Jump to content
Annons

Voice of an angel


Recommended Posts

Låt namn:Voice of an angel

Artist:Harmonica mike

Text:HM

Musik:HM

Genre:Ballad

Akustisk gitarr:Josse "The mail man"

Övrigt slammer:Harmonica mike

Storlek:4,7 meg

Status:Färdig demo,efter de tips jag får innan slutmix..

Tjena boys and girls.

Varit på denna med lite smått och gott.Fixat introt,ett stick,lite akustisk gura samt mycket mer.

Nu är jag i det stadiet att jag inte hör nåt mer..Så lite feedback vore nice.

Oändligt tacksam för synpunkter på allt..

Edit: Wernborg var på denna med lite el gura.Filen ligger på sidan 2,tycker ni att det funkar?

Mvh

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Riktigt gött sound. Mixen känns helt rätt, bra gitarrljud, piano och allt annat med för den delen. Superbra körer.

Det enda som egentligen stör mig är när trummorna kommer in på första refrängen. Ser hellre en mer tydlig markering på "Fly" och att kompet kommer igång direkt. Som det är nu känns det mer som att trummorna kommer in i baktakt (vilket bidrar till lite allmän förvirring i denna genre). Men det kanske är ett stilistiskt grepp från din sida?

Annars mycket behaglig lyssning, proffsigt och personligt.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt HM! Skönt varmt sound men det är mycket din härliga röst som ger den värmen 😉. Precis lagom mycket instrument. Gitarren är lysande. Pianot är också bra men spelar kanske tom lite mycket ibland fast det är en smaksak.

Det enda kritiska jag kan komma på, om man nu skall leta efter något att dyka ner på, vilket man har en förmåga att göra när folk lägger upp 😄 , är att i breaket där sjunger du mjukare men pianot spelar på i samma attack och anslag. Softa ner piano lite där så att det liksom följer hårdheten i sången så blir det perfekt.

Mycket bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena HM.

Bra sång och bra låt. Känns på riktigt. Din röst passar perfekt i denna genre. Som handen i handsken.

Tycker dock att pianot och trummorna är lite struttiga i brist på bättre ord. Håller med om en åsikt från förra tråden att lite elgitarr hade suttit som en smäck. Akuguran är snygg.

Bra jobbat!!

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Ljudkvaliten är fin. Gillar upplägget och arret. Snygga trummor och gitarrer. Fin pianofigur också men ställer mig lite frågade till slutackordet i denna (hörs första gången i introt vid 00:07). Låter konstigt i mina öron. Ska det vara på detta viset? 😄😉 Annars topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes yes yes..

Kommentarer!

Yllet:Tack för värmande feedback,det behövs här uppe i Norr - det ser ut att bli en lång vinter..Trummorna är EZ-drummer och inte "färdig samplade",byggt allt själv.

Hade ruskiga problem att få till nåt på denna.Jag skrev den i sept, då jag var i Spanien på utlands semester.Satt och ylade med en akustisk gura,mina med resenärer tyckte om låten,så jag tog tag i den när jag kom hem..Möjligen har du en poäng på där det drar igång..Pukorna missar nog eller så saknas ett virvelslag..ska se över det.Alltså inget banbrytande,bara en miss..Tycker du att kantslag låter bättre än virvel? Brottades en del kring det..

Stajo:Mina piano talanger är ju rätt banala,man vill mer än man kan..Nivåerna har du rätt i,ska ge dom en sista finputsning..Super tack för nice feedback.Har du ingen mer låt som behöver sång? Du vet att jag ställer upp!(Bara för att gardera mig ifall jag behöver lite stråklir.. 😄 )

Wernborg:Tack för de vänliga orden,dom värmde.Jag håller med,det är lite struttigt ibland på pianot(jag ska dra ned det lite på några väl valda ställen så kanske det smyger in lite,eller döljs).Trummorna hade jag ett helsike med,shuffle funkade inte.Då hade liksom känslan i låten gått förlorad..Sedan funderar jag på vad en elgura hade kunnat göra..? Du får hemskt gärna testa,kanske lyfter det lite till?

