Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

MisstÀnker att det redan finns en sÄn hÀr trÄd nÄnstans, men jag hittade den inte vid första anblicken sÄ...

I senaste ledaren sĂ„ stĂ„r det att ni (redaktionen) har stora planer för forum.studio.se:s framtid, att ni hĂ„ller pĂ„ att utveckla ngt slags mer fullskaligt community av det? Det lĂ„ter minst sagt spĂ€nnande! Info om mer exakt vad som planeras skulle vara vĂ€ldigt vĂ€lkommet, skulle ju vara trevligt om medlemmarna fick chansen att ge nĂ„gon sorts feedback pĂ„ det hela innan ni sjösĂ€tter det? 😠 Jag litar pĂ„ att ni kommer göra det bra, hoppas bara att ni inte förĂ€ndrar nĂ„got som skulle kunna Ă€ndra forumets "sjĂ€l" s a s allt för mycket... 🙂

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Japp! 😠

Hade varit kul att veta lite mer om planerna, och kanske kunna vara med och pÄverka...

Att kunna ha egen profilsida dÀr man samlar sina lÄtar och ha egen blogg och allt det dÀr Àr ju steg i rÀtt riktning, men inte speciellt nytÀnkande. Det Àr snarare standard community features.

Med lite input frĂ„n oss innovativa nördar kanske vi kan skapa avant-garde-cutting-edge-competitive-advantage! 🙂

Postat (redigerat)
Med lite input frĂ„n oss innovativa nördar kanske vi kan skapa avant-garde-cutting-edge-competitive-advantage! 🙂

Well, what's stopping us? 😠

NÄgra önskningar:

• Möjlighet att bestĂ€mma om ens demolĂ„tar ska vara publika och google-indexeringsbara, eller om de bara ska kunna ses av inloggade medlemmar
  • Chattrum
  • NĂ„n sorts uppryckning för samarbetsavdelningen, som kanske kan göra det möjligt att enkelt sortera pĂ„ ort/nĂ€tbaserat, genre, etc...
  • Ngt slags poĂ€ngsystem för vĂ€lskrivna inlĂ€gg, bra svar och hjĂ€lp, etc? Kanske en lista över "mĂ„nadens mest hjĂ€lpsamma medlemmar" skulle vara nĂ„got för att frĂ€mja hög kvalitet pĂ„ forumet?

EDIT: Jag undrar förresten om det rör sig om en frÄn grunden omgjord sida, eller om den fortfarande kommer baseras pÄ IPB?

Redigerat av tbruce
Postat

En lÀttanvÀnd uppspelare sÄ man slipper ladda ner lÄtar som kanske visar sig vara dÄliga, och bra design sÄ att man hittar lÀtt till allt. Sen Àr jag nöjd iaf.

Postat

Jag hade nog försökt bygga communitiet (community't?) pÄ nÄn befintlig portal platform (open source) för att man fÄr sÄ mycket gratis dÄ (bÄde som admin och user) och det gör det mycket lÀttare att bygga ut efterhand. Kanske med "Alla musikers startsida" som mÄl....

Sen en sak som stör mig Àr att vi som vill publicera vÄra lÄtar pÄ nÀtet har en uppsjö med forum, tjÀnster och communities vi ska hÄlla uppdaterade med vÄra senaste alster. Jag hade gÀrna sett nÄn form av standard dÀr man som upphovsman bara uppdaterade sin "lÄtlista" i en enda XML-fil e.d och sen kunde denna lÀsas in av alla andra tjÀnster. Inkl ens egen hemsida. Ett stÀlle att uppdatera pÄ alltsÄ, varpÄ det slÄr igenom pÄ samtliga tjÀnster/communitys dÀr man Àr reggad, fast presenteras pÄ deras eget sÀtt med deras egen funktinalitet.

Inser att det inte ligger i alla aktörers intresse, speciellt inte de med störst anvĂ€ndarbas, men sĂ„ Ă€r det alltid innan man kommer till inblicken att standards Ă€r för allas bĂ€sta.. 😄

Har mer idéer, men hinner inte skriva just nu...

