Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska förmodligen i nÀstan vecka Äka och kolla pÄ en lokal pÄ 40-50kvm som i framtididen kanske blir min studio. Vad ska man tÀnka pÄ?

Lokalen Àr pÄ kÀllarplan, och jag vet Àn sÄ lÀnge ingenting om planlösningen.

Lite generella tips hade uppskattats! Jag tÀnkte ta med mig digitalkameran och fota lite nÀr det blir dags.

EDIT: Det ska förstĂ„s stĂ„ att jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge ingenting om planlösningen förutom att dĂ€r finns en före detta bastu 🙂

EDIT2: Se senare inlÀgg för bilder och sÄnt lÀngre ner...

Redigerat av Torwald
Annons
Postat

Vilka grannar finns, och vad driver de för verksamhet? (=Hur mycket kommer du att behöva ljudisolera frÄn och till grannarna?)

Vad finns det av el?

Vad finns det av vatten/avlopp?

Hur fÄr du in luft i lokalen?

Hur ser situationen ut angÄende inbrotsskydd? Villka investeringar mÄste du göra för att fÄ en försÀkring?

Och sedan kan du fundera lite över akustik etc – takhöjd och storlek efter ev ljudisolering och akustikbearbetning.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Om det Àr en kÀllare - hur stÄr det till med fukten och kanske (men förhoppningsvis inte) möglet?

Postat

Se över hur du ska försÀkra prylarna med försÀkringsbolaget. Det kommer inte att gÄ med typ hemförsÀkringen om du inte kör med firma och försÀkrar den separat. Kolla dörrar, fönster, lÄs mm mm sÄ du kan sova om nÀtterna.

Postat

Tack för alla tips sÄhÀr lÄngt. Som tur Àr jobbar jag för tillfÀllet för ett försÀkringsbolag, sÄ jag kan höra med nÄgon som kanske kan sÄnt hÀr...

Fyll gÀrna pÄ med Ànnu mer tips om nÄgon kan komma pÄ nÄgot, jag gör en liten checklista att ta med mig!

Postat

NyvĂ€drat 😆

Postat

Om du ska bygga om massa kan det ju vara bra att kolla sÄ det inte Àr fullproppat med rör och grejer som man inte fÄr peta eller flytta pÄ...

Postat

Kanske Àr för uppenbart men jag skriver det ÀndÄ. Höra efter med hyresvÀrden hur mycket du fÄr bygga om, Àndra och "förstöra" (lÀs borra och sÄnt) i lokalen.

Postat
Kanske Àr för uppenbart men jag skriver det ÀndÄ. Höra efter med hyresvÀrden hur mycket du fÄr bygga om, Àndra och "förstöra" (lÀs borra och sÄnt) i lokalen.

bra tips dÀr; se till att du fÄr bygga i lokalen sÄ att du inte spenderar Ätskilliga tusen och sen fÄr riva allt vid en inspektion. BygganmÀlan/Bygglov om sÄ krÀvs.

Sen kan det vara av intresse att veta vem vÀrden Àr, vem Àgaren Àr, om det finns nÄgot i stadsplanering som pekar pÄ att stÀllet kommer rivas inom en tidsperiod (sÀg 5-10Är).

Är hyran indexerad, vilken typ av kontrakt Ă€r det, innebĂ€r det överlĂ„telse eller fĂ„r du stĂ„ för hela lokalens kostnader, vĂ€rme, el för utomhusbelysning etc.

tjaaa. sen kanske det kan vara av intresse att posta alla bilder du tagit, fixa fram en planritning med hyssfade mÄtt och frÄga hÀr pÄ forumet sÄ lovar jag att titta pÄ det.

a

😎

Postat

Gör lite praktiska akustiktester typ klappa och lyssna efterklang, lyssna hur "tyst" rummet Àr(tÀnk dÄ pÄ om det Àr dag eller kvÀll, pga omgivande aktivitet). In-, utpassering, t ex om du Àr begrÀnsad eller stör nÄgon nÀr du ska till och frÄn rummet.

