Jump to content
Annons

MrPetter

Medlem
  • Antal inlägg

    35
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Urgammal fråga, men ändå; normal används Aux 5-6 för att skapa en foldback lyssning på 02R. Välj därför Aux 5 och 6 som källa för Studio (längst upp till höger på mixern). Tryck sedan in Aux5 i Aux-panelen - håll den intryckt och tryck samtidigt på Aux 6. Du bör nu få en fråga om du vill para ihop dem - acceptera det. Nu bör det bara vara att selecta en ljudkanal på mixerbordet och vrida upp antingen Aux 5 eller 6 så bör den andra följer med. Säkra att du har rätt utgång från bordet till din inearmodul och glöm inte att titta på att köra de aktuella auxarna PFL så du inte är beroende av fader i mixmiljön. Lycka till! //PF.
  2. Snabbt svarat - imponerande! ^^ Problemet är inte så mycket penna plus tenn som det är Petter plus lödning. Man skulle kunna säga att ur ett felsökarperspektiv så introducerar det en hel BUNT nya felkällor - och ur rent estetiskt perspektiv så kan man väl säga att mina lödningar sällan är särskilt sexiga. :-P Men yes, jag lär landa där om ingen kommer upp med nåt smart. Eller skjuter ner teorin helt och hållet... Prövade också att maila Thomann för att få deras input. Jag kan mycket väl tänka helt åt h-e! //Petter
  3. Hej! I färd med att bygga vår tredje studio och i konceptplanen runt vad som skulle lyfta den från kreativ röra till kreativ himmel landade vi i färdigdragen kabel, färdig att patchas på alla sätt. Ljud - no problemo, såklart... utmaningen kommer i MIDI. Det FINNS MIDI-patchbays, men de är svåra att hitta, skrymmande och kostart skjortan. Så jag började leka med tanken på att köra även MIDI genom samma stereopatchbays som jag kör allt annat i: Teori: MIDI använder i praktiken bara tre pin, vilket borde göra det fullt möjligt att bära signalen över "vanlig" balanserad tele-kabel (dvs gitarrsladd i stereo). En adapter från MIDI <-> stereotele möjliggör därmed att köra in signalerna i en stereopatchbay för att sedan patcha in de synthar vi vill i ett tillgängligt MIDI-system. Sagt och gjort, jag dammsög internet och hittade flera artiklar som stöder teorin (gamla artiklar). Hittade dock bara en adapter, hos Thomann (http://www.thomann.de/se/the_sssnake_1872_adapter.htm) som verkade ha en chans att göra det jag önskade. Proof of concept; beställde hem två datprar och prövade - ingen signal till MIDI-interfacet. Min gissning: Adaptern är tänkt som en ljudadapter för DIN och flyttar signalen från (i mitt fall) "fel" pins till tele-kabeln med konsekvensen att fel pins har signal in i MIDI-interfacet och därmed fattar inte interfacet att den har signal. Frågor: 1. Någon som testat teorin enligt ovan i praktiken? 2. Någon som känner till en adapter? 3. Någon som har en (bättre) annan teori än jag för att Thomanns adaptrar inte vill fungera..? Just nu håller det här mig från att lägga nästa beställning till Thomann - HELST vill jag undvika att löda själv då jag, av en anledning, inte äger någon lödkolv, hrm. Det är dock nästa steg om inte någon kommer med nåt smart! =) Idéer, tankar..? //Petter
  4. "Pacta sunt cervantes", dvs. avtal ska hållas. ;-) Bevisföringen har ingenting med avtalsingången att göra, vilket redan har påpekats. En överrenskommelse på telefon är lika bindande som ett bevittnat, undertecknat avtal förvarat hos en Notarius Publicus. Däremot brukar vi i Sverige vid avtalstvister "fri bevisföring", vilket innebär att det är upp till varje part att bevisföra sitt påstående om hur en ev. överrenskommelse som man nu är oense om såg ut eller inte. Då kommer man in på undertecknade avtal. Därtill är det ganska vanligt att man som näringsidkare eller i något sammanhang aktiv part villkorar sin insats i tid, resurser eller kapital mot någon form av motprestation - och för att vara någorlunda säker på att få utväxling av det brukar man då villkora sitt bidrag mot någon form av fysisk avtalsingång. Sen ska det sägas att muntliga avtal nog är betydligt vanligare även i seriösa affärskretsar än man tror - på gott och ont. Om frågan är hur man över digitala media kan ingå ett avtal på ett sådant sätt att den fysiska bevisföringen blir lika uppenbar som vid ett gemensamt undertecknat och bevtittnat dokument så är det mer en fråga om hur nära man vill komma. Allt blir en fråga om relativitet: Ett fram och tillbaka faxat dokument med bådas namnteckning på kommer sannolikt väga mer än ett mail som skickats åt "båda hållen". Samtidigt som ett sådant mail skulle väga mer än ett mail som aldrig besvarats, men som ena parten hävdar skickats och sedan bekräftats muntligt. Om du däremot har en inspelning av den muntliga överrenskommelsen så ökar vikten igen osv. osv. Det handlar alltså inte om huruvida ett avtal ingåtts, utan om hur man kan bevisföra det vid ev. behov. //Petter
  5. jag är lite tveksam - vilket kan vara orättvist; jag vet absolut ingenting om 01X egentligen. Det jag söker är ju, som sagt, en mindre mixer att använda hemma. Att jag tittar på Yamahas digitala bord beror på att jag har en sedan länge pågående kärlekshistoria med 02R. 01X är väl, i första hand, en mLAN-kontroller? Jag behöver minimum fyra subgrupper ut... Som sagt - jag vet faktiskt ingenting om 01X. Med de behov jag uttryckt, bör jag titta närmare på 01X, tycker du? //P.
