Jump to content
Annons

Laptop?


surikatmamma

Recommended Posts

Halloj

Jag ska snart flytta och har då bestämt mig för att göra mig av med min nuvarande stationära dator och köpa en bärbar. Den kommer bara att användas till att surfa på nätet och producera musik i mindre skala. Ljudkort har jag tillräckligt stor koll på så det behöver ni inte rekommendera.

Jag kommer som mest att spela in 2 spår åt gången, resten kommer vara vstis eller Reason-instrument. Eventuellt kommer jag också att mixa större projekt som jag spelar in i en annan studio, så det blir väl en del vst-effekter (gissar på 10 samtidigt) där och runt 20 audiospår ibland.

Budget ligger runt 10 000, helst inte mer än 11.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpa bärbar dator för musikbruk, om man nu inte köper t ex en Frost, är en ren chansning. Det är i a f min erfarenhet. Min HP (ZV5421EA) är t ex helt ok, även om jag inte lyckats få ner latencyn vid inspelning av t ex gitarr via GuitarCombos så att jag inte märker den (bra prestande i övrigt, VST-instrument, effekter och sånt). Det gick däremot utmärkt på kompisens Acer, som ändå kostade 3-4000 mindre, och hade, på pappret, klart sämre prestanda. En annan kompis två år gamla Dell laptop är också alldeles utmärkt. Om man lägger ihop detta med mina erfarenheter av stationära märkesdatorer, så går det _nästan_ alltid att göra något vettig av datorn i musikväg.

För övrigt så tycker jag Apples bärbara datorer verkar rätt prisvärda. Och dom verkar ju i allmänhet mer lämpade för musikbruk från start?

Packard&Bell är det enda märket jag är lite rädd för, men det är bara för att någon sa att dom kan vara lurigare och dyrare att få reservdelar till än andra datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Dom nya MacBook ska ju vara riktigt underbara.... DOCK finns det inte Firewire 800 och bara 5200varvs hårddisk. Det första går kanske att bortsefrån och det andra kanske går att uppdatera.

Kolla i en av senaste Sound On Sound för en recension på MacBooken (visserligen Pro modellerna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst nånstans att Intel Centrino inte är bra när man sysslar med musik? Eller var det Celeron? 😳

Det var Celeron, den "bantade P4:an".

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom nya MacBook ska ju vara riktigt underbara.... DOCK finns det inte Firewire 800 och bara 5200varvs hårddisk. Det första går kanske att bortsefrån och det andra kanske går att uppdatera.

Kolla i en av senaste Sound On Sound för en recension på MacBooken (visserligen Pro modellerna.)

Macbook har jag också funderat på, fast jag har aldrig jobbat med mac så det känns som att jag ger mig ut på farlig mark. Massa nya program jag måste lära mig och så...

😳 Men då blir det isåfall vanliga och inte Pro, för den har jag inte råd med.

Det som talar för mac är att den är så snygg.

Sen spelar det väl ingen större roll nuförtiden om hårddisken kör 7200 eller 5400 rpm? Jag kommer som sagt max att spela in två spår samtidigt. Och firewire 800 klarar jag mig nog utan, finns inte någon firewire alls på PC-alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och firewire 800 klarar jag mig nog utan, finns inte någon firewire alls på PC-alternativet.

Som jag svarade i en annan tråd nyss, HP Compaq NX7400 RH399EA

Den vore väl bättre val ifall du bara vill ha PC?

För om vi jämför,

Fujitsu Siemens-maskin har Core Duo 1.6 GHz, 512 MB RAM, 60 GB HD, saknar Firewire och väger 2,7 kg.

HP-maskinen har Core 2 Duo 1.6 Ghz, 1024 MB RAM, 80 GB HD, har Firewire 400 och väger 2,5 kg.

Sen tittar du på vad HP-maskinen kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Min HP-laptop (8000-serien), en Pentium 4 är det, har varit bra tills skärmen pajade. Sedan undrar jag om det inte sagts samma sak om Sempron som om Celeron, beträffande CPU:s?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Och firewire 800 klarar jag mig nog utan, finns inte någon firewire alls på PC-alternativet.

Som jag svarade i en annan tråd nyss, HP Compaq NX7400 RH399EA

Den vore väl bättre val ifall du bara vill ha PC?

För om vi jämför,

Fujitsu Siemens-maskin har Core Duo 1.6 GHz, 512 MB RAM, 60 GB HD, saknar Firewire och väger 2,7 kg.

HP-maskinen har Core 2 Duo 1.6 Ghz, 1024 MB RAM, 80 GB HD, har Firewire 400 och väger 2,5 kg.

Sen tittar du på vad HP-maskinen kostar.

Tack så jättemycket! Den ser ju onekligen både bättre och billigare ut. 😳

Frågan är då om jag kommer tjäna något prestandamässigt på att köpa en macbook istället? Jag har råd med den, men kan skillnaden vara så stor att den är värd 3000 spänn mer? Det kan jag ju köpa... 75 öl för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är då om jag kommer tjäna något prestandamässigt på att köpa en macbook istället? Jag har råd med den, men kan skillnaden vara så stor att den är värd 3000 spänn mer? Det kan jag ju köpa... 75 öl för!

Kolla in lite olika tester på Internet, sånna där prestandadtester. Nedan ser du hur många olika instanser av två feta Reverbpluggin MacBook PRO kan köra (utan Pro blir det ju mindre, men tänk ändå..)

Sen får du räkna in stiligheten i att ha en Mac. Glöm inte att du kan göra Windows XP på Macen också...!

macbook3macbook_l.jpg

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du full nu igen? 🙂

Anywho, plånkan kommer bli lidande men jag har tur som är borgerlig och kan sälja lite av mina ärvda aktier i scania.

På första frågan är svaret .. JAAA 🙂

Att plånkan är tom kan jag inte göra så mycket åt.. Meeen.. En MAC är billigare i drift totalt sett. Hoppas det är till nån tröst.. Dyrare i inköp meeeen.. Billigare i drift totalt sett.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju välja att Logic Express färdiginstallerat när macbooken levereras, betyder det att dongeln är inbyggd eller måste man dras med en sån ändå? Kan ju köpa begagnat Logic annars, men frågan är om det inte är värt att betala lite mer för att slippa ha en dongeljävel som sitter där och är ivägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju välja att Logic Express färdiginstallerat när macbooken levereras, betyder det att dongeln är inbyggd eller måste man dras med en sån ändå?

Logic Express 7 använder inte XSkey-dongel. Det gör Logic Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Förlåt om jag avbryter lite här, men om man vill ha tex ett UAD-1 PCI/PCIe kort och har en bärbar dator där det inte går att trycka in ett sådant . Finns det någon form av extern burk som man sätter kortet i och kopplar burken till datorn via firewire? 😛

http://www.mobl.com/expansion/products/exp...sion/index.html

Tack för snabbt svar.

Men funkar detta om jag har en macbook? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vafan, det får bli en Macbook med Logic Express. 😆

Jag tror inte du kommer att ångra dig heller, men blir lite nyfiken, ungefär hur pass stora projekt brukar du köra? Min PowerBook 1,5Ghz står sig fortfarande bra, kanske värt för dig att köpa ngt begagnat då du verkar lite tveksam till Mac (har minnen från diverse trådar, men jag kanske missminner mig). Kolla in99mac.se och kolla deras säljesavdelning.

Iof sig är det ju väldigt kul att köpa nytt. Är själv helt köptokig nu. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...