Postat
Gör lite praktiska akustiktester typ klappa och lyssna efterklang, lyssna hur "tyst" rummet Àr(tÀnk dÄ pÄ om det Àr dag eller kvÀll, pga omgivande aktivitet). In-, utpassering, t ex om du Àr begrÀnsad eller stör nÄgon nÀr du ska till och frÄn rummet.

tyst i stockholm? rÀkna med att bygga..

a

đŸ˜±

Postat (redigerat)

Nu har jag varit dÀr. HÀr kommer en 2d-skiss som jag lyckades Ästadkomma med ungefÀrliga mÄtt. Takhöjden uppskattade jag till standardhöjd, det vill sÀga cirkus 2,3m.

studio_overview.JPG

HÀr Àr lite samlade intryck: Det kÀnns som att lokalen har potential, men det finns en del bekymmer.

I taket till vÀnster i det stora rummet hÀnger ventilation som lÄter en del. BakifrÄn vÀggen dÀr det stÄr "FlÀktljud" pÄ skissen kommer ett ganska lÄgfrekvent ljud som om frÄn en stor flÀkt i nÄgon ventilationstrumma. Jag hade vid det hÀr tillfÀllet tyvÀrr inte möjlighet att se nÀrmare pÄ detta.

HÀr Àr lite mer beskrivande bilder ocksÄ:

flaktljud.jpg

HÀr Àr vÀggen som lÄter. HÀrifrÄn kommer lÄgfrekvent flÀktljud. Man ser Àven ventilationen i taket som lÄter en del. Dock mer högfrekvent.

horn.jpg

SÄ hÀr ser ett av hörnen ut i stora rummet. Mest en fördel, egentligen?

forrad.jpg

Det lilla förrÄdet (Ätminstone en bit av det). Jag ville ta kort pÄ hörnet, som Àr av samma stil som ett av hörnen i stora rummet.

hall.jpg

HÀr Àr det jag kallar för hallen. Det Àr rummet pÄ 1,9x2,2m som ligger i anslutning till stora rummet, lilla rummet och förrÄdet.

element.jpg

Det hÀr elementet lÀt ocksÄ lite grann. Som vatten.

lucka.jpg

Undrar vad som döljer sig hÀr bakom? :rolleyes:

lilla.jpg

HÀr Àr lilla rummet. En gÄng ett litet fotolabb... Observera hörnet.

stora_utifran.jpg

Stora rummet sett frÄn hallen.

stora2.jpg

NödutgÄng, och evenetuellt ingÄng.

I Rummet bredvid finns det hÀr:

vatutrymme.jpg

VÄtutrymme (tvÄ duschar...)

rummet.jpg

DÄlig bild, men det Àr som ett rum pÄ kanske 5x3m som sitter ihop med duschrummet. DÀr finns Àven det hÀr handfatet och en liten toalett.

bastu3.jpg

Det finns en bastu ocksĂ„ đŸ˜±

TyvÀrr kunde jag inte ta reda pÄ sÀrskilt mycket om meterial och sÄ, men lite grann kom jag ÀndÄ fram till.

Det Àr mycket dÄlig isolering i vÀggen mellan lilla rummet och omrÄdet som Àr utmÀrkt "Annan verksamhet". Det behövs definitivt göras nÄgot Ät. Förmodligen Àr det liga dÄlig isolering mellan stora och lilla rummet. Det hÀr bekrÀftar nog mina misstankar...:

vagg.jpg

Det hÀr Àr vÀggen mellan hallen och stora rummet.

Ytterligare en liten sak jag tÀnkte pÄ, var att golvet i stora rummet lÄg aningen högre Àn övriga rum (cirka 2cm), undrar vad det kan bero pÄ?

Redigerat av Torwald
Postat

Kan tillÀgga följande:

VÀggen till höger pÄ ritningen i "Stora rummet" Àr förmodligen av betong, och ganska tjock sÄdan. DÀr finns dessutom ett mindre fönster, som Àr cirkus 50 högt och kanske en och en halv meter brett.

Detsamma gÀller lilla rummet, med vÀggen som vetter Ät samma hÄll, förutom att fönstret dÀr Àr mindre, som man ser pÄ bilden...

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog tÀnka pÄ takhöjden, som ofta Àr lÄg i kÀllarplan, och dagsljus.

Dagsljus ska inte underskattas.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Nu har jag varit dÀr. HÀr kommer en 2d-skiss som jag lyckades Ästadkomma med ungefÀrliga mÄtt. Takhöjden uppskattade jag till standardhöjd, det vill sÀga cirkus 2,3m.

