Jump to content
Annons

Snabbkommandon till ProTools


flintan

Recommended Posts

Vad är kortkommandot för att sola en region och sen med typ Ö fortsätta ner till nästa kanal och vips är den solad istället?

Ungerfär som man jobbar i Logic när man klipper ihop ett bra sång spår av 8 olika takes/kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Antar att detta är vardagsmat för er som använder pro tools "på allvar" men -

shift+control+K i PTLE får upp "export selected" fönstret, som av nån anledning är grå i rullgardinsmenyn och därmed inte går att få upp...

Control+shift+k är kortkommandot för "export regions as files"

menyn är antagligen grå om du inte har valt några regioner att exportera.

Om jag fattar dig rätt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är kortkommandot för att sola en region och sen med typ Ö fortsätta ner till nästa kanal och vips är den solad istället?

Ungerfär som man jobbar i Logic när man klipper ihop ett bra sång spår av 8 olika takes/kanaler.

Vad jag vet finns det inget kortkommando för det...

När jag "compar" sång tagningar användera jag alltid "playlist editing" eller "matching start time takes list"

Med båda alternativen är ju alla tagnigar på samma spår så det är ju då bara ett spår man soloar.

Link to comment
Dela på andra sajter

shift+control+K i PTLE får upp "export selected" fönstret, som av nån anledning är grå i rullgardinsmenyn och därmed inte går att få upp...

Control+shift+k är kortkommandot för "export regions as files"

menyn är antagligen grå om du inte har valt några regioner att exportera.

Om jag fattar dig rätt 😳

Nja, i PTLE verkar hela "export" alternativet under file-menyn alltid vara grått, vare sig jag har något markerat eller inte. Finns det nån annanstans att välja det som jag har missat?

Jag letade som en galning tills jag fick veta kortkommandot...

Link to comment
Dela på andra sajter

shift+control+K i PTLE får upp "export selected" fönstret, som av nån anledning är grå i rullgardinsmenyn och därmed inte går att få upp...

Control+shift+k är kortkommandot för "export regions as files"

menyn är antagligen grå om du inte har valt några regioner att exportera.

Om jag fattar dig rätt 😳

Nja, i PTLE verkar hela "export" alternativet under file-menyn alltid vara grått, vare sig jag har något markerat eller inte. Finns det nån annanstans att välja det som jag har missat?

Jag letade som en galning tills jag fick veta kortkommandot...

Export regions as files hittar du inte i file menyn utan i region list menyn längst upp i region listan.

I Files menyn i PT LE är det väl bara midi man kan exportera om man inte har DV tookit som även låter dig exportera som AAF/OMF. (eller med digi taranslator option då)

Link to comment
Dela på andra sajter

Export regions as files hittar du inte i file menyn utan i region list menyn längst upp i region listan.

I Files menyn i PT LE är det väl bara midi man kan exportera om man inte har DV tookit som även låter dig exportera som AAF/OMF. (eller med digi taranslator option då)

Aha...! Men var hittar man region listan? (som sagt, jag är nybörjare på PT...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Export regions as files hittar du inte i file menyn utan i region list menyn längst upp i region listan.

I Files menyn i PT LE är det väl bara midi man kan exportera om man inte har DV tookit som även låter dig exportera som AAF/OMF. (eller med digi taranslator option då)

Aha...! Men var hittar man region listan? (som sagt, jag är nybörjare på PT...)

Den visas till höger i edit fönstret.... om du inte ser den finns det två små pilar längst ner till höger i edit fönstret som du visar den med....

Link to comment
Dela på andra sajter

start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner på färgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grått och trist ut. Fungerar bara i 7.3.

skit bra lättare att se de olika spåren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är kortkommandot för att sola en region och sen med typ Ö fortsätta ner till nästa kanal och vips är den solad istället?

Ungerfär som man jobbar i Logic när man klipper ihop ett bra sång spår av 8 olika takes/kanaler.

Finns inget klockrent för det ännu, går å få det hyffsat ok på HD, och så där på LE... jobbar på det...

en liten guide...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga, har precis fått hem min macbook och installerat mitt m-powered på den men det finns ju inget "riktigt" likamed tecken och hur bär man då sig åt för att få fram mix fönstret med ett snabbkomando

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga, har precis fått hem min macbook och installerat mitt m-powered på den men det finns ju inget "riktigt" likamed tecken och hur bär man då sig åt för att få fram mix fönstret med ett snabbkomando

Vet inte svaret exakt.... men prova nån av de andra knapparna där uppe.

På min IBM laptop är det tex command + (´) som byter till mix.

Annars på ett vanligt mac keyboard kan även byta till mixen med command+ den knappen som sitter jämte vänstra shift. kommer inte ihåg.... Kan va (<)

Bäst gör du i att skaffa ett engelskt externt keyboard och byter språk till engelska.