Equality:Tackar varmt för din feedback.Pianot har ett brutet ackord..Gud vet vad det är för nåt? Jag ska kolla vad det är för toner i ackordet.Jag tyckte att det blev rätt läckert med tanke på det som kommer strax före,och efter.. En liten undring över vad som komma skall(shit,nu blev jag så där poetisk igen),det var min tanke..

SUPER TACK till er alla,ytterst lite småfix,sedan så är jag hemma med denna!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan funderar jag på vad en elgura hade kunnat göra..? Du får hemskt gärna testa,kanske lyfter det lite till?

Coolt. Jag kan göra ett fill-spår på elgitarr om du vill.

Det låter intressant,jag har ju förstått att du kan lira så det blir spännande!

SHOOT!

Mp3:a duger,låten går i 100 tempo..Har för mig att du har min e-mail--men jag kanske minns fel..? Pm:a om du inte har den så fixar vi det! Skit kul!

Mvh

Micael

edit:stajvningen

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt

Gillar verkligen in röst som ger väldigt skön känsla i låten.

Mycket bra ljudbild där man kan höra alla instrument tydligt hela vägen.

Bara två saker som jag reagerade på.

1. Gillar inte alls virveltrumman, vilken lyckligtvis bara är med ett par ggr i hela arrangemanget. Skulle vilja ha en som är mer "jazzig" och inte så dov.

2. Vill nog inte att du minskar på pianot i det lugnare partiet, men skulle vilja att du ändrade sättet du spelar på. Använd lite färre accord och låt pianot vandra lite i ett par korta slingor istället som svar på sången.

MEN, det är bara småsaker. Låten är görbra och jag kommer lyssna på den mången fler gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt

Gillar verkligen in röst som ger väldigt skön känsla i låten.

Mycket bra ljudbild där man kan höra alla instrument tydligt hela vägen.

Bara två saker som jag reagerade på.

1. Gillar inte alls virveltrumman, vilken lyckligtvis bara är med ett par ggr i hela arrangemanget. Skulle vilja ha en som är mer "jazzig" och inte så dov.

2. Vill nog inte att du minskar på pianot i det lugnare partiet, men skulle vilja att du ändrade sättet du spelar på. Använd lite färre accord och låt pianot vandra lite i ett par korta slingor istället som svar på sången.

MEN, det är bara småsaker. Låten är görbra och jag kommer lyssna på den mången fler gånger.

Tjena Korsan.

På 1 svarar jag:Undrar om du menar där refrängen drar igång?Där är det pukor,inte virvel.Virveln ligger som kantslag över lag..Kanske finns där något enstaka renodlat virvelslag,men då bara avsett att göra det lite mer mänskligt.Det är ju EZ-drummer programmerat.

På 2 svarar jag:Visst,pianot är lite struttigt/stelt/många ackord - det flyter inte riktigt på ibland.Vi får se vad jag ska göra åt det..Har inga ideer kring det just nu,spelar du så får du hemskt gärna "give it a try".

Jag blir glad över att du gillade låten och min röst.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Är sången panorerad ut pyttelite i ena kanalen? Låter illa i hörlurar. Intron: skippa hihatten (förstås att du vill ha hihatten för att kunna spela in, men skippa den i mixen). Samma med hihatten kring 2:01.

Gillar pianot och rösten. Gitarrerna gör mig avundsjuk 😄

Aijoo, reverb-delayet på rösten är mono. Det l[ter stundvis (på tystare partier) som om du skulle sjunga i en brunn.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är sången panorerad ut pyttelite i ena kanalen? Låter illa i hörlurar. Intron: skippa hihatten (förstås att du vill ha hihatten för att kunna spela in, men skippa den i mixen). Samma med hihatten kring 2:01.

