Jump to content
Annons

Regina Spektor - Begin to hope


VacUm

Recommended Posts

Har i stort sett oavbrutet haft på plattan sen jag fick hem den i förrgår. Trots en (ur ljudteknikerperspektiv) en ganska medioker produktion med "billiga" synthljud och brusiga pianon är jag beredd att kalla detta årets platta.

För den som lyssnat på Feist, Joni Mitchell och kanske till och med Björk kommer detta kännas som ett glatt inslag i den nutida pophistorian. Genomgående spännande texter som musikaliskt backas upp på ett smått genialiskt vis emellanåt; naivismen finns överallt fast man samtidigt övertygas om en djupare medvetenhet. Alltså precis som jag vill ha det! 😛

Rent kompositionsmässigt hörs det att fröken Spektor är klassiskt skolad, men det stör inte alls tack vare hennes grymt sköna frasering/timing sångmässigt. Att nästan varje låt är pianobaserad kan tänkas vara avskräckande, men hon har ett helt eget uttryck och använder pianot på ett innovativt sätt i många fall så det känns inte alls tjatigt.

Mycket spelfel, missar, otajta märkliga saker överallt men jag bryr mig inte för fem öre. Det hade blivit ett uns bättre om alla spelat perfekt rätt hela tiden. Kanske tvärtom. Det enda jag skulle kunna tänkas klaga på är att i mitten av plattan är det lite väl mycket balladverksamhet. Absolut inga dåliga låtar men jag hade nog gärna sett någon mer ösig låt.

Plattan får 5 av 5 möjliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Återigen kan man konstatera att det viktigaste är känslan som räknas och inte hur perfekt allting sitter.

Lite skitigt och sådär är bara charmigt, så länge jag känner någonting tycker jag det är bra musik. Om det sedan är producerat av producenter och studios i multimiljonkronorsklassen eller av en indian med en 20-kronors bandspelare spelar ingen roll.

Daniel Johnston t.ex. är ett lysande exempel där känslan är oändligt mycket viktigare än verktygen! 🙂

Och jadå, Reginas skiva är kanon den har jag kört många många gånger!

Link to comment
Dela på andra sajter

"You don't have no doctor Robert,

you don't have no uncle Albert,

you don't even have good credit,

you can write but you can't edit, edit, edit, edit"

Även om jag inte fattar poängen riktigt (eller i alla fall inte kan verbalisera den) så är det så otroligt snyggt. Snacka om att text och musik sitter ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg henne på Musikbyrån nyligen, och håller med om att hon är en talang utöver det vanliga. En fantastisk skön fläkt bland många intetsägande skivutgivningar. Visst är hon ryss i grund och botten?

Skivan står på inköpslistan sedan dess.

japp hon kommer från ryssland från början men flyttade till new york när hon var sju om jag inte minns fel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

det är årets platta.

"...Trots en (ur ljudteknikerperspektiv) en ganska medioker produktion med "billiga" synthljud och brusiga pianon ..."

ingen bryr sig. det är årets platta. vad då, kommer det som en överraskning att människor vill lyssna på låtar istället för dyra mikrofoner och coola compressorer, eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon är rätt bra fast jag tycker rätt många låtar på den skivan är lite tråkiga. Men Fidelity och Samson är grymma låtar helt klart. Såg henne live på Way Out West 2007 och då mådde jag illa......

..för jag var magsjuk, badum crash. 🙂

Nä men det var rätt coolt. En flygel, en stol och en trumstock var det som användes på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...