Standard höjd Àr 240, Ätminstone i normala vÄningsplan.

TvĂ„ saker slĂ„r mig nĂ€r jag ser bilderna: kĂ€llarlukt? Mögel? 😉

Och: Lufttrummorna, de fyrkatiga som gÄr i taket... aktiva? VÀsnas de? Kola upp om de ev anvÀnds ibland, Àven om de stÄr still nÀr du varit o kollat.

Kolla oxĂ„ upp om en ev ny hyresgĂ€st i nĂ„n lokal bredvid kan starta upp flĂ€ktsystemet. SĂ„ du inte stĂ„pr dĂ€r om tvĂ„ Ă„r med pengar o arbete nerlagt, o sĂ„ flyttar den lille hobbysnickaren in i en annan del av huset o drar igĂ„ng bandsĂ„g o flĂ€kt... 😼

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Kom oxÄ pÄ en annan sak som jag sjÀlv rÄkade ut för:

Kolla sĂ„ lokalen Ă€r brandskyddsgodkĂ€nd, med allt vad det innebĂ€r med utrymmningsvĂ€gar etc. Vi var nĂ€ra att Ă„ka ut ur vĂ„ra lokaler efter att vi renoverat upp o byggt klart, för att rĂ€ddningstjĂ€nsten inte godkĂ€nde att hyresvĂ€rden fick hyra utt till flera hyresgĂ€ster samtidigt utan att det fanns enskilda utrymmningsvĂ€gar för alla. HyresvĂ€rden (kommunen) 'hade inte aning' .... 😉

Postat

Lite svar:

KĂ€llarlukt: nej

Mögel: nej, inte i huvuddelen. Jag har mina misstankar om det lilla rummet bredvid, dock... 😉

Takhöjden Ă€r mycket möjligt att den faktiskt Ă€r 2 och 40, jag gjorde bara en grov uppskattning av den och tyckte den kĂ€ndes som standard. Om standard Ă€r 2 och 40 Ă€r det dĂ€rför möjligt att taket ocksĂ„ Ă€r det 😛

Det hĂ€r med dagsljus kĂ€nns överskattat tycker jag 😼 SkĂ€mt Ă„sido, klart det Ă€r skönt med ljus. Men jag prioriterar ju Ă€ndĂ„ ljudet?

AngÄende lufttrummorna: Det finns ingen hobbysnickare i huset, men det Àr klart man ska vara vaksam. De var aktiva nÀr jag kollade, jag skrev lite kort om det ovan. SjÀlva lufttrumman lÄter som en luftkonditionering kan göra mest, fast mer högljudd. Det stora problemet tror jag faktiskt Àr det som Àr i den "bottre" vÀggen, det vill sÀga det flÀktljud jag hör dÀrifrÄn.

Postat
Kom oxÄ pÄ en annan sak som jag sjÀlv rÄkade ut för:

Kolla sĂ„ lokalen Ă€r brandskyddsgodkĂ€nd, med allt vad det innebĂ€r med utrymmningsvĂ€gar etc. Vi var nĂ€ra att Ă„ka ut ur vĂ„ra lokaler efter att vi renoverat upp o byggt klart, för att rĂ€ddningstjĂ€nsten inte godkĂ€nde att hyresvĂ€rden fick hyra utt till flera hyresgĂ€ster samtidigt utan att det fanns enskilda utrymmningsvĂ€gar för alla. HyresvĂ€rden (kommunen) 'hade inte aning' .... 😉

SÄna hÀr frÄgor ska jag diskutera med den eventuella hyresvÀrden pÄ tisdag. DÄ ska jag ocksÄ reda ut om jag kan anvÀnda nödutgÄngen som egen ingÄng och grÀnsa av rummen helt frÄn annan verksamhet i huset.

Jag Àr dock vÀldigt nyfiken pÄ vad folk sÀger om det hÀr först. Har ingen lust att ge mig in i ett renoveringsprojekt som Àr för kostsamt med för liten lön för mödan...

Som om nĂ„gon vill hjĂ€lpa mig visualisera lite drömmar hĂ€r, go for it! 😼

Postat
DÄlig bild, men det Àr som ett rum pÄ kanske 5x3m som sitter ihop med duschrummet. DÀr finns Àven det hÀr handfatet och en liten toalett.

