Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat
Vilket tema skall det vara?

Vore lite skoj att göra nÄgot helt rytmbaserat, dvs percussivt utan tonart. Fast isÄfall fÄr man nog begrÀnsa lÀngden rejÀlt...

Absolute Kroumata 10? :rolleyes:

Postat

Rytmbaserat lÄter intressant!

Vad sÀgs annars om att enda regeln Àr att lÄtarna ska bygga pÄ en bluestolva? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Det hade varit riktigt nice đŸ˜Č eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema? 😳

Redigerat av Joelstromgren
Postat
Det hade varit riktigt nice 😠 eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema? 🙂

Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema 😆 Ă€ven om det den gĂ„ngen var begrĂ€nsat till 3 olika stilar. 🙁

Postat
Jag tycker det vore kul att göra en "JÀvla Kritiker"-festival. Dvs. nÄgon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lÄt. Uppdraget Àr sedan att komponera lÄten. Det bidrag som bÀst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "JÀvla kritiker" var ett projekt tidigare i Är dÀr kÀnda svenska kritiker skrev recensioner som kÀnda artister sedan gjorde lÄtar till.

Blir den hÀr festivalen av, sÄ lovar jag att stÀlla upp!

Postat
Jag tycker det vore kul att göra en "JÀvla Kritiker"-festival. Dvs. nÄgon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lÄt. Uppdraget Àr sedan att komponera lÄten. Det bidrag som bÀst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "JÀvla kritiker" var ett projekt tidigare i Är dÀr kÀnda svenska kritiker skrev recensioner som kÀnda artister sedan gjorde lÄtar till.

dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đŸ˜Č

Postat

Jag e med pĂ„ den 🙁

Postat

Jag e med pĂ„ den 🙁

Jag med. 🙂

Postat

Jag e med pĂ„ den 🙁

Jag med. 🙂

. 🙂

(sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen)

Postat

dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! 🙂

Jag e med pĂ„ den 🙂

Jag med. 🙂

. 🙂

Wee! Jag med! 😄

Postat

Röstar ocksĂ„ för djĂ€vla kritiker. lĂ„ter som att vi har ett hĂ„llbart förslag som mĂ„nga gĂ„r igĂ„ng pĂ„. Skall förra vinnaren vara den djĂ€vla kritikern? eller skall vi posta förslag? 🙂

Postat
Mitt förslag: "Skriv nÀsta Britney Spears Hit"

För enkelt. smileyatt0.gif

Postat

SÄ hÀr kanske:

Björn Globers; Aftonböljan

Ibland sÄ fÄr man en singel i handen som verkligen fÄr en att sÀtta kaffet i vrÄngstrupen och som kritiker sÄ vet man inte om man skall jubla eller grÄta. SÄ nÀr jag satte pÄ Glenn Falströms kvartettŽs skiva och tog fram mitt anteckningsblock sÄ drabbades jag av tre minuters fullstÀndig översköljning av intryck EfterÄt var det svÄrt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att lÄta er fÄ lite insikt i vilka associationer som vÀcktes sÄ sÄg stödorden ut sÄ hÀr:

Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med vÀsande syntar och ylande panflöjter.

Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det lĂ„ter som inget annat. Texterna Ă€r obegripliga men fĂ„ngar Ă€ndĂ„ in nĂ„got slags djupt mĂ€nskligt beteende. Rader som ”MĂ„nga kilo senare, kĂ€nner jag mig renare” biter sig fast och lĂ€mnar en med en kĂ€nsla av djup melankoli.

Postat
Kan ingen snĂ€ll individ pĂ„ tidningsredaktionen ta pĂ„ sig det? De Ă€r ju liksom redan i branschen 🙂

IsÄfall röstar jag för "Laserdance" hÀr pÄ forumet (och Àven skribent pÄ Studio). Han har ju gjort flera odödliga citat redan!

