Jump to content
Annons

Sanningen


stajo

Recommended Posts

LÅTNAMN: Sanningen

ARTIST/GRUPP: stajo

GENRE: pop

LÅTLÄNGD: 4.10

KOMPOSITÖR: stajo

PRODUCENT: stajo

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.8 MB

STATUS: Färdigare...

Ok jag försöker mig på sång igen, nu på svenska… en alldeles nyskriven kärlekslåt! Vilket är väldigt ovanligt från mig :rolleyes:

Refräng och vers kom egentligen fram med lite engelska stavelser men tvingade mig till att skriva svensk text istället. Skall jag sjunga på svenska eller engelska eller skall jag inte sjunga alls 😠.

Hm kärlek på svenska, blir ju alltid så mycket tydligare och närmare på något sätt kan också låta lite banalt. Kommentera gärna texten,

Försökte mig även på lite gitarrspel men är ju ingen hejare på det, gör det låten mer levande eller bara förstör det?

Är tacksam för alla sorts kommentarer!

EDIT:

Den gamla mixen ligger i post nummer 15...

******* Alltså detta är den nya lite snabbare mixen som ligger här*******

sanningen_snabbare.mp3

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Melodiös och fin komposition är det. Gillar texten också men du måste hushålla mycket mer med instrumenten. Jag menar Picasso kunde bara med några få streck visa vad han ville föreställa och så är det med musik också. Jag vet, jag syndar mot detta också. Men det blir så himla grötigt. Kanske räcker med någon liten figur på stråkarna här och var. Samma sak med marimban som annars var en kul idé. Ett subtilt, luftigt arrangemang med växlingar skulle få den här låten att lyfta. Snyggt intro förresten men även här för många instrument! 😄🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

hej stajo.

bra låt! man hör att du tränat på att sjunga, men du håller igen väldigt mycket när du går upp i ton.. försök också att artikulera lite tydligare, det är svårt att höra vad du sjunger ibland, och i en sån här låt så tycker jag att sången och texten ska vara i fokus..

mycket snyggt spelat, och en bra produktion! tycker absolut att den ska vara på svenska.. testa att skära lite eq på sången, för sångljudet är litte luddigt just nu, så det grötar ihop sig me intrumenten..

tycker du ska behålla alla instrument, förutom xylofonen (jag tror instrumentet heter så), den känns lite jobbig.. men det kanske bara är jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt med finstämd stämning utan att bli smörig! Tycker att sången bör lyftas fram lite till så att man hör texten bättre. Personligen tycker jag att marimban bara stör, känns nästan lite krystat att ha med den. Bara för att det ska hända något liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

+ för låten, sången (faktiskt) och svensk text.

- för arrangemanget, som känns lite plottrigt. Lite otajt också.

Kanske behövs lite mer kompression på sången, för att jämna ut nivåerna. Tycker faktiskt den förtjänar att komma fram lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

equality

🙂 tack. Jaja det där att lägga på och lägga på mitt ständiga problem, även att jag själv ibland påpekar det hos andra så glömmer jag av det själv eller är hemmablind. Tror även att man hör den så många gånger själv så att man på det sättet hittar rätt trots grumligheten. Skall titta igenom lite till, plocka bort lite på första refrängen hm jag får se över det här va... Marimban, jo ville tillföra något nytt spännande ljud till soundet. Blir kanske lite blippigt tillsammans med gitarrplocket, får väl välja något.

Tack för alltid intressanta kommentarer.

Danabacken

Tack! Jo det är gitarren som lever lite sitt eget liv ibland 🙂

mange_andersson

Vet inte om jag tränar så mycket egentligen. Det är när man skall sjunga in en låt och ibland i bilen... Fast jag har fått massa bra tips här på forumet som vid dessa tillfällena försöker tänka på. Tex att slappna av i axlar, försöka känna stödet i magen, nåja lite bättre blir det i alla fall 🙂. Vid detta tillfället tänkte jag inte så mycket på att artikulera men tar det till mig. Jo jag håller igen lite, beror på att jag är lite blyg för grannarna, tror jag skall ta ett par whiskey en kväll och ta om vissa delar, brukar våga mer då och skita i alla andra 😄

Trodde det var en marimba, skall ta det i beaktande se ovan. Tack för kommentarerna.

