Jump to content
Annons

Energy XT 2, musikprogram för Windows och Linux


Majken

Recommended Posts

Det modulära musikprogrammet Energy XT har länge varit väg på väg mot version 2. En av de stora nyheterna är att programmet nu får stöd för linux. Detta innebär att det blir ett av få musikprogram som både finns till Windows och Linux och dessutom ett av få komersiella musikprogram för Linux.

Håll ett öga på hemsidan för mer info:

http://www.energy-xt.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej hemsidan dök precis upp, därav -> håll ett öga på hemsidan 😄

Men jag tror att EnergyXT kommer att vara det program Linux behöver för att bli riktigt intressant som plattform för musikinspelning. Vi får väl se inom ett par månader helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om det redan är ett populärt program så är det ju kanon! Att det funkar till både Windows och Linux innebär ju också fördelar, till exempel om man vill kunna öppna projekt på olika datorer med olika operativsystem. Det här ska jag hålla ögonen på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

// nedanstående sammanslaget med tråd i samma ämne /admin

Nån som har testat energyXT2? Jag tankade hem det och provkörde på 3 av min av burkar (opensuse på alla) och det uppförde sig olika på alla tre burkarna. På en burk (den som jag har i studion) så funkade det inte alls. Varken med jackd laddad eller inte. På min laptop (utan jackd) så betedde sig programet underligt och jag kunde inte få ett schysst ljud (mycket underruns och sånt). På den som min tjej har (utan jackd här med) så funkade den bäst men där var filbrowsern knasig och jag kunde inte byta bibliotek för att ladda in demo-låten. Det här är ju visserligen en beta så det kan säkert vara en hel del underligheter i det. Jag fick flytta demolåten till mitt homebibliotek så hittade den låten och jag kunde ladda den.

Skulle var intressant att höra andras kommentarer om energyXT. Även om det inte är ett open source projekt.

ref.

http://www.energy-xt.com/xt2.php

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort rapport om nästa test. Det visade sig att man skulle kompilera (jack.cpp) som fanns på sidan för att få XT2 att funka med jack. Och sen byta ut libaam.so mot den nykompilerade. När jag väl gjort det så gick den igång på studioburken. Tyvärr så visar det sig att processorbelastningen (den som jag mäter i qjackctrl) är vidrigt hög. Självklart så hänger det ihop med vilken fördröjning man vill ha. Jag har kört med 2 perioder och 128B i bufferten vilket ger 5.33ms. Med ardour (10 ljudspår och 5-6 effektplugins) så ligger belastningen på ca: 10%. Med XT2's demolåt var den på ca: 70% belastning. För att få xrun-fri uppspelning av den enkla demolåten så var jag tvungen att bumpa upp bufferten till 512B. Om det här programmet skall vara användbart så är det nog dax att kontakta programmeraren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jorg01 (oregistrerad)
Kort rapport om nästa test. Det visade sig att man skulle kompilera (jack.cpp) som fanns på sidan för att få XT2 att funka med jack. Och sen byta ut libaam.so mot den nykompilerade. När jag väl gjort det så gick den igång på studioburken. Tyvärr så visar det sig att processorbelastningen (den som jag mäter i qjackctrl) är vidrigt hög. Självklart så hänger det ihop med vilken fördröjning man vill ha. Jag har kört med 2 perioder och 128B i bufferten vilket ger 5.33ms. Med ardour (10 ljudspår och 5-6 effektplugins) så ligger belastningen på ca: 10%. Med XT2's demolåt var den på ca: 70% belastning. För att få xrun-fri uppspelning av den enkla demolåten så var jag tvungen att bumpa upp bufferten till 512B. Om det här programmet skall vara användbart så är det nog dax att kontakta programmeraren.

