Jump to content
Annons

Voice of an angel


Recommended Posts

Ang. Randy Newman

Så här står det i Bonniers rocklexikon:

"Am sångare, låtskrivare, pianist, f 28 nov 43 i New Orleans men uppvuxen i Los Angeles."

En grymt bra låtskrivare tycker jag.

Tack för infot Tokai.

Trodde att låten lät som nåt av honom..antar att du menar stilen?

Känner mig hedrad,om det är så.

Mvh

Micael

Nej, jag menar nog mest sången. Det var en association jag fick. Lyssnar jag en gång till kanske det inte stämmer. Gillar att gå på första intryck. Newmans spelstil är lite annorlunda. Om du kombinerar Ray Davies med en entertainer kanske?

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja du... Jag har nog inte så mycket att tillägga. Det här var ju alldeles förträffligt bra.

På sångspåret hör jag lite mer brus än vad jag skulle önska. Jag har grova problem med det själv och vette fasen hur jag ska komma runt det utan att behöva köpa en ny micpreamp.

Men det var väl allt.

Annars tycker jag låten är alldeles strålande med förträfflig sång.

Fast en liten fotnot... störde mig lite på uttalet mountäääjiin... men tänkte att det säkert är något som hör till genren...

Tjena lonewind,och tack för feedback.

Sångbruset härrör nog från kompressorn jag lagt över hela låten.Det låter klarare

utan den men alldeles för lågt.Saknar en vettig limiterplugg,så man får ta det som finns.Jag kör mina sång/gitarr prylar genom en mackie mixer,kanske tappar man lite där också samt tillför lite brus..

Uttalet då:Ja,man är ju från sverige.. 😮 Fast å andra sidan så är det ju inte skol engelska,lite mer US - 🙁 Jag testar alla mina sång spår på en Kvinna från England,hon tycker att det låter väldigt mycket US om min sång,med en blandning av olika delstaters slang..Det blir ju lite svårt att sjunga"mauntn"..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Kör lite feedback nu..BUMP!!

Mvh

Harmonica mike

1 snabblyssning....

Right up my alley....bra struktur och kalasmelodi. Tankarna går till 'Blind boys of Alabama' och gamla bluesgubbar.

Arret backar dock inte riktigt upp melodin då det är lite uppstyckat, trummorna kommer o går o splittrar istället för knyter ihop.

Riktigt bra vokal insats. Sångljudet däremot har dock väldigt mycket att förbättra! Det låter som du har EQ'at stenhårt i övre mellanregistret eller lagt en shelf på +10 vid 6k eller liknande och kört en shelf på -5 vid 600. Dvs massor av topp och lite botten....när det borde vara raka motsatsen enligt mig =).

Vet inte om pre och mic är av rätt kaliber, vad har du för utrustning?

Som någon noterade känns den första rösten som kommer in i bryggan lite märklig. Som om leadsången helt plötsligt är helt annorlunda EQ'ad och lagd till vänster. Tror det skulle bli tydligare om alla stämmor kom in samtidigt så man inte luras där....

Sammantaget mycket potential men lite pyssel kvar.

Kör hårt!

S

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör lite feedback nu..BUMP!!

Mvh

Harmonica mike

1 snabblyssning....

Right up my alley....bra struktur och kalasmelodi. Tankarna går till 'Blind boys of Alabama' och gamla bluesgubbar.

Arret backar dock inte riktigt upp melodin då det är lite uppstyckat, trummorna kommer o går o splittrar istället för knyter ihop.

Riktigt bra vokal insats. Sångljudet däremot har dock väldigt mycket att förbättra! Det låter som du har EQ'at stenhårt i övre mellanregistret eller lagt en shelf på +10 vid 6k eller liknande och kört en shelf på -5 vid 600. Dvs massor av topp och lite botten....när det borde vara raka motsatsen enligt mig =).

Vet inte om pre och mic är av rätt kaliber, vad har du för utrustning?

