Jump to content
Annons

Dator eller porta?


Pelle Rylander

Recommended Posts

đŸ˜± Min gamla Dell orkar inte riktigt. Och min fru (aahh Ă€lskade Mi!) har lovat mig en budget pĂ„ 15 papp.

SÄ nu undrar jag: Ska jag köpa en ny dator, och i sÄ fall konfigga hur? Eller ska jag köpa en digitalporta? Vad tycker ni? Vad Àr era erfarenheter?

Edit: Stavfel.......Ă€nnu en gĂ„ng. Eller typo kanske man ska sĂ€ja.... 😏

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

För 15 laxar kan du bygga en riktigt fin dator för inspelning. Det finns riktigt bra ljudkort runt 3000-strecket och en dator med en riktigt fet dubbel-kÀrnig processor och 2-3 gb ram kan du bygga för runt 7-8000 kronor.

CuBase kommer ibland "bundlat" med ljudkortet. Jag fick med SL tror jag nÀr jag köpte mitt EMU 1820. Men nu kör jag pÄ SX3.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Max: Vet inte om jag förstÄr dinfrÄga riktigt. Ska man placera in mej in ett fack, Àr det vÀl singer/songwriter stuket pÄ mina lÄtar, samt lite WinnerbÀck/Lundell köret.

Jag gör mestadels akkegura, keyboard och trynorgel.

Tophe: Jag lutar vÀl mest Ät datahÄllet, men tanke pÄ alla muliheter att efter-redigera...Ljudkort - jag har en Presonus externt kort med 2 ingÄngar som rÀcker gott Ät mig.

Tack för snabba Äsikter!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror lite pÄ vad du Àr van vid, har du jobbat mycket med datorer innan Àr det ju klart bÀttre att satsa pÄ det. SjÀlv tycker jag att det Àr stora fördelar med musikskapande i datorn kontra portan.

Jovisst Àr det datorn jag jobbat i tidigare. Jag fick bara tanken att en porta Àr oberoende av konfiguration pÄ det sÀtt en dator Àr. UngefÀr som t.ex PS2 kontra PC-spel. I PS2 beöver man aldrig bekymra sig för om maskinen klarar av spelet...typ...

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm för 15 papp.. Jag skulle nog satsa pĂ„ en dator iaf. Jag Ă€r van vid följande senario. .. Jag brukar ofta mixa live med ett Behringer 3216 DDX bord... Älskar bordet dĂ„ det Ă€r superenkelt att spara olika bands egna presets.. Till detta bord har jag oftast kopplat en Fostex VF160 EX. via ADAT (8+8 kanaler). Sen brukar jag ta ner mixen med alla kanaler och mixa den slutligen i Wavelab i datorn. Det funkar för mig i alla fall.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror lite pÄ vad du Àr van vid, har du jobbat mycket med datorer innan Àr det ju klart bÀttre att satsa pÄ det. SjÀlv tycker jag att det Àr stora fördelar med musikskapande i datorn kontra portan.

Jovisst Àr det datorn jag jobbat i tidigare. Jag fick bara tanken att en porta Àr oberoende av konfiguration pÄ det sÀtt en dator Àr. UngefÀr som t.ex PS2 kontra PC-spel. I PS2 beöver man aldrig bekymra sig för om maskinen klarar av spelet...typ...

Å andra sidan kan du ju sĂ€tta begrĂ€nsningar pĂ„ vad du fĂ„r och inte fĂ„r anvĂ€nda pĂ„ datorn sĂ„ uppnĂ„r du samma effekt dĂ€r 🙂

Med en modern dator behöver man sÀllan oroa sig för att den inte ska rÀcka till för vanlig heminspelning, om man inte medvetet vÀljer de tyngsta pluggarna dÄ.

Det som jag ser som en fördel med en porta Àr att man slipper sitta framför en oinspirerande dator och spela in. Speciellt om man sitter framför en i jobbet hela dagarna.

Det kÀnns som det blir mer fokus pÄ musiken nÀr man sitter med en porta.

DÀremot Àr de ju inte lika flexibla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😎 Ni bekrĂ€ftar alla, det jag egentligen Ă€r inne pĂ„ frĂ„n början; att köpa en bĂ€ttre dator.

Är det nĂ„t speciellt man ska ha i huvet? T.ex nĂ„t grafikkort som Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ„t annat? Ljudkort finns redan, ett Presonus INspire externt. Funkar bra för mig Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Annars kĂ€nns det vĂ€l lite, som Rainydays Ă€r inne pĂ„, att med en nyköpt dator kanske man inte behöver bekymra sej speciellt mycket.