Postat
RSS-stöd för alla trĂ„dar kanske? 😆

detvore skoj, men dĂ„ skule man aldrig kolla i sjĂ€lva forumet utan bara sitta i Rss-lĂ€saren--- 😄

tacka vet jag .rns-lÀsare!

Postat
Åh, jag Ă€r sĂ„ omodern och aldrig lĂ€rt mig hantera RSS.

(PS. Handknackar min blogg som ren HTML. DS.)

sharpreader Àr asbra lÀsare!!!!! tanka!!!

sa ja att den va gratis?? 😄

😉

Postat

hmm, man kanske skulle försöka backuppa trÄdar man inte vill gÄ miste om, typ kommentarer pÄ ens demolÄtar och sÄnt, innan forumet gÄr i graven...

Postat
publicera vÄra lÄtar pÄ nÀtet har en uppsjö med forum, tjÀnster och communities vi ska hÄlla uppdaterade med vÄra senaste alster. Jag hade gÀrna sett nÄn form av standard dÀr man som upphovsman bara uppdaterade sin "lÄtlista" i en enda XML-fil e.d och sen kunde denna lÀsas in av alla andra tjÀnster. Inkl ens egen hemsida. Ett stÀlle att uppdatera pÄ alltsÄ, varpÄ det slÄr igenom pÄ samtliga tjÀnster/communitys dÀr man Àr reggad, fast presenteras pÄ deras eget sÀtt med deras egen funktinalitet.

http://soundlift.com !

"Open Music Source" http://www.openmusicsource.net/

en uppladdning till 6 siter.

😕

Postat (redigerat)
Info om mer exakt vad som planeras skulle vara vÀldigt vÀlkommet

Vi har hittat en ny samarbetspartner och kommer att konvertera allas anvÀndarkonton till Lunarstorm. DÀr blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning pÄ Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni fÄr dagbok, mina bÀstisar, prisvÀrda erbjudanden frÄn Olw och extrapris pÄ klassfoton.

- - -

SkrÀmde jag nÄn? Kom igen nu, lite i alla fall?

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
prisvÀrda erbjudanden frÄn Olw

Äh, chips!

Postat
Info om mer exakt vad som planeras skulle vara vÀldigt vÀlkommet

Vi har hittat en ny samarbetsparten och kommer att konvertera allas anvÀndarkonton till Lunarstorm. DÀr blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning pÄ Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni fÄr dagbok, mina bÀstisar, prisvÀrda erbjudanden frÄn Olw och extrapris pÄ klassfoton.

- - -

SkrÀmde jag nÄn? Kom igen nu, lite i alla fall?

/Majken

😕

Postat

IDF har inte rĂ„d att köpa rakhyvel lĂ€ngre. Och inte sprit heller.. Ser nyktrare ut numera 😕

Postat
Åh, jag Ă€r sĂ„ omodern och aldrig lĂ€rt mig hantera RSS.

(PS. Handknackar min blogg som ren HTML. DS.)

Jag Ă€r sĂ„ omodern att jag inte ens vet vad RSS betyder. Community... hmm vad innebĂ€r det. Att det blir nĂ„got slags soundclick över det hela...? 😠

Postat
Vi har hittat en ny samarbetspartner och kommer att konvertera allas anvÀndarkonton till Lunarstorm. DÀr blir jag, Mats och Björn moderatorer i den nya musik-chatten med inriktning pÄ Magix Music Maker. Det blir kanonschysst eftersom ni fÄr dagbok, mina bÀstisar, prisvÀrda erbjudanden frÄn Olw och extrapris pÄ klassfoton.

Du glömde bort att nĂ€mna att vi har hyrt in Idol-juryn för att moderera demolĂ„tsforumet... 😠

/Mats

Postat

Du glömde bort att nĂ€mna att vi har hyrt in Idol-juryn för att moderera demolĂ„tsforumet... 😄

/Mats

NĂ€, redaktionen sa "Olsis" till mej... 😠

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
men han har snygga briller.

Ser ut att ha kÀkat nÄgra böcker.

Jaha, sÄ det ska bli ett comunity alltsÄ? Hur ska det se ut?