Som någon noterade känns den första rösten som kommer in i bryggan lite märklig. Som om leadsången helt plötsligt är helt annorlunda EQ'ad och lagd till vänster. Tror det skulle bli tydligare om alla stämmor kom in samtidigt så man inte luras där....

Sammantaget mycket potential men lite pyssel kvar.

Kör hårt!

S

😆

Tjena sing sing.

Trummisar lever ju sitt eget liv,och jag är definitivt ingen sådan..Ska försöka göra ett lite mer sammanhängande komp,så det flyter liksom..

Sången inspelad med en TSM 170 genom en Mackie mixer vidare in på liudkortet.

Jag saknar vettig limiter plugg,så jag körde hela filen genom en kompressor för att få upp nivån.Blev nog lite pressat där,varav sången tog mest stryk..Någon stämma är panorerad i sticket,kanske inte så kul om man sitter med lurar,ska fixa det.

Tack för bra feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

I början tycker jag den grötar till mer än bidrar men om den startar från 00:49

när de andra instrumenten kommer in skulle det funka bättre imo. Riktigt snygga grejor från 02:00. Jag tycker inte guran skall vara med på den återkommande pianofiguren. Sista fyra-fem tonerna lite otajta men det är ju lätt fixat,

Link to comment
Dela på andra sajter

I början tycker jag den grötar till mer än bidrar men om den startar från 00:49

när de andra instrumenten kommer in skulle det funka bättre imo. Riktigt snygga grejor från 02:00. Jag tycker inte guran skall vara med på den återkommande pianofiguren. Sista fyra-fem tonerna lite otajta men det är ju lätt fixat,

Verkar som hela gitarrspåret har hamnat lite efter, därav den otajta känslan. Ska be Mike att kika på det. Tack för berömmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. nu ligger den rätt. 🙂😠 Undra vad som hände....

(Förresten, hur menar du "dubbade gitarren"? Filen var redan i stereo.)

// steffo

Märkte det när jag jobbade med att dra den rätt..Så nu är det ett spår..Gjorde inga justeringar volymmässigt,körde den rakt av.

Vi får se vad som sägs..Jag gillar det!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh ja vilken skillnad! Låter bra hela vägen nu tycker jag även på pianofiguren.

Bra! Men varför får man inte höra ditt makalösa munspelande nu för tiden mike?

Tjena E..

Tycker också att det funkar,när jag fick filen rätt synkad 😉

Munspel,tja why not..Skrivit några uddalåtar på sistone.Kanske inte direkt nåt för munspel,men såna finns på lager! Nästa projekt kan bli nåt..Om jag får som jag vill 😕

Tack för feedningen på wernborgs gura.

Någon annan som har nåt att säga om den? Filen ligger några inlägg upp..Debatten går passar/passar inte...

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Skööön låt.

Väntade mig att det skulle komma in en sån där gitarr som man stämmer i ett ackord och lirar med ett gör på fingern, vad det nu heter.. (Den gitarren som svarar pianot)

Låten är 99 %-ig iofs men det hade suttit gott med lite steel-blues.

Tjena powerket.

Misade nästan din feedning! Det är nog slide gitarr du syftar på.Någon sådan blir det inte,men däremot en el-gura..lyssna på länken,den ligger på sid 2 i ett av mina inlägg.

Tackar ödmjukt för att du gillar låten.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Tjena.

Wernborg la lite el-gura på denna,kör lite feedback. Gura filen är en vanlig mp:3a så ljudet är väl inte det bästa..Dubbade och körde den vänster/höger max..Funkar det,eller grötar det ihop sig?

Mvh

Micael

Blir lite grötigt på sina ställen när de hårdpannade ackarna krigar med en gura med massa delay, men helt klart utvecklingsbart =) Känns det igen?

Fasen, varför inte choppa upp det och plocka ut godbitarna och lägg dem där de tillför något.... Finns förresten originalguran utan FX så skulle jag nog bryta upp den i mono och lägga på en subtilare effekt.

