Jump to content
Annons

Intervju med Piratpartiet


henning

Recommended Posts

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

I knarksammanhang är det ju oftast så att en langare fixar knark och säljer det till flera andra, och det räcker då att sätta dit langaren (så att en ny kan ta hans plats). I frågan om fildelning finns det ju ingen sådan distributör, om man inte räknar trackersidor som pirate bay och andra (förstår förresten inte ståhejet kring tpb, den är ju ganska kass). Och även om sådana nav skulle kriminaliseras så finns tjänster i stil med dc och limewire där centraliseringen är ännu mindre, och om man kriminaliserar dem så kommer det en ny och sen en till yadayada. Så det enda sättet att verkligen beivra olaglig fildelning är ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskränkande även för den som har "rent mjöl i påsen".

Min jämförelse var innehav, som också är förbjudet.

Innehav av mp3or är väl knappast olagligt, eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hans resonemang lyder, 'det går inte att beivra brottet om man inte avlyssnar ALL internettrafik inkl den privata'.

Det påståendet är felaktigt.

tolkar detta som att du menar att man kan avlyssna en del av internettrafiken?

det kan man; men själv tror jag att det är omöjligt att avlyssna rätt del.

tror du det är möjligt så utveckla gärna hur, så kanske jag kan lära mej nåt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Hans resonemang lyder, 'det går inte att beivra brottet om man inte avlyssnar ALL internettrafik inkl den privata'.

Det påståendet är felaktigt.

tolkar detta som att du menar att man kan avlyssna en del av internettrafiken?

det kan man; men själv tror jag att det är omöjligt att avlyssna rätt del.

tror du det är möjligt så utveckla gärna hur, så kanske jag kan lära mej nåt 😄

Det är väl precis som med all annan brottslighet, man lyssnar och spanar där man misstänker att brott begås?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Äh vad håller jag på med, diskutera Piratpartiet?

Dom kom inte i närheten av några fyra procent och kommer inte existera nästa val.

Klart slut.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

I knarksammanhang är det ju oftast så att en langare fixar knark och säljer det till flera andra, och det räcker då att sätta dit langaren (så att en ny kan ta hans plats). I frågan om fildelning finns det ju ingen sådan distributör, om man inte räknar trackersidor som pirate bay och andra (förstår förresten inte ståhejet kring tpb, den är ju ganska kass). Och även om sådana nav skulle kriminaliseras så finns tjänster i stil med dc och limewire där centraliseringen är ännu mindre, och om man kriminaliserar dem så kommer det en ny och sen en till yadayada. Så det enda sättet att verkligen beivra olaglig fildelning är ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskränkande även för den som har "rent mjöl i påsen".

Min jämförelse var innehav, som också är förbjudet.

Innehav av mp3or är väl knappast olagligt, eller hur menar du?

Nä, men snälla...

Jämförelsen är bara en olaglig handling jämfört med en annan.

Poängen är att det går att beivra olika typer av brott utan att man måste kolla överallt hela tiden om ett brott ev pågår.

Kunde lika gärna jämfört med fyllekörning.

Man kan beivra fyllekörning utan att kontrollera alla bilister varje dag hela tiden.

Man kan också beivra olaglig fildelning av upphovsskyddat material utan att hela tiden övervaka all elektronisk överföring av information.

Hör o häpna, man kan beivra brott som sker i hemmet, typ misshandel, utan att ha en övervakningskamera installerad i varje hem.

Med PP:s resonemang kan man inte det. PP har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hans resonemang lyder, 'det går inte att beivra brottet om man inte avlyssnar ALL internettrafik inkl den privata'.

Det påståendet är felaktigt.

tolkar detta som att du menar att man kan avlyssna en del av internettrafiken?

det kan man; men själv tror jag att det är omöjligt att avlyssna rätt del.

tror du det är möjligt så utveckla gärna hur, så kanske jag kan lära mej nåt 😄

Fruppe hann före. 🙂

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Några reflektioner:

Vilken tomte! 🙂

Jag orkar verkligen inte skriva allt jag tycker om honom... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Ni kanske ska sätta upp en Julgran på forumet grabbar. Det finns fler tomtar än ni anar här på forumet. 🙂 / Mikke

Se så, försök att ta det som en man. Alla förlorar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vad håller jag på med, diskutera Piratpartiet?

