Jump to content
Annons

Intervju med Piratpartiet


henning

Recommended Posts

Med risk för att starta ytterligare en tråd angående piratkopiering:

PC för Alla's webbtv har en intervju med PP's partiledare Rickard Falkvinge.

Var vänlig posta endast kommentarer i denna tråd angående denna intervju.

Diskussioner om övrig piratkopiering tas gärna i tidigare trådar om detta, t.ex. denna och om ni har något att tillägga för eller emot piratkopiering läs igenom hela den tråden INNAN ni börjar återupprepa motiveringar för och emot piratkopiering.

---

Själv så saknar jag lite frågor angående hur PP anser att övriga upphovsmän (förutom musiker) till musik skall kunna ta betalt för sina tjänster. Jag skulle gärna vilja ha mer information om hur PP tycker att detta skall lösas. Falkvinge kommer undan lite lätt där tycker jag.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)

Två av hans argument håller ju inte:

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Den som försöker jämställa detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som påstår att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig ännu löjligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Mmm, jag är benägen att hålla med. Fildelning över privat kommunikation vore ifall jag delade filer med en kompis som jag känner. Inte om jag delar ut filen så att vem som helst kan komma åt den. Då kan det inte längre räknas som privat kommunikation.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vi har inte heller haft någon stor blockbuster det här året. Det kom ingen Lord of the rings.." osv

All-Time Worldwide Boxoffice

Rank Title Worldwide Box Office

1. Titanic (1997) $1,835,300,000

2. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) $1,129,219,252

3. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) $1,008,991,183

4. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001) $968,657,891

5. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) $922,379,000

6. The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) $921,600,000

Edit: Ändrade från all-time US till worldwide.

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Den som försöker jämställa detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som påstår att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig ännu löjligare.

Nu säger han ju inte att ALL fildelning sker uteslutande i torrent system eller

andra p2p system...

Det finns ju dom som faktisk delar med sig genom DVD, CD, DISKETTER,

PAPPERSFORM i fysisk form...Och även de som delar genom mail, messenger

osv.....

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var de ihåligaste argumenten jag hört. 😱

Jesus gick på vatten också.

EDIT: MrPhil: Du har helt rätt, det är ju förbjudet att köra för fort, sno mjölk på konsum, spotta på folk, gå naken på stan, röka inomhus m.m... men inte är staten där och kollar hela tiden.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Klockrent!

Piratpartiet är ju ett enfrågeparti som inte har en susning om vad som behövs för att bli ett realistiskt alternativ att rösta på...

Då är ju t o m Skånepartiet mer realistiskt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det roliga är ju att om antipiratbyrån fick bestämma så skulle e-mail, telefonsamtal och liknande övervakas i jakten på fildelare. Fan dom övervakar ju redan nu tullen i jakt på piratkopior.

Det du skriver är ju inte riktigt sant och Tullen har letat piratkopior i tiotals år det kan du knappast lasta APB för...

Link to comment
Dela på andra sajter

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

I knarksammanhang är det ju oftast så att en langare fixar knark och säljer det till flera andra, och det räcker då att sätta dit langaren (så att en ny kan ta hans plats). I frågan om fildelning finns det ju ingen sådan distributör, om man inte räknar trackersidor som pirate bay och andra (förstår förresten inte ståhejet kring tpb, den är ju ganska kass). Och även om sådana nav skulle kriminaliseras så finns tjänster i stil med dc och limewire där centraliseringen är ännu mindre, och om man kriminaliserar dem så kommer det en ny och sen en till yadayada. Så det enda sättet att verkligen beivra olaglig fildelning är ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskränkande även för den som har "rent mjöl i påsen".

Link to comment
Dela på andra sajter

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

I knarksammanhang är det ju oftast så att en langare fixar knark och säljer det till flera andra, och det räcker då att sätta dit langaren (så att en ny kan ta hans plats). I frågan om fildelning finns det ju ingen sådan distributör, om man inte räknar trackersidor som pirate bay och andra (förstår förresten inte ståhejet kring tpb, den är ju ganska kass). Och även om sådana nav skulle kriminaliseras så finns tjänster i stil med dc och limewire där centraliseringen är ännu mindre, och om man kriminaliserar dem så kommer det en ny och sen en till yadayada. Så det enda sättet att verkligen beivra olaglig fildelning är ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskränkande även för den som har "rent mjöl i påsen".

