Jump to content
Annons

D1CC_-_Den_galne_skogstomtens_dans (5 min verren)


Dividend

Vad tycker ni?  

9 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Bra!
      2
    • Hyfsat!
      3
    • Dåligt!
      4


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Den galne skogstomtens dans

* ARTIST/GRUPP: D1CC (Dividend, 1up, Chinaman & Chinagirl)

* GENRE: chipmusik-jazz

* LÅTLÄNGD: 5:40

* KOMPOSITÖRER: Kompositionen är 50% gjord av: Dividend (Per Rosqvist) och 50% av 1up (Daniel Aurell)

* PRODUCENT: 1up

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7968kb @ 196kbit/s

* STATUS: FÖrsta testet med sång av Chinaman (text av Dividend).

Låter jättebra. Tycker ni inte det så berätta gärna vad som stör sinnesron...

SOm sagt (trots felaktig länk och andra saker som hänt) så är vi nära slutet nu på denna resa. Låten är lättlyssnad nu! (Ni som laddade hem 8 minuters verren, pröva då den här). Sen måste man ha lite löjlig humor också för att uppskatta poesin.

Har du inte det, så är det onödigt att berätta det här.

Slutligen: Vi är inte knarkare! 😕 Och vi var INTE fulla när vi gjorde varken sång, poesi, eller kompositionen i sig. (Som sträckte sig över flera kvällar och nätter!)

(Concubine: Att fråga skaparna om de var fulla när du lyssnar på musik som du inte förstår dig på, är ett beteende som stör mig väldigt 😳 . Inskränkt, och oartigt. Oartigare än den galne skogstomten, men vi tycker om dig iallafall. Du gör trots allt bra musik. 😕 )

rr

TJa vågar jag länka till låten? Jo, här är den:

Skogstomten

(Hoppas vi inte blir betraktade som mentalvårdspatienter nu här på forumet. 🙂 )

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jejje! Jag tror det kommer låååta kanonfint! 😕 Värsta texten är på gång också.

Kanske ska lägga till att vi kommer uppdatera låten nu i veckan efter era förslag så gott vi kan! Så tycker ni vi suger säg vad vi kan göra åt det så lyssnar den galna tomten (tomtarna)! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad trevligt att du tittade förbi, Yllet!

Javisst flirtar vi med datorspelserans gyllene tid. *nostalgisk* Om inte det här är riktigt din stil, vad är det då mer precist som du går igång på så där ohämningslöst? 😕

Glögg på dig med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jihaaa...

Inte alls min musik, men det för tankarna till C64-tiden, och det är väl bra antar jag. Kul o lyssna på i alla fall 🤪

Glögg

Ja, det är kul med blipblop, chipmusik. Frågan är dock om det inte skulle låta bättre med saxofoner och sånt, som i riktig jazz. Förstås så är ju kompositionen (ljuden undantagna) chip-influerad också 😎 Vad säger du 1up? (Du kan svara på msn när du vaknar 😳

Den galne skogstomten dricker inte glögg, han dricker T-röd!!!

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är kul med blipblop, chipmusik. Frågan är dock om det inte skulle låta bättre med saxofoner och sånt, som i riktig jazz. Förstås så är ju kompositionen (ljuden undantagna) chip-influerad också 😄 Vad säger du 1up? (Du kan svara på msn när du vaknar 😕

Alltså, visst ska vi experimentera vidare med soundet rät mycket. Den här produkionen hade en tidsbudget på 60 minuter så. 😎 Den där orgeln kanske inte blev någon dunderhit, eller vad säger ni andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, kina sa du? Gillar dom 8 minuters produktioner? Lite långdragen, jobba på ljudet överlag. Inget som jag brukar lyssna på precis ^^. Men kör hårt

Tack för besöket, Nexustwins!

Vi lyssnar på din begäran och kortar ner till sådär 6 min! Är det lagom?

Sen ska vi fortsätta med instrumenteringen och öka jazzkänslan. Saxofon ska till, sen kittlar det att lägga till lite brass också. 😄

Och när SÅNGEN kommer in, ja då ni!

Dividend! Anropa tomteeen!

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

Först hatade jag det..

Sen blev jag glad av det...

Sen älskade jag det...

Sen var det några minuter till...

Då gillade jag det inte alls längre...

Sen gillade jag det lite igen...

Sen älskade jag det!

Sen tog den slut. Och det känns konstigt att säga det om en 8-minuterslåt, men den tog slut för fort. Men då menar jag alltså att själva slutet gick för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först hatade jag det..