Jag klarar mig inte utan att ha ett normat. särskilt inte utan ett numeriskt som inte finns på laptops om man inte håller ner den förbannade Fn knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också med externt fullstorleks tangentbord, ett gammalt till en PowerMac G3.. Funkar klockrent.

Vet inte hur det är med Macbook men i min iBook måste man gå in i systeminställningar och avaktivera alla kommandon som är till operativsystement, annars ändrar den skärmstyrka när man vill gå över till grid osv... Detta har du säkert redan koll på, men iallafall. 🙂

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

på mac skiftar du mellan fönster på F9.. enkelt o snabbt.. så slipper man gå in i menyer o härja med.. 😎

pc då 😆

nån som vet

altså en tagent..

de var väl lite motsägelsefullt.. 😉

en pc kan man ju inte göra ngt alls på.. 🙂

sorry.. 😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Shift + Space = uppspelning i halva tempot, är jäkligt bra om man inte alltid hinner höra vilket slag eller liknande som är otajt.

Shift + alt + space = inspelning i halvtempo....vet inte riktigt vad det ska vara bra till mer än vid midi inspelning.

Numreriska 3 = punch in/punch out....detta kombinerat med att PT automatiskt gör crossfades är helt fantastiskt. Funkar bara i punch in valt som recläge (ctrl + v.musklick på recknappen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett snabbkommando för att växla en midiregion till notes (o tillbaka oxå då)?

Eller snarare kanske frågan skall ställas:

Vilka är snabbkommandona för att växla det markerade mellan

regioner, notes, pan, vol, blocks osv?

Markera spår sen för att gå mellan de olika track views.

Start + Ctrl + höger pli (vänster pil för tillbaka) win

Ctrl + command + pilar (mac)

Håll nere alt/option för att ändra alla spår även audio spår....

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet var copy to send tagit vägen i 7.3. Har letat som en galning i menyn. Jag minns såklart inte kortkommandot som jag använde i min föra version.

Det var nämligen en väldigt bra funktion. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej, är det någon som vet vilket snabbkommando det är för att klicka i/bort den lilla rutan i PREFERENCES/OPERATION "Timeline Insertion/Play Start Marker Follows Playback".

Jag lyckas ganska ofta komma åt nått snabbkommando som aktiverar funktionen och jag vet inte vilket, det är vansinnigt irriterande.

// Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, är det någon som vet vilket snabbkommando det är för att klicka i/bort den lilla rutan i PREFERENCES/OPERATION "Timeline Insertion/Play Start Marker Follows Playback".

Jag lyckas ganska ofta komma åt nått snabbkommando som aktiverar funktionen och jag vet inte vilket, det är vansinnigt irriterande.

// Olle

Det är bokstaven n du kommer åt. Brukar hända mig då och då med. Fruktansvärt irriterande.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bokstaven n du kommer åt. Brukar hända mig då och då med. Fruktansvärt irriterande.

😛

Ahhhh!!! Jaja! När det ska gå fort hänger inte fingrarna med alltid.

Thanx!

// Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vad är kortkommandot för att sola en region och sen med typ Ö fortsätta ner till nästa kanal och vips är den solad istället?

Ungerfär som man jobbar i Logic när man klipper ihop ett bra sång spår av 8 olika takes/kanaler.

Vad jag vet finns det inget kortkommando för det...

När jag "compar" sång tagningar användera jag alltid "playlist editing" eller "matching start time takes list"

Med båda alternativen är ju alla tagnigar på samma spår så det är ju då bara ett spår man soloar.

Det finns ett sätt , ctrl + 5 (numeric) spelar selection , sen kan du med ö eller p gå ner eller upp mellan trax och köra ctrl + 5 för att spela nästa track utan att sola dom.

/Mange

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Workspace öppnar du med alt + ö om du har ett svenskt tangentbord med engelskt språkval. 😊

Här är ett kortkommando jag inte sett här förut..

..men först lite bakgrund.

Personligen använder jag mig mer å mer av "windows configuration", särskilt nu med 7.4'n.

I och med att "work space" nu hänger bättre ihop då DAE'n är omgjord så är det en fördel att kunna ha bägge öppna samtidigt.

Typ, ha ett "win config" där du ser till att både "edit win" och "works space" får plats utan att täcka varandra.

För att få det rent och snyggt, stäng "region list" och "show/hide tracklist".

Spara detta som en windows configuration.

Spara lite andra "win cofigs".

Hoppa sedan mellan dessa olika "win configs" med (nummeriska delen) "komma+siffra+stjärna", till skillnad mot "mem locations" som är "komma+siffra+komma"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...