Det är också skillnad på den som laddar ned 40 låtar och 40.000, det är väl sistnämnda som inte är okey, utan kan jämföras med missbruk. Tycker det där med tjänster likt myspace och sådant är perfekt, då kan upphovsmannen själv stå för valet hur det skall spridas. Men men, de som tycker tvärtom är väl för degenererade i sitt fördärv och förtappning, och för beroende av denna yttre stimuli som "gratis" innebär, det är som socker. :rolleyes:

Jag hade kompisar som på ngt sätt var beroende av att snatta också. Men det är väl också okey?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är ju att om antipiratbyrån fick bestämma så skulle e-mail, telefonsamtal och liknande övervakas i jakten på fildelare. Fan dom övervakar ju redan nu tullen i jakt på piratkopior.

Precis...

Dom jävlarna vill ju för fan kolla allt du äger och har..

Dom vill kunna lyssna på dina samtal när dom vill, spana in vad du har i din dator när dom vill..

Det är helt jävla sjukt!

inte för att jag stöder nedladdningar osv, jag är heller inte emot det utan tycker att folk har ett eget ansvar..

Så jag tycker faktiskt att PP har en bra poäng där..

Allt kommer bli som boken/filmen 84!

snart kan du för fan inte ens knulla utan att antipiratbyrån vet om det...

:rolleyes:

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också skillnad på den som laddar ned 40 låtar och 40.000, det är väl sistnämnda som inte är okey, utan kan jämföras med missbruk. Tycker det där med tjänster likt myspace och sådant är perfekt, då kan upphovsmannen själv stå för valet hur det skall spridas. Men men, de som tycker tvärtom är väl för degenererade i sitt fördärv och förtappning, och för beroende av denna yttre stimuli som "gratis" innebär, det är som socker. :rolleyes:

Ja, folk som laddar ner 40 000 låtar har jag verkligen ingen förståelse för, det liknar mer ett missbruk än musikintresse som du säger. Kan sätta en hundring på att såna aldrig ens lyssnar på hälften av det de laddar ner, utan bara laddar ner för att de kan. Och myspace är riktigt bra, något av en revolution i musikvärlden. Skulle de bara ha en bättre spelare och lite bättre gränssnitt så vore det perfa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är ju att om antipiratbyrån fick bestämma så skulle e-mail, telefonsamtal och liknande övervakas i jakten på fildelare. Fan dom övervakar ju redan nu tullen i jakt på piratkopior.

Jag kan ju hålla med honom om några saker. Jag tycker att det helt klart inte är rätt att den privata sfären skall kränkas på vilka grunder som helst.

Däremot så ser jag inte att att ett brott inte skall vara olagligt bara för att det inte sker öppet inför allmänheten. Man kan ju se sitt eget hem som sin privata sfär och skall brott begågna där då inte lagföras eftersom det hör till ens egna privata sfär? Ska det i så fall också vara lagligt att misshandla kvinnor, vilket ofta sker innanför stängda dörrar eller att hålla ett barn instängt i källaren hemma och våldsföra sig på detta, bara för att det sker hemma (med tanke på ett nyligen uppmärksammat fall)? Kanske extremer på det han säger men jag drar ändå den slutsatsen.

Däremot så ar jag helt öppen för att höra realistiska alternativ på hur det skall fungera. Tyvärr så ser jag inte än att någon privatpartist eller annan har lyckats övertala mig på att dom har en bättre och hållbarare lösning än vad som finns idag.

/H.

PS. Desecrated, detta inlägg är inte riktat direkt mot dig utan är mer ett allmänt inlägg. DS.

PPS. Innan någon kommer och säger att man inte kan jämföra brotten ovan så vill jag bara säga att jag håller med. Det går inte. Våldsbrott är mer avskyvärt än upphovsrättsbrott. DDS.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Två av hans argument håller ju inte:

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Den som försöker jämställa detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som påstår att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig ännu löjligare.

Har man kontroll över knarklangningen i Sverige? Nej, för det vore ogenomförbart att husrannsaka alla hem dagligen.

Att avlyssna internet är däremot genomförbart, och en integritetskränkning just på grund av att både privat kommunikation (som du säger, t ex e-post) och p2p-kommunikation går över samma internetlinor, man måste alltså övervaka all trafik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudsaken är väl ändå att ha en bra brandvägg och inte släppa igenom några maskar eller trojaner så att Pontén inte kan kapa ens webbkamera och smykolla på när man porrsurfar och runkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag till leda hört antipiraterna tro sig vara fyndiga när de hela tiden drar sina goddag-yxskaft-analogier till stöld, snatteri, knarkhandel, rattonykterhet, fortkörning, misshandel, våldtäkt, etc.