Jejje

Tack. Jo jag ville få fram ett ganska varmt sound med lite mörka tongångar i. Var inte säker på att rösten höll för att lyftas fram mer, lite feg hehe. Vad gäller marimban så verkar det inte bara vara du... jag som tyckte det blev lite kul hm men som sagt jag skall se vad som händer om jag minskar på gitarrplocket där eller tvärtom.

Fidden

Kul att du gillar låten, och faktiskt sången 😉. Trodde folk skulle gnälla lite mer speciellt vad gäller de höga tonerna på versen. Skall testa att kompressa den lite.

Jo men det är gitarren som gör allt vad gäller otightheten, får kanske ta några fler omtagningar där, ficka bara så ont i ringfingret måste ha någon nerv mitt på fingertoppen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stajo

sackar lite här o var .. kanske skullen den gå några bpm fortare 3 skulle kunna räcka kanske

lte delay reverb på "träblocket"

gillar din röst .tveksam. men på rätt sida staketet.

texten..... kanske för att låta petigt men refen.. det finns ingen annan än dej.. skulle vara mycket finare med.. annan än du... bara för att slippa kännslan av nödrim..

nägon stans anar man en svensk Neil young här keep it up.

tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag känner igen mig helt i det du skriver. Men behåll marimban du den var fräck. Det slog mig nu när jag var på konsert med Anna Ternheim i fredags hur utstuderat jäkla sparsmakat kompet var ibland. Nu har hon ju en en speciell och bärig röst men hursomhelst det kunde vara en tamburin bara på ettan, i stort ett enda synthackord på en hel låt och några få slidegrejjor på en elgitarr. Visst, när det var ös låg alla fem i bandet på men just att hitta den här balansen... Varje instrument blir ju viktigare för de toner som till slut spelas och den totala ljudbilden så mycket mer nyansrik. OK, jag skall inte snöa in mer på detta och säkert är det verkliga eller inbillade nya "insikter" jag vill pröva. 😳😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot

Haha jo den gick nog lite fortare när jag började spela den på gitarren och sedan skulle jag hitta takten i cubase... du kunde inte komma på något enklare jag skulle ändra, nu får jag ju lägga om alla gitarrer * 2 plus stämmor *2 och sångstämma. 😆 , vi får se om jag orkar men intressant kommentar.

Men reverbet på träblock eller marimban är ju enkelt nog och kanske något man skulle kolla in.

Jag stod i valet och kvalet mellan dig och du men det är inte korrekt svenska med du i detta läget då det är objektsform. Vad jag förstår så när "än" står framför en icke sats så blir det efter objekt..

Läs länken:

http://rymden.nu/blog/?type=1&cat=3&item=53

Nu skulle man ju kunna tänka sig lite poetiska friheter fast då blir mor min(svenskalärare) så sur, hon sågade mig helt när jag sjöng "det är du jag vill ha" i en låt 🙂 .

Hehe tack för kommentarerna!

equality

*Ler* jo tror jag skall behålla den och plocka bort lite gitarrplock. Musiken finns ju där för att bära fram och stödja sångstämman som sköter huvudmelodin. Då skall den ju inte ta över intresset. Bara lägga på precis det som behövs det är en konst det men jag skall kolla över det, iofs har jag det i bakhuvudet alltid fast det räcker tydligen inte för jag gör ju inte så ändå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Du har något som är så äkta, jag vete fasen vad det är och vad du än gör så lyser det igenom. Bra!

EDIT: Men gillar dig bättre på engelska. Tycker språket känns mer trovärdigt då.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har något som är så äkta, jag vete fasen vad det är och vad du än gör så lyser det igenom. Bra!

tjena!