Postat (redigerat)

Som jag nog skrev i ledaren, Àr det tre stora system som ska prata med varandra, och det jobbas nu för fullt med att fÄ dem att lira ihop bra. De tre kommer utgöra basen för den nya sajten. För att kunna ro det hela i land, har vi sagt att vi ger det som finns idag plus en del extra (som profilsidor, blogg mm), och tar resten av utvecklingen nÀr vi ser att allt lirar som det ska.

Det finns >50 sidor specar pÄ nya funktioner vi vill ha in, samtliga av de som nÀmns hÀr Àr med i de specarna. Men rÀkna som sagt inte med att de finns med frÄn dag 1.

SÄ sent som igÄr fick jag indikationer pÄ att lanseringen kan behöva skjutas pÄ en aning, men jag kommer gÄ ut med ett mer ingÄende inlÀgg om vad varje medlem behöver tÀnka pÄ.

Exempelvis kommer

1. bifogade lÄtar inte följa med, eftersom hela systemet för lÄthantering/uppladdade filer byts ut till ett betydligt mer stabilt och flexibelt. Det betyder att varje medlem gör klokt i att ha sina uppladdade lÄtar tillgÀngliga för uppladdning igen nÀr vi gÄr över till den nya sajten.

2. meddelanden frÄn forumet inte att följa med, och man fÄr anvÀnda arkiveringsfunktionen för att skicka sina PM till sin e-postadress.

SjÀlvfallet kommer alla avdelningar och inlÀgg följa med till den nya plattformen.

Hade jag fÄtt bestÀmma, sÄ skulle naturligtvis allt följa med direkt. Men som sagt sÄ handlar det om mycket stora system dÀr fokus mÄste lÀggas pÄ att fÄ dem att lira bra för att kunna vara i nÀrheten av tidsschemat :rolleyes: En ny utvecklad community Àr nÄgot vi har verkat för i drygt tvÄ Är sÄ det blir vÀlkomna förÀndringar.

Som lite kuriosa kan nĂ€mnas att Studios/ert communitytĂ€nk i princip har lagt grunden för förlagets communitytĂ€nk. SĂ„ ta Ă„t er! 😆

Den hÀr övergÄngen Àr ocksÄ anledningen till att jag inte Àr sÄ nÀrvarande i diskussioner pÄ forumet sedan sent i somras. Men det Àr för en bra sak, hoppas jag. *ta i trÀ*

Redigerat av Olsberg
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Ähh, va jobbigt!

jag som uppskattar forumet för att det Àr snabbt o enkelt o inte en massa kringtjafs.... :rolleyes: Ska det bli ett jobbigt community nu....

Negativ som vanligt... 😆

Postat (redigerat)
  • Möjlighet att bestĂ€mma om ens demolĂ„tar ska vara publika och google-indexeringsbara, eller om de bara ska kunna ses av inloggade medlemmar

DÄ kan jag börja publicera ofÀrdiga demos. a070.gif

Redigerat av Linus
Postat

Ta bort alla sorts poÀng, status och annat skit, sÄ att vi inte fÄr 300 15Äriga hiphopare som postar hundratals medelande om dagen för att dom vill ha högre status.

Postat

Nu blir man ju rejÀlt taggad! NÀr vÀntas det hÀr lanserad dÄ?

...var det bara jag som blev positivt överraskad av Majkens information?

Postat
Ta bort alla sorts poÀng, status och annat skit, sÄ att vi inte fÄr 300 15Äriga hiphopare som postar hundratals medelande om dagen för att dom vill ha högre status.

Fast att fÄ status för kvalitativa inlÀgg bedömda av medlemmar tror jag har motsatt effekt!

Postat

DÄ kan jag börja publicera ofÀrdiga demos. a070.gif

Bara inte allt kommer kretsa kring medlemmarnas egna profiler och bloggar. SÄ att det blir ett antal "kÀndisar" pÄ forumet som fÄr all uppmÀrksamhet. Jag tÀnker frÀmst pÄ demosidorna, dÀr det idag oftast Àr vÀldigt snabbt och lÀtt att fÄ lite feedback pÄ det man gör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.