Vad jag tror skulle passa grymt bra är en mer bluesig 'torr' gura, alternativt en dobro eller slide av endera slaget men bara som ett inslag emellanåt istället för massor av licks som det är nu.

Förresten, du har ändrat sången i sticket nu tror jag minsann. Tycker det håller mycket bättre!

Hörs snart,

😆

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Wernborg la lite el-gura på denna,kör lite feedback. Gura filen är en vanlig mp:3a så ljudet är väl inte det bästa..Dubbade och körde den vänster/höger max..Funkar det,eller grötar det ihop sig?

Mvh

Micael

Blir lite grötigt på sina ställen när de hårdpannade ackarna krigar med en gura med massa delay, men helt klart utvecklingsbart =) Känns det igen?

Fasen, varför inte choppa upp det och plocka ut godbitarna och lägg dem där de tillför något.... Finns förresten originalguran utan FX så skulle jag nog bryta upp den i mono och lägga på en subtilare effekt.

Vad jag tror skulle passa grymt bra är en mer bluesig 'torr' gura, alternativt en dobro eller slide av endera slaget men bara som ett inslag emellanåt istället för massor av licks som det är nu.

Förresten, du har ändrat sången i sticket nu tror jag minsann. Tycker det håller mycket bättre!

Hörs snart,

😛

S

Tjena sing sing.

Jo sången var som du skrev lite "skev"..Gitarr polarn ska på denna igen.Han har och lirar dobro..Det har vi inte testat,tycker väl att ack guran är rätt läcker - men lite krock med el-guran..Jag börjar med att skala lite kring el-guran,den får gå i sin helhet där inte acken är..Samt lite mindre på de andra ställena.Det kan bli nåt..

Under sticket ska vi in med lite mer ackgura,eller varför inte dobro som du skrev!

Ska testas,det kan ju ge en liten kick till sticket.

Vad hade du gjort med ljudet på ackguran? Jag har bara lite reverb på den..

Tack för utomordentlig feedback!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite feedback:

Låten är tillräckligt skön för att hålla för repeat hela kvällen för mig. Gitarren tillförde en helhet och bättre sammanhållen känsla genom låten tycker jag. Däremot tycker jag att det blev mer otajt, framför allt mellan gitarr och piano. Charmigt eller rörigt, är frågan.

Sedan får ni förlåta mig om jag har fel: Låter gitarren lite ostämd ibland, eller är det piano/gitarr som inte är riktigt i "unison" eller har jag helt enkelt helt fel?

Kan tänka mig att det är sistnämnda 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs. Lite som en gospelversion av "little wing". Bitvis väldigt snyggt arrat, men ibland lite för mycket.

Tack fidden.

Jo det är lite rörigt nu..Jag ska försöka skala av lite i gurorna,samt se över pianot -innan slutmix.."Gospel version av Little wing",känns som ett högtbetyg - tackar ödmjukt för det.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Tjena sing sing.

Jo sången var som du skrev lite "skev"..Gitarr polarn ska på denna igen.Han har och lirar dobro..Det har vi inte testat,tycker väl att ack guran är rätt läcker - men lite krock med el-guran..Jag börjar med att skala lite kring el-guran,den får gå i sin helhet där inte acken är..Samt lite mindre på de andra ställena.Det kan bli nåt..

Under sticket ska vi in med lite mer ackgura,eller varför inte dobro som du skrev!

Ska testas,det kan ju ge en liten kick till sticket.

Vad hade du gjort med ljudet på ackguran? Jag har bara lite reverb på den..

Tack för utomordentlig feedback!

Mvh

Micael

Acken är bra! Snygga figurer som funkar bra med pianot. Grunden finns där, nu gäller det 'bara' att sätta ihop det till en fungerande enhet och kanske putsa lite på olika småelement.

En sak som jag känner lite nu när jag lyssnat på den ett antal ggr är att pianot känns dels repetitivt...som om du har kopierat samma slinga.

Sen tror jag ett varmt rum skulle göra susen på såväl pianot och acken så att man verkligen får känslan av att vara där. Acken är snygg men i början låter den väldigt torr, kan det stämma?