Jag är ganska ärlig tror jag 😛. Var faktiskt lite nyfiken på vad du skulle tycka, då hittade jag rätt. Tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns här något. Har inte tid o skriva så värst mycket, men här e lite tankar efter en genomlyssnig:

* Jag hade nog jobbat lite på att få sången att smälta in i lite mer, testa med reverb. Vidare är mer tryck refrängen önskvärt, lägg på körerna redan från början, dessutom kan dessa ligga starkare + någon extra stämma, gärna tjej. Refrängen har en trevlig hook, låt den lyfta!

* Gitarrerna känns sjukt lajnade, gör nåt åt detta! 😕 (Finns ju 1000 alternativ)

* Eventuellt kan du skippa sista outrot/mellanspelet, låten är lite väl lång. Början är skön, men slutet känns abrupt.

* Annars helt klart något att bygga på. Sköna "klickljud" i introt o mellanspelet

Keep up the good work!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns här något. Har inte tid o skriva så värst mycket, men här e lite tankar efter en genomlyssnig:

* Jag hade nog jobbat lite på att få sången att smälta in i lite mer, testa med reverb. Vidare är mer tryck refrängen önskvärt, lägg på körerna redan från början, dessutom kan dessa ligga starkare + någon extra stämma, gärna tjej. Refrängen har en trevlig hook, låt den lyfta!

* Gitarrerna känns sjukt lajnade, gör nåt åt detta! :rolleyes: (Finns ju 1000 alternativ)

* Eventuellt kan du skippa sista outrot/mellanspelet, låten är lite väl lång. Början är skön, men slutet känns abrupt.

* Annars helt klart något att bygga på. Sköna "klickljud" i introt o mellanspelet

Keep up the good work!

Jo sången skall upp lite och ja skall kolla reverb.. fast det får ju inte bli någon finlandsfärja igen vilket jag är orolig för om jag vrider på... 😠

Ville ju ha lite förändring i refrängerna och det var därför jag inte la på körer på första. Får fundera lite och jovisst kanske någon tjej.

Jepp kompgitarrerna är hundra procent lajnade :rolleyes: har inte heller lagt på någon som helst effekt på dem. Varför jag lajnade dem var att jag tyckte jag fick för mycket plektrumljud annars.

Håller med om att låten blev lite lång det var lite därför jag avslutade så fort. Sista mellanspelet vill jag behålla för det gillar jag nästan bäst i hela låten. Kunde kanske halvera första mellanspelet, fast samtidigt ville jag ha ett lite udda upplägg med ett långt mellanspel precis i början...

Ja jag får fundera vidare, just nu funderar jag på att snabba på den ett par bpm precis som ynot snackade om, får se vilka vindar det blåser till helgen.

Tack för kommentarerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot

Haha jo den gick nog lite fortare när jag började spela den på gitarren och sedan skulle jag hitta takten i cubase... du kunde inte komma på något enklare jag skulle ändra, nu får jag ju lägga om alla gitarrer * 2 plus stämmor *2 och sångstämma. 😛 , vi får se om jag orkar men intressant kommentar.

Men reverbet på träblock eller marimban är ju enkelt nog och kanske något man skulle kolla in.

Jag stod i valet och kvalet mellan dig och du men det är inte korrekt svenska med du i detta läget då det är objektsform. Vad jag förstår så när "än" står framför en icke sats så blir det efter objekt..

Läs länken:

http://rymden.nu/blog/?type=1&cat=3&item=53

Nu skulle man ju kunna tänka sig lite poetiska friheter fast då blir mor min(svenskalärare) så sur, hon sågade mig helt när jag sjöng "det är du jag vill ha" i en låt 😄 .