Gillar pianot och rösten. Gitarrerna gör mig avundsjuk 🙂

Aijoo, reverb-delayet på rösten är mono. Det l[ter stundvis (på tystare partier) som om du skulle sjunga i en brunn.

Tjena.

En del av stämmorna på sticket(det lugna partiet)är panorerade,men inte lead sången.håller med om höghatten,den var stöd för sången under utvecklingen.Jag ska prova att skippa det.Nu blir min gitarr polare stolt :rolleyes:,jag ska nog släppa in honom lite till under sticket - får se vad det blir!

Det ligger en dubbad lead under hela låten med ett längre reverb på,fast mycket lägre än leaden.Det är nog den du hör på "de tystare" partierna".Smaksak antar jag..Brunns feelingen hörs tydligast på sticket,tycker jag - men det är lite av vad jag ville ha fram.

Tack för bra feedback

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo:Mina piano talanger är ju rätt banala,man vill mer än man kan..Nivåerna har du rätt i,ska ge dom en sista finputsning..Super tack för nice feedback.Har du ingen mer låt som behöver sång? Du vet att jag ställer upp!(Bara för att gardera mig ifall jag behöver lite stråklir.. 🙂 )

He he det kommer låtar... som jag gärna vill ha din sång på 😆. Dock är det inget tvång för att du skall få stråk 😆, det alltid kul att sitta och pilla. Höres

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo:Mina piano talanger är ju rätt banala,man vill mer än man kan..Nivåerna har du rätt i,ska ge dom en sista finputsning..Super tack för nice feedback.Har du ingen mer låt som behöver sång? Du vet att jag ställer upp!(Bara för att gardera mig ifall jag behöver lite stråklir.. 🙁 )

He he det kommer låtar... som jag gärna vill ha din sång på 🙁. Dock är det inget tvång för att du skall få stråk 🙁, det alltid kul att sitta och pilla. Höres

Tjena stajo.

Ibland funderar jag på vad du skulle kunna gjort med pianot..Kanske du har några ideer på de ställen där jag "flippar ut"?

Du får ju hemskt gärna testa,skala av det lite så att säga..Det kan ju lyfta lite till om man gör det på rätt ställe..Jag har slut på ideer,slitit ett tag med denna.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Harmonica Mike,

Det finns ett slags gospel soul i dig.

Sången är som vanligt bra. Ibland blir sången

lite för "ducked" = lite för framträdande mot

musiken. Och sedan har du panat lite för järvt

i mitten på låten. Du bör se över mastringen

så att musik & sång mer går hand i hand. Det

känns det inte nu då och till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Harmonica Mike,

Det finns ett slags gospel soul i dig.

Sången är som vanligt bra. Ibland blir sången

lite för "ducked" = lite för framträdande mot

musiken. Och sedan har du panat lite för järvt

i mitten på låten. Du bör se över mastringen

så att musik & sång mer går hand i hand. Det

känns det inte nu då och till.

Tack spaceman.

Jo blues/gospel finns i själen och stämman,soulen med..Håller med om sångnivån,den är lite ojämn,skall fixas! Däremot panningen på sången fattar jag inte.Hela leaden ligger i mitten,det var nån fler som hörde det också..Leaden har ett spår,dubbat rakt av(utan panorering)där jag lagt reverbet,fast mycket lägre i ljudbilden - det är allt jag gjort.Möjligen kan det vara någon av körstämmorna som spökar,ska se över det!

Mixningsbiten är ju det svåraste för mig,men det tar sig sa mordbrännaren. 😉

Har hyfsad lyssning nu,samt ett par sennheizer lurar som jag köpte i spanien - definitivt ett bra köp!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan här var det många vibbar...skön låt och skön röst!

Gärna lite mer kör också....en oohh kör t ex vid 1:26 - 1:33...bara ett förslag!

Håll samma stuk även i sticket..den uppdelade varianten låter inte så jättenaturlig..i övrigt kanonfin låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica...det blev bättre än förra versionen men jag vill ha mera körer, dom är ju med en bit in i låten men mot slutet finns dom inte med...mera kör annars kalaslåt...du sjunger med en inlevelse som måste till för att det ska lyfta och det gör det...