  6. Jag menar den gamla modellen. 01V96 är helt enkelt för dyr - en beggad 03D får jag för 4.000, ca (och ungefär samma pris för en 01V, faktiskt). 01V96 går på ganska mycket mer (som bekant). Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden så framgår vad jag tänkt använda bordet till... Tack igen! //P.
  7. :-D Tack för det! Då har jag en röst för 01V och en för 03D! Har du erfarenhet av 01V också..? Eller av 02R så du kan jämföra dem (02R har jag ju idag)? //P.
  8. Tack för din massiva insats i att leta info! Jag tvivlar inte på att 01V96 regerar ett test de tre borden emellan - det är ju den enda av produkterna som fortfarande tillverkas. I enlighet med min första post är dessvärre inte det bordet aktuellt dock - av rent ekonomiska skäl. Det här ska stå på mitt skrivbord hemma och se till att jag kan skriva och spela utan en massa strul... det är helt enkelt inte försvarbart att spendera sådär 15-20.000 på ett mixerbord (igen!) under de omständigheterna. Skulle bra gärna ha ett - men poängen är att ett 03D eller ett 01V ligger på ungefär samma pris beggat; ca. 4000:-. Det är därför jag funderar på om det är ett 01V eller 03D i sina gamla, klassiska 90-talsutföranden som är rätt väg att gå. Att jag alls lutar åt de borden är för att jag har stor och god vana vid 02R och gränssnitt m.m. bör åtminstone likna varandra. Men jag har aldtig kunna jämföra de tre, så alla synpunkter är välkomna! 01V och 03D fanns ju samtidigt, så det måste finnas skillnader dem emellan... något som försvarar de två olika modellerna. Nu är jag ute efter folks subjektiva uppfattningar om de skillnaderna! =) Igen tack för insatsen! //Petter
  9. Menar du att 03:an är sämre än 01:an i kvalitet då? 01V släppter väl -95 och 03D -97, så det känns som om man borde dela den problematiken? Men de kanske man inte gör? Själv har jag ingen aning. Jag har sett ett 01V på håll - is alles! Främst kommer jag ha mixern för att köra som mellansteg för lyssning / sammix i samband med inspelning. Det är dock i min lilla miljö hemma, som främst används för skissjobb innan ski... jag menar "det fantastiska låtmaterialet" portas ut och tas till studion. =) Sen ska det sägas att en del av de där provisoriska påläggen onekligen blir permanenta (nähä?), varför kvaliteten inte kan vara hur kass som helst. Inte direkt ett minus att borden är små nog att frakta i händelse av mer oförberedda on-location-inspelningar heller. Du gillar 01V i alla fall? Och tycker det står sig väl mot 02R? //P.
