Jump to content
Annons

Om man inte snålar?


Bullfrog

Recommended Posts

Det är så att en god vän kommit över ett hus som har ett rätt så ordentligt källarplan. Han frågade mig hur svårt det är och vad det skulle kosta att inreda ett par av rummen där till inspelningsrum och kontrollrum. Jag grubblade och kom fram till att jag inte har en aning. Man har ju läst här på forumet en hel del ang studiobygge men jag vet fortfarande inte ett smack i sammanhanget. Jag svarade iaf "det är nog inte svårt, bara man är noggrann och läser på ordentligt, och priset borde inte bli så jättehögt heller eftersom rummen inte är så stora".

Svaret dög inte och nu bollar jag frågan vidare till nån som känner sig träffad 😛

Frågan är dock lite modifierad numera: Om man skulle betala nån för att bygga alltihop; vad skulle det i runda slängar kosta, inkl material? Två ungefär 4x5m stora rum med 220cm takhöjd. Målet är att kunna lägga trumset mitt i natten utan folk från Securitas/Polisen på hembesök. Det måste vara tyst inom huset också då gästrum hyrs ut två våningar ovanför. Huset har normala avstånd till grannar fast det är ganska bra isolerat utåt redan, med hjälp av 30-40 cm tegel i ytterväggarna, om nu det spelar nån roll hehe.

Så med allt gips, flytande golv och whatever... Nån som har nån uppfattning? Nån som vet nån som gör såna jobb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

även jag är intresserad av detta.. Har märkt att det blir mycket att lära sig bara för att kunna akustikbehandla ett litet rum på 13kvm...

Börjar fundera på om det inte är bättre att leja bort bygget när jag ska bygga studio av mitt garage (fristående 42kvm)

Kommer nog inte bli någon tid över till det faktiska producerandet annars på flera år :rolleyes:

Någon som vet någon som ritar och bygger såna grejer? Vad får man i så fall betala?

Jocke

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ej har tänkt er att hyra ut studio eller tjäna pengar på den på annat sätt skulle jag nog inte rekommendera att anlita hantverkare samt någon som ritar studio i sig.

Det kommer att skjuta upp i 100 000 + fort och relativt enkelt , framför allt om kravet är att kunna spela in trummor mitt i natten.

Materialkostnaderna för ETT sådant rum hammnar på ca 30 000 - 50 000 om man skall göra det rätt.Till detta tilkommer hantverkarnas kostnad / arbetstid på 160 tim ca eller mer beroende på hur snabba och duktiga dom är.

Efter det återstår fortfarande problemet med akustiken som måste tas hand om.

Så om du nu inte har ett extremt pressat schema så är det nog bättre att göra själv.

All information finns här och på andra sidor på nätet.

Två stycken så " relativt " små rum tar nog inte mer än en månad eller två att bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni ej har tänkt er att hyra ut studio eller tjäna pengar på den på annat sätt skulle jag nog inte rekommendera att anlita hantverkare samt någon som ritar studio i sig.

Det kommer att skjuta upp i 100 000 + fort och relativt enkelt , framför allt om kravet är att kunna spela in trummor mitt i natten.

Materialkostnaderna för ETT sådant rum hammnar på ca 30 000 - 50 000 om man skall göra det rätt.Till detta tilkommer hantverkarnas kostnad / arbetstid på 160 tim ca eller mer beroende på hur snabba och duktiga dom är.

Efter det återstår fortfarande problemet med akustiken som måste tas hand om.

Så om du nu inte har ett extremt pressat schema så är det nog bättre att göra själv.

All information finns här och på andra sidor på nätet.

Två stycken så " relativt " små rum tar nog inte mer än en månad eller två att bygga.

Nja.. har inte tänkt att hyra ut. Däremot vill jag till slut ha ett såpass bra rum att jag kan mixa färdiga produktioner med de artister jag jobbar med. Inspelningsrummet kan man nog fixa till eftersom...

Det jag börjat tvivla på är om jag med all tillgänglig information ändå är kapabel och rita och bygga studion. Verkar vara många fallgropar. Jobbigt vore ju att behöva lägga 60lök på bygget och 2mån jobb och sedan ändå behöva göra om allt senare för att det inte håller måttet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir oerhört svårt att få till detta med de kriterier du anger på så små ytor och dessutom svindyrt som föregående talare redan sagt!

Bättre i så fall att död-dämpa rummet själv med så mycket isolering och gips som du orkar bära hem och har råd med...vi talar om minst 30 cm tjocklek på isoleringen samt dubbla eller 4-dubbla gipsväggar/tak om du skall få det någorlunda tyst utåt, tror inte det räcker ens!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att kunna mixa behöver du inte lägga några jättestålar.

Smart dämpning för lyssning behöver inte kosta skjortan.

Om du vill köra sång utan att lägga mycket stålar på att bygga rum så är sofftricket kanon.

Man tager en uttjänt soffa ställer den på högkant sätter mick in i soffan, sjung!

Låter kanon, billigt inte snyggt ;-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

220 cm i takhöjd duger inte mycket till. Ovasett Securitas/polis eller inte.. Gäller det inspelning av aukustisktiska trummor så är brukar snarare 4 meter i takhöjd vara bättre.. Såvida inte det gäller extrem närmickning och superdämpade trummor och rum.. Men då kan du lika väl välja triggade trummor.. Och EZ-drummer som ljudkälla.. Ok.. HIFI or Musik.. Thats the choise 😳

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

nja... vet inte det...

220 i takhöjd har fungerat utmärkt i flera studios där jag har spelat intrummor..

men...