//: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se vad som sägs..

Osiris,missade dig nästan:Sången ska ned ett litet snäpp,helt rätt.

Valdez:Jag lämnade lite utrymme i mitten medvetet,alltså inga körer där.Vet egentligen inte varför..Kanske väntade på nåt annat instrument,eller nåt.På sticket

skulle det nog passa med lite kör,ska sjunga in nåt stämnings fullt!

Mången tack för feedback,och för att du gillar låten och min röst.

Karl:Alltid stolt när forumets kanske bästa sångare tycker till(bli inte generad nu 😳 )Jag ska lägga på lite mer kör men det blir bara på sticket..Jag har nåt annat på lut! Tack för omdömet om min röst och låten,sådant värmer!

Conanbarberaren:Egentligen så ligger jag rätt så ljust i tonläge på denna.Naturen har gett mig en baryton pipa,men som kräver lite förberedelse att nå! Men en vacker dag ska ni alla få höra den med full kraft!

Jag bugar och bockar för slut orden,känner mig stolt som en tupp!

Tack alla för bra feedback,nu ska jag lyssna på ett litet trumfkort...Kanske..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du... Jag har nog inte så mycket att tillägga. Det här var ju alldeles förträffligt bra.

På sångspåret hör jag lite mer brus än vad jag skulle önska. Jag har grova problem med det själv och vette fasen hur jag ska komma runt det utan att behöva köpa en ny micpreamp.

Men det var väl allt.

Annars tycker jag låten är alldeles strålande med förträfflig sång.

Fast en liten fotnot... störde mig lite på uttalet mountäääjiin... men tänkte att det säkert är något som hör till genren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skööön låt.

Väntade mig att det skulle komma in en sån där gitarr som man stämmer i ett ackord och lirar med ett gör på fingern, vad det nu heter.. (Den gitarren som svarar pianot)

Låten är 99 %-ig iofs men det hade suttit gott med lite steel-blues.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har väl sagt allt om denna låt, men kunde inte låta bli att slänga in vad jag tycker:

B-temat är nyckeln till instrumenteringen. Mindre är bra. För ju mindre desto mer.

Alltså gitarr/piano prylarna stör sången ibland.

Mums för sången. Jag vet inte om du känner till Randy Newman (Alone at the top, osv) Lite igenkännande där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har väl sagt allt om denna låt, men kunde inte låta bli att slänga in vad jag tycker:

B-temat är nyckeln till instrumenteringen. Mindre är bra. För ju mindre desto mer.

Alltså gitarr/piano prylarna stör sången ibland.

Mums för sången. Jag vet inte om du känner till Randy Newman (Alone at the top, osv) Lite igenkännande där.

Tjena Tokai.

Så är det nog..less is better..Det fins några "passager"där det låter lite väl mycket

kring instrumenten.Kommer nog att skala bort lite på piano liret,det är lite o-rytmiskt,och lite för mycket ackords lir på några ställen.Tror att det kommer att ge lite utrymme till sång och gitarr.

När det gäller Randy newman,så har jag aldrig lyssnat på honom.Är det en jänkare? Nåväl,ska kolla upp det - innan jag stimmar denna.Tack för feedback.

edit;Wernborg,har inte hunnit lyssna på filen ihop med resten av låten,bara hört den solo..det låter lite små läckert.Viker helgerna åt familjen,så till veckan ska jag lyssna på helheten.Jag har inte glömt bort ditt jobb!

Mvh

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. Randy Newman

Så här står det i Bonniers rocklexikon:

"Am sångare, låtskrivare, pianist, f 28 nov 43 i New Orleans men uppvuxen i Los Angeles."

En grymt bra låtskrivare tycker jag.

Tack för infot Tokai.

Trodde att låten lät som nåt av honom..antar att du menar stilen?

Känner mig hedrad,om det är så.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...