Ska bli spännande att höra nästa 'release'.

😳

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena sing sing.

Jo sången var som du skrev lite "skev"..Gitarr polarn ska på denna igen.Han har och lirar dobro..Det har vi inte testat,tycker väl att ack guran är rätt läcker - men lite krock med el-guran..Jag börjar med att skala lite kring el-guran,den får gå i sin helhet där inte acken är..Samt lite mindre på de andra ställena.Det kan bli nåt..

Under sticket ska vi in med lite mer ackgura,eller varför inte dobro som du skrev!

Ska testas,det kan ju ge en liten kick till sticket.

Vad hade du gjort med ljudet på ackguran? Jag har bara lite reverb på den..

Tack för utomordentlig feedback!

Mvh

Micael

Acken är bra! Snygga figurer som funkar bra med pianot. Grunden finns där, nu gäller det 'bara' att sätta ihop det till en fungerande enhet och kanske putsa lite på olika småelement.

En sak som jag känner lite nu när jag lyssnat på den ett antal ggr är att pianot känns dels repetitivt...som om du har kopierat samma slinga.

Sen tror jag ett varmt rum skulle göra susen på såväl pianot och acken så att man verkligen får känslan av att vara där. Acken är snygg men i början låter den väldigt torr, kan det stämma?

Ska bli spännande att höra nästa 'release'.

😳

S

Japp så är det.Pianot är midi och koppat när jag satte ett "snyggt" och tajt lick..

Gurorna har ytterst lite reverb..ska testa och rumsa upp dom lite,då även pianot..

Lyssna gärna på en låt som heter "New York Central park",den versionen som har piano intro..Ligger nog rätt långt bort på sidorna,använd sökfunktionen så får du höra lite drag..Dra ned "You got to wait" i samma veva,så får du svårt att sitta still!

Super nice feedning från dig,det uppskattas.Mixning är ju inte min starka sida..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite feedback:

Låten är tillräckligt skön för att hålla för repeat hela kvällen för mig. Gitarren tillförde en helhet och bättre sammanhållen känsla genom låten tycker jag. Däremot tycker jag att det blev mer otajt, framför allt mellan gitarr och piano. Charmigt eller rörigt, är frågan.

Sedan får ni förlåta mig om jag har fel: Låter gitarren lite ostämd ibland, eller är det piano/gitarr som inte är riktigt i "unison" eller har jag helt enkelt helt fel?

Kan tänka mig att det är sistnämnda 😄

Thanx Thorvald.

Spela på bara,det ostämda som du hör är nog de olika spåren med ackegurorna.

Det blev 2 olika tagningar,med 2 olka spelsätt - under reffarna,och tillsammans med el-guran så blev det lite för mycket...Vi ska dona vidare med det,liksom allt annat och göra en hel låt av denna.

Tack för din nica feedback!

Nu skall jag ta denna till slutmix,och tackar för all utomordentlig feedback jag har fått.Det är mycket värdefulla åsikter för mig,nu ska jag ge mig på slutmixen - där jag ska förvalta den kunskap ni delat med er av..På denna har jag fått mer feedback,än på nån av de övriga; det beror väl på,antar jag,att låten berör.

Jag lägger givetvis upp slutmixen,så att ni får höra slutresultatet!

Tack alla för underbar feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Japp så är det.Pianot är midi och koppat när jag satte ett "snyggt" och tajt lick..

Gurorna har ytterst lite reverb..ska testa och rumsa upp dom lite,då även pianot..

Lyssna gärna på en låt som heter "New York Central park",den versionen som har piano intro..Ligger nog rätt långt bort på sidorna,använd sökfunktionen så får du höra lite drag..Dra ned "You got to wait" i samma veva,så får du svårt att sitta still!

Super nice feedning från dig,det uppskattas.Mixning är ju inte min starka sida..

Mvh

Micael

Lyssnade på dina tidigare alster och denna är i en egen klass (enligt mig). Posta slutmixen när den är klar.

