Signert Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Woland skall som senaste segrare arrangera kommande studiofestival. Vilket tema skall det vara? NÀsflöjt?
Thomas Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Vilket tema skall det vara? Vore lite skoj att göra nÄgot helt rytmbaserat, dvs percussivt utan tonart. Fast isÄfall fÄr man nog begrÀnsa lÀngden rejÀlt... Absolute Kroumata 10?
tbruce Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Rytmbaserat lÄter intressant! Vad sÀgs annars om att enda regeln Àr att lÄtarna ska bygga pÄ en bluestolva?
Joelstromgren Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 (redigerat) Det hade varit riktigt nice đČ eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema? đł Redigerat 3 oktober 2006 av Joelstromgren
djonas Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Det hade varit riktigt nice đ eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema? đ Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema đ Ă€ven om det den gĂ„ngen var begrĂ€nsat till 3 olika stilar. đ
Linus Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JÀvla Kritiker"-festival. Dvs. nÄgon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lÄt. Uppdraget Àr sedan att komponera lÄten. Det bidrag som bÀst lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JÀvla kritiker" var ett projekt tidigare i Är dÀr kÀnda svenska kritiker skrev recensioner som kÀnda artister sedan gjorde lÄtar till. Blir den hÀr festivalen av, sÄ lovar jag att stÀlla upp!
Umemagnus Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đČ
Matthew L Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đČ Jag e med pĂ„ den đ
djonas Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đČ Jag e med pĂ„ den đ Jag med. đ
tbruce Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đČ Jag e med pĂ„ den đ Jag med. đ . đ (sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen)
Pluffo Postat 3 oktober 2006 Postat 3 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đ Jag e med pĂ„ den đ Jag med. đ . đ (sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen) Wee! Jag med! đ
Egghuvud Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Röstar ocksĂ„ för djĂ€vla kritiker. lĂ„ter som att vi har ett hĂ„llbart förslag som mĂ„nga gĂ„r igĂ„ng pĂ„. Skall förra vinnaren vara den djĂ€vla kritikern? eller skall vi posta förslag? đ
Matthew L Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Kan ingen snĂ€ll individ pĂ„ tidningsredaktionen ta pĂ„ sig det? De Ă€r ju liksom redan i branschen đ
pirateKING Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Mitt förslag: "Skriv nÀsta Britney Spears Hit"
Linus Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Mitt förslag: "Skriv nÀsta Britney Spears Hit" För enkelt.
Egghuvud Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 (redigerat) Jag tycker vi skriver nĂ„gra förslag och ser vad folk gĂ„r igĂ„ng pĂ„. đ edit: inspiration kanske?: http://www.nons.se/javlakritiker/ Redigerat 4 oktober 2006 av Egghuvud
Egghuvud Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 SĂ„ hĂ€r kanske: Björn Globers; Aftonböljan Ibland sĂ„ fĂ„r man en singel i handen som verkligen fĂ„r en att sĂ€tta kaffet i vrĂ„ngstrupen och som kritiker sĂ„ vet man inte om man skall jubla eller grĂ„ta. SĂ„ nĂ€r jag satte pĂ„ Glenn Falströms kvartettÂŽs skiva och tog fram mitt anteckningsblock sĂ„ drabbades jag av tre minuters fullstĂ€ndig översköljning av intryck EfterĂ„t var det svĂ„rt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att lĂ„ta er fĂ„ lite insikt i vilka associationer som vĂ€cktes sĂ„ sĂ„g stödorden ut sĂ„ hĂ€r: Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med vĂ€sande syntar och ylande panflöjter. Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det lĂ„ter som inget annat. Texterna Ă€r obegripliga men fĂ„ngar Ă€ndĂ„ in nĂ„got slags djupt mĂ€nskligt beteende. Rader som âMĂ„nga kilo senare, kĂ€nner jag mig renareâ biter sig fast och lĂ€mnar en med en kĂ€nsla av djup melankoli.
Thomas Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Kan ingen snĂ€ll individ pĂ„ tidningsredaktionen ta pĂ„ sig det? De Ă€r ju liksom redan i branschen đ IsĂ„fall röstar jag för "Laserdance" hĂ€r pĂ„ forumet (och Ă€ven skribent pĂ„ Studio). Han har ju gjort flera odödliga citat redan!