Postat

dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! 😄

Jag e med pĂ„ den 🙂

Jag med. 🙂

. 🙂

Wee! Jag med! 🙂

Sagt det förut men det tÄl att höras igen: bra förslag och röstar pÄ detta!

Postat
Mitt förslag: "Skriv nÀsta Britney Spears Hit"

Men... jag trodde att det hÀr var ett musikforum och inte ett industriforum?

🙂🙂😄

Postat

Majken hurudan glömsk; Yxpressen

Nej! Det hÀr gÄr fetbort. Tiden Àr förbi nÀr det var roligt med pasticher pÄ Edit Piaff ackompanjerat av larmande industrimetal ljud. Det kÀnns som att Blue solid eggnogg försöker lite för mycket att sticka ut.

Inte ens nĂ€r sĂ„ngen skorrar och för allt i vĂ€rlden lĂ„ter vacker kĂ€nner jag att jag blir berörd av musiken. HĂ€r flörtas det vilt med bĂ„de House och acid jazz, samtidigt som soundet för tankarna till Bollibompa. I nĂ„got försök att ge musiken mer legitimitet har bandets ledare samplat sĂ„vĂ€l Ă€ggklyvare som ”grĂ€vlingar i vĂ„nda” och kryddar musiken med slika dĂ„rskaper som inte Ă€r varken roligt eller intressant. Texterna luktar som skĂ€mt kött frĂ„n en medeltida soptipp och hela konceptet kĂ€nns varken befriande eller nyskapande. Köp inte Ă€r mitt enda rĂ„d.

egghuvudet har trÄkigt pÄ jobbet.....

Postat

Eller:

Mats blötts hÄrs för sydsvÀnska stofilbladet

Som gammal jazzkĂ€nnare blir man bĂ„de intresserad och upplivad av den hĂ€r skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte mĂ„let att förnya den svenska jazzen sĂ„ blir man mycket överraskad över hur ”Berit Fjunströms combo” har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring nĂ„got slags hybridharmonik dĂ€r gamla Nynningen möter Bird vĂ€nder upp och ner pĂ„ mĂ„nga konventioner. Som om detta inte var nog Ă€r melodislingorna stĂ€ndigt i kontrapunkt och harmonierna pĂ„minner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik.

Trumspelet Àr varierat och innehÄller förutom traditionella slagverk ocksÄ en mÀngd udda instrument och percussiva ljud som Àr svÄra att hÀrleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen Àr som trakteras vid olika tillfÀllen. Musiken pendlar mellan det sfÀrsikt vackra och det folkligt burleska pÄ ett sÀtt som för tankarna till nordiskt vemod.

Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vĂ€gen med sin nya singel ”fjĂ€llverk”.

🙂

Var Àr @offe??

Postat

Om man ska ha en kritikerfestival sÄ tycker jag att man mÄste kunna vÀlja mellan Ätminstone tvÄ stycken olika... det Àr inte sÀrskilt mÄnga pÄ forumet som har bÄde möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svÄrt t ex att spela in elgitarr om man inte har nÄn elgitarr.

Ju större och konstigare krav som stĂ€lls desto svĂ„rare blir det ju att fĂ„ in mĂ„nga bidrag... 🙂

Postat
SÄ hÀr kanske:

Björn Globers; Aftonböljan

Ibland sÄ fÄr man en singel i handen som verkligen fÄr en att sÀtta kaffet i vrÄngstrupen och som kritiker sÄ vet man inte om man skall jubla eller grÄta. SÄ nÀr jag satte pÄ Glenn Falströms kvartettŽs skiva och tog fram mitt anteckningsblock sÄ drabbades jag av tre minuters fullstÀndig översköljning av intryck EfterÄt var det svÄrt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att lÄta er fÄ lite insikt i vilka associationer som vÀcktes sÄ sÄg stödorden ut sÄ hÀr:

Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med vÀsande syntar och ylande panflöjter.

Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det lĂ„ter som inget annat. Texterna Ă€r obegripliga men fĂ„ngar Ă€ndĂ„ in nĂ„got slags djupt mĂ€nskligt beteende. Rader som ”MĂ„nga kilo senare, kĂ€nner jag mig renare” biter sig fast och lĂ€mnar en med en kĂ€nsla av djup melankoli.

har du tjyvlyssnat pÄ vÄr nya demo?

🙂

Jag röstar oxÄ pÄ "kritiker" varianten!

Tjohopp!

Postat
Eller:

Mats blötts hÄrs för sydsvÀnska stofilbladet

Som gammal jazzkĂ€nnare blir man bĂ„de intresserad och upplivad av den hĂ€r skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte mĂ„let att förnya den svenska jazzen sĂ„ blir man mycket överraskad över hur ”Berit Fjunströms combo” har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring nĂ„got slags hybridharmonik dĂ€r gamla Nynningen möter Bird vĂ€nder upp och ner pĂ„ mĂ„nga konventioner. Som om detta inte var nog Ă€r melodislingorna stĂ€ndigt i kontrapunkt och harmonierna pĂ„minner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik.

Trumspelet Àr varierat och innehÄller förutom traditionella slagverk ocksÄ en mÀngd udda instrument och percussiva ljud som Àr svÄra att hÀrleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen Àr som trakteras vid olika tillfÀllen. Musiken pendlar mellan det sfÀrsikt vackra och det folkligt burleska pÄ ett sÀtt som för tankarna till nordiskt vemod.

Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vĂ€gen med sin nya singel ”fjĂ€llverk”.

🙂

Var Àr @offe??

😄😄😄 Egghuvud. ROFLOL 😄😄😄😆😄

Blir ju inspirerad juuuuu.....

Berit Fjunströms combo

Aaaaaaaaaargghhhhhhhhhhhhh

Gapskrattar

Postat
Om man ska ha en kritikerfestival sÄ tycker jag att man mÄste kunna vÀlja mellan Ätminstone tvÄ stycken olika... det Àr inte sÀrskilt mÄnga pÄ forumet som har bÄde möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svÄrt t ex att spela in elgitarr om man inte har nÄn elgitarr.

Ju större och konstigare krav som stĂ€lls desto svĂ„rare blir det ju att fĂ„ in mĂ„nga bidrag... 😆

Det Àr sant att det blir svÄrare ju fler krav som stÀlls. Dock sÄ tycker jag inte att man ska fÀ vÀlja mellan tvÄ olika. DÄ tappar man totalt poÀngen. En recension, banne mig!

Postat

Man kan ju försöka lĂ€mna olika stilar utanför recentionen, utan mer lĂ€gga tonvikt pĂ„ kĂ€nslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men dĂ„ öppnar sig ju starfĂ€ltet för betydligt fler... 😛 om man tex, ja, jag tar nĂ„t helt ur luften, bĂ€st hanterar olika trĂ€nginstrument med strĂ„ke Ă„ plektrum.... 😉

Postat
Man kan ju försöka lĂ€mna olika stilar utanför recentionen, utan mer lĂ€gga tonvikt pĂ„ kĂ€nslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men dĂ„ öppnar sig ju starfĂ€ltet för betydligt fler... 😳 om man tex, ja, jag tar nĂ„t helt ur luften, bĂ€st hanterar olika trĂ€nginstrument med strĂ„ke Ă„ plektrum.... 😉

Ja, precis. Det fÄr ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". KÀnslor, och möjligtvis nÄgon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det Àr sÄ öppet, och sedan höra vad folk gör med det.

Postat
Det hade varit riktigt nice 😉 eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema?  😆

Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema 🙂 Ă€ven om det den gĂ„ngen var begrĂ€nsat till 3 olika stilar. 🙂

jaha, okej. Nej duvet jag Ă€r ny hĂ€r 😛 Men dĂ€r ser man. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.