Jump to content
Annons

Fortplantar sig ljud bättre uppåt än neråt?


Wernborg

Recommended Posts

Fortplantar sig ljud bättre uppåt än neråt?

Låt mej förtydliga frågan. Om jag tex. befinner mej på övervåningen hemma upplever jag att alla ljud nästan förstärks och låter näst intill lika starkt där uppe som nere. Om däremot dottern ligger och sover däruppe missar jag lätt att hon vaknat och tjoat till när jag är nere.

Ett annat exempel: Fyraårige sonen leker dinosaurie och låter väldigt högt, men frågan är om HAN tycker det eller om det bara är vi som trots allt har öronen en meter högre över havet än honom. Han har väldigt svårt att höra vad vi säger emellanåt trots att vi står och pratar med varann. (Kan va en fyraårsgrej också förstås)

Sitter jag uppe och spelar störs jag lätt av TVn där nere, men om jag sitter nere och spelar störs jag aldrig av tex. barnlek där uppe.

Allt detta kanske kan avfärdas med fyraårstrots och ett underligt byggt hus, men nån annan kanske vet bättre??? Om det nu skulle va så som frågan är ställd, tar man hänsyn till det när man bygger inspelningsrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man pratar mixning av musik, kan man med eq:n lägga spår lägre/högre i ljudbilden. De upplevelser du beskrivit verkar ju fungera på samma vis, i allafall när det gäller diskantljud. Jag har lägenhet och kan inte testa din tes, men pröva om basljud hörs mer på våningen under än på övre plan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har med huset att göra. Lägre frekvenser har ju lättare att tränga genom organiskt material medan högre studsar och tar vägen någon annanstans (energi är oförstörbar), t. ex via trapphuset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud flyttar sig 340 m/sek. genom luften vi andas, finns det hinder såsom väggar och annat så påverkar dessa olika som dede säger.

Blåser det kraftigt ute på en konsert och man står på avstånd och lyssnar så kan det bli lustiga fasfel och hål i framförallt det övre registret.

I mitt/vårat hus är det precis tvärtom mot vad du säger trådskapare:

Jag är på nedervåningen och hör allt som sägs/görs däruppe medans de inte hör mig alls när jag skriker för full hals att de skall lugna ner sig/hålla kääääften etc 😉 om jag provar ljud eller något annat det krävs tystnad för, vid inspelning får de förflytta sig till annan del av huset annars funkar det inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Wernborg

Fortplantar sig ljud bättre uppåt än neråt?

beror utesltutande på hur ditt hus är byggt hur mycket absorberande material det finns i väggarna upp o ner. Hemma i mitt två vånings hus (vilken jag får en känsla av att ditt oxå är) så hör man allt på ävervåningen medans hör upp (i studion) hör jag igenting alls.

Detta snuddar väl lite på din fundering om din kortare son, tror att han precis som jag blir lite uppslukad av det han gör och inte hör så mycket mera,, detta verkar för övrigt gälla de flesta musiker jag träffat..

så kontenan är nog att ljud gör som det vill så även din son (som har bra förutsättninar o bli musiker.

😳 tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Vi har en stor öppen planlösning där nere och små rum med väggar emellan på övervåningen. Taket/golvet mellan planen är av betong och trappan mellan planen är helt öppen.

Uppåt neråt spelar alltså ingen roll?

Precis....ljud o barn är nog rätt lika på det sätten..Dom är som dom är..

Bäde uppe o ner...

tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Vi har en stor öppen planlösning där nere och små rum med väggar emellan på övervåningen. Taket/golvet mellan planen är av betong och trappan mellan planen är helt öppen.

Uppåt neråt spelar alltså ingen roll?

Precis....ljud o barn är nog rätt lika på det sätten..Dom är som dom är..

Bäde uppe o ner...

tony

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

oj vilket svammel det blev,,,hallå??? totalt oväsentligt och irrelevant det ni förmodar och skriver, läs mitt inlägg!!!

Vi svamlar vidare.....

När dina ungar tjoar där uppe. Är det i ett stort rum då. Ligger det nåt i det Mattew L säger om stort rum = resonans?

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut inte...som jag sade tidigare så hör jag alltför mycket av aktiviteterna på vår övervåning som har klart mindre rumsvolymer och lägre takhöjd än härnere där studion ligger i ena gamla skolsalen samt att jag kan få stå och vråla halsen ur mig utan att fru/dotter överhuvudtaget registrerar detta, däremot hör de självklart om jag drar på basriggen eller vox-stacken eller bankar på trummorna...

alltså, i mitt fall och i tidigare fall då jag bott i lgh så är kontentan att ljud fortplantar sig neråt avsevärt mer än tvärtom---capisce?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut inte...som jag sade tidigare så hör jag alltför mycket av aktiviteterna på vår övervåning som har klart mindre rumsvolymer och lägre takhöjd än härnere där studion ligger i ena gamla skolsalen samt att jag kan få stå och vråla halsen ur mig utan att fru/dotter överhuvudtaget registrerar detta, däremot hör de självklart om jag drar på basriggen eller vox-stacken eller bankar på trummorna...

alltså, i mitt fall och i tidigare fall då jag bott i lgh så är kontentan att ljud fortplantar sig neråt avsevärt mer än tvärtom---capisce?!?

