Jump to content
Annons

Intervju med Piratpartiet


henning

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)
"du och alla andra glin"

Vet inte hur gamla ni är på detta forum med tanke på språket, eller vilken insikt ni har i musikbranschen, men jag kan ju avslöja att en förkrossande majoritet professionella musiker, kompositörer & producenter under 40 år kopierar upphovsrättsskyddad musik, kopierar noter eller framställer sin musik med olagligt nedladdade plug-ins & programvaror.

De av er som vistats på universitet har säkert bevittnat detta t o m i undervisningen.

Tramspotta.

Jag har aldrig träffat en musiker som tycker fildelning är bra, utom när dom intervjuas i tv. Den här debatten handlar om att du och dina piratpolare vill ha gratis mp3 och fri tillgång till Lost, inget annat. Jag skrattar åt den där "frihetsälskande" twisten ni försöker föra fram - det är bara bluff, båg och snickesnack. Förstår du inte hur löjligt det är att låtsas som om kinesiska dissidenter har mer nytta av piratpartiets stolligheter än fildelarglin?

För övrigt har jag sysslat med eller mindre profesionellt med musik antagligen längre än du har vandrat på denna jord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vilken pajas! Piratpartiet är något av det värsta tänkbara för mig. Minst lika farligt som Ny Demokrati en gång i tiden var. Han är inte ett skit insatt i någon musikbranch och hans argument för filmtankningen håller inte heller.

Visst, fri kultur är fint, men inte utan att man ändrar om hela samhället, och att inte ens ta ställning i andra samhällsfrågor tycker jag idiotförklarar hela partiet. Professionella kompositörer/arrangörer och producenter ska enligt honom inte få betalt. Tro fan det kommer degradera musiken. Även om det sitter folk hemma vid sina burkar som gör jättefina saker så är det faktiskt dom som lever på sitt utövande (dvs, de som har TID och RÅD) som hemmapularna tar inspiration av. Det kommer förmodligen alltid finnas en jäkla massa musik oavsett vilket men jag är helt övertygad om att kvalitén kommer försämras. Den tekniska utvecklingen kommer stanna, och ingen kommer att ha råd att utveckla NY musik. Snacka om att döda musiken.

Hade han däremot tagit fram konkreta förslag på hur allt detta ska backas upp från samhället/staten/marknaden eller vadsomhelst hade jag tagit honom på ett otroligt mycket större allvar.. Men nu är dom ett parti som endast driver EN fråga och det håller inte.

Visst är det integritetskränkande att konstant bli avlyssnad, och det är inget jag stödjer alls, men likt förbannat tycker jag det ska vara olagligt att både tanka hem och dela upphovsrättsskyddat material. Precis som jag tycker det ska vara olagligt att dricka hembränt, röka hasch, gå mot röd gubbe och så vidare.. Samhälle och stat kan ju för guds skull inte påbjuda fildelning, och en lag mot den innebär inte att man nödvändigtvis måste läsa av privatpersoners internettrafik. Jag kan göra massor med olagliga saker hemma i min lägenhet och ändå står det ingen polis i fönstret och tittar på mig dygnet runt.

Dessutom fildelar jag själv i mindre skala. Trots att jag tycker det borde vara olagligt.

edit: När jag skriver fildelning menar jag alltså fildelning av upphovsrättsskyddat material. Klumpigt av mig att inte vara tydligare.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tramspotta.

Jag har aldrig träffat en musiker som tycker fildelning är bra, utom när dom intervjuas i tv. Den här debatten handlar om att du och dina piratpolare vill ha gratis mp3 och fri tillgång till Lost, inget annat. Jag skrattar åt den där "frihetsälskande" twisten ni försöker föra fram - det är bara bluff, båg och snickesnack. Förstår du inte hur löjligt det är att låtsas som om kinesiska dissidenter har mer nytta av piratpartiets stolligheter än fildelarglin?

För övrigt har jag sysslat med eller mindre profesionellt med musik antagligen längre än du har vandrat på denna jord.

Det där sistnämnda betvivlar jag inte ett ögonblick. Inställningen brukar skifta med åldern i den här frågan.

"Jag har aldrig träffat en musiker som tycker fildelning är bra, utom när dom intervjuas i tv."

Det var ju detta jag känner till allt för väl. Musiker är kändiskåta hycklare i den här frågan liksom många andra och laddar ned, samt kopierar, så det står härliga till själva! Jag jobbar ju själv i branschen sen tidigt 80-tal, så jag vet.