Hellpig Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Jag tycker det vore kul att göra en "JĂ€vla Kritiker"-festival. Dvs. nĂ„gon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv lĂ„t. Uppdraget Ă€r sedan att komponera lĂ„ten. Det bidrag som bĂ€st lever upp til recensionen vinner. Fotnot: "JĂ€vla kritiker" var ett projekt tidigare i Ă„r dĂ€r kĂ€nda svenska kritiker skrev recensioner som kĂ€nda artister sedan gjorde lĂ„tar till. Blir den hĂ€r festivalen av, sĂ„ lovar jag att stĂ€lla upp! dedĂ€r lĂ€t ju riktigt kul!! đ Jag e med pĂ„ den đ Jag med. đ . đ (sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen) Wee! Jag med! đ Sagt det förut men det tĂ„l att höras igen: bra förslag och röstar pĂ„ detta!
Hellpig Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Mitt förslag: "Skriv nĂ€sta Britney Spears Hit" Men... jag trodde att det hĂ€r var ett musikforum och inte ett industriforum? đđđ
Egghuvud Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Majken hurudan glömsk; Yxpressen Nej! Det hĂ€r gĂ„r fetbort. Tiden Ă€r förbi nĂ€r det var roligt med pasticher pĂ„ Edit Piaff ackompanjerat av larmande industrimetal ljud. Det kĂ€nns som att Blue solid eggnogg försöker lite för mycket att sticka ut. Inte ens nĂ€r sĂ„ngen skorrar och för allt i vĂ€rlden lĂ„ter vacker kĂ€nner jag att jag blir berörd av musiken. HĂ€r flörtas det vilt med bĂ„de House och acid jazz, samtidigt som soundet för tankarna till Bollibompa. I nĂ„got försök att ge musiken mer legitimitet har bandets ledare samplat sĂ„vĂ€l Ă€ggklyvare som âgrĂ€vlingar i vĂ„ndaâ och kryddar musiken med slika dĂ„rskaper som inte Ă€r varken roligt eller intressant. Texterna luktar som skĂ€mt kött frĂ„n en medeltida soptipp och hela konceptet kĂ€nns varken befriande eller nyskapande. Köp inte Ă€r mitt enda rĂ„d. egghuvudet har trĂ„kigt pĂ„ jobbet.....
Egghuvud Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Eller: Mats blötts hĂ„rs för sydsvĂ€nska stofilbladet Som gammal jazzkĂ€nnare blir man bĂ„de intresserad och upplivad av den hĂ€r skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte mĂ„let att förnya den svenska jazzen sĂ„ blir man mycket överraskad över hur âBerit Fjunströms comboâ har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring nĂ„got slags hybridharmonik dĂ€r gamla Nynningen möter Bird vĂ€nder upp och ner pĂ„ mĂ„nga konventioner. Som om detta inte var nog Ă€r melodislingorna stĂ€ndigt i kontrapunkt och harmonierna pĂ„minner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik. Trumspelet Ă€r varierat och innehĂ„ller förutom traditionella slagverk ocksĂ„ en mĂ€ngd udda instrument och percussiva ljud som Ă€r svĂ„ra att hĂ€rleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen Ă€r som trakteras vid olika tillfĂ€llen. Musiken pendlar mellan det sfĂ€rsikt vackra och det folkligt burleska pĂ„ ett sĂ€tt som för tankarna till nordiskt vemod. Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vĂ€gen med sin nya singel âfjĂ€llverkâ. đ Var Ă€r @offe??
tbruce Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Om man ska ha en kritikerfestival sĂ„ tycker jag att man mĂ„ste kunna vĂ€lja mellan Ă„tminstone tvĂ„ stycken olika... det Ă€r inte sĂ€rskilt mĂ„nga pĂ„ forumet som har bĂ„de möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svĂ„rt t ex att spela in elgitarr om man inte har nĂ„n elgitarr. Ju större och konstigare krav som stĂ€lls desto svĂ„rare blir det ju att fĂ„ in mĂ„nga bidrag... đ
Baktakt Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 SĂ„ hĂ€r kanske: Björn Globers; Aftonböljan Ibland sĂ„ fĂ„r man en singel i handen som verkligen fĂ„r en att sĂ€tta kaffet i vrĂ„ngstrupen och som kritiker sĂ„ vet man inte om man skall jubla eller grĂ„ta. SĂ„ nĂ€r jag satte pĂ„ Glenn Falströms kvartettÂŽs skiva och tog fram mitt anteckningsblock sĂ„ drabbades jag av tre minuters fullstĂ€ndig översköljning av intryck EfterĂ„t var det svĂ„rt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att lĂ„ta er fĂ„ lite insikt i vilka associationer som vĂ€cktes sĂ„ sĂ„g stödorden ut sĂ„ hĂ€r: Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med vĂ€sande syntar och ylande panflöjter. Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det lĂ„ter som inget annat. Texterna Ă€r obegripliga men fĂ„ngar Ă€ndĂ„ in nĂ„got slags djupt mĂ€nskligt beteende. Rader som âMĂ„nga kilo senare, kĂ€nner jag mig renareâ biter sig fast och lĂ€mnar en med en kĂ€nsla av djup melankoli. har du tjyvlyssnat pĂ„ vĂ„r nya demo? đ Jag röstar oxĂ„ pĂ„ "kritiker" varianten! Tjohopp!