Dom kom inte i närheten av några fyra procent och kommer inte existera nästa val.

Klart slut.

😏

Skulle inte vara så säker på det. Tvärtom tror jag att de kommer få fler röster i nästa val. I skolvalet fick de över fyra procent, och de allra flesta av de som röstade på dem där kommer att ha fyllt 18 innan nästa val.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Äh vad håller jag på med, diskutera Piratpartiet?

Dom kom inte i närheten av några fyra procent och kommer inte existera nästa val.

Klart slut.

😏

Skulle inte vara så säker på det. Tvärtom tror jag att de kommer få fler röster i nästa val. I skolvalet fick de över fyra procent, och de allra flesta av de som röstade på dem där kommer att ha fyllt 18 innan nästa val.

Men snälla... alla vet att PP är slut.

Förstagångsväljare byter parti oftare än Piratpartiet ändrar sitt porgram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men snälla...

Jämförelsen är bara en olaglig handling jämfört med en annan.

Poängen är att det går att beivra olika typer av brott utan att man måste kolla överallt hela tiden om ett brott ev pågår.

Kunde lika gärna jämfört med fyllekörning.

Man kan beivra fyllekörning utan att kontrollera alla bilister varje dag hela tiden.

Man kan också beivra olaglig fildelning av upphovsskyddat material utan att hela tiden övervaka all elektronisk överföring av information.

Hör o häpna, man kan beivra brott som sker i hemmet, typ misshandel, utan att ha en övervakningskamera installerad i varje hem.

Med PP:s resonemang kan man inte det. PP har fel.

"Beivra" betyder vad jag vet "att ingripa mot brott". För att kunna göra detta måste man ha kännedom om att brottet begåtts, eller? Då fildelare själva knappast kommer att anmäla sig själva, och eftersom grannar och förbipasserande inte direkt kan märka att man fildelar, så kan man bara bevittna brottet genom att hålla koll på vad som rör sig in och ut från den misstänktes dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans resonemang lyder, 'det går inte att beivra brottet om man inte avlyssnar ALL internettrafik inkl den privata'.

Det påståendet är felaktigt.

tolkar detta som att du menar att man kan avlyssna en del av internettrafiken?

det kan man; men själv tror jag att det är omöjligt att avlyssna rätt del.

tror du det är möjligt så utveckla gärna hur, så kanske jag kan lära mej nåt 😆

Det är väl precis som med all annan brottslighet, man lyssnar och spanar där man misstänker att brott begås?

Jaha, ni menar så 😆

Jag gissar på att Rickard utgår ifrån att vi inte vill ha det som det är idag, när vi har en lag som är helt tandlös, och därifrån presenterar två tänkbara lösningar (övervakningsscenariot eller legaliseringsscenariot, där han föredrar det senare).

Men i såna fall borde han förstås tydliggöra sin utgångspunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mornel

Ööh, va? Vad är det med killen?

- Jag har skrivit och spelat in en låt här, om du vill lyssna på den, Rickard, så får du betala tjugo kronor!

- Jag tänker inte betala tjugo kronor, jag ska ha låtskrället ändå, vare sig du vill eller inte.

- Men... Det får du inte. Jag vill ha tjugo kronor för min låt. Om du inte tycker att den är värd pengarna får du försöka se dig om efter lite gratislåtar, men min kostar tjugo.

- Du din jävel, om inte jag får ta din låt av dig gratis så kommer staten faktiskt att avlyssna alla och kränka en massa demokratiska rättigheter som (*fejkad tår*) tagit flera miljoner år att bygga upp. Faktiskt! Jag måste få din låt gratis, annars blir det som i 1984. *Snyft*

- ...

