Jump to content
Annons

Full som en indian


Wernborg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

#############

2006-11-19

Tjena igen.

Nu har jag lagt på sång och ett kvart-i-tre-ragg (solot alltså, blev lite bråttom).

Fan va svårt detta var att mixa, men hit me!!!! Hur blir det bättre?

TJa.

Gillar låten starkt. Pop-metal (Kiss) är det ju inte riktigt. Kanske nästan, men inget fel med det. Kiss var/är bra.

Men varför inte bara sjunga på svenska hela vägen? (Ingen direkt kritik, engelska med "full som en indiaaan" intryckt i refrängen funkar.) Det trista är alla vill sjunga på engelska, ofta med brytning som gör det jobbigt och/eller gulligt för engelskspråkiga. Kom ihåg cardigans...

Oj, vad negativ jag var nu. Men det är inget personligt. Din låt rockar nonetheless. 😕

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Gillar låtideen.. Men att lyssna på en låt kodad i 128 Kb/S ger inte riktigt full rättvisa för alla dessa så bra öron som finns på detta forum.. Spontant skulle jag vilja att du drar ner en aning på den bullrande baskaggen och fetar till resten av låten/instrumenten/sången men nån vettig multibandkompressor..

Lägg gärna upp en 192 Kb/S MP3 så kan jag "låtsasmastra" lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Gillar låtideen.. Men att lyssna på en låt kodad i 128 Kb/S ger inte riktigt full rättvisa för alla dessa så bra öron som finns på detta forum.. Spontant skulle jag vilja att du drar ner en aning på den bullrande baskaggen och fetar till resten av låten/instrumenten/sången men nån vettig multibandkompressor..

Lägg gärna upp en 192 Kb/S MP3 så kan jag "låtsasmastra" lite 🙂

Tack för det.

Wow, gärna låtsasmastring. Så fort jag får tillfälle ska jag fixa en bättre mp3-fil. Sitter inte och musicerar nu dock. Ber att få återkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ger mig inte.....

Nu har dragit ner basen på trummor och elbas. Det var åt hel---te för högt ställt såg jag nu. Annars fattar jag inte vad det är med denna låten. Iofs min fösta hårdrockslåt, men så rackarns tunt som alla verkar tycka det är låter det inte hos mej, men..... KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, skön text!

Tycker gitarrerna känns lite vassa, och så ligger fokus väldigt mycket på gitarr och sång. Båda är iofs bra genomförda, men prova att flytta bak iallafall gitarrerna lite. Men det är verkligen inte långt kvar tycker jag, låter bra.

(nu har jag inte hört dom andra versionerna, så jag kan inte jämföra nåt..)

Låtmässigt är jag inte helt övertygad dock, men det är nog för att det inte riktigt är min musiksmak :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går framåt...

Denna låt gör mig skit glad.. Bas är .....en liten liten kille ? va

saknar lite djup bas ..Har iofs Hörlurar nu o inte monitorerna men ,, En tanke..

Men framför allt leer jag fortfarande...

Tack för det.. Ynot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara vad andra sagt, coola stereoeffkter på gurorna. Är dom inte för höga över lag i förhållande drumsen? Nu har jag inte hört den första versionen vad gäller att du har sänkt basen - men nu hörs basen knappt.😉

Synd att det så stereotypiskt. Heter det så? Dvs att det låter så lika allt annat förknippat med hårdrock. Men det är väl som i country att det ska låta så lika som möjligt i sin genre, en slags trygghet kan jag väl förmoda. Väldigt svårt att få nåt som blir en klassiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Jag håller med om att det ska vara svensk text rakt egenom. Refrängen är riktigt bra, fastnar direkt..HejAijOoo 😉

Angånde mix, ska låten vara så basfattig så måste du EQá bort mycket från sången vid 100hz, annars ligger sången "över". Kör även kraftig limiter på sången kanske ca -10db?

Låten blev ju riktigt kul!! 😄 Jag vill ha en helsvensk version!

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara vad andra sagt, coola stereoeffkter på gurorna. Är dom inte för höga över lag i förhållande drumsen? Nu har jag inte hört den första versionen vad gäller att du har sänkt basen - men nu hörs basen knappt.:rolleyes:

Synd att det så stereotypiskt. Heter det så? Dvs att det låter så lika allt annat förknippat med hårdrock. Men det är väl som i country att det ska låta så lika som möjligt i sin genre, en slags trygghet kan jag väl förmoda. Väldigt svårt att få nåt som blir en klassiker.

Gitarrerna kanske är för höga ja...

Tack för att du tyckte till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba!

Jag håller med om att det ska vara svensk text rakt egenom. Refrängen är riktigt bra, fastnar direkt..HejAijOoo 😆

Angånde mix, ska låten vara så basfattig så måste du EQá bort mycket från sången vid 100hz, annars ligger sången "över". Kör även kraftig limiter på sången kanske ca -10db?

Låten blev ju riktigt kul!! 😆 Jag vill ha en helsvensk version!

...Moberg

Rackarns. Blev det för mycket bas bortskuret nu? :rolleyes:

Ska testa dina mixtips.

Kul att du diggar 😄 .. och angående texten, frugans kommentar när hon hörde låten: Är det inte lite rasistiskt? (Full som en indian, alltså..) Hjälp. Har aldrig tänkt tanken ens. Vad tycker ni? Å vad skulle jag sjunga istället, Full som en babian, hög som en telefon etc.....

Åsså svensk version, tja varför inte. Vi får se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Möjligen lite låg sång..El guran stjäl ju hela showen(jag hade nog sänkt den lite,då kanske du inte behöver röra sång nivån)..Lite jobbig gitarr vid 1.33..panoreringen var lite för häftig i lurarna..I monitorerna lät det läckert däremot!

I övrigt så låter allt bra.Gura solot...nnnjjjaaaaa..skojar bara, KANON!

Indianen alltså 😉

Tuff som en indian kanske? Eller röd? I fall sympatierna ligger på vänster fronten,..Het kanske,om låten är tillägnad en av det kvinnliga könet..hmmm..nu ger jag mig.Innan rödstrumps maffian kastar sig över mig. 😲

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en sista vända innan jag lägger denna åt sidan. Har varit en kul hårdrocksskola. 😉

Har lyft basen och bastrumman pyttelite i basregistret.

Skurit sången vid 100 enliigt Mobergs tips.

Lagt på en limiter också efter Mobergs rekommendation.

Sänkt gitarrerna något.

Vridit in gitarrerna i vers2 efter att Harmonica Mike påpekat nackspärrseffekten där. Tack, hade missat det.

Slängde även in en kompressor på mastern efter min egen experimentlusta 😱

Kanske lite mycket, eller. Fast jag tycker det blev coolt???

Har bestämt mig. Denna version får gälla, och skulle jag skriva en svensk text gör jag om alltihop när jag köpt en riktig mik. (Nu spelar jag in med en JEFE som enligt försäljaren var en kopia på SM58!!!! 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyft basen och bastrumman pyttelite i basregistret.

Skurit sången vid 100 enliigt Mobergs tips.

Lagt på en limiter också efter Mobergs rekommendation.

Sången ligger ju mycket bättre i mixen nu! Eller hur 😄

Denna version duger ju gott tills du har tid o lust att pilla mer.

m.v.h. Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...