Man undrar ju var man hamnat. På ett frikyrkligt musikcafé? Känner inte riktigt igen "musikerviben" här - Med undantag för "D Vibe" som ändå verkar seriöst intresserad av att diskutera problemen och möjligheterna kring "social networking" i Internet-åldern :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Man undrar ju var man hamnat.

Du har hamnat på ett forum där flera medlemmars försörjning vilar på upphovsrätten.

Vi vill äga våra egna låtar, vi vill bestämma över hur vi ska sprida dom, och vi vill ha betalt för vårt arbete. Vi vill inte sälja t-shirts, och inte alla vill spela live.

För min del kan du gärna ta dina snyltarpolare med dig och sticka härifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på intervjun verkar piratpartiet vilja göra hemmet till en brottsfri zon på grund av att annars måste man övervaka folk i deras hem. Lustigt då att det bara är fildelning som man har på sitt program och inte även andra brott som man kan begå i sitt hem.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man kontroll över knarklangningen i Sverige? Nej, för det vore ogenomförbart att husrannsaka alla hem dagligen.

Att avlyssna internet är däremot genomförbart, och en integritetskränkning just på grund av att både privat kommunikation (som du säger, t ex e-post) och p2p-kommunikation går över samma internetlinor, man måste alltså övervaka all trafik.

Om de hade rätt till att övervaka all information och komunikation som utbyttes mellan din bostad, mobil eller till och med laptop vart du än är så tvivlar jag på att de skulle behöva husransaka några hem.

För mig handlar inte övervägandet av att ge piratpartiet stöd att få dem att vinna valet på något sätt. För mig är det just att driva "en" fråga, och att säga nej till att bli integritetsmässigt våldtagen av staten. Mäniskor och information vill vara fria.

Men skulle piratpartiet komma alldeles för långt utan att utveckla sin politik och göra den mer etiskt gångbar, då skulle de givetvis inte ha mitt stöd längre.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
"Jag har aldrig träffat en musiker som tycker fildelning är bra, utom när dom intervjuas i tv."

Det var ju detta jag känner till allt för väl. Musiker är kändiskåta hycklare

Vad beträffar hyckleriet, så är det du och dina så kallade partikamrater som tvingat musikerna att älska fildelning i tv, eftersom minsta lilla kritik skapar ramaskri på internet. Tänk Metallica.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69:

Du verkar ju ivarjefall inte 69 med den retoriken.

Jag skall bemöta dina, lite lustigt "kampsångs-aktiga", 3 ståndpunkter:

"Vi vill äga våra egna låtar" - Den rätten är det ingen som sagt sig vilja ändra. Sen kan man ju diskutera vad som utgör eget material i det du kallar "egna låtar". Framförallt vad gäller trivial pop och Jazz!

"vi vill bestämma över hur vi ska sprida dom" - Det är ingen som hindrar dig från att bestämma detta, mer än STIM med sitt urusla avtal på Stim-point. Däremot måste du tyvärr stänga ned Internet om du vill förhindra spridning av digitaliserat material där, och det är väl det ni vill. Men vi är andra som kommer arbeta mot detta. Vi får se hur det går.

"och vi vill ha betalt för vårt arbete. Vi vill inte sälja t-shirts, och inte alla vill spela live." På den punkten är vi rörande eniga! Jag fäller nästan en musiker-tår.. *snyft*

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Fruppe69:

Du verkar ju ivarjefall inte 69 med den retoriken.

Jag skall bemöta dina, lite lustigt "kampsångs-aktiga", 3 ståndpunkter:

Jag förstår att du tycker mitt ärliga engagemang för upphovsrättens fortsatta existens är lustigt. Du och ditt så kallade parti vill ju avskaffa eller kraftigt försämra den, sno oss på alla möjligheter till försörjning. Alla som inte håller med är mossiga idioter.

"Vi vill äga våra egna låtar" - Den rätten är det ingen som sagt sig vilja ändra.

Sist jag kollade ville PP begränsa upphovsrätten till fem år. Nyss var det total avskaffning av upphovsrätten. Har ni ändrat er igen?

"vi vill bestämma över hur vi ska sprida dom" - Det är ingen som hindrar dig från att bestämma detta,

Om mitt material delas utan mitt tillstånd har jag ganska liten kontroll över spridningen. Piratpacket jobbar ju främst för fri fildelning och fri sampling. Eller har jag missat nåt?

Vad gäller Stim så är medlemsskapet frivilligt.

"och vi vill ha betalt för vårt arbete. Vi vill inte sälja t-shirts, och inte alla vill spela live." På den punkten är vi rörande eniga!