Hei, demo-låten bruker avansert romklang og trenger optimaliseres (bedre bruke freeverb).

ps: leste at ubuntu med real-time og ALSA ga veldig bra resultat.

mvh

jorgen

www.energy-xt.com

Redigerat av jorg01
Link to comment
Dela på andra sajter

Hei, demo-låten bruker avansert romklang og trenger optimaliseres (bedre bruke freeverb).

ps: leste at ubuntu med real-time og ALSA ga veldig bra resultat.

mvh

jorgen

www.energy-xt.com

Härligt med utvecklare som svarar. Jag har inte hunnit kolla något mer sedan jag sist testade. Men det skall bli i helgen.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

jorg01 (oregistrerad)

takker majken 😉

jeg sjekker innom regelmessig i tilfelle noen trenger tips/hjelp til energyXT...men nu, cs-source med depeche mode the singles på itunes fullt volum 😛

mvh

jorgen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är inspelningsprogrammet EnergyXT 2.0 släppt, och förutom stöd för både Windows och Linux, har programmet byggt ut ordentligt. Enligt egen utsago har programmet kodats om från grunden för att kunna möta användarbasens önskningar.

Ur pressmeddelandet:

“With EnergyXT 2.0 we have taken our customers requests very seriously. The program is community-based, so we get feedback and suggestions from the users by the hour” says Jørgen Aase, the main developer behind EnergyXT 2.0. “Our main focus has been on making the best workflow possible for the users. EnergyXT 2.0 can be as advanced or easy as you want it to be. It got loads of features but is not hard to use”.

Among some of the new features in EnergyXT 2.0 is a synthesizer with sample support, high quality time-stretching and pitch-shifting, REX2 support, multi-fx, clip based automation and new loop format for saving clips with VST instruments. The synth have already been greatly received among artists for its unique warm and clean sound. Timestretch is essential for remixing and working with loops for todays producers, and EnergyXT's timestretch function is based upon the very same code as many other professional DAWs. EnergyXT 2.0 also support the essentials such as midi- and audio-editing, VST-plugins, ASIO and ALSA (Linux).

Intressant är att EnergyXT även kan laddas i ett annat inspelningsprogram som en vst-plugg!

Ägare av EnergyXT 1 kan ladda ner version 2 gratis.

www.energy-xt.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Laddade hem demot och det låter fint som bara den och verkar lätt att lära sig att använda oxå men när jag drog igång Guitar Rig så ballade det ur totalt dessvärre. GR funkade lite si så där en stund men sen började det att dista och även på dom tracksen som inte var GR.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Går det att köra som standalone / Installeras som standalone ?

Demot alltså.... :rolleyes:

Ja, det gör det. Både EnergyXT1 och EnergyXT2 kan du köra standalone. Kör du windows så kan du ladda hem en zip-fil så slipper du installera.

Jag vill tillägga att jag inte kör EnergyXT2 än, eftersom det inte går att konvertera mina gamla projekt på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Kalle82 (oregistrerad)

är energy xt ett program där man kan skapa proffisionell musik?

jag är på jakt efter ett musikprogram, jag håller på med hiphop musik...finns det ett program som har fördelen till just hiphop?

"kan" man göra hiphop i cubase?

eller är ACID bättre?

eller Ableton, sonar FL Studio?

finns det fler?

sen undrar jag bara sådär allmänt, undra vad eminem dr dre och 50 cent andvänder sig av för program..vet nån?

tacksam för hjälp!!

PS: Tracktion 3 ser så fruktansvärt "barnsligt" ut tycker jag..men är det ett bra program??

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

är energy xt ett program där man kan skapa proffisionell musik?

jag är på jakt efter ett musikprogram, jag håller på med hiphop musik...finns det ett program som har fördelen till just hiphop?

"kan" man göra hiphop i cubase?

eller är ACID bättre?

eller Ableton, sonar FL Studio?

finns det fler?

sen undrar jag bara sådär allmänt, undra vad eminem dr dre och 50 cent andvänder sig av för program..vet nån?

tacksam för hjälp!!

PS: Tracktion 3 ser så fruktansvärt "barnsligt" ut tycker jag..men är det ett bra program??

Eftersom hiphop låter likadant hela tiden så är nog ett program med bra loopstöd att föredra som tex fl studio och ableton live. Men visst kan man använda sig av både cubase och tracktion ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...