Hehe tack för kommentarerna!

equality

*Ler* jo tror jag skall behålla den och plocka bort lite gitarrplock. Musiken finns ju där för att bära fram och stödja sångstämman som sköter huvudmelodin. Då skall den ju inte ta över intresset. Bara lägga på precis det som behövs det är en konst det men jag skall kolla över det, iofs har jag det i bakhuvudet alltid fast det räcker tydligen inte för jag gör ju inte så ändå 😄

Trotsa mor o reghlerna Det låter bara så mycket bättre... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Trotsa mor o reghlerna Det låter bara så mycket bättre... 😎

Jo någon gång är det dax att stå på nya ben... fast har inte bestämt mig ännu vad gäller dig eller du.

Ok Ny mix.

Jag har plockat bort en hel del gitarrfigurer. Behållt marimban men lagt på lite reverb och så får den mer spelrum när gitarren är borta.

Vidare har jag kompressat sången lite samt försökt mig på lite eq fast har ingen som helst kunskap där. Även ändrat lite i sångreverbet.

Kompgitarrerna har fått lite effekt.

Blev det bättre resp sämre?

Funderar på att plocka bort halva första mellanspelet och placera den sista halvan i slutet som ett outro...kan det vara något? Sedan funderar jag också över att öka ett par bpm som ynot föreslog fast det skulle ju innebära en hel del 😕

Tacksam för kommentarer!

sanningen_mix2_02.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre hel klart..

Gillar din röst..

Slutet lite tvekande kanske.....(precis i utklingningen)

Pröva att bara höja den lite bpm aktigt i live exempel...så slipper du rodda om så mycket för att höra hur det läter.

(kan fixa det om du inte har live)

H tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

En låt med jättepotential. Jag diggar din sång, Lite skönt oslipad. Annar hade det blivit sliskigt. Mellanspelet med vibrfonen måste du tänka över. Känslan blir nästan lite Velvet Underground ned stråkarna. Fast på svenska vilket höjer ytterligare. 4 av 5 då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena stajo.

Skönlåt! Dina stråkar är helt underbara,liksom pianot! Helt underbart,så avvägt så rätt. Antar att det är EZ-drummer..Lite snöpligt slut,kör en bit av introprylen i slutet

så är du hemma låtmässigt.

Okej,då tar vi sången:Om jag jämför med hur du sjöng i våras så går det raskt framåt.Bra artikulering,alltså tydligt uttal.Bra tonkänsla,det du saknar i sången är lite vibrato - samt att du tar i lite mer.Du har rätt teknik nu,bara lite mer kraft från magstödet så är du hemma!

Starkt jobbat - men bäst tycker jag sång utvecklingen är!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot

Hm tvekande.. 😮 skall kolla har inte tänkt på det. Känner mig lite tveksam hela tiden när jag sjunger 😛 .

Live har jag inte, jo om du har tid hade det varit schysst. Jag pm'ar dig så kan vi ta det över msn kanske.

Tack för kommentarerna och kul att det blev bättre.

dede

Kul! Jag har funderat lite på vad som gjort att du tyckt det var bättre förr... nu kanske jag börjar hitta hem igen då 😄.

Ingen verkar gilla marimban, jag som tyckte det var helcoolt men får ta mig en funderare till då.

Refrängen höll på att bli i sliskigaste laget men kanske är det rösten som håller den på rätt sida...

Harmonika Mike

Tack Mike! Jo visst är det EZ. Skulle ladda ner uppdateringen men filen var skadad, någon annan som varit med om det? Tycker support upplägget är helkasst.

Kul att folk tycker sången blir bättre. Jag har ju fått mycket tips och så men sedan handlar det väl mest om att våga, det är bara att sjunga på.

Tack för kommentarerna och de mycket värmande orden 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm tvekande.. 😕 skall kolla har inte tänkt på det. Känner mig lite tveksam hela tiden när jag sjunger😄.

Det var nog instrumenten jag menade sång ok..

skicka den gärna skall jag se vad jag kan göra..

T

Link to comment
Dela på andra sajter

Obs jag har inte läst andras kommentarer när jag skriver detta och kanske upprepar vad andra sagt.

stoppade efter ca 20 sekunder. Inte för att det var dåligt utan tvärtom, för att fånga upp intrycket snabbt. Märkte direkt att melodin bet sig fast i mig. Den känns bekant men ändå inte. Stråkarna mycket till höger - tveksamt. Men sen till vänster, ok tack. Varför sladdrar kompet? Är det hihaten? Kör igång igen...