Dessa brott skadar andra människor (eller deras egendom) fysiskt, riskerar andra människors liv eller leder till mycket allvarliga konsekvenser för människors liv och hälsa.

När har ned/upp-laddning av datafiler skadat människor fysiskt eller riskerat någon människas liv? Jag bara undrar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förr, och säger det igen.

Lagen om fildelning var ett slag i luften. Den splittrar bara folket från myndigheterna..

Däremot, Piratpartister, att kränka på upphovsrättslagen är en spark mellan benen på alla upphovsmän. De ärade Piratpartisterna verkar ibland glömma att det faktiskt är en människa som är bakom varje verk. En människa, som ofta lagt ner väldigt mycket tid och energi, som skapat denna immateriella egendom.

Kom inte med clichén om att alla ska skapa musik bara för att det är skoj. Kom inte med clichén om att man får väl ut och spela live då. Kom inte med clichén om att ens musik får mer spridning genom filservrar. Jag känner till allt detta redan.

Upphovsrätten handlar om så mkt mer än om bara pengar. Upphovsrätten handlar om tryggheten som upphovsman om att kunna försäkra sig om att ens verk aldrig får bli utnyttjade till sådant som inte är okej.

Jag lägger ut ALL min musik gratis redan. ALLA får sprida den om de känner för det. ALLA får lyssna på den.

Däremot tillåter jag inte att min musik t.ex. används i andra kommersiella sammanhang som filmer, spel och reklam, utan att jag först blir tillfrågad om det är okej.

Det är en jävla skillnad.

Om ni vill ha immateriell egendom att ta del av i framtiden så får ni nog tänka om lite..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh, va? Vad är det med killen?

- Jag har skrivit och spelat in en låt här, om du vill lyssna på den, Rickard, så får du betala tjugo kronor!

- Jag tänker inte betala tjugo kronor, jag ska ha låtskrället ändå, vare sig du vill eller inte.

- Men... Det får du inte. Jag vill ha tjugo kronor för min låt. Om du inte tycker att den är värd pengarna får du försöka se dig om efter lite gratislåtar, men min kostar tjugo.

- Du din jävel, om inte jag får ta din låt av dig gratis så kommer staten faktiskt att avlyssna alla och kränka en massa demokratiska rättigheter som (*fejkad tår*) tagit flera miljoner år att bygga upp. Faktiskt! Jag måste få din låt gratis, annars blir det som i 1984. *Snyft*

- ...

Link to comment
Dela på andra sajter

D Vibe, du säger:

"det faktiskt är en människa som är bakom varje verk"

Betänk då att all kunskap bygger på annan kunskap + att upplevelsen, den personliga tolkningen, av ett verk uppstår som något unikt i betraktarens huvud. Att göra anspråk på saker som ägande & rätt av det immateriella kan inte bli annat än orättvist.

Det blir därför oerhört kvasi-rättsligt när upphovsrättsorganisationer som t ex vårt STIM påstår sig företräda rättvisa. Bara deras arbete med att bedöma en skapelses "verkshöjd" på en skala från A till E, och sätta ersättningsnivån utifrån denna sker ju oerhört subjektivt. Det är ju människor som sitter där och har åsikter om vad som är mer avancerad konst och ej. Att upphöja det till rättslig norm.. hallå..

Vissa argument som förs fram av pirater, som att musiker får tjäna pengar på utommusikaliska prylar som "merchandising" eller bara på live-konserter (hejdå kompositör..), visar på att de är något ofullständigt insatta i kompositörers skapande- och levnadsvillkor.

Men anti-piraterna uppvisar tyvärr ännu sämre intellektuella prestationer i sina ambitioner att "bygga vindskydd istället för väderkvarnar när det blåser"!

Musik FÅR mer spridning genom filservrar.

D Vibe, du säger:

"Upphovsrätten handlar om tryggheten som upphovsman om att kunna försäkra sig om att ens verk aldrig får bli utnyttjade till sådant som inte är okej."

Detta gäller den idéella rätten som ju träder i kraft i o m att man skapat ett verk. Fildelning gäller kopieringsrätten. Vidare verkar Piratpartiet för att balansera upphovsrätten - inte ta bort den. Kan rekommendera att besöka deras sajt piratpartiet.se om kunskap om vad de står för saknas.