Hade nog hållt med dig innan jag flyttade till detta hus som har betongbjälklag. I lägenheter vi tidigare bott i har jag upplevt att ljudet uppför sig precis som hos dig.

Hmmm.. Skumt var detta

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut inte...som jag sade tidigare så hör jag alltför mycket av aktiviteterna på vår övervåning som har klart mindre rumsvolymer och lägre takhöjd än härnere där studion ligger i ena gamla skolsalen samt att jag kan få stå och vråla halsen ur mig utan att fru/dotter överhuvudtaget registrerar detta, däremot hör de självklart om jag drar på basriggen eller vox-stacken eller bankar på trummorna...

alltså, i mitt fall och i tidigare fall då jag bott i lgh så är kontentan att ljud fortplantar sig neråt avsevärt mer än tvärtom---capisce?!?

Hade nog hållt med dig innan jag flyttade till detta hus som har betongbjälklag. I lägenheter vi tidigare bott i har jag upplevt att ljudet uppför sig precis som hos dig.

Hmmm.. Skumt var detta

Inte skumt bara enkel logik förstärkare står på golvet..BAH..

VAD är golvet jo nedåt

Hade man lika ofta vox stärkare i taket skulle genast det om vända hända.(rimes man)

Tro mig

lol tt

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
När man pratar mixning av musik, kan man med eq:n lägga spår lägre/högre i ljudbilden.

HUR går det till?? Det skulle jag vilja veta. Menar du att man med equalizern kan placera en tamburin på 30 cm, 70 cm, 1.5 meter eller 2.5 meters höjd om man vill. Och likadant med en elbas, virveltrumma, bakgrundsång, gitarr eller vadsomhelst?

En sån manick skulle jag vilja ha!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte skumt bara enkel logik förstärkare står på golvet..BAH..

VAD är golvet jo nedåt

Hade man lika ofta vox stärkare i taket skulle genast det om vända hända.(rimes man)

Tro mig

lol tt

Det är bla TVn som låter apmycket uppåt i vårt hus, och jag kan lova dig att den står på golvet. ?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte skumt bara enkel logik förstärkare står på golvet..BAH..

VAD är golvet jo nedåt

Hade man lika ofta vox stärkare i taket skulle genast det om vända hända.(rimes man)

Tro mig

lol tt

Det är bla TVn som låter apmycket uppåt i vårt hus, och jag kan lova dig att den står på golvet. ?!?

Men det finns nog inte något rum under det golvet?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

???vad pratar du om egentligen???

Ja det vat jag inte riktigt..

Men lite osreiös har det blivit.

Kan ha med mängen svar att göra för efter ett 10 o tal brukar nivån sjunka lite,för att sedan sjunka mer ..

En teori från min sida ;seriositeten sjunker exponentionelt med antal svar.`?

kan det vara så det oseriösa går nedåt

T

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

jag bor i ett betonghyreshus av dålig kvalitet.

jag måste nog hålla med om att vissa ljud tycks 'söka sig uppåt'. visst låter det för jävligt från grannarna ovan...men ljuden därifrån verkar mest resultera åt det pipiga hållet = går att få bort med tex öronproppar eller egen musik. från lägenheterna under däremot. ojoj, här har vi bastoner. inte minst från grannar som inte ens bor direkt under mig utan snett nedanför.

basljudet tycks söka sig uppåt och i sidled.

pipiga ljud ner och basljud upp?

här är det dålig självdragsventilation, om det har ett finger med i spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bor i ett betonghyreshus av dålig kvalitet.

jag måste nog hålla med om att vissa ljud tycks 'söka sig uppåt'. visst låter det för jävligt från grannarna ovan...men ljuden därifrån verkar mest resultera åt det pipiga hållet = går att få bort med tex öronproppar eller egen musik. från lägenheterna under däremot. ojoj, här har vi bastoner. inte minst från grannar som inte ens bor direkt under mig utan snett nedanför.

basljudet tycks söka sig uppåt och i sidled.

pipiga ljud ner och basljud upp?

här är det dålig självdragsventilation, om det har ett finger med i spelet.

Jag kanske inte var helt lost i all fall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar mixning av musik, kan man med eq:n lägga spår lägre/högre i ljudbilden.

HUR går det till?? Det skulle jag vilja veta. Menar du att man med equalizern kan placera en tamburin på 30 cm, 70 cm, 1.5 meter eller 2.5 meters höjd om man vill. Och likadant med en elbas, virveltrumma, bakgrundsång, gitarr eller vadsomhelst?

En sån manick skulle jag vilja ha!!

😏

Det är möjligt att få "höjdkänsla" på ljudet men det är ganska otydligt och kräver ofta bra lyssningsmiljö för att överhuvudtaget höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...