Min 6 Ă„r gamla Dell med 512MB RAM funkar ju? (Utom att den inte orkar med att köra GrooveAgent samtidigt som Cubase.... 😕 )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😎 Ni bekrĂ€ftar alla, det jag egentligen Ă€r inne pÄ  frĂ„n början; att köpa en bĂ€ttre dator.

Är det nĂ„t speciellt man ska ha i huvet? T.ex nĂ„t grafikkort som Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ„t annat? Ljudkort finns redan, ett Presonus INspire externt. Funkar bra för mig Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Annars kĂ€nns det vĂ€l lite, som Rainydays Ă€r inne pĂ„, att med en nyköpt dator kanske man inte behöver bekymra sej speciellt mycket.

Min 6 Ă„r gamla Dell med 512MB RAM funkar ju? (Utom att den inte orkar med att köra GrooveAgent samtidigt som Cubase.... 😕 )

Det enda du bör tÀnka pÄ nÀr det gÀller graffikkort Àr att du bör ha ett flÀktlöst. Med andra ord, ett av de billigaste.

Presonus Inspire duger ju gott tycker jag.

TÀnk pÄ snabb processor om du kör mycket effekter, mycket ram om du kör stora samplingsbibliotek.

Sen kan du söka runt lite i forumet, det finns mÄnga trÄdar om musikdatorer. Finns Àven en som tidningen konfigurerat ihop för ÀndamÄlet.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TÀnk igenom köpet noga innan - mest runt VAD du vill ha datorn till. Bara musik? Redan dÀr har du gjort det mycket enklare för dig. Vad vill du kunna göra med din musikdator? Spela in mÄnga kanaler med liveljud (gitarr, trummor osv.) samtidigt? Kunna köra massor med interna effekter och VST-pluggar?

Som du beskriver vad du har hittills och faktiskt behövt, sÄ lÄter det som att du i första hand behöver en dator som kan efterarbeta och producera musik - snarare Àn att spela in mycket live. Du har förmodligen ocksÄ kört ett musikprogram hittills - rÀcker det till och vill du fortsÀtta anvÀnda det? Skala inte upp i onödan.

Sedan har du valet att antingen köpa fÀrdigbyggt frÄn en leverantör, t.ex. Dell, HP, Frost m.m. Fördelen dÀr (sÀrskilt om du köper frÄn Frost som enbart bygger datorer för musik) Àr att du fÄr en helt annan support Àn om du bygger sjÀlv. Nackelen Àr att du fÄr BETYLIGT mindre prestanda för pengarna Àn om du köper t.ex. uppgraderingspaket och enskilda delar frÄn Komplett.se eller Datorbutiken.com.

Som jag fattat dig skulle jag ha satsat pÄ att sÀtta ihop en PC sjÀlv med delar frÄn nÄgon av ovan nÀmnda nÀtbutiker. Jag skulle antingen utgÄtt frÄn Studios test hÀromsistenes, eller satt ihop en config sjÀlv och sedan listat allt hÀr innan bestÀllning för att fÄ feedback frÄn communityn. För femton papp fÄr du MYCKET dator - sÀrskilt om du inte vill / behöver köpa nytt ljudkort.

//Petter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Max: Vet inte om jag förstÄr dinfrÄga riktigt. Ska man placera in mej in ett fack, Àr det vÀl singer/songwriter stuket pÄ mina lÄtar, samt lite WinnerbÀck/Lundell köret.

Jag gör mestadels akkegura, keyboard och trynorgel.

Tophe: Jag lutar vÀl mest Ät datahÄllet, men tanke pÄ alla muliheter att efter-redigera...Ljudkort - jag har en Presonus externt kort med 2 ingÄngar som rÀcker gott Ät mig.

Tack för snabba Äsikter!

Ljudkortet Àr redann bra. Köp en bra dator och bra ljudprogram.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TÀnk pÄ snabb processor om du kör mycket effekter, mycket ram om du kör stora samplingsbibliotek.

Hm....hade tÀnkt mig 2048 i RAM. Det bör rÀcka vÀl?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mr Petter: Tack för vÀrdefulla tips!

Datorn ska enbart anvÀndas till musiken, och jag har kört Cubase. och tÀnker vÀl inte direkt uppgradera Àn pÄ ett tag.

NÀt jag spelar in Àr det vÀl som regel "live", om du med det avser att jag spelar in det jag sjÀlv spelar; gitarr, sÄng, munspel, keyboard etc...

AlltsÄ inhte datorskapoad musik. Eller missuppfattar jag dig nu?

Det hÀr med Studios datortest lÄter intressant. Ska kola upp detta!

Puss pÄ er alla för vÀrdefulla svar!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...