Lycka till!

😉

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp så är det.Pianot är midi och koppat när jag satte ett "snyggt" och tajt lick..

Gurorna har ytterst lite reverb..ska testa och rumsa upp dom lite,då även pianot..

Lyssna gärna på en låt som heter "New York Central park",den versionen som har piano intro..Ligger nog rätt långt bort på sidorna,använd sökfunktionen så får du höra lite drag..Dra ned "You got to wait" i samma veva,så får du svårt att sitta still!

Super nice feedning från dig,det uppskattas.Mixning är ju inte min starka sida..

Mvh

Micael

Lyssnade på dina tidigare alster och denna är i en egen klass (enligt mig). Posta slutmixen när den är klar.

Lycka till!

😎

S

Tjena sing sing.

Håller på med mixen,lagt om lite på ackeguran.Mixat in el-guran ,det var marigt!

Blev tvungen att dubba och panorera vissa delar där den möter ackeguran.Vi har lagt en dobro på sticket..Samt lite ackegura på outrot. Trummorna vete fasiken,där är jag lost..Jag provar att ta bort den öppna highaten på de lugnare partierna..Funderar också på att återgå till renodlad virvel,inte kantslag.

Förhoppningsvis får jag upp en mix innan helgen.

Tack för lyssning och feedback.

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Tjena sing sing.

Håller på med mixen,lagt om lite på ackeguran.Mixat in el-guran, det var marigt!

Blev tvungen att dubba och panorera vissa delar där den möter ackeguran.Vi har lagt en dobro på sticket..Samt lite ackegura på outrot. Trummorna vete fasiken,där är jag lost..Jag provar att ta bort den öppna highaten på de lugnare partierna..Funderar också på att återgå till renodlad virvel,inte kantslag.

Förhoppningsvis får jag upp en mix innan helgen.

Tack för lyssning och feedback.

Micael

Tror hh'n bör tonas ner, alternativt byts ut kanske mot någon mjukare percussion.

Pröva en vispad snare.... En stor o djup rackare.

😆

S

Redigerat av SingSing
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det blev verkligen ett lyft med elguran men det ska nog vara ännu mer sparsmakat och några toner här och där kanske inte är hundra % men jag tycker definitivt att den ska vara kvar. Den blir iofs. lite väl hög oxå på sina ställen men som sagt nu kom det verkligen vingar på den här.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

fan...varje g¨ång jag försöker ladar upp musik som är direkt i studio forum får jag 8000 sidor med "wing dings"...har inte norton och inte nåt firewall på när jag försöker lada hem....skulle du kanske har nåt hemsida du lägger ut dina låtar på för jag kan inte höra ett skit 😠

Redigerat av Concubine
Link to comment
Dela på andra sajter

fan...varje g¨ång jag försöker ladar upp musik som är direkt i studio forum får jag 8000 sidor med "wing dings"...har inte norton och inte nåt firewall på när jag försöker lada hem....skulle du kanske har nåt hemsida du lägger ut dina låtar på för jag kan inte höra ett skit 🙂

Tjena.

Jag har skickat ett pm till dig.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt bra musik, riktigt skön röst...mycket soul i låten och i din röst (tar för givit att den är din). älskar gitaren...riktigt nice...och ljudbilden skall jag inte ge mig in på för det låter bra och mer än så har inte jag kunskap att uttala mig om

Jag har bara ett problem med den....jag fattar inte texten....det finns mycket blues "texter" som speglar sig igenom hela låten men jag hittar inte den röda tråden som knyter den samman....

...hoppas inte du tar illa upp för det är inte menade så men jag har lysnnat på den 6 gånger nu och fattar inte mig på "story'n"...

Micke

p.s....tack för hjälpen föresten...hade aldrig fattat att man skulle göra så...har sökt "hi and low" efter svar och fattat att man skulle ladda hem det men inte att man skulle döppa om det....har inte vågat fråga innan för det finns förmånga messersmits till data-nördar här inne som ge gärna en syrlig kommentar än lite hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...