Det här träblocksljudet är lite för skarpt.

Tänker lite Boomtown Rats (Monday nånting) vad gäller låt och sång.

Att sången vinglar något vet du nog om, men som jag sagt nångång tidigare är detta bara positivt, känns sårbart på nåt sätt.

Nu kör jag om låten för att höra helheten...

Tycker först att solopartiet är för långt + då den här marimban eller vad det är

Ibland försvinner sången lite . Du borde automatisera sången, om du har möjlighet till det.

Personligen gillar jag melodin i versen bättre än refrängen. Tycker därför att du inte borde upprepa den så mycket.

Hela låten framförs nästan med en livekänsla, tempot är lite ojämt. Med alltså själva feelingen är där. Och känslan, kanske lite för känslosamt ibland.

Oj, såg inte att du gjort en ny version. Detta är ett svar på den första. Ok, får lyssna

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nu Stajo börjar sången komma hem, fan vers 2 är super och bra sångljud oxå. Låten växer undan för undan gillade den inte i början av låten men nu är jag såld. Skitbra kort sagt, kanske lite mycket som händer i arret men när låten tar över så glömmer man det. Kör på full fart kör hårt med sången.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm det verkar som det inte riktigt gått hem att det finns en ny version i post 15. Sedan jag postade den har drygt 50 laddat hem den gamla och 18 den nya 🙂. Oavsett är det lika kul och utvecklande att få kommentarer...

Tokai

Det gör inget om man upprepar, då ser man ju tendensen tydligare...

Den första versionen blir nog mer blippig pga av gitarren, och även mer otajt för den delen:). Träblocken får jag väl snart erkänna då och verkligen fatta att de inte går hem riktigt fast det vore intressant om du tycker samma efter att ha lyssnat på version 2.

Har aldrig hört talas om det bandet, checkar, alltid kul att få lite nya referenser.

Tror sången går fram bättre i version 2, har kompressat den lite där så även de svagare ställena lyfts fram. Tycker själv låten är lite släpig nu... skall se här i helgen om jag ökar den, fast förkylningen talar för tillfället emot. Tack för kommentarerna!

Burnin Sven

Gött att höra Göran 😉. Undra vilken version du lyssnade på... Jag har att tacka lonewind för grundpreseten till cubase A reverb som jag sedan kan vrida vidare på. Nu låter det inte så mycket finlandsfärja längre va 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört talas om det bandet, checkar, alltid kul att få lite nya referenser.

Haha 🙂

Riktigt pinsamt det här... Har ju en gammal skiva med Bob Geldof "Deep in the heart of nowhere" som jag lyssnade riktigt mycket på kring 86/87. Allt man lyssnar mycket på torde ju bli en del av ens sound. Så rakt på spiken där Tokai!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok här kommer en ny version för de som orkar...

Den är 4bpm snabbare vilket ju innebär att jag fått sjunga om och spela om gitarrer...

Breaket är halverat och jag har bytt ut marimban mot icecubes.

Jag har fixat till ett slut också!

Den nya mixen ligger i första posten.

Om man har ork att jämföra och se vad 4 bpm innebär så ligger den gamla mixen i post 15.

Passar också på och tackar för all feedback som jag verkligen tagit till mig. Hur kul vore musiken utan forumet ... 😕

hej och hå! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det låter fint det här skitsnyggt arr en riktig tryckare fin som fan gillar den helskarpt. Nu till gnället 😄 : dra ner lite på rum och kanske även lite på OH mickarna i EZ mixern och mecka lite med volymen i dom olika delarna av låten så det matchar/smälter in med musiken. Dom blir lite för kraftfulla på sina ställen. Men som sagt inledningsvis det här är en höjdarlåt i kärleks/tryckare gengren, som gjord för en kväll framför brasan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...