Sen blev jag glad av det...

Sen älskade jag det...

Sen var det några minuter till...

Då gillade jag det inte alls längre...

Sen gillade jag det lite igen...

Sen älskade jag det!

Sen tog den slut. Och det känns konstigt att säga det om en 8-minuterslåt, men den tog slut för fort. Men då menar jag alltså att själva slutet gick för fort.

Gapskratt! 😄 Så skönt skrivet.

Vi tar till oss! Vi ska lista ut vilka partier du inte gillar resp. gillar då. Och så gör vi längre slut.

Känner du för att sätta tidpunkter på dina respektive känslor om låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du för att sätta tidpunkter på dina respektive känslor om låten?

det var nog runt 17:31 - 17:39 tror jag...

hmm. loool. Du vet nog vad jag menade, tidpunkter i låten för din känslor. Men jaja. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

:-)

Nu har jag lyssant å lyssnat. Det svänger på rätt bra! Jag har ett önskemål och det är att göra basen till en lite jazzigare basgång...

Titt som tätt är det lite otajt oxo.

Fler funderingar,, använda vispar på trummorna? Lite mer "ride"?

Lite kul oxo att jag hittar flera låtar i denna,, medvetet? Det är en del Star Wars bland annat.

Till och från blir jag jätteglad när jag lyssnar på låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

:-)

Nu har jag lyssant å lyssnat. Det svänger på rätt bra! Jag har ett önskemål och det är att göra basen till en lite jazzigare basgång...

Titt som tätt är det lite otajt oxo.

Fler funderingar,, använda vispar på trummorna? Lite mer "ride"?

Lite kul oxo att jag hittar flera låtar i denna,, medvetet? Det är en del Star Wars bland annat.

Till och från blir jag jätteglad när jag lyssnar på låten!

Hej hej Lighthead!

Jag vågar tala för Dividend också när jag säger att ingen av oss medvetet fört in andra kända låter i denna. Det är spännande att höra att du lyckas hitta starwarsmaterial här av alla grejer! :rolleyes:

Vad mer hittar du? Jag är jättenyfiken. 😎

Vi ska tajta till här och där. Check!

Vi ska jazza till trummorna med vispar. Check!

Vi ska se över basgången. Check!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skogstomten måste ha tagit speed... 😛

Då din fundering gäller tomten ska jag försöka redogöra för hans intag av diverse substanser. Så här då! Tomten bor i skogen och har easy access till diverse lustiga svampar. Dom får man absolut inte plocka! Märk väl detta. Men tomten kan inte alltid rå för vad andra stoppar i hans gröt en kulen lördagkväll. För tomten har många vänner, och de trivs med hans givmilda natur efter intagande av den specialkryddade rismaten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skogstomten måste ha tagit speed... 😉

Då din fundering gäller tomten ska jag försöka redogöra för hans intag av diverse substanser. Så här då! Tomten bor i skogen och har easy access till diverse lustiga svampar. Dom får man absolut inte plocka! Märk väl detta. Men tomten kan inte alltid rå för vad andra stoppar i hans gröt en kulen lördagkväll. För tomten har många vänner, och de trivs med hans givmilda natur efter intagande av den specialkryddade rismaten. 🙁

Jo, vi får väl se. Framförallt så dansar han mer än han knarkar. 🙁 Detta är en bumpning, eftersom ny version av låten är nedladdningsbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lyssnat på kritiken! Nu är låten kortare, mer renodlad i sin stil och med snyggt stereoreverb som grädde på tomtens mosiga mössa! :rolleyes:

Vi är inte riktigt klara ännu - vi vill göra den bättre, men hur tycker du det låter nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lyssnat på kritiken! Nu är låten kortare, mer renodlad i sin stil och med snyggt stereoreverb som grädde på tomtens mosiga mössa! 😉

Vi är inte riktigt klara ännu - vi vill göra den bättre, men hur tycker du det låter nu?

tycker ingenting för när man trycker på länken kommer man till felmeddelande.....suck....tycker inte om att vara utanför och inte få höra låten som alla andra 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Not Found

The requested URL /D1CC-02.mp3 was not found on this server.