Stensdotter Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Eller: Mats blötts hĂ„rs för sydsvĂ€nska stofilbladet Som gammal jazzkĂ€nnare blir man bĂ„de intresserad och upplivad av den hĂ€r skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte mĂ„let att förnya den svenska jazzen sĂ„ blir man mycket överraskad över hur âBerit Fjunströms comboâ har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring nĂ„got slags hybridharmonik dĂ€r gamla Nynningen möter Bird vĂ€nder upp och ner pĂ„ mĂ„nga konventioner. Som om detta inte var nog Ă€r melodislingorna stĂ€ndigt i kontrapunkt och harmonierna pĂ„minner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik. Trumspelet Ă€r varierat och innehĂ„ller förutom traditionella slagverk ocksĂ„ en mĂ€ngd udda instrument och percussiva ljud som Ă€r svĂ„ra att hĂ€rleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen Ă€r som trakteras vid olika tillfĂ€llen. Musiken pendlar mellan det sfĂ€rsikt vackra och det folkligt burleska pĂ„ ett sĂ€tt som för tankarna till nordiskt vemod. Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vĂ€gen med sin nya singel âfjĂ€llverkâ. đ Var Ă€r @offe?? đđđ Egghuvud. ROFLOL đđđđđ Blir ju inspirerad juuuuu..... Berit Fjunströms combo Aaaaaaaaaargghhhhhhhhhhhhh Gapskrattar
Pluffo Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Om man ska ha en kritikerfestival sĂ„ tycker jag att man mĂ„ste kunna vĂ€lja mellan Ă„tminstone tvĂ„ stycken olika... det Ă€r inte sĂ€rskilt mĂ„nga pĂ„ forumet som har bĂ„de möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svĂ„rt t ex att spela in elgitarr om man inte har nĂ„n elgitarr. Ju större och konstigare krav som stĂ€lls desto svĂ„rare blir det ju att fĂ„ in mĂ„nga bidrag... đ Det Ă€r sant att det blir svĂ„rare ju fler krav som stĂ€lls. Dock sĂ„ tycker jag inte att man ska fĂ€ vĂ€lja mellan tvĂ„ olika. DĂ„ tappar man totalt poĂ€ngen. En recension, banne mig!
Umemagnus Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Man kan ju försöka lĂ€mna olika stilar utanför recentionen, utan mer lĂ€gga tonvikt pĂ„ kĂ€nslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men dĂ„ öppnar sig ju starfĂ€ltet för betydligt fler... đ om man tex, ja, jag tar nĂ„t helt ur luften, bĂ€st hanterar olika trĂ€nginstrument med strĂ„ke Ă„ plektrum.... đ
floaty Postat 4 oktober 2006 Postat 4 oktober 2006 Man kan ju försöka lĂ€mna olika stilar utanför recentionen, utan mer lĂ€gga tonvikt pĂ„ kĂ€nslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men dĂ„ öppnar sig ju starfĂ€ltet för betydligt fler... đł om man tex, ja, jag tar nĂ„t helt ur luften, bĂ€st hanterar olika trĂ€nginstrument med strĂ„ke Ă„ plektrum.... đ Ja, precis. Det fĂ„r ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". KĂ€nslor, och möjligtvis nĂ„gon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det Ă€r sĂ„ öppet, och sedan höra vad folk gör med det.
Joelstromgren Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Det hade varit riktigt nice đ eller varför inte "Blanda in sĂ„ mĂ„nga musikstilar i en lĂ„t som det bara gĂ„r"-Tema? đ Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema đ Ă€ven om det den gĂ„ngen var begrĂ€nsat till 3 olika stilar. đ jaha, okej. Nej duvet jag Ă€r ny hĂ€r đ Men dĂ€r ser man. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.