Jag tror det rummet kallas toalett 😏 Men ska du verkligen anvĂ€nda det till nĂ„got annat?

Postat

Jag tror det rummet kallas toalett đŸ˜Č Men ska du verkligen anvĂ€nda det till nĂ„got annat?

😏

Äh, pjosk. Tillförordnat fikarum sĂ„klart!

Postat

det kommer sÀkert bli asnajs.. vad kommer det att gÄ pÄ!? hyres- eller köperÀtt??

Postat
det kommer sÀkert bli asnajs.. vad kommer det att gÄ pÄ!? hyres- eller köperÀtt??

Det KAN sÀkert bli asnajs, om jag ens sÀtter igÄng.

Det jag mÄste veta Àr:

Hur kan man isolera ventilationen? Hur kan man dÀmpa flÀktljudet?

Hur ska man göra med planlösningen? Utnyttja befintliga rum eller bygga om?

Om inget av det hÀr löser sig lÀr jag hoppa av projektet.

Hyran ska jag dsikutera pÄ tisdag, tror jag. I en annan del av huset finns en fritidsgÄrd, och en förmildrande omstÀndighet vad gÀller hyran skulle kunna vara att jag erbjöd ett band att spela in lite nÄgra timmar i mÄnaden... Det Àr nÀsta problem. Först kÀnns det som att jag mÄste veta om det ens Àr vÀrt att sÀtta igÄng..

SĂ„ alla har tips, rĂ„d och idĂ©er fĂ„r gĂ€rna dela med sig! 😆

Postat

SÄhÀr Àr det. Den lokal du har hittat HAR potential. DessvÀrre finns det problem du mÄste komma runt, och vad jag kan se och enligt min bedömning kommer det att kosta pengar. Detta rör sig inte om nÄgot budgetprojekt, vill du ha en bra studio kommer det att kosta, men det kommer ocksÄ att funka.

Postat (redigerat)

Nu sitter jag lite hÀr i valet och kvalet. Jag vÀntar pÄ samtal frÄn hyresvÀrden och dÀrmed besked om brandskydd, hyra, etc, och jag kan inte bestÀmma mig för om jag vill satsa pÄ det hÀr eller inte.

Om nÄgon skulle vilja ge mig lite idéer för hur man kan göra upp planlösning och ljudisolering (frÄn oljud frÄn flÀkt och vent) vore jag mycket tacksam! KÀnns som att jag börjar fÄ lite brÄdis med att Ätminstone fÄ ihop en skiss...

EDIT: För att ge lite inspiration kan jag sÀga att jag inte tror att vÀggen mellan det som pÄ skissen heter "lilla rummet" och "stora rummet" inte Àr bÀrande. Det öppnar ju lite mer möjligheter, eller...?

Redigerat av Torwald
Postat

Nu har jag fÄtt det bekrÀftat att jag fÄr hyra lokalen/rummen om jag vill. VÀntar pÄ besked och förhandling om hyra och brandsÀkerhet, men nu verkar det Ätminstone som att de rent hyrestekniska problemen ska vara avklarade.

Nu undrar jag bara ödmjukt om nÄgon vÀnlig sjÀlv skulle kunna hjÀlpa mig ta fram en skiss över hur man skulle kunna lösa planlösningen? Jag vÀntar pÄ att fÄ en detaljritning över den hÀr delen av byggnaden, men jag tror att mina uppskattningar duger pÄ ett ungefÀr?

Det jag behöver hjÀlp med Àr:

Om vÀggen mellan lilla och stora rummet inte Àr bÀrande, kan man riva den och bygga och pÄ sÄ sÀtt fÄ bÀttre ytor för kontrollrum/liverum?

Hur kan man utnyttja rummen?

Hur kan man dÀmpa ventilationen? GÄr det att dela upp hela rummet sÄ att man "bygger in" ventilationen"? Tar det för mycket yta? HjÀlper det ens?

Om inte det gÄr att fÄ bort ljudet frÄn venten och flÀltljudet som kommer frÄn vÀggen (lÄgfrekvent) kÀnns det ju inte som att jag borde pÄbörja bygget.

VÀldigt tacksam för lite hjÀlp hÀr i valet och kvalet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.