No song no quotes.. 😉

EDIT: Ändra uprungslänken. Det är den dom flesta (inkl jag ) klickar på.. Nu hittade jag låten på en senare införd länk.. Men va tusan.. MIDI så det rycker om det i alla fall på trummorna.. Sen känner jag igen låten från nån annan låt.. Allt hårt quantizerat mot 16/4.. Närå.. Det här var inge kul inte.. Låter dataspel och soundblaster och soundfonts ju... 😱

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ahh...va f*n. satt först med hörlurar och lyssnade och tror att min hjärna sprack....sen tvingade jag mina högtalare att genomlida denna misär...tyvärr, inget för mig, känns totalt osammanhängande ..."midi-jazz".... Tyckte inte om nintendo blip-blop när det var det enda valet som fans och känner ingen retro-feeling till gamal comodor 64 tider heller...

....var ni fulla när ni gjorde detta??

...lycka till med fortsättningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dataspel och soundblaster och soundfonts ju...  😱

Javisst gör det de! 😉 Faller tydligen inte alla i smaken. Men vi ska jobba vidare med soundet.

Vilken annan låt hörde du i vår låt? Det är flera med dig som sagt de hör andra låtar. Men vi fattar ingenting! Vilken låt då, om du minns?

Trummorna ja. De kanske inte låter så kul. 😉 Det är en mix av LM 7 - japp - gamla trogna Cubase original, och lite andra samplingar.

Vi söker härmed trum samples till Battery 2 för att förbättra dem! Har du några trevliga och välljudande jazztrummor du vill bjussa på? PM:a gärna!

Tack för du lyssnade, Hegobald.

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

....var ni fulla när ni gjorde detta??

...lycka till med fortsättningen

Åh vi är ledsna det här var plågoandar för dig, Concubine. :/

Angående om vi hade druckit när vi gjorde de här så var jag nykter, men kan inte tala för Dividend. 😱 Det får han svara på.

Vi gillar midi-ljuden för vad de är, men visst blir det helt annan känsla med riktiga ljud.

Är det verkligen så osammanhängande alltså. Intressant. Vi får ta oss en funderare på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter dataspel och soundblaster och soundfonts ju... 😆

"USch och fy vad hemskt." Smaken är delad om vilken typ av ljud som tilltalar en. Vad gör du själv för musik?

Jag anser ju att en målare är bra eller dålig oberoende av kvalitén på målarfärgen.

(Inte för att chip-musik skulle ha dåliga ljud. Ljuvliga låtar har gjorts med enkel teknik.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen, men den var bättre utan text. Texten & sången gör att det roliga och galna i musiken hamnar i bakgrunden...

Ja, då har vi konstaterat att folk har olika typer av humor. Bad ju få slippa det i första inlägget.

ANgående sången, så undrar jag om det är fler som tycker som Diwic? Är den för jobbig, är låten fortfarande för lång (3 min kanske bättre)?

Skall dividend fylla utrymmet som Chinaman upptar i låten med konstiga läten, med poesi istället.

(8 minuters versionen (som vi älskar) finns fortfarande kvar Diwic...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen, men den var bättre utan text. Texten & sången gör att det roliga och galna i musiken hamnar i bakgrunden...

Ja, då har vi konstaterat att folk har olika typer av humor. Bad ju få slippa det i första inlägget.

Alltså, även om det inte är min sorts humor så är det inte riktigt det jag vänder mig mot.

Det är mer var man lägger betoningen. Kan du på något vis få in texten & sången i låten bättre kanske? Att sjunga mer i tempo är det enda konkreta jag kommer på, men det är nog fler saker.

Det känns ibland som du står och berättar en saga till lite bakgrundsmusik - och det är möjligt att det är det som är meningen, men i så fall hade jag nog förväntat mig att hitta den på ett sagoberättarforum istället.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, även om det inte är min sorts humor så är det inte riktigt det jag vänder mig mot. Det är mer var man lägger betoningen. Kan du på något vis få in texten & sången i låten bättre kanske? Att sjunga mer i tempo är det enda konkreta jag kommer på, men det är nog fler saker.

Alltså detta var den första tagningen, och skum humor som vi har så tyckte vi det lät mäkta roligt, Lite cornelis Vreewijk (han håller inte heller takten så bra) på lsd. Så det var del av humorn ty du vänder dig således visst mot det (retas bara).

Alltså låten är mer än 5 minuter!! Så det blev mycket skumma ljud som utstöttes för att få nån slags humoreffekt, pga brist på textmaterial. KAnske 3 är bättre för en humor-låt. Jag håller med dig om att 8 minuters versionen är bättre än denna 🙂

5:an är för kommersiell..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...