Konstigt, annars är väl liknande argument klassiker på området? Eller har ni nya idéer om hur kompositörer och musiker ska kunna försörja sig i ett samhälle där ingen äger rätten till sina verk?

För övrigt passar din dryga ton jävligt illa i detta sammanhang. Om du vill sno mina möjligheter till att leva på musiken får du fanimej göra det med lite stil åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att läsa inlagor från Piratpartiet på ett musikerforum. Dom vill väl avskaffa upphovsrätten?

Nej. dom vill inte avskaffa upphovsrätten. Dom vill balansera upphovsrätten. Lär känna deras ståndpunkter här så kan du bättre komma med saklig och adekvat kritik på det du tycker verkar oförnuftigt.

Att det cirkulerar Piratpartister här är väl inte konstigare än att musiker, kompositörer och andra kulturarbetare kan vara just Piratpartister så väl som t ex Miljöpartister, Moderater eller Sossar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
"Vi vill äga våra egna låtar" - Den rätten är det ingen som sagt sig vilja ändra.

Sist jag kollade ville PP begränsa upphovsrätten till fem år. Nyss var det total avskaffning av upphovsrätten. Har ni ändrat er igen?

Jag kollade i länken du postade ovan - ni har ändrat er igen. 😲

Den minst sagt avslappnade hållningen till det egna partiprogrammet visar att Piratpartiet är en samling virrpannor och pompösa gaphalsar utan verklighetsförankring.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Den minst sagt avslappnade hållningen till det egna partiprogrammet visar att Piratpartiet är en samling virrpannor och pompösa gaphalsar utan verklighetsförankring.

Piratpartiet har blott existerat sedan 1:a Januari 2006 och kan väl sägas befinna sig i ett skede där man håller på att finna sin form (något som ju anses vara positivt när det gäller moderaterna..?).

Vad gäller prövning och revidering av ståndpunkter inom partier antar jag att du med den inställningen inte ens rösta överhuvudtaget. Moderaterna = arbetareparti. Vänsterpartiet tillbaks till kommunismen. Sossarna = Bodströmsamhället. Folkpartiet har lämnat liberalismens grund-idéer om människors lika värde. Centern för utbyggnad av kärnkraften osv..

Man tar sig för pannan när det gäller ordsvadan på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Piratpartiet har blott existerat sedan 1:a Januari 2006 och kan väl sägas befinna sig i ett skede av "Incunabulum", d v s finna sin form.
Vad gäller prövning och revidering av ståndpunkter inom partier antar jag att du med den inställningen inte ens rösta överhuvudtaget.

Möjligtvis, men man kan ju tycka att en enfrågeparti åtminstone borde ha en klar inställning i sin enda fråga? 😉

För övrigt vinner du inga röster med en sådan attityd grabben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju var man hamnat. På ett frikyrkligt musikcafé? Känner inte riktigt igen "musikerviben" här - Med undantag för "D Vibe" som ändå verkar seriöst intresserad av att diskutera problemen och möjligheterna kring "social networking" i Internet-åldern :-)

Det beror nog förmodligen på att de allra flesta som har varit här längre än du har diskuterat piratkopieringens vara eller icke vara till döddagar. Jag gav en länk i första inlägget där jag hänvisade till en av de många trådar som handlade om för eller emot piratkopiering där även en piratpartist medverkar.

Så återigen ber jag alla att diskutera endast intervjun i denna tråd och inte piratkopiering i allmänt. Om du Karl vill diskutera hur man positivt utnyttjar internet så skapa gärna en separat tråd om detta. Jag kommer med glädje att delta i denna!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intervjuaren är väldigt snäll och Rick får utveckla och argumentera för vår sak utan att få hårda motargument. Det är egentligen inte så underligt att journalister är relativt poisitiva till PP. Det ligger lagförslag som vill att polisen ska få bugga/övervaka tidningsredaktioner. Detta borde nån från STUDIO kunna bekräfta. Jag var på Radio Kalmar och blev intervjuad och journalisten var mycket vänlig och bemötte mej med stort samförstånd. Journalisterna har fattat vad det handlar om. Många Piratpartister tycker att PP får för lite utrymme i pressen men sanningen är att PP fått väldigt mycket plats i media för att vara ett nytt parti.

Det hade varit intressant med en debatt mellan Rick och en vältalig musiker härifrån forumet. Då hade nog vår politik blivit hårdare testad.

Men ur vår, PP, synpunkt är den pcforalla intervjun klockren.

/ Mikke

Edit: satvinsgefl

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Mikke.