Haha, klockrent! 😉

Här är vi helt överens.

Dingbats

Äh vad håller jag på med, diskutera Piratpartiet?

Dom kom inte i närheten av några fyra procent och kommer inte existera nästa val.

Klart slut.

😄

Skulle inte vara så säker på det. Tvärtom tror jag att de kommer få fler röster i nästa val. I skolvalet fick de över fyra procent, och de allra flesta av de som röstade på dem där kommer att ha fyllt 18 innan nästa val.

Det skulle jag nog inte vara så säker på heller. Kanske de har hunnit mogna innan de fyllt 18 - dvs ingen röst på Piratpartiet? Ingen åldersgräns utan anledning 🙂

Edit: Fast okej, kan ju hända att de får ett något högre stöd nästa gång men Riksdag? Nja...

MikkeÖland

Det hade varit intressant med en debatt mellan Rick och en vältalig musiker härifrån forumet. Då hade nog vår politik blivit hårdare testad.

Visst, här är jag. 🙂

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte vara så säker på det. Tvärtom tror jag att de kommer få fler röster i nästa val. I skolvalet fick de över fyra procent, och de allra flesta av de som röstade på dem där kommer att ha fyllt 18 innan nästa val.

Kommer inte ihåg vad jag röstade på i mitt lego-skolval '87 men jag kommer dock ihåg att jag tänkte till ett par meter längre när det blev dags att rösta på allvar -90. "åfan nu gäller det ju MIG och MIN situation..."

alla SD och PP -spån växer till slut upp och inser att det inte bara handlar om att stå på barrikaderna och gapa "ner med dom rika, mera gratis för att göra ingenting".

utan att lägga någon somhelst politiskt vikt vid det, eller påstå att jag gillar det, tror jag att ju äldre man blir desto mer flyttas hjärtat till höger.

det finns för många "af lefwenskjöld" och för många "almarna-kenta" i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nä, men snälla...

Jämförelsen är bara en olaglig handling jämfört med en annan.

Poängen är att det går att beivra olika typer av brott utan att man måste kolla överallt hela tiden om ett brott ev pågår.

Kunde lika gärna jämfört med fyllekörning.

Man kan beivra fyllekörning utan att kontrollera alla bilister varje dag hela tiden.

Man kan också beivra olaglig fildelning av upphovsskyddat material utan att hela tiden övervaka all elektronisk överföring av information.

Hör o häpna, man kan beivra brott som sker i hemmet, typ misshandel, utan att ha en övervakningskamera installerad i varje hem.

Med PP:s resonemang kan man inte det. PP har fel.

"Beivra" betyder vad jag vet "att ingripa mot brott". För att kunna göra detta måste man ha kännedom om att brottet begåtts, eller? Då fildelare själva knappast kommer att anmäla sig själva, och eftersom grannar och förbipasserande inte direkt kan märka att man fildelar, så kan man bara bevittna brottet genom att hålla koll på vad som rör sig in och ut från den misstänktes dator.

Alltså, du läser tydligen inte det jag skriver. 🙂

Man behöver inte bevaka ALL trafik ut o in ur alla datorer. man behöver inte alls bevaka o titta in i foks privata e-post. Det är inte där fildelning till största delen pågår.

Påståendet 'det går inte att beivra utan att övervaka folks privata e-post' stämmer alltså inte. Det går visst att beivra, genom att bevaka annan datatrafik. E-posten kan man lämna därhän. Därmed faller det där 'vi värnar om integriteten för vanligt folk'-tugget.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
0,63% av rösterna fick PP ..

Det betyder att svenska folket inte alls tycker fri fildelning är en viktig fråga.

Ibland när man läst PPs inlagor får man intrycket av att detta är det enda man pratar om i stugorna. Nu vet vi, svart på vitt, att upphovsrättens avskaffande och andra relaterade stolligheter i första hand är av intresse för barn och idioter.