Inspelningsrummet är mindre viktigt... Kommer nog mest att fungera som lite replokal

sen hyr jag in mig i de rum jag vill spela in livegrejer i

Däremot är lyssningen viktig.. och det vet jag inte om jag kan fixa bygg-mässigt själv.

42 kvadrat måste väl ändå räcka till ett bra lyssningsrum och ett mindre inspelningsrum???

MVH jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga bara, har ditt garage bara 2200 i takhöjd eller var det bullfrogs tråd som fick folk att tro det? i vilket fall som helst så räcker ju 42kvm gott och väl till kontroll och liverum.

a

😄

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

240 takhöjd ... Har efter hand dock börjat fundera på att bygga ett nytt hus att ha studion i. Vore skönt att kunna bygga som man vill ha det och göra det ordentligt på en gång i stället. Har kollat in dina trådar om hur man ska gjuta separata plattor för rummen som ska vara isolerade från varandra och dyl. Även kollat in dina ritningar och planlösningsförslag. Måste säga att man blir mäkta imponerad! Varifrån har du fått all din kunskap?

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostanden för en vägg är monterat och klart med dubbel regelstomme och dubbelgips samt isolering ca 600 spänn kvadraten.

Innertak dubbelgips klostar i samma härad. Ecophoentak går lös nånstans i standrad utförande Kant E på säg 300 spänn kvadraten monterat och klart. Ett golv av enklare modell dvs flytande spånskiva med nålfilt ligger på en 250 spänn kvadraten. Bättre golv upp till 3000 spänn kvadraten. El ligger i runda slängar nånstans en 1000 spänn/kvdrat golvyta beroende på armaturering. Får jag gissa exklusive rumsakustiska åtgärder att ett enklare projekt går på säg 3000 spänn/kvdrat golvyta och ett standard landar på 5000 spänn och ett exklusive landar på 10000 spänn kvadraten. Sen kostar rumsakustiken en säg 1000 spänn kvadraten iaf... nånstans

Men sen e det ju förutsättningar osv... Men i ditt fall 40 kvadrat säg mellan 70 och 100 000 spänn nånstans. inkl. arbete. Om jag får gissa utifrån mina produktionserfarenheter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ey ey ey..... värst vad folk drar iväg! 😲

Vad är syftet med studion? Proffsstudio för skivproduktion?

Inte?

Nähä.

Gör då som Flo säger. Döddämpa allan, rockwool i tjockt lager, nån form av tyg över ullen, slå på panel med luftspringor, se till att sneställa väggarna lite. Runda gärna av två hörn så det blir extra dämpning innanför där, så har du basfällor oxå.

Detta kommer att DUGA alldeles utmärkt! O kostar inte alls 100 000.....

Taket blir det lite värre med, men med 240 i höjd lämnas utrymme för 10-20cm liknande dämpning o isolering uppåt. Det blir ingen akustik, men det kommer duga att spela in trummor o annat i. Du kommer inte kunna använda rummets akustik, men du kommer o andra sidan inte höra något rum som stör heller.

Och med källarplan hörs det inte så värst mycket ut heller om du sätter igen fönster. Det kommer dock bli bunkerkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... syftet är att studion ska bli en proffsstudio för skivproduktion, så döddämpa är uteslutet..

Nu är det dock spikat.. det blir ett nytt hus... återkommer garanterat med frågor agående detta :)Lägger upp ritningar så fort det finns och lyssnar till kritik från er kunniga.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ja... syftet är att studion ska bli en proffsstudio för skivproduktion, så döddämpa är uteslutet..

Nu är det dock spikat.. det blir ett nytt hus... återkommer garanterat med frågor agående detta :)Lägger upp ritningar så fort det finns och lyssnar till kritik från er kunniga.

bullfrog=jockoma?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... syftet är att studion ska bli en proffsstudio för skivproduktion, så döddämpa är uteslutet..

Nu är det dock spikat.. det blir ett nytt hus... återkommer garanterat med frågor agående detta :)Lägger upp ritningar så fort det finns och lyssnar till kritik från er kunniga.

Bygger ett nytt hus för att det gamla inte var särskilt passande för studiobygge.

Äntligen någon som kan prioritera 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... syftet är att studion ska bli en proffsstudio för skivproduktion, så döddämpa är uteslutet..

Nu är det dock spikat.. det blir ett nytt hus... återkommer garanterat med frågor agående detta :)Lägger upp ritningar så fort det finns och lyssnar till kritik från er kunniga.

bullfrog=jockoma?? 😄

nej sorry om jag snodde tråden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nja... vet inte det...

220 i takhöjd har fungerat utmärkt i flera studios där jag har spelat intrummor..

men...

Inspelningsrummet är mindre viktigt... Kommer nog mest att fungera som lite replokal

sen hyr jag in mig i de rum jag vill spela in livegrejer i

Däremot är lyssningen viktig.. och det vet jag inte om jag kan fixa bygg-mässigt själv.

42 kvadrat måste väl ändå räcka till ett bra lyssningsrum och ett mindre inspelningsrum???

MVH jocke

42 kvadrat fungerar alldeles utmärkt. men visst det blev ju lite pengar... 🙂 men 40 000 av de drygt 100 000 inkl moms som det blev i slutändan var ju bara utrustning. Men om man inte skulle försäkra det som studio utöver sina privata grejer så hade man kommit undan ännu billigare eftersom vi fick sätta in andra lås osv...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10997&hl=

tror vårt bygge var 36-38 kvm innan vi började bygga. minns inte riktigt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...