Du har en intressant iaktagelse du har där att det är relativt många journalister som är positiva till PP. Detta eftersom mediebranschen historiskt har varit en bransch där man har hävdat sin egen upphovsrätt förhållandevis hårt. Vi har ju visserligen under de senaste åren sett att fler och fler tidningar lägger ut sina artiklar fritt på nätet men jag tror fortfarande att de är väldigt restrektiva att tillåta kopiering av text och bild från dessa. Det blir ju också lite absurt när man hävdar sin egen upphovsrätt men skriver artiklar om hur du enklast laddar ner pirat-mp3 från nätet som Expressen/Aftonbladet har gjort ett flertal gånger.

Kunde vara intressant med en kommentar från Studioredaktionen angående mediebranschen och deras inställning till PP.

/H.

EDIT... Jäklar vad svårt det är att stava ibland....

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69:

För övrigt vinner du inga röster med en sådan attityd grabben.

Det har du helt rätt i pappa. Är lite väl taggad idag och har druckit för mycket kaffe. Sen ska man ta mitt lite "dryga" litterära tonfall med viss humor, den är till för att öka debatt-temperaturen lite. Är nog inte så lämpligt om man jobbar som diplomat i mellanösternkonflikten. Men jag anser mig ha viss koll på frågor rörande just upphovsrättsproblemen i det digitala kultursamhället. Har bl a studerat just musik-juridik på producentutbildningen vid Malmö Musikhögskola.

Henning:

Om du Karl vill diskutera hur man positivt utnyttjar internet så skapa gärna en separat tråd om detta. Jag kommer med glädje att delta i denna!

Tack för en skön inställning! Kul att vara här (trots en viss kalldusch) och att kunna ta del av även andra musikrelaterade frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde vara intressant med en kommentar från Studioredaktionen angående mediebranschen och deras inställning till PP.

Vad som är bra med Piratpartiet är att en sedan länge mycket het fråga tas upp till ytan och diskuteras på högre nivå. Sedan är detta en så pass stor och komplex fråga att det kommer ta mig en stor uppsats att redogöra för detaljerna. Men det jag har kommit fram till - och som mig veterligen inte diskuteras i stora medier - är beblandningen av olika licensformer.

Kort och gott så står vi för att de licenser man ingår vid köp av exempelvis programvara (även om mycket mer än så diskuteras vad gäller piratkopiering) faktiskt gäller. Och de gäller även för dem som inte har köpt programmet - av den anledning att det är den modell en tillverkare har valt för att kunna överleva och förhoppningsvis tjäna en slant till löner och vidareutveckling.

På precis samma sätt ska kommersiella företag respektera licenserna under vilka "gratisprogram" lyder under - ett intrång från andra hållet som har gjorts flera gånger.

Principen ser vi generellt likvärdig även för musik och film. Man ska inte tjäna pengar på musik från Creative Commons.

Problemet blir naturligtvis för oss (vi alla) att hålla reda på vilka licensformer som program lyder under.

Att Piratpartiet har bemötts vänligt av media är bra på det viset att ämnet har förts upp på agendan, dåligt (i mina ögon) på det vis att journalister inte är tillräckligt ifrågasättande och framåtblickande - även om de är insatta i dagens problematik som den ter sig idag i förhållande till lagen. Av gårdagens resultat att döma så verkar de flesta svenskar ha insett det.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Den som försöker jämställa detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som påstår att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig ännu löjligare.

Nu säger han ju inte att ALL fildelning sker uteslutande i torrent system eller

andra p2p system...

Det finns ju dom som faktisk delar med sig genom DVD, CD, DISKETTER,

PAPPERSFORM i fysisk form...Och även de som delar genom mail, messenger

osv.....

mm.

O det problemet är lika stort som den gamla kassettkopieringen.

Alltså inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

I knarksammanhang är det ju oftast så att en langare fixar knark och säljer det till flera andra, och det räcker då att sätta dit langaren (så att en ny kan ta hans plats). I frågan om fildelning finns det ju ingen sådan distributör, om man inte räknar trackersidor som pirate bay och andra (förstår förresten inte ståhejet kring tpb, den är ju ganska kass). Och även om sådana nav skulle kriminaliseras så finns tjänster i stil med dc och limewire där centraliseringen är ännu mindre, och om man kriminaliserar dem så kommer det en ny och sen en till yadayada. Så det enda sättet att verkligen beivra olaglig fildelning är ju att övervaka vad folk laddar ner och upp, vilket blir dyrt, onödigt och integritetskränkande även för den som har "rent mjöl i påsen".

