvdjup om du så vill 🙂

Med tanke på ditt användarnamn, så förstår jag vad du är ute efter 😳

Tror det krävs mer C4 då, det är en lång resa.

Ja det gör det men om han jör ett av hålen djupare så behöver han inte tänka på uppvärmningen enda betalningen är att jag får hans själ 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm,nej-idag var jag alldeles för seg för att orka arbeta...vin i går kväll osv...men jag sätter igång i helgen igen!

Tack förresten till alla som uppmuntrar och lyckönskar, det värmer! 😆

Ta tag i det här ruklet och gör någonting som vi kan glädja oss åt nu... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...