Link to comment
Dela på andra sajter

0,63% av rösterna fick PP ..

Det betyder att svenska folket inte alls tycker fri fildelning är en viktig fråga.

Ibland när man läst PPs inlagor får man intrycket av att detta är det enda man pratar om i stugorna. Nu vet vi, svart på vitt, att upphovsrättens avskaffande och andra relaterade stolligheter i första hand är av intresse för barn och idioter.

Du är väldigt generös med att dela ut åsikter om människor såsom "idioter". Dessutom jämställer du barn och idioter?

Jag tror inte du är en idiot men du har en satans otur när du tänker!

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
0,63% av rösterna fick PP ..

Det betyder att svenska folket inte alls tycker fri fildelning är en viktig fråga.

Ibland när man läst PPs inlagor får man intrycket av att detta är det enda man pratar om i stugorna. Nu vet vi, svart på vitt, att upphovsrättens avskaffande och andra relaterade stolligheter i första hand är av intresse för barn och idioter.

Du är väldigt generös med att dela ut åsikter om människor såsom "idioter". Dessutom jämställer du barn och idioter?

Jag tror inte du är en idiot men du har en satans otur när du tänker!

/ Mikke

0,63 % som sagt.

Är det oxå otur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att PP har gjort några rejäla felbedömningar. Nu har man gått från att vara mjukvarupiraternas skyddsängel till att försöka bli ett parti som riktar in sig på ett fåtal frågor angående kommunikation och internet.

Jag tror att man endera borde ha fortsatt vara brottslingar i medias ögon och jobbat tillsammans med piratbyrån för att ta fram nya fildelningstjänster, reta upphovsrättsinnehavare och gud vet vad. Det hade gett ett starkt stöd från de som trivs med att vara illegala.

Eller så borde man ha börjat om från början, bytt namn och riktat in sig på de övriga frågorna där fri fildelning skulle vara en liten parentes. Då hade partiet tagits på betydligt större allvar än vad de gör nu.

Jag får känslan av att man hittat på politiken allteftersom för att rättfärdiga fildelningen. Men då passar heller inte namnet piratpartiet längre eftersom det anspelar på brottslighet. Något som gör att man blir lika lite tagen på allvar som om man skapade billigsprit-partiet och sedan påstod att man i huvudsak förespråkade friare handel mellan gränserna.

Jag har djup respekt för de som engagerar sig i politiska frågor och jobbar fram alternativ till den politik som finns. Men jag tror ändå att det här valresultatet är det sista vi ser av piratpartiet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att PP har gjort några rejäla felbedömningar. Nu har man gått från att vara mjukvarupiraternas skyddsängel till att försöka bli ett parti som riktar in sig på ett fåtal frågor angående kommunikation och internet.

Jag tror att man endera borde ha fortsatt vara brottslingar i medias ögon och jobbat tillsammans med piratbyrån för att ta fram nya fildelningstjänster, reta upphovsrättsinnehavare och gud vet vad. Det hade gett ett starkt stöd från de som trivs med att vara illegala.

Eller så borde man ha börjat om från början, bytt namn och riktat in sig på de övriga frågorna där fri fildelning skulle vara en liten parentes. Då hade partiet tagits på betydligt större allvar än vad de gör nu.

Jag får känslan av att man hittat på politiken allteftersom för att rättfärdiga fildelningen. Men då passar heller inte namnet piratpartiet längre eftersom det anspelar på brottslighet. Något som gör att man blir lika lite tagen på allvar som om man skapade billigsprit-partiet och sedan påstod att man i huvudsak förespråkade friare handel mellan gränserna.

Jag har djup respekt för de som engagerar sig i politiska frågor och jobbar fram alternativ till den politik som finns. Men jag tror ändå att det här valresultatet är det sista vi ser av piratpartiet.

/Majken

Word !

Jag förstår inte heller hur man kan döpa det till Piratpartiet om fildelning bara var en av tre frågor, inte särskilt klockrent och låter samtidigt lite fientligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...