Min jämförelse var innehav, som också är förbjudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Två av hans argument håller ju inte:

'För att beivra olaglig fildelning så måste man avlyssna all privat kommunikation'

Det är ungefär som att säga att bara för att knarkinnehav är förbjudet, så måste man gå in i alla hem dagligen o göra en husrannsakan för att kunna beivra innehav.

Det måste man ju inte.

'Fildelning sker genom privat kommunkation'

Hur 'privat' 'kommunkation' är p2p och bittorrent?

Den som försöker jämställa detta med e-post gör sig enbart löjlig, och den som påstår att den olagliga fildelningen till största delen sker genom e-post gör sig ännu löjligare.

Har man kontroll över knarklangningen i Sverige? Nej, för det vore ogenomförbart att husrannsaka alla hem dagligen.

Nej, man har inte total kontroll.

Men man beivrar brottet innehav när man stöter på det. Inte genom att ta sig in hos folk dagligen, vilket visst skulle kunna vara genomförbart.

Hans resonemang lyder, 'det går inte att beivra brottet om man inte avlyssnar ALL internettrafik inkl den privata'.

Det påståendet är felaktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Dessutom blev det väl ganska tydligt i valresultatet hur få som tyckte PP:s skräckvision av framtidens kontrollsamhälle var trovärdigt.

En samling tomtar som ser 1984 så fort inte allt är tillåtet att roffa åt sig bara för att det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att polisen vid tillslaget mot The pirate Bay plockade med ett helt webbhotell, plus all elektronik i ett antal bostäder, bland annat hos sajtens juridiska ombud och hos en tjej som hade dejtat en av de misstänkta.

Vid Folkpartiets dataintrång mot Sossarna beslagtogs bara två datorer: En hemma hos Per Jodenius, en på hans skrivbord på LUF-kansliet.

Att sedan Sverige i ett antal etapper håller på och genomför lagar för massövervakning av all elektronisk kommunikation är ingenting "tomtarna" hittat på - det är USA, EU & Svenska Regeringen.

Piratpartiet är större än Junilistan, men har haft en bråkdel av deras mediala bevakning. Partiet har accelererat snabbare än något annat parti i svensk historia mot bakgrund av dess korta existens.

Kraven, inte minst från "upplysta" upphovsmän, forskare och entreprenörer själva - på att balansera patent och upphovsrätt i det digitala informationssamhället kommer fortsätta växa så länge nuvarande lagstiftning hindrar kreativ innovation & kunskapsspridning, istället för att främja den.

Spännande att se hur Alliansen kommer befrämja kultur och IT.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så länge nuvarande lagstiftning hindrar kreativ innovation & kunskapsspridning, istället för att främja den.

Jag måste säga att du har fel i detta fall, den nuvarande lagstiftningen hindrar i sig själv inte kreativ innovation & kunskapsspridning. Jag kan möjligtvis sträcka mig till att stor del av det nuvarande utnyttjandet av den gör det, men lagstiftningen i sig själv gör det inte. Man kan lika gärna utnytta denna lagstiftning för att främja spridning av innovation.

Eftersom jag anser att detta inte ingår under denna tråd så kommer jag däremot inte att kommentera det något mer här. Du får gärna PM:a mig ifall du undrar hur jag menar.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Notera att polisen vid tillslaget mot The pirate Bay plockade med ett helt webbhotell, plus all elektronik i ett antal bostäder, bland annat hos sajtens juridiska ombud och hos en tjej som hade dejtat en av de misstänkta.

Vid Folkpartiets dataintrång mot Sossarna beslagtogs bara två datorer: En hemma hos Per Jodenius, en på hans skrivbord på LUF-kansliet.

Att sedan Sverige i ett antal etapper håller på och genomför lagar för massövervakning av all elektronisk kommunikation är ingenting "tomtarna" hittat på - det är USA, EU & Svenska Regeringen.

Piratpartiet är större än Junilistan, men har haft en bråkdel av deras mediala bevakning. Partiet har accelererat snabbare än något annat parti i svensk historia mot bakgrund av dess korta existens.

Kraven, inte minst från "upplysta" upphovsmän, forskare och entreprenörer själva - på att balansera patent och upphovsrätt i det digitala informationssamhället kommer fortsätta växa så länge nuvarande lagstiftning hindrar kreativ innovation & kunskapsspridning, istället för att främja den.

Spännande att se hur Alliansen kommer befrämja kultur och IT.

Fan va pisk du fick i valet, herr upplyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...