  10. I ett anfall av hybris tyckte jag det var en strålande idé att köra ett Yamaha 02R inte bara i studion utan också i min lilla låtskrivarhörna hemma. Jag älskar bordet och skulle gärna fortsatt ha det där - men bara om någon kan trolla fram den där kakan Alice äter och få i den i mixern på nåt vänster; bordet är helt enkelt alldeles för stort. I jakten på en rimlig ersättare att leka med hemma (som inte kostar skjortan eftersom jag också vägrar sälja 02:an) känns, utifrån min förkärlek för 02R, Yamahas både mindre bord 01V och 03D som lämpliga alternativ. De är hyfsat prisvärda i begagnad form och går att hitta med lite vilja. Mitt problem är att jag aldrig hört något av dem i verkligheten. Kan Studios eminenta läsarkrets uttala sig? Vilket bord är att föredra? Vi talar alltså inte om 01v96, utan de gamla hederliga versionerna. Har någon nåt annat lämpligt alternativ att rekommendera? Absolut krav är minimum fyra bussar. Prislappan bör inte ligga över sex stora sedlar. Well, ladies and gents? Any thoughts? ;-) //Petter
  11. Jag besvarar min egen fråga för den händelse att någon annan glider förbi med samma problem; Det visar sig vara fullt möjligt att ställa olika buffertstorlek i Digi Core Audio Manager och inne i Logic. Resultatet av ett sådant förfarande blir ett syncfel som kan yttra sig i missljud, dropouts osv. Om problem uppstår, kontrollera vilken buffertstorlek som finns angiven i Digis manager respektive under Prefs > Audio i Logic. Se till att de har samma värde. För att kunna förändra buffertinställningarna direkt i Digi managern så måste Core Audio Drivern vara av - dvs., Logic måste vara avslutat. Och så var det med det! =) Hälsar Petter
  12. Har nyligen fått problem med Digi002r i Logic. Har uppdaterat såväl Logic som ProTools till senaste versionerna (se signaturen för versionsnummer). I ProTools funkar allt som det ska, men i Logic så låter ljudet som om det gick på en fjärdedel av hastigheten, eller genom en riktigt fet bitcrusher. Indikatorlamporna på ljudkortet och i projektet i Logic visar samma siffror, så det borde stämma - men nix. Jag är RÄTT så ny på Logic, så det är inte alls omöjligt att jag ställt till med något själv - men problemet finns i flera projekt, inklusive i Logics standardtutorials (vilka är helt oförändrade). Överväger att installera om Logic, men vill helst slippa installera om alla pluggar osv. - samtidigt som jag av förståeliga skäl vill vara säker på att jag verkligen har ett system rent från potentiella problemfiler när jag väl HAR installerat om. Hur som helst, någon som upplevt liknande eller har förslag på lösningar? Danke. //Petter
  13. Jag undrar om priset verkligen är så kopplat till kvaliteten när det kommer till MIDI-interface. Med hänsyn till att det är en av de långsammanste kommunikationslösningarna som funnits (MIDI) som ska översättas (som regel) till USB, så torde det inte finnas så mycket marginal att ställa till det på. Skulle vara Standbyfrågan då, möjligen, och extra features som att ha MIDI through även när datorn är avstängd m.m. Som relaterad fråga, någon mer än jag som tycker att det här är en samling synnerligen överdrivet dyra små leksaker? Jag menar, +600 spänn för ett interface med två MIDI-system... det är rätt mycket!
  14. Kör både PC och Mac privat och i egen studio och administrerar dessutom en utbildningsmiljö med ett tiotal system av båda plattformarna, inklusive TDM system. Båda systemen har sina fördelar. Vill du verkligen köra Cubase så förespråkar jag nog PC - det är ont om Cubaseanvändare i OSX så det bör också bli lite svårare att få hjälp med ev. problem. Vad gäller processorhastighet så erkänner nog till och med Apple att IBM-kompatiblerna kan erbjuda bättre prestanda, men kom ihåg att du då också måste prestera samma kvalitet i busar, minne och interfacekort. Det Apple har erbjudit - åtminstone historiskt (jag har fortfarande inte riktigt förlåtit dem för 10.4.8 *flinar*) - är stabilitet och kompatibilitet; det är väldigt sant att hela branschen kör Logic, något som till stor del antagligen förklaras med att det historiskt varit överlägset mer PC-vänliga alternativ. Och - inte minst - att det varit det självklara valet för den som velat använda ProTools HD men "slippa" köra ProTools. Men, som sagt, vill du inte överväga att köra Logic då kan du få VÄLDIGT mycket PC för 15.000... Sedan nämner du ingenting om ljudkort - har du redan det eller har du tänkt att det ska rymmas i budgeten..? //Petter
  15. Jadu... Videokortet är för dåligt för att attrahera spelare, ingen monitor osv. gör att den förmodligen inte är så perfekt för studenter. Funkar nog mest att sälja som en musikdator, även om de flesta nu antagligen skulle köpa ett system som åtminstone klarar dual core CPU's. Jag har svårt att se att du kan få mer än tre, kanske fyra tusen för den. Sen finns ju alltid chansen att man hittar precis rätt köpare som är lagom knäpp. =) Lycka till! //Petter
×
×
  • Skapa ny...