Jump to content
Annons

Snabbkommandon till ProTools


flintan

Recommended Posts

Jag söker ett kommando för att sätta alla inserts i bypass på en kanal med ett klick. Ungefär samma som när man håller in alt (alt + shift för alla markerade) och gör samma kommando på alla kanaler, fast i "höjdled" här istället.

Tipsa gärna om andra bra kortkommandon också. 🙂

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Håll ner option också för att bypassa alla kanalers inserts på den platsen. 😉

Snabbt sett att lyssna på sin mix utan pluggar..

Krävs dock fem klick 😛

Precis, men jag tänkte ifall det går att sätta hela kanalen i bypass med ett klick, men det verkar inte gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zooma in och ut snabbt med R och T, är nog det viktigaste för mig när man ska klippa och redigera. 😛

A..Z knappen måste vara aktiverad dock (vad den nu heter egentligen).

1-4 för mig..

om man gör som jag o bara kör med en skärm till mac, och med logitech-tang.bord så skiftar man mellan mix o edit fönster med F9..

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering är ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sägs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade läkage-slag i ljudspåret) äpple+e (separera region), backspace, och äpple+return (markera allt till början) sen min älskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..så har man klippt bort kaggarna från virvelns kanal på 2 sekunder och återställt ordningen..

En annan nice kombination är tab(to region), med en sekunds pre-roll, håll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" så kan man göra "flying crossfades" tills man storknar 😄

Asbra om man har mycket klipp..

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns något sådant? Har aldrig orkat kolla 😉

Någon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..använder nästan alltid flera åt gången.. man tänker "bort med kaggarna från virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hända.. ungefär som när man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra någon grym specialare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, trevligt. Bärjar trilla in lite kommandon. Några som jag använder frekvent och några nya.

För att zooma använder jag alltid scrollhjulet. Scroll vanligt=upp/ned, scroll+shift=höger/vänster, scroll+alt=zoom in/ut, scroll+alt+shift=zooma ljudvågen i "höjd". På Mac då men det är säkert samma på PC. 😏

PS. Försök gärna ange PC eller Mac så man slipper bli konfunderad.. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

puremusic (oregistrerad)

Shift+Ctrl+Alt+ Scrollhjul= Zooma in/ut midi events (vertikalt)

Ctrl+Windows+Alt+Scrollhjul= Rulla midi events (vertikalt)

Windows+Alt+Pil Upp/Ner= Trackhöjd (alla)

Windows+Pil upp/ner= Trackhöjd markerat track

Alt+F= Fyllfönstert med markerat (selection)

Ctrl+Alt+W= Stänger alla plugin fönster

Begränsa flytt av region vertikalt= Högerklicka och dra

Alt + Å= Spelar upp markerat område

Till PC

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering är ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sägs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade läkage-slag i ljudspåret) äpple+e (separera region), backspace, och äpple+return (markera allt till början) sen min älskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..så har man klippt bort kaggarna från virvelns kanal på 2 sekunder och återställt ordningen..

En annan nice kombination är tab(to region), med en sekunds pre-roll, håll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" så kan man göra "flying crossfades" tills man storknar 🙂

Asbra om man har mycket klipp..

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns något sådant? Har aldrig orkat kolla 😉

Någon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..använder nästan alltid flera åt gången.. man tänker "bort med kaggarna från virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hända.. ungefär som när man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra någon grym specialare 😛

varför ctrl+e för separate? "B" räcker långt och gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! Snabbkommandon! ..*frossar*.. editering är ju helt omöjligt utan snabbkommandon.. eller vad sägs om tab(to transient)+shift+tab (markera oönskade läkage-slag i ljudspåret) äpple+e (separera region), backspace, och äpple+return (markera allt till början) sen min älskade shift+alt+3.. sweet sweet consolidate! ..så har man klippt bort kaggarna från virvelns kanal på 2 sekunder och återställt ordningen..

En annan nice kombination är tab(to region), med en sekunds pre-roll, håll ned shift, tryck space och sen pil upp och "f" så kan man göra "flying crossfades" tills man storknar  😉

Asbra om man har mycket klipp..

I julklapp önskar jag mig snabbkommandot för markera kanal + solo, om det finns något sådant? Har aldrig orkat kolla  🙂

Någon annan som gör "kombos" av snabbkommandona? ..använder nästan alltid flera åt gången.. man tänker "bort med kaggarna från virveln", och sen trycker man typ 15 knappar för att det ska hända.. ungefär som när man var liten och spelade Mortal Combat och ville göra någon grym specialare 😛

varför ctrl+e för separate? "B" räcker långt och gott!

Oh, det kanske stämmer.. jag har en del sånna dumma grejer som sitter lagrade i muskelminnet.. 🙂 ..vissa hunder sitter aldrig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå allt det här, ingen som har skaffat Digidesigntangentbord med fina färger för att få bättre koll på snabbkommandona?

det har jag väldigt bar faktisk slipper många alt o ctrl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla bobogura.. det där tänkte jag säga ju. Jag lyckades imponera(dvs underhålla) en känd ljudtekniker med det en gång(Jim Andersson) och har det som standardtrick sen dess. 😉

Bra tråd. Hittade flera bra här som jag inte visste. Som kommandot för att ändra gridvärdet.. prisa gud! =]

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur trixigt det här är egentligen men..

I new track dialogen (ctrl+shift N) kan man hålla ner Shift + Ctrl och använda nerpil för att lägga till fler spår

I samma fönster:

upp och ner pil ger antalet spår av vald typ. (kan skrivas in med siffrorna med)

ctrl + höger och vänsterpil avgör mono eller stereo

ctrl + upp och ner pil avgör spårtyp (audio midi aux osv.)

Skönt att slippa klicka hela tiden tycker jag.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😛

Vilken trevlig tråd!

Är det någon som kan förklara det här med att vissa kommandon är olika på ett svenkt windows XP mot ett amerikanskt?

(Även om jag har inställt på amerikanskt språk)

t.e.x varför det är Ö & P för att flytta ner/upp till nästa track?

Att jag hittat det är pga av vänliga kollegor som Aolsson men finns det någon manual för svenska kortkommandon/användare?

Skulle bli mycket glad av att få veta kortkommandot till open worksspace t.ex. när jag vill importera tracks från en annan session/template.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal will bless your soul brother! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej som är ganska skön är när du namnger dina spår så kan du använda ctrl + höger eller vänsterpil för att gå till nästa spår och bara fortsätta skriva in namnen. Slår att trycka next hela tiden.. Skriver in alla namn i ett nafs! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska väl försöka stila lite jag också 😕

När jag TAB:ar mej igenom ett spår med BT t.ex. och hoppar över en transient går jag tillbaka med Ctrl+ TAB

Link to comment
Dela på andra sajter

r206 (oregistrerad)

start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner på färgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grått och trist ut. Fungerar bara i 7.3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fan BD ska de va 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

start+ctrl+alt+klicka+dra musen upp och ner på färgpaletten... bra om man tycker protools ser lite grått och trist ut. Fungerar bara i 7.3.

ohh. läckert.. men själv försöker jag koncentrera mig på hur materialet låter istället för vilken färg de e!! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...