D Vibe, säger:

"Jag lägger ut ALL min musik gratis redan. ALLA får sprida den om de känner för det. ALLA får lyssna på den"

Jag hoppas du anmält detta till STIM-point och inte använder din egen musik på egna kommersiella sajter. De motsätter sig nämligen detta och äger dessutom din Copyright! Osympatisk upphovsrättsförening med andra ord.

D Vibe, du säger även:

"Däremot tillåter jag inte att min musik t.ex. används i andra kommersiella sammanhang som filmer, spel och reklam, utan att jag först blir tillfrågad om det är okej."

Här talar du inte längre om fildelning och är inne på det intressanta. Detta hur konstnärer, "upphovsmän" som arbetar på heltid med att framställa immateriella skapelser, skall livnära sig. Som sagt, bygg väderkvarnar istället för vindskydd när det blåser!

Vill du skydda din immateriella egendom från andra att ta del av i framtiden, bör du fortsättningsvis tänka tankarna du upplever dig vara upphovsman till - tyst i ditt huvud, och förslagsvis samtidigt ta dig en rejäl funderare.

Men jag tycker du skall rocka på högljutt istället och uppgradera till "musikbranschen 2.0" :-) Det borde förresten STIM också göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
"Fildelning sker genom privat kommunkation"

Privat är denna kommunikation sålänge person- och abonnentuppgifter bakom IP-numren inte får lämnas ut. Detta vill sålunda anti-piratverksamheten och deras politiker ändra på.

Återigen:

De som vill leva i ett sådant samhälle röstar på Alliansen eller Sossarna. Vi andra röstar på Piratpartiet.

Å andra sidan; om du och alla andra glin ger fan i att dela material ni inte har rätt till är ju problemet löst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara Piratpartiet som blivit utfrågade av PC för alla?

Haha, så bisarrt med en politisk utfrågare som hela tiden kommenterar Richards svar med saker som "Jahaa, ja ja, ja det du har du ju rätt i."

Kan ni föreställa er om Mats Knutson skulle fråga ut Göran Persson på samma sätt? 😲

"-Vår regering har skapat 121 000 jobb det senaste året. Det ger 550 nya jobb per dag.

-Var kommer uppgifterna ifrån?

-Statistiska centralbyrån.

-SCB sågar den här beräkningen och säger att "så kan man inte räkna - det säger ingenting om jobben blivit fler eller färre".

-Det är statsrådsberedningen som räknat. Jag har fullt förtroende för dem.

-Bara 26000 av dessa 121 000 var tjänster. Resten var tidsbegränsade jobb/korta vikariat.

-Men om en svensk medborgare får jobba mer än en av årets trehundrasextiofem dagar är han inte helt arbetslös.

-Ja, det är iofs sant."

😆

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Utopia:

Du gör det klassiska misstaget att snacka om andra saker än vad jag skrev om.

Jag sa att jag inte är emot fildelning.

Däremot när jag spelat in en låt, så vill jag inte att den inspelningen ska användas till saker som jag själv inte anser är okej. Och sånt sätter man inget bäst före-datum på (som t.ex. PP's förslag om upphovsrätt i fem år..)

Man kan se det som vi har två saker att välja mellan.

Ingen upphovsrätt; fildelare behöver inte känna sig otrygga. Däremot kommer det finnas dåligt med immateriell egendom att dela med sig av.

Upphovsrätt; fildelare kommer fortsätta att fildela det de känner för, det har alltid varit olagligt att inneha piratkopior, men fildelningen har alltid funnits ändå. Det kommer fortsätta att finnas immateriell egendom att dela med sig av..

En personlig fråga till dig:

Hade du tyckt det varit okej om din låt som du lagt ner mycket tid och energi på hamnar i en reklamspot t.ex.? Hade du inte brytt dig? Företaget som har gjort reklamspoten tjänar massor av pengar, medan du, som gjort stor del av arbetet, får inte ett nickel, inte ens en credit...

Och nej, min musik används inte i kommersiella sammanhang, varken via min sida eller via någon annans sida.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur gamla ni är på detta forum med tanke på språket, eller vilken insikt ni har i musikbranschen, men jag kan ju avslöja att en förkrossande majoritet professionella musiker, kompositörer & producenter under 40 år kopierar upphovsrättsskyddad musik, kopierar noter eller framställer sin musik med olagligt nedladdade plug-ins & programvaror.

De av er som vistats på universitet har säkert bevittnat detta t o m i undervisningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...